Airco perikelen

Joske

Forumguru
Ja was me zo wat in de gedachtegang van warmtegeleiding, maar aan corrosie had ik dan al weer niet gedacht :)
 

turboturbo

Forumguru
Ach, *mocht* (ik denk het niet) dat beetje plastic iets uit mogen maken in mate van warmte afgifte van de condensor aan de lucht, dan zal de koelvin ietsje eerder aan slaan (theoretisch) dus die compenseert dat dan weer wel.

Wat denk je dat de rommel in een 13 jaar oude condensor qua 'verstopping' van de koelvinnen voor effect heeft op de warmte afgifte.... :D
 

Joske

Forumguru
hoeft zelfs geen 13 jaar te duren, mogen ook maanden zijn :jaja:. Maar klopt, heb je een punt.
 

Cordoba

Forumguru
Zoals turboturbo al aangeeft: bij metaal moet je oppassen voor bijvoorbeeld spleetcorrosie en galvanische corrosie (kan ontstaan door 2 verschillende metalen in (regen-)water). Daarnaast is uit het blote hoofd, aluminium het beste warmte geleidende metaal na koper, en als je het op basis van gewicht doet is alu zelfs de beste geleider.
Op basis van ervaring met metingen, durf ik wel te zeggen dat het temperatuurverschil tussen het koelkanaal en de lamellen op die plaats zal ver binnen de 0,1 graad liggen. (zeg maar in het midden van de dikte van de lamellen gemeten, het oppervlak van de lamellen zal kouder zijn door de constante afkoeling (door stralingswarmte en door de lucht langs de lamellen).
 

TheoStek

Forumguru
Dat klopt niet dat aluminium de beste warmte geleider is na koper...

De warmtegeleidingscoëfficiënt is afhankelijk van de temperatuur, dichtheid, dikte en oppervlakte.

het SI-stelsel uitgedrukt in W/(m·K) (de m staat voor meter) maar mag ook zo geschreven worden (W*d)/(A*K) (d is de dikte en A de oppervlakte van het materiaal)

W/m*K (bij 293 K, m = meter)
Koper 390
Aluminium 237

Ja, en alles wat voor de condensor zit geplaatst (het rooster) zorgt voor een belemmering van doorstromende lucht.
Dit hoeft voor de koeling geen dramatisch probleem te zijn, de ventilator zal langer blijven draaien om het koel proces op gang te houden.
 

Joske

Forumguru
Zo de bescherming is ook gemonteerd (op de O2), heb de klipjes enkel in de zijkant kunnen stoppen van de condensor, in de lamellen zelf ging niet? Of doe ik iets verkeerd nu?

@Cordoba
 

ArjanGr

Senior Member
Heb 'm gisteravond geplaatst. En ik heb de klemmetjes gewoon door de lamellen kunnen drukken. Je lamellen gaan bij het klemmetje wel een beetje kapot misschien, dat kun je niet helemaal voorkomen.

Maar in de zijkant? Hoe bedoel je.
Ik steek ze gewoon dwars door de condensorlamellen heen. Dus beide klempootjes tussen 1 kanaal. Dan zit de beschermer ook precies voor het kanaaltje.
 

Cordoba

Forumguru
Dat klopt niet dat aluminium de beste warmte geleider is na koper...

De warmtegeleidingscoëfficiënt is afhankelijk van de temperatuur, dichtheid, dikte en oppervlakte.

het SI-stelsel uitgedrukt in W/(m·K) (de m staat voor meter) maar mag ook zo geschreven worden (W*d)/(A*K) (d is de dikte en A de oppervlakte van het materiaal)

W/m*K (bij 293 K, m = meter)
Koper 390
Aluminium 237

Ja, en alles wat voor de condensor zit geplaatst (het rooster) zorgt voor een belemmering van doorstromende lucht.
Dit hoeft voor de koeling geen dramatisch probleem te zijn, de ventilator zal langer blijven draaien om het koel proces op gang te houden.

