Trilling / Trillen: SIII S3 Superb 1.6 TDI DSG

MarsMars

Senior Member
@RusherSkoda, ik ben benieuwd. Voorheen met een VW Toeareg met als producteigenschap "klink-klonk" geluiden uit de luchtvering stap 3 weten te halen waarbij PON door de rechter werd veroordeeld tot het volledig betalen van de proceskosten en terugnemen van de auto met natuurlijk terugbetaling van het volledige (dus incl afleverkosten) bedrag...

Hoop dat jij bij stap 1 blijft steken...
 

Tuulster

Forumguru
@RusherSkoda, ik ben benieuwd. Voorheen met een VW Toeareg met als producteigenschap "klink-klonk" geluiden uit de luchtvering stap 3 weten te halen waarbij PON door de rechter werd veroordeeld tot het volledig betalen van de proceskosten en terugnemen van de auto met natuurlijk terugbetaling van het volledige (dus incl afleverkosten) bedrag...

Hoop dat jij bij stap 1 blijft steken...
Nondeju.......:tegek:

Blij dit ik zo een geklooi nog nooit heb meegemaakt!
 

RusherSkoda

Actief lid
@RusherSkoda, ik ben benieuwd. Voorheen met een VW Toeareg met als producteigenschap "klink-klonk" geluiden uit de luchtvering stap 3 weten te halen waarbij PON door de rechter werd veroordeeld tot het volledig betalen van de proceskosten en terugnemen van de auto met natuurlijk terugbetaling van het volledige (dus incl afleverkosten) bedrag...

Hoop dat jij bij stap 1 blijft steken...

Tjonge, wat een narigheid. Het heeft u waarschijnlijk veel geduld, nazoekwerk, vastberadenheid en voorinvestering gekost. Gelukkig werkt het rechtssysteem dus wel goed!

Ik hoop dat het inderdaad bij mij niet zover hoeft te komen...

Hoe vreemd het ook klinkt, ik ben wel blij met uw post!
 

octavia-gek

Actief lid
ik heb het zelfde geval gehad met mijn vorige auto een
Mazda 6 sportbreak 2.2 TDI Skyactive + uit 2013
ook een productie eigenschap en het DNA van de auto volgens Mazda Nederland en er werd niks aangedaan.
tussen de 110 en de 140 Km was er niet mee te rijden
wat een K...T auto was dat.
via mijn werkgever het leasecontract opgebroken en beëindigd.
Rij nu met Octavia met volle tevredenheid.
Ik wens je veel succes en je poot stijf houden
 
Laatst bewerkt:

Edrempi

Nieuw lid
Hallo, het openbreken van een 5 jarig leasecontract gaat gepaard met een gigantische afkoopsom.
Ik ben nog steeds in afwachting van een reactie van Skoda Nederland.
Deze zouden mij binnen 10-15 werkdagen terugbellen. Deze dagen waren voorbij en ik heb vrijdag weer contact opgenomen en er is weer een notitie bij de claim afdeling neergelegd.
 

octavia-gek

Actief lid
Hallo, het openbreken van een 5 jarig leasecontract gaat gepaard met een gigantische afkoopsom.

Geen enkel idee wat hier de kosten voor waren, mijn werkgever was het ermee eens dat het geen rijden was met de Mazda en die gaat ervan uit, als jij lekker rij en met plezier in je auto stapt dat je ook beter presteert met je werk.
 
Laatst bewerkt:

willemk

Senior Member
Rij dat ding tegen een boom of de fik erin. Wel van tevoren eruit springen. Krijg je daarna weer een nieuwe:D
 

Edrempi

Nieuw lid
@Rusher, jij bent een stap verder met de e-mail, je hebt het nu zwart op wit.
Ik heb een rapport van Dekra automotive, waarbij zij niet in gelijkwaardige voertuigen hebben gereden, maar toch al kunnen concluderen dat het een "producteigenschap" is.

In dit forum hebben we een aantal Skoda rijders zonder problemen.
Wat als een van deze Skoda's kan aantonen dat het geen producteigenschap is en laat de dealer / leasemaatschappij het dan intern in de Skoda groep oplossen.

@willemk, ben het er helemaal mee eens, problemen zitten in exemplaren en niet in alle Skoda Superb. Als het vibreren en trillen echt een producteigenschap is dan zullen ze dit ook in de verkoop moeten meenemen.
 

Tuulster

Forumguru
Wellicht slim om een keer samen met een forum genoot, zonder deze kwaal, met beide auto's langs de dealer te rijden. :thumbsup:
Ik was doortoe zeker bereid geweest ware het niet dat ik een handbak heb...... :pardon:

Misschien iemand anders.......? :jaja:
 
Ik heb dit topic met interesse gelezen. Ook "mijn" Superb Combi 1.6tdi met 7DSG trilt.
De trillingen zijn er niet altijd, meestal manifesteert het zich vanaf 130km/h op de (flink afwijkende) teller.
Auto is al meerdere keren gebalanceerd. Relatie tot motortoerental / gekozen versnelling heb ik nog niet kunnen ontdekken.

