Airco perikelen

Chatslet

Forumguru
Er staat nergens dat het een geurmiddel is. Er staat op dat het een reiniger is en dat er minder dan 5% aan parfum in zit. Bovendien is de stank gewoon weg. Zelfs nadat het middel niet meer is te ruiken. En laten we wel zijn, dit spul is jaren lang in Nederland verkocht en ook door garagebedrijven gebruikt. Stond vroeger gewoon bij de euromaster achter de toonbank. Ik kan me moeilijk voor stellen dat ze daar voor 25 euro je auto slopen.
En dat Amerika een ander land is en niet bij de EU hoort heeft niets met appels en peren te maken. Ze hebben daar ook auto's, ijs is daar ook koud en vuur is daar ook heet. Wat daar kan kan hier ook. En dat hier iets niet meer verkocht mag worden betekend niet dat je het dan ineens niet meer mag gebruiken. Dat zijn twee hele verschillende dingen. Stofzuigers die krachtiger zijn dan 1600 watt mogen ook niet meer verkocht worden. Ga jij nu je stofzuiger weggooien omdat die illegaal is? Ze komen je echt niet in de boeien slaan als je dat spul gebruikt of staat te stofzuigen met je dyson? Laat ze maar aan tonen dat je het na het verbod hebt gekocht. Daarbij komt ook nog eens dat er binnen de EU vrij verkeer van goederen en arbeid is. Als jij dat spul in een ander land koopt en daar gewoon btw afdraagt is er niets aan de hand.
 

TheoStek

Forumguru
Ja, ja, zo kunnen we blijven doorgaan...en ik zeg jou nu mister airco reiniger dat het spul een geurverdrijver is en voor meer dan dat dient dat spul niet.

14 spuitbussen x 12 euro = 168,00 euro ex btw ex verzendkosten...LEES JE EIGEN BERICHT ËËNS TERUG....nee wacht zal ik wel voor je doen.
Het probleem is alleen dat in Nederland goede aircoreinigers verboden zijn vanwege het verbod op de biociden en zo is de eerdere poging van Euromaster dus al gefaalt..

Dan nu het plan: Gewoon zelf wel goed doen. Dus, een flinke voorraad van busjes met airco reinigingsschuim importeren vanuit Duitsland waar het tot 2014 in ieder geval nog wel toegestaan is zodat ik voor de komende jaren in ieder geval klaar ben. Dat is in ieder geval deel 1

Goede airco reinigers zijn het niet wel geur verdrijvers...

Als jij zo stellig bent en blijft in de werking van dat spul, vraag ik je beleefd om een aantal inkopen te doen voor de najaar september meeting, krijgen alle aangemelde leden van mij op de airco service nog korting! Mag jij daar de praktijk bewijzen met je airco reiniger..doe ik ook met de officieiële werkwijze airco service ..iedere dag.
 
Laatst bewerkt:

TheoStek

Forumguru
Weet je waar dit produkt voor wordt gebruikt!! na een diepte reiniging om het toch een frisse geur te geven..maar desinfecteren hahahaha, maar goed jij bent blij en je (op)volgers...
Daarbij komt ook nog eens dat er binnen de EU vrij verkeer van goederen en arbeid is. Als jij dat spul in een ander land koopt en daar gewoon btw afdraagt is er niets aan de hand

Moet ik nu daarop zeggen ...heb je al éé'ns gehoord van facturen en controle!! Heb je al eens gehoord dat de douane, politie, belasting en rdw samen werken...! Bij 15 kilo koudemiddel inkoop, gaat de belasting nadenken en controleren..! Waar gaat die 15 kilo heen? 15 klanten aan 1000 gram is 15 kilo weg of niet!
Jij als particulierke wordt niet gecontroleerd, maar ik wel...
 

louigi58

Senior Member
Vorige week ging ik ook over mijn nek van de stank uit de airco, telkens als ik de achteruit inschakelde door de automatische recirculatie. Ff naar de aircoboer, deze adviseerde mij eerst het interieur filter te vervangen, mocht het probleem dan niet opgelost zijn, kon ik terugkomen. Bij het vervangen van het interieur filter kwam er een kwart emmer bloesem en vochtige bladeren uit. Met stofzuiger met borstel goed uitgezogen en nieuw filter geplaatst, sindsdien niets meer geroken. Airco boer vertelde ook dat de reinigers de coating op de verdamper aantast waardoor ze wat terughoudender zijn met jaarlijkse reiniging.
Ik weet wel dat ik voortaan elk jaar een nieuw interieur filter plaats in plaats van de bij de dealer voorgeschreven 60.000 km.
Airco koelt ook veel sneller, dus het filter heeft behoorlijk dicht gezeten.
Dit was bij 48.000km en 3 jaar.
 

TheoStek

Forumguru
Kijk es aan...dit vind ik geweldig/leuk om te lezen...daar streef ik voor met dit soort repley's..

