Trilling / Trillen: SIII S3 Superb 1.6 TDI DSG

reinierh

Senior Member
Finish balanceren is bij mijn auto al 2 x gedaan door de importeur.
Balanceren op het voertuig middels lasers.
Dit heeft niet het resultaat geleverd.
Het rare is wel dat de dealers ook van alles proberen, was vorige week weer bij een Skoda dealer om eens in een andere Superb te rijden, identiek aan mijn model.
Echter ook deze dealer had een voertuig bij Pon Leusden lopen en is in afwachting van het resultaat.

Met andere woorden er klopt iets niet en ik heb het vermoeden dat men, lees "Skoda" of "Pon" iets achter houdt.

Wil wel eens weten of er een 1.6 diesel, dsg automaat op 17" velgen volledig trillings/vibrerings vrij rond rijdt.
Dan ligt het niet aan het product maar aan het exemplaar.

Is dit iets voor een auto vakblad zoals bijvoorbeeld Autoweek of voor Tros Radar.
Present. SB 1.6 TDI DSG op Stratos 17inch en zover ik weet geen trillingen, in ieder geval niet op de winterbanden. Ik heb alleen problemen met de goedkope onderdelen :-) Maar na wat Kit is dat door de dealer gefixed.
 

Edrempi

Nieuw lid
@Superb III combi
Ook ik heb de 17" Stratos velgen, dus een trillingsvrije voertuig kan ons behoorlijk helpen om...daar heb je hem weer....."producteigenschap weg te nemen.

Kan er een meet en Greet in omgeving Amersfoort gerealiseerd worden?

Als de dealer, chef werkplaats, betrokken is, dan kan men intern de zaken eens goed oplossen.
 
Ik woon in het zuidwesten, maar ben geregeld onderweg ook in die omgeving. Stuur maar een PM dan trekken we de agenda's wel even.

Zolang ze de producteigenschap bij mij maar niet toevoegen :deuk:
 

Jan A

Actief lid
Hebben de rijders met trillingsproblemen allemaal Stratos-velgen van de eerste helft van vorig jaar? Men heeft mij begin vorig jaar gemeld dat er leveringsproblemen waren door die velgen.
 
Ik wordt niet blij van alle berichten. Ik heb 18 inch Pegasus velgen. Maar, op de vervangende demo Superb 1.6 TDI zaten ook de 17 inch stratos velgen. Deze Superb trilde ook, maar minder dan de mijne. Naast 'producteigenschap' suggereerde Pon ook dat het kwam door nieuwe, stijvere veringen, die kennelijk op de nieuwe Superb geplaatst worden. Mijn Superb is net een maand oud. Inmiddels 5500 km gereden. Elders op het forum las ik het advies om je direct te richten tot de directie van Skoda in Tsjechië. Heeft iemand hier ervaring mee?
Volgende week wordt de auto finish gebalanceerd. Dan krijg ik ter vervanging een Octavia mee. Ik ben benieuwd hoe die rijdt.
Misschien nog goed om te noemen is dat als ik de auto start, deze met gebrom en geschud tot leven komt. Als ik met flink gas geven optrek bonkt en klapt het onderstel. Liggen hier mogelijk aanknopingspunten voor het tril-probleem?
 
Laatst bewerkt:

RusherSkoda

Actief lid
Hebben de rijders met trillingsproblemen allemaal Stratos-velgen van de eerste helft van vorig jaar? Men heeft mij begin vorig jaar gemeld dat er leveringsproblemen waren door die velgen.

Ik heb inderdaad Stratos 17" velgen. De auto is echter van december 2015, maar is op 08-06-2016 aan mij geleverd via lease.
 

xplain

Forumguru
Ik ga mijn auto volgende week in ontvangst nemen, maar ben precies blij dat ik Zeus velgen gekozen heb :bloos:
 

RusherSkoda

Actief lid
Overigens weet ik zeker dat het niet aan de velgen ligt, omdat de trillingsfrequentie hoger is dan de omwentelingen van de wielen en bovendien de trilling zowel bij 50, 60, 70, 80, 90, ..., 130, 140... km/u ervaren wordt en de trillingsfrequentie niet zo veel meer is bij 100 als bij 50. Daarom ben ik ervan overtuigd dat de motor, die maar een weinig meer toeren maakt bij 100 dan bij 50, de oorzaak is van het afgeven van cilinderbewegingtrillingen aan de carrosserie!!!

Even afgezien van het zeuren/brommen van de motor, dus trilling, door te lage toerentallen welke de DSG bak toestaat! Dat is een ander verhaal. Dat is gewoon software matig op te lossen, echter de dealer heeft hier (nog) geen gehoor aan gegeven. Daarom foto's gemaakt en aantoonbaar kunnen maken dat de toerenteller zowat tegen de 1000 aan hangt...
 

Okki

Donateur
Welliswaar geen Superb maar een Rapid met dezelfde klacht. Ook hierbij wielen wissels gedaan en gebalanceerd. Geen verbetering.
Had het niet bij de proefrit auto.

Dit gelezende hebbende ben ik ook bang voor producteigenschap.
 
