Airco perikelen

MacManiac78

Forumguru
Beste Octavia99,

Het lijkt een trend te zijn om de grill en bumpers beter uit te laten komen. Dit doet men veelal door gaten groot te houden.
Een nadeel hiervan is dat steenslag dure schades met zich mee kan brengen.
Het plaatsen van een scherm of racegaas voorkomt deze schades.
Direkt na de levering van m'n Combi gaat de voorbumper eraf en plaats ik racegaas achter de kunststof lamellen.
Na het terugplaatsen van de bumper gaat een tweede deel racegaas vanaf de bumper naar de bodemplaat.
Ook de mistlampen/cornerlights worden met transparante rubberfolie bekleed.
Ik heb al eens eerder een steen op m'n mistlamp gehad. Stukprijs incl. montage bij de stealer: € 350,-
 

Cordoba

Forumguru
Vandaag rooster gemonteerd (wel eerst even op maat geknipt) bij Vagtechniek, waar ik toch moest zijn, en die het rooster voor mij hadden besteld.
Foto's: (in een F I)
PICT1350.jpg PICT1354.jpg PICT1355.jpg PICT1353.jpg

Eerste foto door de gaten onder de bumper gemaakt, 2e foto van bovenaf via de geopende motorkap op het onderste deel is het rooster te zien. Foto 3 toont het rooster dat de koelkanalen afdekt, en de lamellen vrijlaat.
Foto 4: een deel van de condensor waar het rooster niet voor zit (achter bumper/ gewone grill)

Overigens was Martin na zijn scepsis vooraf, wel enthousiast toen het rooster op zijn plaats zat, en moesten alle aanwezige monteurs komen kijken.

Monteurtje, bedankt voor een prima tip. :xyxthumbs:
 
Monteurtje,
Klopt het dat bij een Skoda Fabia combi gl de gehele bumper eraf moet om het rooster dat de condensor beschermt te plaatsen?
 

Cordoba

Forumguru
Monteur wilde bij mij ook eerst de voorbumper/grill demonteren, tot ik voorstelde om de motorkap open te doen. Bij mijn Fabia I ging het gewoon via de motorkap en dan tussen grill en radiateur door naar beneden. Of dat bij een F-II ook lukt weet ik niet, anders misschien de onderplaat van de motorruimte verwijderen?
 
Het beste om alles eraf te halen de bumper/grill (is één geheel) en de onderplaat , is bij mij ook gedaan en toen twee op maat afgeknipte zwarte race gaas geplaatst werd .En toen gelijk een sproeiinstallatie geplaatst voor de xenon(apk)
 

Monteurtje

Forumguru
@zwarte ruiter. Bij de Fabia II is het iets lastiger om het rooster te plaatsen. Wat je kan proberen is de grill eruit te halen. Maar weet niet zeker of je dan makkelijk bij kan. Anders zou inderdaad de bumper gedemonteerd moeten worden. Maar dan moet ik morgen even kijken, als ik er aan denk.
 

Monteurtje

Forumguru
Ik heb vandaag even gekeken. Maar ik denk als je de 2 schroeven en de 2 propjes loshaald. Van de grill/slotplaat. Dan kun je het rooster er tussendoor schuiven en de clipjes kun je denk ik wel door de onderste grill bevestigen. Als je niet hele dikke handen/armen hebt. Ik kon mijn hand er redelijk door heen steken.
 

Roco

Lid
Wil ook bescherming aanbrengen. Als ik de bovenste gril wil loshalen ( 2 schroeven, 2 propjes?) komt die niet los.
Ik wil het rooster plaatsen achter de onderste gril, dus niet aan de koeler. Maar die onderste gril krijg ik er niet uit. Wat is de truc?
De monteur zei"iets optillen en naar achter schuiven", maar de onderkant van die onderste gril krijg ik niet naar achteren.
Bovenkant wil wel goed los.
Weet iemand de truc van het loshalen van die onderste gril?
Hierachter wil ik dan alu gatenplaat monteren ( zwart gemaakt)

Ik hoor het graag !
 

turboturbo

Forumguru
Vandaag rooster gemonteerd (wel eerst even op maat geknipt) bij Vagtechniek, waar ik toch moest zijn, en die het rooster voor mij hadden besteld.
Foto's: (in een F I)

Overigens was Martin na zijn scepsis vooraf, wel enthousiast toen het rooster op zijn plaats zat, en moesten alle aanwezige monteurs komen kijken.
Ik begrijp even iets niet helemaal. Is dit rooster nou ter bescherming van je radiateur? Ik zie inderdaad dat de 'pijpen' of leidingen (waar de vloeistoffen doorheen gaan) afgeschermd zijn, maar de lamellen niet. Kan ik hieruit concluderen dat als steenslag daarin inslaat, niet zo erg is / c.q. niet zo snel lekkage veroorzaakt?