Filter moet elk jaar vervangen worden ongeacht de aantal km's die gereden zijn..!! Ik heb die interieurfilters ook nooit op voorraad...en waarom niet! omdat iedereen dat zelf kan vervangen tegenwoordig. Een verstopt interieurfilter belemmerd de lucht doorstroming naar de verdamper...m.a.w niet genoeg warme lucht, vind er ook te weinig aan phase verandering plaats om vloeibaar koudemiddel om te zetten naar gasvorming.

Ik adviseer dan ook iedereen, om te kiezen voor een aktieve Koolfilter van MAN...nee ik heb daar geen belangen bij MAN maar zijn wel de betere interieurfilters die iets meer kosten dan het A merk.

Ik vind de repley van @louigi zeer zinvol..en geeft meer waarde...voor die mensen wat deelnemen aan de nazomer meeting...vervang het interieurfilter.
 

EdK

Forumguru
Toch is de realiteit dat met de komst van het internet mensen steeds meer dingen zelf kunnen
Men denkt dat men dat kan, maar de realiteit is wel degelijk anders.

Ook in mijn vakgebied is er steeds meer te verkrijgen aan materialen in de bouwmarkt.
En dan ga ik het niet over kwaliteit hebben van die materialen, want zelfs daar zit verschil in.
Maar door dat geklooi aan de hand van een foldertje in de bouwmarkt hoe ik een elektrische installatie of hoe te tegelen , of hoe een badkamer installeren word er gigantisch aangeklooid door de mensen.

En ach laat ze maar gaan hoor, want uiteindelijk hebben velen van die mensen problemen dat het niet werkt of lekt of weet ik wat en kan de opgeleide monteur het maken ( maar eerst allemaal slopen ) en zijn de doe het zelfers uiteindelijk dubbel zo duur uit

Punt is dat er word gesuggereerd door TV programma's en bouwmarkten en dat soort media dat elke jan L#L het kan.
Alleen in de praktijk is dat niet zo en worden velen voorschriften overtreden..... met vele gevolgen vaak.
 

Blackokkie2

Forumguru
Ernstige gevolgen zelfs regelmatig. Ik zie die klustv series ook wel en denk dan ook dat kan ik wel, maar als ik dan erover ga nadenken dan denk ik vaak, ja maar dit en ja maar dat. En dan maar hulp zoeken bij iemand die het wel kan en zelf de simpele dingetjes doen.
 

Chatslet

Forumguru
Dat het interieur filter jaarlijks vervangen dient te worden ben ik volledig met je eens. Dat de aircoreiniger niet zou desinfecteren blijf ik een rare stelling vinden. Het heeft er namelijk alle schijn van dat het dat juist precies wel doet. Het mag in Nederland niet meer verkocht worden omdat het een bepaald soort biocide in zit. Een biocide is een stof die microbiologisch leven dood. De airco gaat stinken door bacterien en schimmel ofwel microbiotisch leven.
 

EdK

Forumguru
Het mag in Nederland niet meer verkocht worden omdat het een bepaald soort biocide in zit. Een biocide is een stof die microbiologisch leven dood.
dus de dierenbescherming heeft het weer gewonnen....
Nog even en we kunnen zomers niet meer rijden omdat we teveel vliegjes doden met onze kentekenplaten aan de voorzijde....
 

Chatslet

Forumguru
Nee, alles komt door de condensafvoer naar buiten. Als het schuim er een tijdje in heeft gezeten moet je de airco een kwartiertje op max laten draaien. Dat ik dat de eerste keer had gedaan zat er allemaal groene drab met brokken in het plasje condenswater.
 

turboturbo

Forumguru
@Chatslet de werking van het goedje is me helemaal duidelijk. En ook dat het accuraat werkt (op de onenigheid na of het de verdamper zou aantasten / oxideren)

Ik dacht dat het verbod van de verkoop te maken had met het mogelijke resistent worden van bacteriën tegen dit bestrijdingsmiddel. Volgens mij gaan dergelijke besluitvormingen altijd op grond van nieuwe inzichten en onderzoeken. Dit geldt ook voor landbouw giffen en bijv ratten- en muizen gif dat je als consument wel of niet mag kopen/gebruiken. Consumenten en boeren etc altijd boos.

Ik weet nog dat m'n ouders elke 5 jaar hun huis buitenom tegen spinnen in lieten spuiten. Op een gegeven moment werd het gebruikte spul verboden en was de werking van de vervangende middelen die nadien wel gebruikt mochten worden, minder effectief. En moest de behandeling geloof ik jaarlijks gebeuren voortaan voor eenzelfde bestrijdingseffect.

Het negeren van een dergelijk verbod heb ik geen oordeel over. Maar dit soort zaken moeten voor mijn gevoel wel altijd serieus genomen worden. Ik ben zelf geen bioloog maar muterende micro organismen klinkt niet als katten pis :)

Vroeger deden we ook niet moeilijk over asbest, meeroken, etcetera, etcetera. Je kunt niet ontkennen dat het maar goed is dat sommige beperkende maatregelen zijn genomen...
 

