Airco perikelen

Cordoba

Forumguru
@Skoody Boo: is denk ik afhankelijk van autotype, bouwjaar, en motorisering. Overigens was er bij mij iets afgeknipt, bijknippen is een erg moeilijk proces.:winkie:
 

Rallye

Forumguru
Ik heb hem vorige week op de RS laten zetten. Baat het niet dan schaadt het niet (hoewel ik nog geen rekening heb)....
 

MacManiac78

Forumguru
Koop een stuk racegaas, verwijder je bumper, maak het vast achter je grille. Geen probleem meer met steentjes. En een paar PK winst! (Want het blijft natuurlijk RACE-gaas.) :1761:
 

Chatslet

Forumguru
Morgen haal ik de auto weer op bij de dealer en ik wil dan meteen de airco reinigen want die ruikt na nog geen jaar gebruikt te zijn al niet meer zo fris. Het probleem is alleen dat in Nederland goede aircoreinigers verboden zijn vanwege het verbod op de biociden en zo is de eerdere poging van Euromaster dus al gefaalt..

Dan nu het plan: Gewoon zelf wel goed doen. Dus, een flinke voorraad van busjes met airco reinigingsschuim importeren vanuit Duitsland waar het tot 2014 in ieder geval nog wel toegestaan is zodat ik voor de komende jaren in ieder geval klaar ben. Dat is in ieder geval deel 1. Deel 2 is het schuim zonder al de veel rommel en gedoe op de verdamper te krijgen. Hoe pakken we dat aan? Zelf dacht ik aan het gekoelde dashboardkastje. Daar zit zo'n gaatje in wat je open kunt draaien wanneer het gekoeld moet worden. Daar door kan ik het slangetje laten zakken en zo het schuim in spuiten. Optie 2 is eventueel via de behuizing van het interieurfilter.

Nu is de vraag, op welke manier kom ik het makkelijkst bij de verdamper? En waar zit de vedamper precies?
 

Monteurtje

Forumguru
In ieder geval niet via het slangetje. Het beste is via interieurfilter. Die eruit halen en kun je, als je dunne en flexibele handen hebt de verdamper bijna aanraken.
 

Chatslet

Forumguru
Dat klinkt makkelijk, heb laatst het interieurfilter zelf vervangen. Dan zou ik dus een lange schroevendraaier kunnen pakken, daar het slangetje met een tie-wrap aan vast maken zodat ik mooi overal bij kan. Heb je misschien een plaatje van hoe het geheel in elkaar zit?
 

Chatslet

Forumguru
Pret pakket is binnen, 14 spuitbusjes met aircoschuim. Was alles bij elkaar zo'n 80 euro kwijt. Geen slechte deal daar het bij de dealer al snel 60 euro per keer kost. Morgen even aan de slag en uiteraard hou ik jullie op de hoogte!

2013-05-10-163.jpg
 

Chatslet

Forumguru
Ok, zojuist aan de slag geweest, interieurfilter er uit, slangetje er in en spuiten maar. Kwam echt een enorme hoeveelheid schuim uit. Toen het schuim uit de behuizing van de interieurfilter begon te druipen heb ik de rest via de ventilatieroosters en het koelgaatje van het dashboardkastje naar binnen gespoten. Na 15 minuten moet de ventilator voor 5 minuten op de laagste stand draaien aldus de handleiding. Dus ik ga zo even het interieurfilter terug plaatsen en de ventilator laten draaien. Het spulletje ruikt wel lekker fris. Beetje als wasverzachter. Het echte resultaat gaan we natuurlijk pas na een paar dagen kunnen ruiken dus later meer.
 

TheoStek

Forumguru
Stinken van de airco heb jezelf in de hand.

De manier waarop is ingespoten is verkeerd.
Het goedje in schuim lost op naar water.
Elektrische componenten moeten beschermd worden en energie bronnen moeten worden afgekoppeld.
Dit product tast namelijk elektrische componenten aan bij onzorgvuldig gebruik, ik meen zelfs dat dit spul onder het (O) symbool van gevaarlijke stoffen, de (O) staat voor Oxyderend.

Al met al was je 80 euro kwijt, als je dan nog meer bussen hierop leeg spuit, hoop ik voor jou dat elektrische componenten niet aangetast worden of uitgeschakeld.

Dit produkt mag dus al niet verkocht worden of gebruikt in Nederland.