Theo, je zegt dat het niet klopt, en vervolgens laat je ziet dat het wel klopt :pieker: De warmtegeleidingscoëfficiënt is een materiaaleigenschap, en wordt gegeven onder standaard omstandigheden. Zaken als dikte en oppervlakte zijn bedoeld om te rekenen aan een onderdeel van bepaald materiaal en bepaalde afmetingen, dat is dus wat je ermee kunt, maar dat is iets anders dan een materiaal eigenschap. Overigens staat de temperatuur in Kelvin voor temperatuurverschil tussen 2 punten op zo'n onderdeel, niet één bepaalde temperatuur waarbij die geleiding optreedt.

Soortelijke massa van aluminium is 2,7 en koper zal rond de 8-9 zijn (moet ik even opzoeken), dus op basis van gewicht zou koper dan een keer of 3 zo goed moeten geleiden dan aluminium om op basis van gewicht ook de beste warmtegeleider te zijn.

@Joske: ik heb 'm niet zelf bevestigd, monteur heeft het als service voor me gedaan, en ik kon niet zien hoe ie het precies deed (te weinig ruimte om mee te kijken zonder in de weg te zitten voor de monteur).


Edit: even nagezocht dichtheid van koper is 8,9 kg/liter, dus mijn inschatting van 8 á 9 klopte aardig.
 

Joske

Forumguru
zal eens een foto maken, dan weten we direct wat meer :)

zo, zo zit ie er bij mij in: de klemmetjes langs beide kanten (enkel opzij).

Maar ik zie dat de bescherming van de onderste kanalen niet optimaal is, ik heb nog 4 klemmetjes over, die zal ik dan maar wel in de lamellen stoppen maar dan meer in het midden. Hij blijft alleszins in de huidige configuratie wel reeds goed vastzitten. ;)

koelrooster met klemmetjes.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Zo zit het bij mij ook.

Het plastic is zeer flexibel heb ik gemerkt dus een paar (extra) clipjes her en der zorgt ervoor dat het rooster beter op z'n plek zit / blijft.... (Dwz de plastic banen netjes voor de leidingen)
 

ArjanGr

Senior Member
Bij mij paste het roostertje net niet (FABIA 1), dus ik heb er een reepje vanaf geknipt.
Ik heb de klemmetjes gewoon door de lamellen zitten. Bij mij zitten de lamellen ook helemaal tot de rand, dus vandaar dat ik je 'zijkant' niet begreep.
Blijven de klemmetjes wel 'klemmen' daar op de zijkant?
Verder zat die bij mij ook niet helemaal mooi op de onderste kanaaltjes. Ik heb er idd. een paar klemmetjes bij gezet en de verbinding van de onderste 2 reepjes doorgeknipt. En deze weer vastgezet met een klemmetje. Werkt prima.
Na 200 km zit ie nog mooi op z'n plek. Ben benieuwd of we hiermee een kapotte condensor kunnen besparen..
 

turboturbo

Forumguru
Hier een mooi aanschouwelijk filmpje over weggerotte / versleten radiateur en condensor
(AutoWeeks klokje rond - Honda Jazz)

 

Joske

Forumguru
Ja bij mij klemt ie eigenlijk wel zeer goed, juist nog een paar bij stoppen in het midden en dan ben ik helemaal gerust ;)
 
K

kried

Binnen 14 dagen weer te leveren voor de fabia racegaas ter bescherming van uw airco.
geleverd voor montage gaas + montage materiaal in 30 minuten gemonteerd.
Kosten euro 37,50 + euro 6,75 verzending
Neem contact met d.krieg@kpnplanet.nl
 

turboturner

Nieuw lid
Heb de discussie met belangstelling gevolgd. Wil zelf ook graag beschermrooster laten plaatsen. Dealer vraagt hiervoor € 160. Is er een goedkopere oplossing?
 

Michelv.

Forumguru
De roostertjes waar hier over gesproken wordt kost maar 8 euro per stuk en de klemmetjes is dubbeltjes werk per stuk dus kost niet veel.

Ik heb 2 roosters en 20 klemmetjes te koop, ik heb een niet originele condensor en die komt niet overeen met een originele dus plaatsen heeft voor mij geen zin.
 

turboturbo

Forumguru
Huh? Ik heb inmiddels ook geen originele condensor meer (onlangs vervangen), maar het rooster plus clips pasten precies, hoor?
 
Bovenaan Onderaan