Cordoba

Forumguru
Wat is in de USA wel of niet is toegestaan, is eigenlijk helemaal niet interessant: van bijvoorbeeld veel geneesmiddelen van Amerikaanse fabrikanten is bekend dat het is getest door onderzoekers die rechtstreeks volledig door de fabrikant zijn betaald. Ook de gevolgen zijn duidelijk: negatieve effecten worden zoveel mogelijk verzwegen, alleen het 'voorgedrukte' testresultaat doet er toe. Langzamerhand zijn er wat meer mensen die dat zien, maar er zijn er nog steeds heel veel die weigeren om hun ogen te openen.

De analogie van dit medicijnenverhaal, met dat van deze geurbestrijders/reinigingsmiddelen voor de airco lijkt mij duidelijk. Overigens is er nog een veel goedkoper middel om de muffe geur te bestrijden, en dat werkt zelfs vele jaren lang: 5 knijpers die de inzittenden op hun neus kunnen zetten, nog vele malen goedkoper dan een spuitbusje.
 

Chatslet

Forumguru
Hoe het allemaal met geneesmiddelen zit weet ik niet. Het feit is dat het om een verkoopverbod gaat. Voor consumenten is het dus niet met terugwerkende kracht verboden. Zo ernstig zou het dus allemaal niet zijn anders hadden ze daar andere maatregelen voor genomen. Bovendien mag het in Duitsland nog steeds verkocht worden dus met het vrij verkeer van goederen mag je het als consument gewoon binnen halen.
Of het zo allemaal moreel verantwoord is moet iedereen voor zichzelf bepalen. Voor mij is het simpel, ik ben erg gevoelig die schimmel en loop binnen no time met een voorhoofdsholteontsteking.
De middelen die nu in Nederland in de handel zijn werken niet. Die zorgen alleen voor een geurtje om de stank te verbergen en zoals het er naar uit ziet gaat er voorlopig ook geen betaalbare oplossing komen. Ik heb nu dus een oplossing die wel werkt en ook nog eens goedkoper is. Zoals Theo ons heeft voorgerekend 12 euro per busje waar je minimaal 4 keer mee doet. En als het dan ook nog eens verboden gaat worden om het te gebruiken dan doe ik het gewoon als ik weer naar Duitsland ga. Dan zet ik hem op de terugweg 1 meter voor de grens stil en doe ik het voordat ik de grens over ga.
Het is gewoon weer een kwestie van Nederland dat op de regelgeving voor uit wilt lopen. Dat omringende landen, en dan vooral Duitsland het niet verbieden vind ik toch wel veel zeggen. Die wachten waarschijnlijk af tot dat er een vervangend product is. En dat zegt toch weer iets over hoe groot het risico is...
 

TheoStek

Forumguru
En als het dan ook nog eens verboden gaat worden om het te gebruiken dan doe ik het gewoon als ik weer naar Duitsland ga.

Biociden moeten goedgekeurd zijn door Ctgb als bestrijdingsmiddel. Dat was bij veel aircoreinigers niet het geval. En als er geen biocide in zat was het nog niet goed, dan kan het product niet doen wat het belooft. Dat mag ook niet, van de Keuringsdienst van Waren. Vandaar dat de oude Airco reinigers zonder biocide, en met biocide die geen goedkeuring van het Ctgb hebben gekregen, uit de handel werden genomen en verboden zijn om gebruikt/verkocht te worden..

Dergelijke middelen zijn biociden, bevatten een werkzame stof en moeten een goedkeuring hebben van het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb).

Slechts een enkel garagebedrijf blijkt een toegelaten middel te gebruiken. Bedrijven die illegale middelen gebruiken, riskeren een boete van maximaal € 2.500, terwijl er nauwelijks prijsverschil is tussen wel en niet-toegelaten middelen.
Ook de komende maanden zal de VROM-Inspectie bij de leveranciers en garagebedrijven controleren op het gebruik en het bezit van niet-toegelaten biociden voor het reinigen van de autoairco.

Bron: VROM Inspectie | http://www.vrominspectie.nl/

Duitsland verbied dat ook, maar de verkoper/handelaar trekt er zich niets van aan, totdat ie tegen de lamp loopt..!
Hetzelfde als de fabrikant...
En je moet goed lezen wat ik heb voor gerekend...! want dat heb ik niet vermeld op die manier zoals jij zegt.
 

Chatslet

Forumguru
@frits183: Dat is een desinfecterend middel voor medische instrumenten. Ik betwijvel of dat tegen de bacterien en schimmel op een verdamper werkt. Bovendien ga je dit niet zomaar op je verdamper kunnen krijgen. Het middel wat hier besproken wordt heeft een lange slang die je boven de verdamper kunt krijgen. Het schuim zorgt dan dat het over de gehele verdamper wordt aangebracht. Het middel wat jij laat zien zit in een standaard spuitflesje. Daar zit geen slang bij en het zal ook zeker geen schuim zijn.
 

frits183

Forumguru
Het leek me een goed idee om eens bij een beroeps groep te kijken die beslist geen agressieve producten mogen gebruiken.
Ze zeggen wel dat het schuimt en een slangetje is ook wel aan te komen.

En het blijft een eikel punt om over te praten.
Waarom zouden de producten die te verkrijgen zijn om thuis de airco te reinigen niet geschikt zijn voor de auto ?
 
Bovenaan Onderaan