Airco perikelen

Joske

Forumguru
Hoi..
Ow dat is jammer, de filter is 2 maanden oud..

Maar heb je voor mij een beschrijving hoe het gaat in een faab?? Waar spuit je het in, waar vind je dat etc? Komt er veel troep uit als je het inspuit, leg je er een handdoek onder? Of zit er een goede beschrijving bij het pakket? Ik heb het zelfde besteld via ebay als jij namelijk.
zie mijn draadje:
http://www.skodaforum.nl/forum/i/diy-de-verdamper-van-de-a-c-onder-handen-nemen.22258/#post-378588

gewoon goed schudden en de lange tuubjes die er bijzitten zo ver mogelijk in de ventilatiekanalen stoppen en vervolgens spuiten. Niet gebruiken op de roosters aan de voorruit. Enkel de midden en zijkanalen. Indien je een gekoeld handschoenkastje of ander compartiment zou hebben: eerst volledig leeghalen van papieren of andere spullen die niet nat mogen worden. (zet die roostertjes handmatig dicht)

je moet er naar proberen werken om te schuimen tot net aan de opening van het ventilatierooster. Zorg dat het niet "overloopt" ;)
 

Blackokkie2

Forumguru
haha mijn vrouw rijdt meestal in de Faab.. En ik had al weer zo'n natte handdoeken geuren opgemerkt.. Dus ik zei dat ik dit spul had besteld.. dus mijn vrouw vroeg zich af waarom? het was toch weg.. Dus ik zet vanmiddag de airco aan, en zeg dit ruik jij niet? zegt ze ow dat.. ik dacht dat het van mijn voeten kwam, door de lucht die er langs gaat zo mijn neus in..

Dus ik: dan heb je een heel ander probleem.. maar wie weet helpen die spuitbussen daar ook tegen..

Kan je soms toch lachen om je vrouw he!!
Mag je nog blij zijn dat ze zei dat het van der voeten kwam.
 

Chatslet

Forumguru
Leuk om te zien dat dit hier zo is gaan leven! Ik doe dit sinds ik dit topic geopend heb nu ieder voorjaar preventief. Ik spuit dan het schuim alleen via de opening waar het luchtfilter in moet. Het komt dan rechtstreeks op de verdamper. Er gaat dan flink wat schuim in voordat het door de opening naar buiten komt. Ventilatieopeningen begin ik niet aan want dat is in mijn ogen onzin. Het spul werkt zo goed dat het echt niet nodig is om die hele spuitbus leeg te spuiten. Ik heb nu met de eerste bus zo'n 3x kunnen gebruiken en er zit nog genoeg in voor een 4e, 5e en misschien wel een 6e beurt.
 

TheoStek

Forumguru
Via de opening van het luchtfilter kan niet...!
Zoals ik al eerder ééns heb vermeld dit produkt moet niet via de ventilatiekanalen aangebracht worden, maar rechtstreeks op de verdamper...ventilatiekanalen stinken niet.

De geur wordt alleen bestreden...maar niet de bron..
Normaal wilde ik hier niet meer op reageren, maar alsnog een waarschuwing...dit spul is oxyderend..dit naar aanleiding van een diagnose bij een Volvo V40, die drie jaar oud is waarvan de verdamper zo lek is als een vergiet.

Prijskaartje wil ik het nog niet over hebben....klant ging contact opnemen met de lease maatschappij..Heb hem al gezegd dat ik er liever niet aan begin...heel dat dashboard moet eruit om aan de verdamper te geraken..voor mij geen aardigheid meer..maar voor de dealer mss wel.
 

frits183

Forumguru
OK @TheoStek

Ik volg dit en jou steeds.
Ik ben al twee keer bij Bosch geweest en hij stinkt nog steeds !
Dus denk nu ook wat te doen aan die lucht.
Als ik google volg op het net krijg je duizenden hits om het zo te doen en met deze producten.

