Airco perikelen

johnboy

Forumguru
Vandaag bij de dealer, net 1 jaar oude FABIA II 1.2. TSI: airco deed het niet meer.

Resultaat: condensor (voor de radiator) is lek, in 1 van de kanalen zit een scheur, zo te zien door steenslag. :(
Scheur zit precies ter hoogte van 1 van de onderste gleuven onder de auto.
Kortom, geen garantie maar eigen reparatie.

Vervanging (is ingepland inmiddels voor volgende week) en gaat ongeveer eur 900 kosten. :icon_smile_dead:

Dit vindt ik nogal veel, men gaf wel aan, dat hele voorfront verwijderd moet worden. Ik denk zelf, dat de condensor misschien zo'n 150 eur zal kosten.

Heeft iemand hier ervaring mee (lek en of prijs vervanging)?

Ik denk er aan, om de dealer een brief te schrijven waarom er bijv. geen gaas achter de gleuven zit, ik heb dit nog nooit meegemaakt.
 

octavia99

Senior Member
Als dit door steenslag is gekomen valt dit dan niet onder je all-risk verzekering?
Maar €900 lijkt mij ook wel heel veel, er zijn bedrijven die het waarschijnlijk voor de helft of minder doen.

Condensor vervangen bij mij octavia 1 was € 125 materiaal en 2 uur arbeid.

Ik zou ook vragen hoe dit bedrag is opgebouwd welke materialen, hoeveel arbeid.
Plaatsen ze b.v een nieuwe filter droger?
 

Noord26

Forumguru
Dit exact hetzelfde had mijn vader bij zijn 1 jaar oude Fiat 500. Dat kostte toen €480,- alles bij elkaar. Nieuwprijzen van de auto's zijn vergelijkbaar en ik denk zelfs dat de kleine Fiat 500 neus een stuk voller (en dus meer manuren nodig zijn), om de condensor te vervangen.
 

octavia99

Senior Member
Als dit veel vaker voorkomt dan praat je toch over een constructiefout.
Zou dan toch eens contact opnemen met PON.
 

Noord26

Forumguru
U verdraaid het begrip constructiefout wel in 1 zin hoor.

Dit kan vrijwel bij elke auto gebeuren en er valt niets tegen te doen.
 

Monteurtje

Forumguru
Bij elke auto zit de condensor aan de voorkant. Dus als er een steentje de condensor goed hard en precies op een kanaaltje raakt, ja dan is die aan de beurt. Ik zie ook condensors dat je denkt, hoe kan het dat die nog niet lek is. Zoveel steenslag e.d.
Wat er wel te krijgen is, is een rooster die je ervoor kan maken. Maar dat zit er niet af fabriek. Als ik de condensor vervang zet ik er ook een roostertje voor. Die druk je met clipjes door de lamellen van de condensor. Dat bestaat al wel een kleine 4-5 jaar.
De condensor zal wel tegen de 180 - 200 euro kosten, denk ik. Dat zou ik moeten opzoeken. Dan moet die nog gevuld worden. Airco service, 125 euro. 2 Afdichtringen, ongeveer 5 euro. Dan hou ik nog een ruim 550-570 euro over. Dat is een heel hoog uurloon. En dan komt er nog een roostertje en 8 clipjes bij na het lezen van dit bericht. Maar dat kost ook niet zoveel.
@Octavia99. Filter/droger zit al in de condensor. Dat is een geheel.
 

johnboy

Forumguru
Arbeidsloon zou voor 3 uur geschatte reparatietijd moeten zijn volgens de werkplaatschef. Dat is geen 550 euro. Misschien zijn de maximale kosten genoemd, maar dat is er niet bij gezegd.

Ik ga morgen eens bellen voor een specificatie, de pomp zou er volgens de monteur niet bij zitten...

Pon benaderen had ik al aan gedacht, het zijn de kosten niet voor een roostertje misschien iets voor een latere versie van de Fabia.
 

EdK

Forumguru
gewoon een vaste prijs afspreken met ze !
als ik monteurtje zijn berekening zie dan kunnen ze dat makkelijk doen
Kost het ze toch meer tijd dan is het hun risico, menig sector gaat het op deze wijze
 

piair1982

Forumguru
Inderdaad voorstellen dat importeur en dealer een commerciele oplossing willen doen als het een constructiefout is. Anders is het belachelijk aan de prijs..
 