En deze Topic ging over de Airco condensor, de bescherming daarvan. Is de radiateur hetzelfde als genoemde condensor? Ik dacht dat de radiateur voor de motorkoeling was...? Kan iemand me helpen die te verduidelijken?
 

Cordoba

Forumguru
Je conclusie is juist turboturbo: die lamellen zitten vast aan de koelkanalen om het oppervlak te vergroten en zo de warmte makkelijker kwijt te raken. De warmte gaat via warmtegeleiding van de wand van de koelkanalen naar de lamellen die gewoon de volle luchtstroming krijgen. Als zo'n lamel verfrommelt door steenslag zal de lucht er wat minder mooi langs stromen, maar dat is geen ramp, zelfs afbreken van een lamelletje (zolang het koelkanaal maar intact blijft) is geen probleem. Pas op het moment dat een groot deel van de lamellen fors beschadigd is, zul je problemen kunnen krijgen met de koeling, maar dat zal nooit zo'n probleem zijn dat je á la minute moet oplossen zoals bij een lekkage van koelvloeistof.

Bij mijn weten is een deel van het oppervlak gereserveerd voor de airco, een ander deel is voor de motorkoeling. Dit zou te zien moeten zijn aan de aansluitingen op de radiateur. Overigens was ik in eerste instantie ook wat verrast.
 

turboturbo

Forumguru
Bij mijn weten is een deel van het oppervlak gereserveerd voor de airco, een ander deel is voor de motorkoeling. Dit zou te zien moeten zijn aan de aansluitingen op de radiateur. Overigens was ik in eerste instantie ook wat verrast.
Dat verklaart een hoop, bedankt voor je opheldering! :aangenaam:
 

Monteurtje

Forumguru
De condensor zit aan de voorkant. Daarachter zit eventueel intercooler, dan de radiateur. En als laatst de koelvin(en). 1.2 tsi is iets anders. Die heeft onder de condensor nog een extra radiateur zitten. Omdat deze 2 koelsystemen heeft. En de intercooler ontbreekt want die zit in het inlaatspruitstuk.
 

Cordoba

Forumguru
Monteurtje, als ik je goed begrijp heb vanaf de voorbumper naar achteren:
-condensor
(-condensor indien van toepassing)
- radiateur
-koelventilator(-en)

Dat is toch niet voor alle motoren/modellen zo?
Bij mijn Fabia 1 (motorcode BBY, 55kW 1.4-!6V) lijkt er op het eerste gezicht één radiateur in te zitten, waarbij je niet echt een duidelijke afscheiding ziet tussen verschillende delen.
Op het gezicht zie ik:
- radiateur
- koelvinnen (1 groot, 1 klein)

Ik heb weleens begrepen dat de kleine ventilator voor het deel voor de airco is (dus het rechterdeel van de radiateur vanuit de auto gezien). Ik neem aan dat deze verdeling ook in de radiateur zit, maar heb die niet uitgebreid bekeken op aansluitingen.
 

Rallye

Forumguru
@monteurtje: past het rooster met nummer 1K0 820 746 ook op de RS? Mijn garage is daar niet zeker van.

Overigens begreep ik ook dat mijn garage niet vaak een condensor (of condensator?) vervangt. Wat is jouw ervaring?
 

turboturbo

Forumguru
Bij mijn Fabia 1 (motorcode BBY, 55kW 1.4-!6V) lijkt er op het eerste gezicht één radiateur in te zitten, waarbij je niet echt een duidelijke afscheiding ziet tussen verschillende delen.
Op ETKA online kan ik bij de Fabia I (bj 2003) zien dat er onderscheid in het onderdeel 'radiateur' wordt gemaakt voor auto's met of zonder: automaat, trekhaak en airco. Ik had dus ook de indruk dat het 1 onderdeel is (eigenlijk: 2 in 1, dan) De afmetingen verschillen onderling.
 

Monteurtje

Forumguru
@Rallye, Ja dat rooster past zeker op een Octavia RS. Heb dat ook al een keer op een RS gemonteerd. Past eigenlijk op alle condensors. Kan zjin dat bij een Fabia of Citigo er een stukje af geknipt moet worden. De clipjes druk je door de lamellen van de condensor.
 
Bovenaan Onderaan