Trilling / Trillen: SIII S3 Superb 1.6 TDI DSG

RusherSkoda

Actief lid
Update:
Ik ben door de dealer gebeld. Zij wilden mij graag uiteenzetten wat uit het onderzoek bij de Skoda Importeur naar voren is gekomen inzake de SIII van een andere klant. De auto is twee keer naar de importeur voor onderzoek geweest. De uiteenzetting was niet veel meer dan het woord "pro...........ap". Geen woord over wat allemaal getest is.
Op de vraag waarom ik bij aankoop in juni 2016 niet op de hoogte ben gebracht van de producteigenschap, zei de aftersalesman dat de auto toen nog zo kort op de markt was.
Op mijn vraag of ik per mail het onderzoeksrapport mocht ontvangen, kreeg ik te horen dat zij dat niet hebben en het nooit was voorgekomen dat vrij te geven. Ik heb gezegd dat hij dan bij de importeur het rapport moet opvragen, want ik moet bij eventuele juridische stappen wel snappen wat is ondernomen. Bovendien moet ik ook snappen wat gedaan is, want anders kan ik een derde partij niet helder maken hoe eea op een andere manier op te lossen.

Ik heb geen zin om nog vier jaar in de lease met deze trillingsbak te rijden. Elke dag krijg ik zowat een dood voetje bij het gaspedaal, klutsende billen in de zetel, een zenuwelleboogje op de middenarmsteun en zweethandjes van het hoogfrequent trillende stuur.

Frustrerend.

PS: had ik al verteld dat de dealer al 5 auto's had met hetzelfde probleem, waaronder hun eigen demo?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Succes met het vervolg! Als het een product eigenschap is, zouden alle auto's van dit type die moeten hebben lijkt me
 

EdK

Forumguru
PS: had ik al verteld dat de dealer al 5 auto's had met hetzelfde probleem, waaronder hun eigen demo?
Ehhhhh, product eigenschap !!!
Ik weet niet hoeveel er in een S3 met DSG rijden en deze producteigenschap hebben ?
Maar laten we die eens stellen op 10%

Dan hebben dus de overige 90% een probleem aan hun S3 en moeten met een terugroepactie naar de dealer gehaald worden !! Voor ze problemen krijgen met hun wagen.....

Maar goed PON heb je niets mee te maken, met de dealer wel want die heeft je deze wagen verkocht.
Dus ga eerst een met de directie van je dealer om de tafel zitten en hem het voorstel doen voor een onafhankelijke instantie die het probleem gaat bekijken !! uiteraard op zijn kosten !

Trouwens overmatige trillingen kunnen zorgen voor lichamelijke klachten ...... vervelend voor zo'n dealer als je ze daar ook op zou claimen, kan hij namelijk niet bij PON terecht voor onderdelen of financieele bijdrage....:pardon:

Ik zou de dealer dus nog een laatste kans geven om tot een oplossing te komen !!
En die oplossing is niet PON garage en antwoorden !
Dus hem de kans geven om de wagen bij een onafhankelijk partij te laten nakijken ( DSG doctor )( ANWB )
Tsja en anders blijft er nog maar één weg over, en dat is die van de advocaatjes en rechters...
 

RusherSkoda

Actief lid
Update:
Onderzoeksrapport wordt niet vrijgegeven (zoals ik eigenlijk al verwachtte).

Aftersales is bezig te onderzoeken of mijn verhaal (van jullie geleerd, niet mijn wijsheid!) inzake onderzoek onbalans homokineten en/of DSG doktor via de dealer in gang kan worden gezet. Inmiddels paar weken verder zonder terugkoppeling...
 

Edrempi

Nieuw lid
Hallo Rusher Skoda,
Hier is de man met de vibrerende trillende Superb die 2 maal terug is geweest naar de importeur
 

Edrempi

Nieuw lid
Wil graag in contact komen met berijders van de Skoda Superb III die last hebben van een constante vervelende vibrerende trilling in het voertuig. Ben nu, na ontvangst van de auto in augustus 2016, 3 sets banden, 2 x importeur en een onafhankelijk onderzoek door Dekra automotive er helemaal klaar mee.
 

Edrempi

Nieuw lid
Hallo,
Allereerst wil ik vertellen dat ik zakelijk gereden heb in;
- 1998 verschillende modellen VW, Golf en Passat.
- 2010 - 2014, 4 jaar een Skoda Superb (210000 km gereden zonder een enkel probleem, zelfs geen lampje stuk gegaan)
- 2014 - augustus 2016 2 jaar Skoda Octavia (ca. 90.000 km, ook hier geen enkel probleem)
- augustus 2016 Superb III combi
1.6 diesel Style business line met extra's, automaat, Adaptieve Cruise Control ACC, Sunset, Panoramisch glazen schuif-kantel dak, metallic, trekhaak, volledig leer enz. enz.

Vanaf aflevering in Amersfoort en de eerste bocht en de A1 richting Amsterdam voelde ik een constante vibrerende trilling in de gehele wagen.

