Airco perikelen

Brutus12

Actief lid
Ter info: Om aan de wettelijke eisen te voldoen moet de monteur die werkt aan airco-systemen in het bezit zijn van het certificaat "Terugwinnen Mobiele Airco's". (F -gassen). Bij systeem met een te weinig druk wordt er gevacumeerd en het systeem onderdruk gezet (droge stikstof). Het complete systeem wordt onderdruk gezet, dus ook verdamper en de condensor. Wanneer een airco-installatie na een drukproef geen opvallende lekkages vertoont, mogen we deze weer vullen met koudemiddel en eventueel UV! Na het vullen van de installatie moet er officieel gecontroleerd worden op lekkage. Dit gebeurt met behulp van de elektronische lekzoeker of met een UV-lamp. Bron: aircotoets.
 

Hakar

Donateur
Theo is niet zo heel actief meer op het forum.
Heeft mij vorig jaar via PM nog antwoord gegeven op een vraag over de airco in de Fab.
Ik heb geen idee of @Edwin Scrable bereid is om van Oude Tonge naar Mestreech te rijden met een vermoedelijk probleem aan de airco, maar een PM aan Theo sturen is natuurlijk altijd een optie.
Let wel dat het een poosje kan duren voor je antwoord krijgt.
 
Tja,....Maastricht is wel ff 2 uur rijden met de kans dat de auto moet blijven. In het andere geval anders nog een keer terug. In Rotterdam heb ik een bedrijf gevonden die wel goede recensies heeft.
Airco Service Rotterdam....
Daar zit ik met een half uur. Ik denk dat ik daar maar eens aan de bel ga en dan laat ik weer van me horen
 
Istie weer....gisteren gebeld met airco service rotterdam….kon meteen langskomen...2 slangen op de airco...leeggetrokken en voila..er zat nog maar rond de 50 in (moest 500 zijn):nailbiting: daarna gevacumeerd.
Vervolgens weer onder druk en dat was ff wat want als het apparaat zou gaan piepen zou er een lek zitten.....maar:tegek:gelukkig was alles oke.
Daarna 500 erin en klaar. Eigenlijk zoals @Brutus12 al zei.
Al met al was ik 69 euries kwijt en een half uurtje tijd. Volgende week de distributieriem, waterpomp etc en dan hoop ik volgende maand zonder problemen naar Denemarken te kunnen rijden :D.

Dit topic kan dicht. Bedankt voor de reacties.
 

Hakar

Donateur
Topic hoeft niet op slot hoor.
We moeten toch iets hebben om nog tijden over te kunnen zeveren? :D

Had je op de terugreis wel je buitentemperatuurmeter afgeplakt om de werking van de airco tijdens het rijden te kunnen testen?
 

EdK

Forumguru
niet afgeplakt, waar zit dat ding dan?
Ook niet doen !
Airco word niet voor niets rond de 4 graden uitgeschakeld !
Als je dan echt wil weten of die werkt rij hem dan ergens naar binnen waar het een stuk warmer is dan buiten momenteel en zet dan de airco aan op vol vermogen en voel / meet de temperatuur uit je roosters.
Maar een goede toko die in airco reparatie doet heeft allang gecontroleerd of de werking weer goed is..
 

Brutus12

Actief lid
Ook een AC-installatie heeft onderhoud nodig om goed te kunnen werken. Zoals eerder hier gemeld er ontsnapt koelmiddel. Eens per 3 jaar de drukken/temperaturen laten controleren, zo nodig bijvullen met het juiste koelmiddel. Condensor koellamellen, dichte lamellen geven geen doorvoer van rijwind, enz. Bron: aircotoets.
 

nakharry

Forumguru
Heren,

Waarschijnlijk heb ik een kapotte condensor van mijn airco. Nu is mijn auto niet de jongste meer en wil ik zelf een condensor bestellen om uiteraard te besparen op de kosten.

Nu weet ik dat het OEM nummer (V)6Q0820411K is via de dealer, maar ik zie online door de bomen het bos niet meer?

Ik krijg een hele waslijst aan condensors, maar wat is een goed merk (Behr en Hella volgens mij) en waarom zie ik verschillende maten bij hetzelfde OEM nummer en welke maat moet ik bestellen?

Ik heb net even achter de gril van de auto gekeken en de condensor is zover ik kan zien 60 cm breed.


Jullie hulp wordt zeer gewaardeerd.
 

berry1952

Nieuw lid
Wie weet welk koudemiddel (refrigirant) er moet in een Skoda Octavia Combi 1.6TDI van 2014?? Ik weet niet of er R134A in zit tof het nieuwere R1234YF. Misschien kan iemand me helpen?
 

hemi24

Forumguru
Wie weet welk koudemiddel (refrigirant) er moet in een Skoda Octavia Combi 1.6TDI van 2014?? Ik weet niet of er R134A in zit tof het nieuwere R1234YF. Misschien kan iemand me helpen?

Kijk eerst eens onder de motorkap, daar zit wel een sticker met het type toegepaste koudemiddel...
 

berry1952

Nieuw lid
Er zit geen sticker onder de motorkap. De auto is iets meer dan 4 jaar oud. Ik denk dat er nog nooit iets mee is gebeurd.
 

VAG-man

Forumguru
Wie weet welk koudemiddel (refrigirant) er moet in een Skoda Octavia Combi 1.6TDI van 2014?? Ik weet niet of er R134A in zit tof het nieuwere R1234YF. Misschien kan iemand me helpen?

Inmiddels weet je het, maar waarom de vraag? Je kunt en zeker mág het koudemiddel niet zelf toevoegen. Een Airco-service weet wat erin moet.
 
Bovenaan Onderaan