Garantie en aansprakelijkheid:
Den Braven garandeert dat haar product, binnen de houdbaarheidstijd, in overeenstemming is met de specificaties.
De aansprakelijkheid zal nooit meer bedragen dan hetgeen bepaald is in onze verkoopvoorwaarden. In geen geval is verkoper aansprakelijk voor enigerlei gevolgschade. De gegeven informatie is het resultaat van onze testen en ervaring en is van algemene aard.
Zij houdt echter geen aansprakelijkheid in.
Het is de verantwoordelijkheid van de gebruiker om door eigen testen vast te stellen of het product voor de toepassing geschikt is.
Veiligheidsblad: Op aanvraag beschikbaar alléén voor professionele gebruikers.
 

Chatslet

Forumguru
Alles functioneerd nog gewoon naar behoren. De dealer gebruikt ook gewoon schuim. Bovendien is het schruim direct op de verdamper gespoten. Die wordt sowieso nat door condenswater. Alles functioneerd gewoon goed, geen storingen en tot nu toe lijkt de stank weg te blijven. Overigens is een stinkende airco niet iets dat je zelf in de hand hebt. Ik heb hem altijd netjes 10 minuten voor aankomst uit gezet. Auto heeft nog geen 30.000 km op de teller en toch stinken. Dat dit spul niet mag in Nederland weet ik. Ik weet ook dat de producten die wel in Nederland mogen niet naar behoren werken. Dus voor mij was de keuze vrij simpel.
 
Airco bij onze wagen werkte ook niet meer.
Opnieuw afgevuld met chemisch stofje om het lek (met UV-licht) te kunnen traceren. Binnen 4 weken systeem weer leeg en dealer heeft lekkage snel gevonden. Condensor lekt op de aansluitpunten.

Gelukkig vervanging onder garantie, wel aardige klus wat ik zo begreep, 4 tot 6 uur werk. Wat ik begreep moet zo'n beetje de hele voorkant eraf om de condensor te vervangen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
mijn condensor wordt a.s. vrijdag ook vervangen. Zelfde voorgeschiedenis als bij XIL98 hierboven. Geen garantie meer, wel coulance, alleen de montage kosten. Maar dat is wel iets van €300, gezien de omvangrijke operatie. En wel zo'n bescherming er bij, al zei men wel dat die geen 100% bescherming biedt.
 

ArjanGr

Senior Member
Vandaag rooster gemonteerd (wel eerst even op maat geknipt) bij Vagtechniek, waar ik toch moest zijn, en die het rooster voor mij hadden besteld.
Foto's: (in een F I)
Bekijk bijlage 12625 Bekijk bijlage 12626 Bekijk bijlage 12627 Bekijk bijlage 12628

Eerste foto door de gaten onder de bumper gemaakt, 2e foto van bovenaf via de geopende motorkap op het onderste deel is het rooster te zien. Foto 3 toont het rooster dat de koelkanalen afdekt, en de lamellen vrijlaat.
Foto 4: een deel van de condensor waar het rooster niet voor zit (achter bumper/ gewone grill)

Overigens was Martin na zijn scepsis vooraf, wel enthousiast toen het rooster op zijn plaats zat, en moesten alle aanwezige monteurs komen kijken.

Monteurtje, bedankt voor een prima tip. :xyxthumbs:


Hoi Cordoba,

Mag ik vragen wat jou ervaringen zijn met deze condensorbeschermer? Het lijkt me namelijk dat hij de koeling kan verslechteren, omdat hij de lucht die tegen de koelkanalen aan zou komen tegenhoudt? Merk je dit in je koeltemperatuur / airco / etc.?
Zit erover te denken om het ook te bestellen. Zijn de bestelcodes nog gelijk aan 2 jaar geleden?
 

Joske

Forumguru
Het grootste koeloppervlak zit nog steeds in de lamellen, de kanalen dienen meer voor transport van het koelmedium imo. Morgen haal ik mijn rooster op bij de dealer. :-)
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb er tenminste nooit iets van verschil in koeling gemerkt. Overigens denk ik dat meer mensen die denkfout maken, doordat ze niet weten hoe goed de warmtegeleiding in metalen is (kanaaltjes en lamellen vormen één stuk metaal).
 

turboturbo

Forumguru
Lijkt me niet handig; dat kan dan weer reageren met het aluminium van de condensor. Plastic is op zich voldoende voor/tegen steenslag lijkt me zo.
 
Bovenaan Onderaan