Airco perikelen

Topic in 'Fabia II' gestart door Edwin Scrable, 25-01-2019.

  1. Sinds het afgelopen najaar deed mijn airco het steeds minder. Uiteindelijk toch maar (weer) naar de plaatselijke garage gegaan (omstreeks dezelfde tijd als mijn aanjager euvel). Hier hebben ze eea afzonderlijk onder druk gezet om te kunnen nagaan of het systeem ergens zou kunnen lekken. Het enige waar ze niet bij konden zou achter de aanjager zitten. (ergens achter het dashboard) Nou weet ik dat dit loshalen iig 500 - 600 euries gaat kosten.
    De exacte beschrijving van het geheel ben ik kwijt maar wellicht dat iemand mij op weg kan helpen om te verduidelijken welke stappen er normaal gesproken genomen worden om te ontdekken wat er mis is.
    Dan natuurlijk wat de maximale kosten (om en nabij) zijn van het geheel.

    Waarom? Enerzijds bevalt de Faab mij prima behalve dat er 2 dingen geregeld moeten worden.
    1. de distributieriem (en pomp mss) zit er aan te komen
    2. de airco werkt niet, dus ook repareren

    Al met al 2 flinke ribben uit mijn lijf.
    Dus repareren en blijven rijden of verkopen en een andere.

    Alleen het repareren vd distr.riem en pomp is geen optie. Ik ben heel erg gesteld op een ijs en ijskoude airco in de zomer. En wat er ook gezegd wordt over 10 minuten van tevoren uitzetten oid. De airco gaat bij mij pas uit als de motor uit gaat.:D
     

  2. Stuiver

    Stuiver Senior Member

    Als de airo alleen gevuld moet worden kost dat een honderd euro, maar hebben ze gezegd dat het lekt? Want dan is vullen natuurlijk geen optie.
     
    Edwin Scrable vindt dit leuk.
  3. Arjann

    Arjann Forumguru

    Dus er is geconstateerd dat er lekkage in het systeem zit als ik het goed begrijp? Was hij helemaal leeg of zat er te weinig in? Was de airco al eens eerder gevuld en zo ja, hoe snel duurt het voor die weer leeg was. Is er ook fluor bijgevuld?
    Het onderdeel wat je bedoelt achter het dashbord is de verdamper, maar deze gaan eigenlijk bijna nooit lek.
    Is de auto ook uitgelezen op foutcodes?
     
    Edwin Scrable vindt dit leuk.
  4. @Stuiver
    Hij vermoedde dat het lekt omdat ie helemaal leeg was. Daarom wilde hij m eerst onder druk zetten op bepaalde delen om dat uit te sluiten dan wel te ontdekken. Het enige waar hij niet bij kon was die verdamper dan. (zo begreep ik het van m)

    @Arjann
    Dat van die lekkage is niet zeker ivm die verdamper dan kennelijk. Sinds ik m heb is ie niet bijgevuld (4 jaar) Fluor is er niet in gegaan. Of ie uitgelezen is weet ik niet. Ik heb de garageboer er niet over gehoord.

    Wat ik nog niet benoemde is dat als ik de airco aanzette dat er dan een soort fluitend geluid hoorbaar was.
    Ik weet natuurlijk dat ik dat ding veel eerder had moeten laten nakijken, maaruh.. je weet toch?
     
  5. Arjann

    Arjann Forumguru

    Fluitend/sissend geluid uit de dashbordroosters? Dat duidt er inderdaad op dat er te weinig koudemiddel in zit. Wat is de leeftijd van je auto?
     
    Edwin Scrable vindt dit leuk.
  6. juni 2008
     
  7. Arjann

    Arjann Forumguru

    Dus de garage heeft hem onder druk gezet. Dan is er ook bekend of er lekkage aanwezig is, maar je geeft aan dat er een vermoeden is.
    Je auto is van 2008, een airco kan ongeveer 10% van zn koudemiddel verliezen per jaar. Dus als je airco vanaf 2008 nooit onderhoud heeft gehad is het ook mogelijk dat die ver leeg is.
     
    Edwin Scrable en Cordoba vinden dit leuk.
  8. @Arjann
    Onder druk gezet..ja..behalve die verdamper dan zoals ik t van hem begreep omdat hij daar niet bij kon. Maar zou jij dan de boel laten afvullen en kijken wat er gebeurt? Of moet er fluor in om te zien waar er een eventueel lek zit?
    Alvast bedankt voor de reacties van iedereen.
     
  9. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Airco mag alleen weer gevuld worden als die lekvrij (lekkage binnen de maximale eisen) is.
     