Wat is nu jou advies om zelf te doen ?
En welk product adviseer je dan ?
Of misschien en nog beter, wat zou jij ons kunnen verkopen om regelmatig de condensor zelf te reinigen.

mvg Frits
 

Spierings

Forumguru
Ga de mijne binnenkort reinigen, alleen niet met zo'n schuim spuit. Maar met een verdamper welke je gewoon los in de auto zet waarbij de damp gerecirculeerd wordt. ( wel eerst effe filter verwijderen.)

Is ook effectief, en het interieur krijgt ook een frisse geur....
 

TheoStek

Forumguru
@frits183, Ik doe dat al vanaf 2011 niet meer nadat ik er op gecontroleerd was...en een boete van 2.500 euro riskeren nee echt niet.
Dat spul heb ik al eerder aangehaald mag niet gebruikt worden, omdat de spuitbus (reinigingsvloeistof) een biocide stof bevat, wat microbiologisch leven doodt. Als zo’n biocide zijn werk maar half doet, muteren de bacteriën en kunnen ze resistent worden voor de stof.

Het enige wat toegestaan is zijn deze produkten..Treatment van Forté en AirCo 181 van Tunap.
Beide hebben een inhoud van 150ml. Andere produkten bestrijden niet, zijn geurverdrijvers.

Om het goed te doen heb je een systeemdruk (beker) nodig, een flexibele sonde die tot aan de verdamper raakt, een hoeveelheid reinigingsvloeistof mag je zeker denken aan 1 liter en een duidelijke handleiding hoe te gebruiken.

Dan heb je een preventiefe diepte reiniging van de verdamper en ben je ook zeker van de stank af...
Tunap levert ook flacons van 1 liter en ook een druk beker met sonde..
Een spray van 150ml kost ongeveer € 14,-- x 7= € 98,--

Dit is ook de reden dat ik ermee gekapt ben, geen enkle klant wil bijwijze van 100 euro betalen voor diepte reiniging, zeggen nou dan neem ik de stank wel voor dat geld.
En dit produkt werkt wel, de rest niet dat zijn geurverdrijvers, dan kun je beter een flesje etherische olie kopen en dat op het (nieuwe) interieurfilter besprenkelen ben je ook van de stank af.

mvg Theo
 

turboturbo

Forumguru
- verhaal over Forté en AirCo 181 van Tunap-
Heel blij om dit gelezen te hebben! Ik leefde tot nog toe in de veronderstelling dat het schoonmaken / desinfecten van een verdamper helemaal niet (meer) mogelijk (legaal) was...

Mijn airco ruikt alleen (en niet eens altijd) even muf vlak na het inschakelen ervan dus heb me wel eens afgevraagd wat te doen als dit wel een probleem wordt / verergerd.

Ik vind het bizar dat mensen wel tientjes werk overhebben voor geurbestrijders, maar geen 100 piek voor een diepte reiniging (bron aangepakt en dus voor langer/voorgoed(?) van het probleem verlost. Als ik een stinkende airco zou hebben zou ik hier wel voor kiezen. Immers wil je die bacteriën liever niet elke keer inademen lijkt mij, maar gewoon schone frisse lucht in je interieur.
 

TheoStek

Forumguru
Ben ik met je ééns turboturbo, maar dit komt doordat heeel veel mensen geloven dat het desinfecteerd en ook zo wordt voorgespiegeld, terwijl ik weet dat het niet zo is... en het verhaal doet de ronde.
Als ze vragen aan mij, de airco ruikt muf enz, enz, en wat kost dat nee laat maar...koop ik wel een spuitbus.
Hierop merk ik gewoon dat ze weten wat de spuitbus kost, en zou ik nog goedkoper moeten zijn dan de spuitbus? maar ze weten niet dat het niet desinfecteerd...dan kan er ook een wc blokje in gehangen worden..