Kort samengevat:
13 augustus 2016
Ontvangst Skoda Superb
14 augustus 2016
Melding gedaan over trilling/ vibratie in de auto.
Auto dient bij een aangesloten bandenspecialist te worden gecontroleerd
15 augustus 2016
Achterbanden balanceren bij Profile Tyrecenter
Na balanceren gemeld dat de auto nog steeds een trilling/vibratie heeft.
Ben op vakantie gegaan (niet met de auto).
01 september 2016
Na de vakantie opnieuw banden laten balanceren bij Profile Tyrecenter.
Na balanceren weer gemeld dat de auto nog steeds trilling/vibratie heeft.
02 september 2016
Afspraak met Skoda dealer gemaakt.
In eerste instantie kon dit pas half oktober.
Telefonisch probleem doorgegeven en daardoor kon het eerder.
21 september 2016
Hele dag auto naar de dealer.
Banden hadden hoogteslag.
4 x nieuwe banden en gebalanceerd.
De auto om 17.15 uur opgehaald en op de A1 richting Amsterdam, auto trilt / vibreert nog
steeds.
23 september 2016
Met de chef werkplaats gereden.
Hij constateerde ook de trilling/vibratie.
Conclusie was dat de dealer nu niets meer kon doen en dat ze een afspraak met de
importeur gingen maken (Pon Leusden).
10 oktober 2016
Auto naar de importeur te Leusden.
24 oktober 2016
Auto weer ophalen.
In totaal 36 kilometer met de auto gereden.
Importeur gaf aan dat het in de banden zit.
Banden schijnen een soort anti lek compound te hebben, die waarschijnlijk niet evenwijdig in de
band zit. Opnieuw gebalanceerd op een balanceer apparaat met aandrukrol
Weer met de auto gereden en de trilling/vibratie zit er nog steeds in.
Situatie begint nu vervelend te worden.
Geef aan dat ik niet met een trillende/vibrerende auto wil doorrijden en ook niet na elke
bandenwisseling een opkomend probleem heb.
Afgesproken dat we over ca. 2 weken de winterbanden gaan
monteren. Hierbij kunnen we kijken of het in de banden zit.
07 november 2016
Zomerbanden vervangen door winterbanden door Profile Tyrecenter .
Aangegeven voorgeschiedenis mbt trilling en banden.
Banden zijn op de velg vervangen.
Na monteren van nieuwe Dunlop winterbanden, auto trilt/vibreert er weer lustig op los.
Melding gedaan, dit moet nu opgelost worden.
In de tussentijd de wetenschap dat bij de dealer 5 andere auto’s met hetzelfde probleem rond
rijden. Uiteindelijk is er toch weer een afspraak met de importeur gemaakt te Leusden.
14 december 2016
Auto weer naar importeur te Leusden.

29 december 2016

Auto weer opgehaald bij Skoda dealer.
OORZAAK / CONCLUSIE IMPORTEUR
- De importeur gaf aan dat; er onbalans in de banden zaten
Heeft Profile zijn werk niet goed gedaan en kunnen zij niet balanceren?
- Vervuiling / roest op de schotel
Vreemd dat hij eind oktober ook bij de importeur is geweest en er destijds geen melding hiervan is gemaakt, treedt deze vervuiling dan binnen 2 maanden op?
- De importeur kan niet de auto beter maken dan dat hij uit de fabriek komt rollen.
Klopt, maar wat als er iets foutiefs in de auto zit.
- De trilling wordt door specifiek asfalt veroorzaakt.
Dus bij een rit van Haarlem naar Sittard hebben we allemaal dezelfde asfalt.
- De overige trilling / vibratie is karakter van de auto.
Men kan mij niet wijs maken dat dit normaal is. Wordt dit ook bij de verkoop besproken, meneer u koopt een Superb van € 47.000,00, maar het karakter is dat hij trilt en vibreert, maar dat komt door het asfalt en karakter van de auto.

17 januari 2017

Auto naar leverancier auto en beoordeeld door
DEKRA Automotive
Business Unit Techniek

OORZAAK/CONCLUSIE DEKRA

Naar aanleiding van onze bevindingen hebben wij het onderstaande vastgesteld aan het
bovengenoemde voertuig, alsmede aan de vergelijkende voertuigen, en hieruit als volgt
geconcludeerd. Tijdens onze uitvoerige gemaakte proefritten met het bovengenoemde voertuig zijn de geuite
klachten van de bestuurder door ons ervaren.


Gedurende de proefrit met beide vergelijkbare voertuigen hebben wij de door de bestuurder geuite klachten eveneens waargenomen.
Note:
(let wel, dit was een Sedan, automaat 120pk sportvelgen en een handgeschakelde combi uitvoering met zelfde bandenmaat, dus niet exact gelijkwaardig)

Wij zijn dan ook van mening dat er geen sprake is van een technisch gebrek, maar van een producteigenschap. Door het uitvoeren van reparaties en/of werkzaamheden zullen de waargenomen eigenschappen van het bovengenoemde voertuig niet verbeterd of gewijzigd kunnen worden.



We zien hier dus 2 conclusies waar ik als berijder (lease auto) niets aan heb.
 