    Edwin Scrable vindt dit leuk.
  10. EdK

    EdK Forumguru

    Je had het over onder druk brengen etc, maar volgens mij vacumeren ze juist om ook lekkages te vinden.
    Maar goed het is niet meteen bij je in de buurt, maar zie link en wat deze mensen gewoon rekenen voor reparatie van een airco.
    Nu zijn ze er wel in gespecialiseerd en dat zijn vele merkdealers en garage's zeker niet !

    En deze toko van de link kan eigenlijk meteen al een prijs geven wat je kosten zijn !

    http://www.aircoservice.nl/prijzen/?automerk=93
     
    turboturbo en Edwin Scrable vinden dit leuk.
  11. T...…! Dat zijn 4 ribben. Ik begrijp dat ik wel een goeie moet zoeken want deze is me net ff te ver weg.
    Ben iig geholpen met de uitleg en het kostenplaatje. Bedankt.
     
  12. EdK

    EdK Forumguru

    @Edwin Scrable zoek maar eens op postings hier van Theo Stek
    Heeft al vele malen duidelijke uitleg gegeven daar het zijn vak is
    Maar als je je daar wat inleest dan ga je iets meer voorbereid op zoektocht
    Denk dat jouw garage het ook weer uitbesteed en tsja hij moet daar ook weer aan verdienen dus vandaar die prijs die je krijgt voorgeschoteld
     
    Edwin Scrable, Antera en Peter-036 vinden dit leuk.
  13. Antera

    Antera Forumguru Donateur VCDS support

    Theo is de aangewezen persoon denk ik idd. In de auto gaat volgens mij zelden tot nooit kapot. Maar een goede airco specialist kan je vast vele meer duidelijkheid geven. Lekkage is te traceren met contrast vloeistof
     
    Edwin Scrable vindt dit leuk.
  14. Brutus12

    Brutus12 Lid

    Ter info: Om aan de wettelijke eisen te voldoen moet de monteur die werkt aan airco-systemen in het bezit zijn van het certificaat "Terugwinnen Mobiele Airco's". (F -gassen). Bij systeem met een te weinig druk wordt er gevacumeerd en het systeem onderdruk gezet (droge stikstof). Het complete systeem wordt onderdruk gezet, dus ook verdamper en de condensor. Wanneer een airco-installatie na een drukproef geen opvallende lekkages vertoont, mogen we deze weer vullen met koudemiddel en eventueel UV! Na het vullen van de installatie moet er officieel gecontroleerd worden op lekkage. Dit gebeurt met behulp van de elektronische lekzoeker of met een UV-lamp. Bron: aircotoets.
     
    Edwin Scrable vindt dit leuk.
  15. Hakar

    Hakar Forumguru Donateur

    Theo is niet zo heel actief meer op het forum.
    Heeft mij vorig jaar via PM nog antwoord gegeven op een vraag over de airco in de Fab.
    Ik heb geen idee of @Edwin Scrable bereid is om van Oude Tonge naar Mestreech te rijden met een vermoedelijk probleem aan de airco, maar een PM aan Theo sturen is natuurlijk altijd een optie.
    Let wel dat het een poosje kan duren voor je antwoord krijgt.
     
    Edwin Scrable vindt dit leuk.
  16. Tja,....Maastricht is wel ff 2 uur rijden met de kans dat de auto moet blijven. In het andere geval anders nog een keer terug. In Rotterdam heb ik een bedrijf gevonden die wel goede recensies heeft.
    Airco Service Rotterdam....
    Daar zit ik met een half uur. Ik denk dat ik daar maar eens aan de bel ga en dan laat ik weer van me horen
     
  17. Istie weer....gisteren gebeld met airco service rotterdam….kon meteen langskomen...2 slangen op de airco...leeggetrokken en voila..er zat nog maar rond de 50 in (moest 500 zijn):nailbiting: daarna gevacumeerd.
    Vervolgens weer onder druk en dat was ff wat want als het apparaat zou gaan piepen zou er een lek zitten.....maar:tegek:gelukkig was alles oke.
    Daarna 500 erin en klaar. Eigenlijk zoals @Brutus12 al zei.
    Al met al was ik 69 euries kwijt en een half uurtje tijd. Volgende week de distributieriem, waterpomp etc en dan hoop ik volgende maand zonder problemen naar Denemarken te kunnen rijden :D.

    Dit topic kan dicht. Bedankt voor de reacties.
     
    turboturbo vindt dit leuk.
  18. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Waarom? Denk je dat anderen er niets aan hebben? ;)
     
  19. @Peter-036 omdat ik dacht dat als t opgelost was dat dit dan de manier was. Maaruh…..kennelijk niet :bloos:...weer wat geleerd.
     
    Peter-036 vindt dit leuk.

Deel deze pagina