Interessante theorie. Ik merk ook dat mijn motor flinke trillingen doorgeeft aan de auto. Als ik stil sta met draaiende motor, trilt het stuur flink. Maar, ik merk ook dat de intensiteit afhankelijk is van het soort wegdek. Soms is de trilling heel beperkt. Een andere keer is deze fors. Kan de combinatie motor/wegdek leiden tot meer of minder trilling? Wat zou een mogelijke oplossing zijn voor de trilling vanuit de motor?
 

Jan A

Actief lid
Ik wordt niet blij van alle berichten. Ik heb 18 inch Pegasus velgen. Maar, op de vervangende demo Superb 1.6 TDI zaten ook de 17 inch stratos velgen. Deze Superb trilde ook, maar minder dan de mijne. Naast 'producteigenschap' suggereerde Pon ook dat het kwam door nieuwe, stijvere veringen, die kennelijk op de nieuwe Superb geplaatst worden. Mijn Superb is net een maand oud. Inmiddels 5500 km gereden. Elders op het forum las ik het advies om je direct te richten tot de directie van Skoda in Tsjechië. Heeft iemand hier ervaring mee?
Volgende week wordt de auto finish gebalanceerd. Dan krijg ik ter vervanging een Octavia mee. Ik ben benieuwd hoe die rijdt.
Misschien nog goed om te noemen is dat als ik de auto start, deze met gebrom en geschud tot leven komt. Als ik met flink gas geven optrek bonkt en klapt het onderstel. Liggen hier mogelijk aanknopingspunten voor het tril-probleem?
Bonken en klappen alsof de wielen sprongetjes maken? Dat had ik ook op mijn Passat B5, mijn Sharan 1 maar niet met mijn Caddy. Met de S3 heb ik het nog niet geprobeerd. Iets om te testen als de vorst weer weg is.
Ik concentreer mij nu op het laten zakken van het verbruik naar < 5l/100km en dat is behoorlijk lastig.
 

Jan A

Actief lid
Overigens weet ik zeker dat het niet aan de velgen ligt, omdat de trillingsfrequentie hoger is dan de omwentelingen van de wielen en bovendien de trilling zowel bij 50, 60, 70, 80, 90, ..., 130, 140... km/u ervaren wordt en de trillingsfrequentie niet zo veel meer is bij 100 als bij 50. Daarom ben ik ervan overtuigd dat de motor, die maar een weinig meer toeren maakt bij 100 dan bij 50, de oorzaak is van het afgeven van cilinderbewegingtrillingen aan de carrosserie!!!

Even afgezien van het zeuren/brommen van de motor, dus trilling, door te lage toerentallen welke de DSG bak toestaat! Dat is een ander verhaal. Dat is gewoon software matig op te lossen, echter de dealer heeft hier (nog) geen gehoor aan gegeven. Daarom foto's gemaakt en aantoonbaar kunnen maken dat de toerenteller zowat tegen de 1000 aan hangt...
Dan zou het dus eerder aan de hydrolagers van de motorophanging kunnen liggen.
 

CDK

Forumguru
Bonken en klappen alsof de wielen sprongetjes maken? Dat had ik ook op mijn Passat B5, mijn Sharan 1 maar niet met mijn Caddy. Met de S3 heb ik het nog niet geprobeerd. Iets om te testen als de vorst weer weg is.
Ik concentreer mij nu op het laten zakken van het verbruik naar < 5l/100km en dat is behoorlijk lastig.

Dat is de ASR die ingrijpt, zet je die uit dan heb je geen klappen meer maar wel piepende bandjes, het komt er op neer dat je te hard weg rijd met banden die te weinig grip hebben.
 
Ja. Dat is het inderdaad. Ik begrijp dat dat (asr) een echte producteigenschap is :-) en dus geen aanknopingspunt biedt voor een verklaring van het trillen. Ik zal het eens proberen zonder asr.
 

RusherSkoda

Actief lid
Dan zou het dus eerder aan de hydrolagers van de motorophanging kunnen liggen.

Weer wat geleerd, hydrolagers van de motorophanging. Ik ben geen techneut, maar heb teveel km's gereden om te snappen dat er sowieso iets niet pluis is, en te snappen waar men het probleem moet zoeken.

Waar ik mij aan irriteer is dat men niet deductief te werk gaat om de triling op te lossen en niet luistert naar de klant!
 

RusherSkoda

Actief lid
Goedemiddag,
@Rusher, is er al iets meer bekend mbt jouw Superb.

Ja, recent officieel per e-mail bericht gehad: het is een "Producteigenschap".

De dealer is nu een doodlopend spoor. De dealer verwijst mij zelfs door naar de leasemaatschappij aangezien ik geen eigenaar van de auto ben.

Dus... acties nog uit te voeren:
- stap 1: leasemaatschappij berichten dat ik de auto niet accepteer met de trilling en afwijzing "Producteigenschap" vreemd vind
- stap 2: indien via stap 1 geen oplossing, dan via rechtsbijstand (civiele) procedure opstarten richting de dealer en leasemaatschappij
- stap 3: indien via stap 2 geen oplossing, dan via de advocaat van mijn werkgever zowel de dealer als de leasemaatschappij voor de rechter dagen

Eerst stap 1...!!! In stap 2 en 3 heb ik geen zin, maar ben het spuugzat!
 
Bovenaan Onderaan