RusherSkoda

Actief lid
Beste Edrempi, voor nu even in het kort:
- uw verhaal is nagenoeg identiek aan die van mij
- ik weet zeker dat de oorzaak gezocht moet worden in de software van de DSG... EN EN EN de aandrijfassen... EN EN EN de motorophanging
- mijn geduld is na 7 maanden irrationele argumenten te moeten aanhoren volledig op
- de dealer heb ik nu twee weken de tijd gegeven om (1) de software van de DSG aan te passen en (2) een ouderwetse truc toe te passen waarbij motor en aandrijflijn half losgemaakt de auto naar achteren en voren wordt gereden, even heen en weer wordt geschud over de lengte en tot slot weer alles symmetrisch wordt vastgedraaid of -gezet.
 

RusherSkoda

Actief lid
Oh ja, ik heb nagenoeg dezelfde auto als u, Edrempi; 1.6 TDI DSG Style Business Combi met veel extra's doch niet zoveel als u (trekhaak en leer). € 44.200.

Voor dat geld verwacht ik geen trilling in de auto en zeker niet de komende 4 jaar lease. Ik moet er niet aan denken!!!
 
Mijn Superb trilt ook. 2.0 TDI 140 kw combi. Auto van euro 50k. Alleen geen dsg. Ook al van alles gereden. Maar nog nooit zo'n irritante vibratie meegemaakt. Voelt erg goedkoop aan. Bij mij ook het verhaal van de importeur: producteigenschap! Dealer gaat m nu finish balanceren = balanceren met de wielen gemonteerd op de auto. Mogelijk helpt dat. Maar dat haalt waarschijnlijk niet de echte oorzaak weg. Plus het risico dat dit moet gebeuren na elke bandenwissel. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
 

RusherSkoda

Actief lid
De dealer heeft nieuwe banden erop laten zetten en twee keer hun bandenspecialist eea laten checken/corrigeren. Niet geholpen. Mijn "eigen" specialst heeft met het duurste programma (zelf betaald, maar nog steeds niet vergoed door de dealer) wel de bewegingstrilling uit het stuur kunnen halen, maar niet de trilling IN het stuur en de rest van de auto. Eén probleem, de beweging van het stuur (ook een trillingssoort), was dus opgelost, echter de trilling door de DSG, omdat de motor bromt als een oude beer door veel te lage toeren (1100 tot 1200), is niet opgelost. Ook is de trilling in de bodemplaat, middenconsole, armsteun, onderkant stoel en gaspedaal niet verholpen.

Aan de banden ligt het echt niet!!!!!

Ik zie nu mijn oude update die ik nog moet updaten met terugkoppeling dealer:
- Homokineten zijn niet de oorzaak
- Software mag niet worden aangepast
That's it. Daarna heb ik dus, zoals vanavond eerder door mij aangegeven, de dealer twee weken de tijd gegeven, na 7 maanden, om het op te lossen. Ik heb ze een lange e-mail gestuurd met stapsgewijs de issues.
 

Edrempi

Nieuw lid
Finish balanceren is bij mijn auto al 2 x gedaan door de importeur.
Balanceren op het voertuig middels lasers.
Dit heeft niet het resultaat geleverd.
Het rare is wel dat de dealers ook van alles proberen, was vorige week weer bij een Skoda dealer om eens in een andere Superb te rijden, identiek aan mijn model.
Echter ook deze dealer had een voertuig bij Pon Leusden lopen en is in afwachting van het resultaat.

Met andere woorden er klopt iets niet en ik heb het vermoeden dat men, lees "Skoda" of "Pon" iets achter houdt.

Wil wel eens weten of er een 1.6 diesel, dsg automaat op 17" velgen volledig trillings/vibrerings vrij rond rijdt.
Dan ligt het niet aan het product maar aan het exemplaar.

Is dit iets voor een auto vakblad zoals bijvoorbeeld Autoweek of voor Tros Radar.
 

Edrempi

Nieuw lid
@Heek 1609
Mijn auto heeft 3e set volledig nieuwe banden
2 x zomer Continental en 1 x winter Dunlop
Het zit echt in de auto en niet in de banden!
 
Wil wel eens weten of er een 1.6 diesel, dsg automaat op 17" velgen volledig trillings/vibrerings vrij rond rijdt.
Dan ligt het niet aan het product maar aan het exemplaar
Present!

Ik heb een combi 1.6 tdi dsg style business op 17" Stratos velgen en rijd gelukkig zonder trillingen.

Dat hele verhaal van producteigenschap verbaast me van Dekra.. Komt erop neer dat als genoeg producten hetzelfde probleem hebben dan is het een producteigenschap

  • Nee mevrouw, al onze condooms zijn lek. Producteigenschap
  • U wilt steviger schouderbanden aan uw parachute? Tja, we kunnen het niet beter maken dan de fabriek..
  • Heeft u dan niet gezien dat de andere nieuwe huizen in de wijk ook verzakken?
Dusss... :sterretjes::fool::banghead:
 
Bovenaan Onderaan