En dat is hetzelfde met de airco service aan 45 euro tegenover 121 euro...dagelijks krijg ik telefoon of mail van wat kost dat bij u...oooh maar bij mijn garage is het veel goedkoper ofwel bij kwiksjit.
Als die garage's werken zoals het moet zijn volgens de regels en niet recyclen, kunnen ze niet meer aan 45 euro airco service adverteren.
 

turboturbo

Forumguru
Klopt hiertegen strijden valt niet mee.

Ik heb ook menig argeloos familie en kennis moeten uitleggen waarom een airco vullen (zonder eerst leeg te halen en de hele rataplan) voor minder dan 9 tientjes niet mogelijk is. Goedkope (maar duurkope) korte termijn oplossingen blijven dan toch nog vaak de voorkeur krijgen..... En gek genoeg gaat het nog vaak lang goed (5 jaar lang achtereen geen airco service etc zonder dat er daadwerkelijk een probleem zich voordoet)
 

TheoStek

Forumguru
Klopt turboturbo, maar van de meeste mensen hoor je namelijk niets als de airco weer niet meer werkt, het antwoord: ik had het je toch gezegd...willen ze niet horen.

Eergisteren heb ik ook zo'n gevalletje gehad, met een Opel Astra...is altijd in onderhoud bij de dealer geweest.
Klant vermelde mij, airco is door de dealer opnieuw afgevuld (dinsdag) bij thuiskomst werkte de airco niet meer...kon niet terug gaan om 17.00 uur garage gesloten...maar morgen ga ik op vakantie. enz enz enz.
Diagnose: airco systeem had een te hoge druk, was maar voor de helft gevuld, de rest lucht...

Wat doe ik...problemen oplossen waar andere faalen...99 garage's werken zo maar ik niet, 99 klanten kiezen voor 45 euro maar komen zich op het laatst vanzelf tegen.
Als er geen airco certificaat wordt afgegeven, en binnen 20 minuten buiten staat...is het in mijn ogen..kwantiteit en geen kwaliteit.
Wie eet half gekookte aardappelen? ik niet...
 

Chatslet

Forumguru
Via de opening van het luchtfilter kan niet...!
Zoals ik al eerder ééns heb vermeld dit produkt moet niet via de ventilatiekanalen aangebracht worden, maar rechtstreeks op de verdamper...ventilatiekanalen stinken niet.

De geur wordt alleen bestreden...maar niet de bron..
Normaal wilde ik hier niet meer op reageren, maar alsnog een waarschuwing...dit spul is oxyderend..dit naar aanleiding van een diagnose bij een Volvo V40, die drie jaar oud is waarvan de verdamper zo lek is als een vergiet.

Prijskaartje wil ik het nog niet over hebben....klant ging contact opnemen met de lease maatschappij..Heb hem al gezegd dat ik er liever niet aan begin...heel dat dashboard moet eruit om aan de verdamper te geraken..voor mij geen aardigheid meer..maar voor de dealer mss wel.

De kracht van het herhalen. Nogmaals, bij de Fabia kun je via de opening waar je het luchtfilter in plaats de verdamper aanraken als je lange vingers hebt. Het slangetje kun je dus zo tegen de verdamper krijgen zodat je het schuim rechtstreeks op de verdamper aan brengt.
De bewering dat het spul oxiderend is en schade veroorzaakt vind ik nog al kort door de bocht. Waarom werdt dit spul dan voor kort door veel dealers gebruikt en wordt dit in duitsland nog steeds standaard op deze manier gebruikt? Overigens zonder schade. Ook ik heb nog geen schade en gebruik dit al 3 jaar. Alles werkt nog. Zou het kunnen dat de verdamper in de door jou genoemde Volvo door een andere externe oorzaak is gaan roesten en lekken? Zoals je aan geeft is deze 3 jaar oud. Heb je dan zelf 3 jaar lang precies dit spul gebruikt? Hoe weet je dat er geen ander spul is gebruikt? Heeft de bestuurder van die Volvo bonnen of lege spuitbusjes overhandigd?