Cordoba

Forumguru
Bij elke auto zit de condensor aan de voorkant. Dus als er een steentje de condensor goed hard en precies op een kanaaltje raakt, ja dan is die aan de beurt....
Wat er wel te krijgen is, is een rooster die je ervoor kan maken. Maar dat zit er niet af fabriek. Als ik de condensor vervang zet ik er ook een roostertje voor. Die druk je met clipjes door de lamellen van de condensor. Dat bestaat al wel een kleine 4-5 jaar.

Vraagje, bestaan die roosters ook voor een Fabia I, en wat is ongeveer de kostprijs ?
 

bluskabouter

Forumguru
is er van het roostertje ook een bestelnummer o.i.d. bekend?
zodat ik hiermee naar de dealer kan gaan.
mijn fabia wordt week 37 afgeleverd, laat dan dit gelijk monteren.
 
Monteurtje,

Vandaag was de auto in de garage en ik had gevraagd om het rooster.
Men heeft in het magazijn alles nagelopen maar men zegt dat zij niets kunnen vinden ookniet in de Skoda accersoireslijst.
De vraag was dus is het een universeel rooster of echt van Skoda?
Heb jij voor mij een bestelnummer zodat ik dat door kan geven.

Mvg, Zwarte ruiter
 

Monteurtje

Forumguru
Staat gewoon in ETKA. Het programma om onderdelen op te zoeken. Past op elk model. Als ik er aan denk kijk ik morgen voor nummer en zal ook even kijken wat een condensor van een TSI kost.
 

johnboy

Forumguru
Ik heb inmiddels contact gehad met de dealer.

De condensor kost 293,7 excl. BTW.
Er is 3 uur montage (bumper moet er af etc) en dan het vullen nog:
In totaal komt het op eur 682,-, volgens de dealer moet het daarvoor kunnen. (Dat scheelt dus zeker met de eerder aangegeven 900).

Ik het via de eerder genoemde link het artikelnummer gevonden, weet niet of deze het is, als Monteurtje het kan bevestigen kan ik het er bij bestellen...:winkie:

nr: 1K0820746
(6,67€ - Schutzgitter mit Clipse für Klimakondensator (1K0820746))
 

Monteurtje

Forumguru
Ja dat klopt. Het onderdeelnummer: 1K0 820 746 is het rooster. En dan ben je nog wat clipjes nodig, stuk of 8. Ond. nr. 3D0 867 646. 0,30 cent p/s incl. btw.
Heb ook even bij een auto met een 1.2 TSI motor gekeken. En van die auto koste de condensor 464 euro incl btw. Dit is een origineel onderdeel. Dat is vergeleken met een condensor van een Octavia erg duur. Die kost rond de 222 euro incl btw.
 

MacManiac78

Forumguru
U verdraaid het begrip constructiefout wel in 1 zin hoor.

Dit kan vrijwel bij elke auto gebeuren en er valt niets tegen te doen.

Hier ben ik het niet mee eens, voor een paar tientjes kan je "racegaas" kopen, dat monteer je achter de roosters zodat steentjes niet meer tegen de condensor kunnen slaan.
 

octavia99

Senior Member
Mijn vriending heeft een Suzuki Baleno met airco, en ik heb eens een vergelijk gemaakt tussen haar Baleno en mijn Octavia.
Haar Baleno heeft veel minder kans op steenslag op de condensor dan mijn Octavia doordat de rooster gaten veel kleiner zijn, en er een soort honingraat structuur in zit.
Sterker nog ik heb de beide auto's vergeleken mijn condensor van 2 jaar oud zitten diverse deuken, in haar condensor van 11 jaar oud zie ik helemaal niets.
Lijkt mij dat de fabrikant er genoeg aan kan doen om de condensor afdoende te beschermen.b.v door inderdaad race gaas te plaatsen. of een soort van honingraat structuur aan te bregen in de roosters.
Als er dan nog wat mis gaat is het overmacht voor een fabrikant naar mijn mening is in dit geval de fabrikant nalatig geweest en heeft onvoldoende voorzorgs maatregelen genomen.
 
Bovenaan Onderaan