Hallo,
Allereerst wil ik vertellen dat ik zakelijk gereden heb in;
- 1998 verschillende modellen VW, Golf en Passat.
- 2010 - 2014, 4 jaar een Skoda Superb (210000 km gereden zonder een enkel probleem, zelfs geen lampje stuk gegaan)
- 2014 - augustus 2016 2 jaar Skoda Octavia (ca. 90.000 km, ook hier geen enkel probleem)
- augustus 2016 Superb III combi
1.6 diesel Style business line met extra's, automaat, Adaptieve Cruise Control ACC, Sunset, Panoramisch glazen schuif-kantel dak, metallic, trekhaak, volledig leer enz. enz.
Vanaf aflevering in Amersfoort en de eerste bocht en de A1 richting Amsterdam voelde ik een constante vibrerende trilling in de gehele wagen.
Kort samengevat:
13 augustus 2016
Ontvangst Skoda Superb
14 augustus 2016
Melding gedaan over trilling/ vibratie in de auto.
Auto dient bij een aangesloten bandenspecialist te worden gecontroleerd
15 augustus 2016
Achterbanden balanceren bij Profile Tyrecenter
Na balanceren gemeld dat de auto nog steeds een trilling/vibratie heeft.
Ben op vakantie gegaan (niet met de auto).
01 september 2016
Na de vakantie opnieuw banden laten balanceren bij Profile Tyrecenter.
Na balanceren weer gemeld dat de auto nog steeds trilling/vibratie heeft.
02 september 2016
Afspraak met Skoda dealer gemaakt.
In eerste instantie kon dit pas half oktober.
Telefonisch probleem doorgegeven en daardoor kon het eerder.
21 september 2016
Hele dag auto naar de dealer.
Banden hadden hoogteslag.
4 x nieuwe banden en gebalanceerd.
De auto om 17.15 uur opgehaald en op de A1 richting Amsterdam, auto trilt / vibreert nog
steeds.
23 september 2016
Met de chef werkplaats gereden.
Hij constateerde ook de trilling/vibratie.
Conclusie was dat de dealer nu niets meer kon doen en dat ze een afspraak met de
importeur gingen maken (Pon Leusden).
10 oktober 2016
Auto naar de importeur te Leusden.
24 oktober 2016
Auto weer ophalen.
In totaal 36 kilometer met de auto gereden.
Importeur gaf aan dat het in de banden zit.
Banden schijnen een soort anti lek compound te hebben, die waarschijnlijk niet evenwijdig in de
band zit. Opnieuw gebalanceerd op een balanceer apparaat met aandrukrol
Weer met de auto gereden en de trilling/vibratie zit er nog steeds in.
Situatie begint nu vervelend te worden.
Geef aan dat ik niet met een trillende/vibrerende auto wil doorrijden en ook niet na elke
bandenwisseling een opkomend probleem heb.
Afgesproken dat we over ca. 2 weken de winterbanden gaan
monteren. Hierbij kunnen we kijken of het in de banden zit.
07 november 2016
Zomerbanden vervangen door winterbanden door Profile Tyrecenter .
Aangegeven voorgeschiedenis mbt trilling en banden.
Banden zijn op de velg vervangen.
Na monteren van nieuwe Dunlop winterbanden, auto trilt/vibreert er weer lustig op los.
Melding gedaan, dit moet nu opgelost worden.
In de tussentijd de wetenschap dat bij de dealer 5 andere auto’s met hetzelfde probleem rond
rijden. Uiteindelijk is er toch weer een afspraak met de importeur gemaakt te Leusden.
14 december 2016
Auto weer naar importeur te Leusden.
29 december 2016
Auto weer opgehaald bij Skoda dealer.
OORZAAK / CONCLUSIE IMPORTEUR
- De importeur gaf aan dat; er onbalans in de banden zaten
Heeft Profile zijn werk niet goed gedaan en kunnen zij niet balanceren?
- Vervuiling / roest op de schotel
Vreemd dat hij eind oktober ook bij de importeur is geweest en er destijds geen melding hiervan is gemaakt, treedt deze vervuiling dan binnen 2 maanden op?
- De importeur kan niet de auto beter maken dan dat hij uit de fabriek komt rollen.
Klopt, maar wat als er iets foutiefs in de auto zit.
- De trilling wordt door specifiek asfalt veroorzaakt.
Dus bij een rit van Haarlem naar Sittard hebben we allemaal dezelfde asfalt.
- De overige trilling / vibratie is karakter van de auto.
Men kan mij niet wijs maken dat dit normaal is. Wordt dit ook bij de verkoop besproken, meneer u koopt een Superb van € 47.000,00, maar het karakter is dat hij trilt en vibreert, maar dat komt door het asfalt en karakter van de auto.
17 januari 2017
Auto naar leverancier auto en beoordeeld door
DEKRA Automotive
Business Unit Techniek
OORZAAK/CONCLUSIE DEKRA
Naar aanleiding van onze bevindingen hebben wij het onderstaande vastgesteld aan het
bovengenoemde voertuig, alsmede aan de vergelijkende voertuigen, en hieruit als volgt
geconcludeerd. Tijdens onze uitvoerige gemaakte proefritten met het bovengenoemde voertuig zijn de geuite
klachten van de bestuurder door ons ervaren.
Gedurende de proefrit met beide vergelijkbare voertuigen hebben wij de door de bestuurder geuite klachten eveneens waargenomen.
Note:
(let wel, dit was een Sedan, automaat 120pk sportvelgen en een handgeschakelde combi uitvoering met zelfde bandenmaat, dus niet exact gelijkwaardig)
Wij zijn dan ook van mening dat er geen sprake is van een technisch gebrek, maar van een producteigenschap. Door het uitvoeren van reparaties en/of werkzaamheden zullen de waargenomen eigenschappen van het bovengenoemde voertuig niet verbeterd of gewijzigd kunnen worden.
We zien hier dus 2 conclusies waar ik als berijder (lease auto) niets aan heb.