Ik krijg hier toch het gevoel dat het een beetje om bangmakerij gaat. Consument tikt geen 40 euro per keer meer af voor een airco geur behandeling maar koopt een spuitbusje van 12 euro en doet daar 3 jaar mee. Als ik een gecertificeerde airco meneer was zou ik daar ook niet blij mee zijn. Toch is de realiteit dat met de komst van het internet mensen steeds meer dingen zelf kunnen omdat er informatie gedeeld wordt en bepaalde zaken niet meer voorbehouden zijn aan mensen die gecertificeerd zijn voor dat soort zaken. Overigens worden in Amerika veel van dit soort dingen gewoon zelf gedaan omdat de spullen hier voor gewoon bij Walmart liggen.
 

turboturbo

Forumguru
Hoe dan ook. Het ligt denk ik niet voor niets niet bij ons in de schappen bij de appie als ik dat verhaal over muterende / resistent wordende bacteriën zo lees....?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

TheoStek

Forumguru
Luchtfilter? is dat hetzelfde als een interieurfilter...

Dat spul is oxyderend heb zelfs van de fabrikant hier de richtlijnen geplaatst in dit topic.
Dat spul heb ik nooit gebruikt beste vriend, ga mij daar niet aan wagen...nee die klant heeft zelf verteld dat ie dat heeft gebruikt...snap je het plaatje! Maar die uitleg kwam pas te voorschijn van de klant dat ik vermelde de verdamper is zo lek als een zeef.

Maar lezen kan moeilijk zijn...je hebt een geurverdrijver en geen DESINFECTEREND produkt...
Ja ja ja steeds meer mensen kunnen dingen zelf doen, produkten aanschaffen die niet zijn toegelaten en/of gebruikt mogen worden.
Overigens wonen wij niet in Amerika en valt deze ook niet onder de EU, een appel is geen peer.

Er is een oorzaak en een bron, de bron veoorzaakt STANK...de bron wordt niet aangepakt maar wel de oorzaak en dat is de stank...Wat jij doet is stank verdrijven voor de rest niets.
Dus voor 3 euro heb je etherische olie en voor 1.99 een wc blokje...heb je hetzelfde effect en niet bij de luchtfilter hangen..
 

TheoStek

Forumguru
Stinken van de airco heb jezelf in de hand.

De manier waarop is ingespoten is verkeerd.
Het goedje in schuim lost op naar water.
Elektrische componenten moeten beschermd worden en energie bronnen moeten worden afgekoppeld.
Dit product tast namelijk elektrische componenten aan bij onzorgvuldig gebruik, ik meen zelfs dat dit spul onder het (O) symbool van gevaarlijke stoffen, de (O) staat voor Oxyderend.

Al met al was je 80 euro kwijt, als je dan nog meer bussen hierop leeg spuit, hoop ik voor jou dat elektrische componenten niet aangetast worden of uitgeschakeld.

Dit produkt mag dus al niet verkocht worden of gebruikt in Nederland.

Garantie en aansprakelijkheid:
Den Braven garandeert dat haar product, binnen de houdbaarheidstijd, in overeenstemming is met de specificaties.
De aansprakelijkheid zal nooit meer bedragen dan hetgeen bepaald is in onze verkoopvoorwaarden. In geen geval is verkoper aansprakelijk voor enigerlei gevolgschade. De gegeven informatie is het resultaat van onze testen en ervaring en is van algemene aard.
Zij houdt echter geen aansprakelijkheid in.
Het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker om door eigen testen vast te stellen of het product voor de toepassing geschikt is.
Veiligheidsblad: Op aanvraag beschikbaar alléén voor professionele gebruikers.
 

TheoStek

Forumguru
ojaa om nog even terug te komen op deze tekst
en wordt dit in duitsland nog steeds standaard op deze manier gebruikt?

Dat komt omdat Nederland voorop ligt met die maatregelen tegenover Duitsland, maar sinds 2014 moeten alle EU landen zich daaraan houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan