Airco perikelen

Chatslet

Forumguru
Het middel dat je linkt lijkt meer iets om medisch gereedschap te reinigen. Lijkt me niet voor een airco thuis?
Het schuim en het slangetje is nodig om bij de verdamper te komen. Het schuim van die busjes uit duitsland lijkt op scheerschuim. Heel compact zodat het overal komt.
Middelen voor de airco thuis zijn bij mijn weten precies het zelfde. De spuitbusjes die ik heb geven niet aan dat het alleen voor een auto is. Een airco is een airco. Toch zal de airco thuis minder snel schimmel gaan ontwikkelen en zal de verdamper makkelijker te bereiken zijn waardoor je die misschien makkelijker mechanisch kunt reinigen. Bij een split unit hangt die namelijk gewoon in een casette aan je muur.
 

TheoStek

Forumguru
Toch zal de airco thuis minder snel schimmel gaan ontwikkelen en zal de verdamper makkelijker te bereiken zijn waardoor je die misschien makkelijker mechanisch kunt reinigen. Bij een split unit hangt die namelijk gewoon in een casette aan je muur.

Dat is nu weer een antwoord wat nergens op slaat Chatslet...mechanisch reinigen kan niet bij een split unit!!
Een mechanisch ventilatiesysteem voert vervuilde lucht af uit het huis, dat gebeurt via afzuig kanalen in badkamer, douche en keuken enz, enz.

De split unit doet niet meer dan koelen/verwarmen, buiten het feit dit dezelfde werking heeft als een auto airco..De auto airco beleeft verschillende jaargetijden en heeft bewegende onderdelen die onderhavig kunnen zijn aan weersinvloeden...
Een split unit niet...die hangt op een vaste plaats, zo is een koelkast ook geen diepvries..ze bewegen niet, staan op een vaste plaats en zijn hermetisch afgesloten...een auto airco dus niet.

Er is maar 1 soort hermetisch afgesloten compressors in de automotive en dat zijn de hybride auto's.

Het produkt wat jij gebruikt geeft niets aan..zelfs geen gevaren tekens...want die staan er niet op wat wettelijk verplicht is.
Mechanisch reinigen bestaat niet...als dat zo was..heb jij geen stank, muffe geur in je bolide en hoef je niet naar Duitsland te rijden om geur produkten aan te kopen en nadien te verdrijven.

Maar jij bent vol lof over dat produkt....ik niet, maar je weet wel dat het hier niet is toegestaan...en neem je de toevlucht naar Duitsland of niet.! lees je eigen commentaar ééns na...
Dan zeg ik, maak jij je schuldig aan een misdrijf en dat is strafbaar....

Maar ik ben er zeker van, dat jij dat spuitbusje 4 keer per jaar gebruikt en niet 1 keer per jaar.
 

Chatslet

Forumguru
ik heb het niet over een mechanisch ventilatiesysteem. Ik heb het over mechanisch reinigen als in, pak een borstel en ga poetsen. Verder speel je weer het zelfde bangmaakverhaal af zonder inhoudelijke argumentatie.
 

tjeng

Lid
Beste Skodarijders,

Deze topic al weer een tijdje oud en heel veel informatie, maar toch nog even een vraagje.

Ik heb MOTIP Aircocleaner (gewoon te koop in Nederland) gekocht en wil mijn aircosysteem reinigen. Ik deze topic heb ik gelezen dat de verdamper te bereiken is via het interieurfilter (passagierszijde) én het luchtfilter (onder de motorkap). Wat is de juiste weg?

Dank alvast!

mvg,

Tjeng
 

Niels83

Forumguru
Is er nu al iets in de handel wat de airco echt kan reinigen of blijft dit duitse product er het dichtstbij komen.

Paar jaar geleden de airco laten reinigen zou echt goed gebeuren zei de airco service man. Niet alleen luchtje toevoegen. Maar gek genoeg nam na een paar maandje het frisse luchtje af en de zweet voeten geur toe.

Ik weet dat er 5 jaar geleden iets chemisch was dat verboden is. Is daar inmiddels een vervanger voor?
 

TheoStek

Forumguru
Ja, @Niels83 dat staat hier ook eerder vermeld door mij..
De produkten wat zijn toegelaten zijn..Treatment van Forté en AirCo 181 van Tunap.

Andere produkten dan deze mogen niet verkocht worden en zijn geurverdrijvers.
Als een airco gaat stinken, dan is nog maar 1 oplossing handmatig reinigen...de reuk, stank komt na verloop toch weer terug...ook met de 2 toegelaten produkten.
Zelfs 1 spuitbusje is niet genoeg..om dat te bestelligen..om een diepte reiniging te bekomen.

Toch goed de handleiding lezen van deze produkten.!
De verdamper zit altijd voor de kachelradiateur en is niet voor niets, wie heeft in de zomer de kachel aan staan in de auto...? en in de winter werkt de airco toch niet...ofwel deze wordt door de techniek over ruled voor een korte tijd.

De produkten dienen rechtstreeks op de verdamper gespoten te worden.
 
Laatst bewerkt:
Sinds het afgelopen najaar deed mijn airco het steeds minder. Uiteindelijk toch maar (weer) naar de plaatselijke garage gegaan (omstreeks dezelfde tijd als mijn aanjager euvel). Hier hebben ze eea afzonderlijk onder druk gezet om te kunnen nagaan of het systeem ergens zou kunnen lekken. Het enige waar ze niet bij konden zou achter de aanjager zitten. (ergens achter het dashboard) Nou weet ik dat dit loshalen iig 500 - 600 euries gaat kosten.
De exacte beschrijving van het geheel ben ik kwijt maar wellicht dat iemand mij op weg kan helpen om te verduidelijken welke stappen er normaal gesproken genomen worden om te ontdekken wat er mis is.
Dan natuurlijk wat de maximale kosten (om en nabij) zijn van het geheel.

Waarom? Enerzijds bevalt de Faab mij prima behalve dat er 2 dingen geregeld moeten worden.
1. de distributieriem (en pomp mss) zit er aan te komen
2. de airco werkt niet, dus ook repareren

Al met al 2 flinke ribben uit mijn lijf.
Dus repareren en blijven rijden of verkopen en een andere.

Alleen het repareren vd distr.riem en pomp is geen optie. Ik ben heel erg gesteld op een ijs en ijskoude airco in de zomer. En wat er ook gezegd wordt over 10 minuten van tevoren uitzetten oid. De airco gaat bij mij pas uit als de motor uit gaat.:D
 

Arjann

Forumguru
Dus er is geconstateerd dat er lekkage in het systeem zit als ik het goed begrijp? Was hij helemaal leeg of zat er te weinig in? Was de airco al eens eerder gevuld en zo ja, hoe snel duurt het voor die weer leeg was. Is er ook fluor bijgevuld?
Het onderdeel wat je bedoelt achter het dashbord is de verdamper, maar deze gaan eigenlijk bijna nooit lek.
Is de auto ook uitgelezen op foutcodes?
 
@Stuiver
Hij vermoedde dat het lekt omdat ie helemaal leeg was. Daarom wilde hij m eerst onder druk zetten op bepaalde delen om dat uit te sluiten dan wel te ontdekken. Het enige waar hij niet bij kon was die verdamper dan. (zo begreep ik het van m)

@Arjann
Dat van die lekkage is niet zeker ivm die verdamper dan kennelijk. Sinds ik m heb is ie niet bijgevuld (4 jaar) Fluor is er niet in gegaan. Of ie uitgelezen is weet ik niet. Ik heb de garageboer er niet over gehoord.

Wat ik nog niet benoemde is dat als ik de airco aanzette dat er dan een soort fluitend geluid hoorbaar was.
Ik weet natuurlijk dat ik dat ding veel eerder had moeten laten nakijken, maaruh.. je weet toch?
 

Arjann

Forumguru
Fluitend/sissend geluid uit de dashbordroosters? Dat duidt er inderdaad op dat er te weinig koudemiddel in zit. Wat is de leeftijd van je auto?
 

Arjann

Forumguru
Dus de garage heeft hem onder druk gezet. Dan is er ook bekend of er lekkage aanwezig is, maar je geeft aan dat er een vermoeden is.
Je auto is van 2008, een airco kan ongeveer 10% van zn koudemiddel verliezen per jaar. Dus als je airco vanaf 2008 nooit onderhoud heeft gehad is het ook mogelijk dat die ver leeg is.
 
@Arjann
Onder druk gezet..ja..behalve die verdamper dan zoals ik t van hem begreep omdat hij daar niet bij kon. Maar zou jij dan de boel laten afvullen en kijken wat er gebeurt? Of moet er fluor in om te zien waar er een eventueel lek zit?
Alvast bedankt voor de reacties van iedereen.
 

EdK

Forumguru
Het enige waar ze niet bij konden zou achter de aanjager zitten. (ergens achter het dashboard) Nou weet ik dat dit loshalen iig 500 - 600 euries gaat kosten.
De exacte beschrijving van het geheel ben ik kwijt maar wellicht dat iemand mij op weg kan helpen om te verduidelijken welke stappen er normaal gesproken genomen worden om te ontdekken wat er mis is.
Dan natuurlijk wat de maximale kosten (om en nabij) zijn van het geheel.

Je had het over onder druk brengen etc, maar volgens mij vacumeren ze juist om ook lekkages te vinden.
Maar goed het is niet meteen bij je in de buurt, maar zie link en wat deze mensen gewoon rekenen voor reparatie van een airco.
Nu zijn ze er wel in gespecialiseerd en dat zijn vele merkdealers en garage's zeker niet !

En deze toko van de link kan eigenlijk meteen al een prijs geven wat je kosten zijn !

http://www.aircoservice.nl/prijzen/?automerk=93
 
T...…! Dat zijn 4 ribben. Ik begrijp dat ik wel een goeie moet zoeken want deze is me net ff te ver weg.
Ben iig geholpen met de uitleg en het kostenplaatje. Bedankt.
 

EdK

Forumguru
@Edwin Scrable zoek maar eens op postings hier van Theo Stek
Heeft al vele malen duidelijke uitleg gegeven daar het zijn vak is
Maar als je je daar wat inleest dan ga je iets meer voorbereid op zoektocht
Denk dat jouw garage het ook weer uitbesteed en tsja hij moet daar ook weer aan verdienen dus vandaar die prijs die je krijgt voorgeschoteld
 

Antera

Donateur
Theo is de aangewezen persoon denk ik idd. In de auto gaat volgens mij zelden tot nooit kapot. Maar een goede airco specialist kan je vast vele meer duidelijkheid geven. Lekkage is te traceren met contrast vloeistof
 
Bovenaan Onderaan