NB: mijn auto betreft een voorraadauto, geregistreerd in juli 2016, geleverd op 1 december 2016. Kilometerstand nu: 19.xxx
 

RusherSkoda

Actief lid
Bedankt voor het posten en meedenken in mijn topic. Zeer waardevol. Ook gewaardeerd is jullie bereidheid onderling te testen, een Superb met trilling vs een Superb zonder trilling.

Vooralsnog moet ik eerst, nu ik officieel het predicaat "Producteigenschap" op mijn voorhoofd geplakt heb gekregen, de leasemaatschappij inschakelen. Dat wordt het volgende tijdrovende traject waar ik eigenlijk geen tijd voor heb!!!
 

Edrempi

Nieuw lid
@Rusher, Leasemaatschappij doet niets. Als er een officieel predicaat, schriftelijk, van de dealer op tafel ligt, is een vergelijk tussen een Superb met trilling vs een Superb zonder trilling klip en klaar. Dan wil ik mijn auto zodanig aangepast zien dat deze ook een Superb zonder trilling is / wordt / zal worden gemaakt. Hoe de dealer dit gaat doen zou niet ons probleem moeten zijn.
 

RusherSkoda

Actief lid
De leasemaatschappij heeft al toegezegd dat ik mag informeren bij de DSG-doktor voor de trilling door te lage toeren (mopperen van de motor en het raar lang slippen van de koppeling en schokken). Heb reeds de DSG-doktor gesproken.
Dan blijft nog één trilling over, namelijk de trilling die de motor afgeeft aan de carrosserie.
Ik heb vandaag een mail gestuurd naar de leasemaatschappij. De DSG-doktor gaat wel lukken, maar ik heb ook gevraagd wat ze gaan doen met de trilling van de motor op de carrosserie.
 
Laatst bewerkt:
Mijn auto is nu finish gebalanceerd. Het hielp een beetje, maar niet het gewenste effect. Nu 10K gereden. Het trillen blijft storen. Mogelijk dat zo meteen de zomerbanden de auto wat meer tot rust brengen.
Vandaag merkte ik dat als ik 80 km/u rijd, de boordcomputer aangeeft dat ik moet schakelen van de 4e naar de 6e versnelling. Als ik de boardcomputer volg, gaat de auto heel onaangenaam rijden. Het trillen wordt erger dan normaal en het stuur trilt zichtbaar. Ik rijd daarom 80 constant in de 4e versnelling, terwijl de boardcomputer aangeeft dat ik naar de 6 moet. Ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is en onderdeel is van de producteigenschap. Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak is? Biedt dit een aanknopingspunt voor de verklaring van het getril?
 

RusherSkoda

Actief lid
Aanstaande vrijdag mag ik naar de DSG-doktor... de 2e trilling van totaal 3 soorten laten weghalen door DSG software optimalisatie in combi met chiptuning indien nodig (synergievoordeel)!
 

RusherSkoda

Actief lid
Mijn auto is nu finish gebalanceerd. Het hielp een beetje, maar niet het gewenste effect. Nu 10K gereden. Het trillen blijft storen. Mogelijk dat zo meteen de zomerbanden de auto wat meer tot rust brengen.
Dat zou niet mogen! Winterbanden of zomerbanden, de auto mag niet opeens interieurtrilling veroorzaken.
Ik weet zeker dat het niet uit gaat maken, tenzij ze niet goed hebben gefinished...
De trilling blijf je houden, ook bij de zomerbanden.

Het duurste programma bandencheck heeft bij mij maar één trillingsoort weggehaald! Er blijven nog twee soorten trilling over:
- trilling van de DSG bak door domme software
- motortrilling in carrosserie

Vandaag merkte ik dat als ik 80 km/u rijd, de boordcomputer aangeeft dat ik moet schakelen van de 4e naar de 6e versnelling. Als ik de boardcomputer volg, gaat de auto heel onaangenaam rijden. Het trillen wordt erger dan normaal en het stuur trilt zichtbaar. Ik rijd daarom 80 constant in de 4e versnelling, terwijl de boardcomputer aangeeft dat ik naar de 6 moet.
Identiek bij mijn DSG, hoewel u een schakelbak hebt. De DSG accepteert zulke lage toerentallen dat hij gaat zeuren, mopperen en trillen.
Ben blij dat ik vrijdag naar de DSG-doktor mag.
Voor jouw auto geldt: hooguit versnelling 5 accepteren en schakelindicator negeren. Wel irritant zichtbaar in display, lijkt me.
 
Dit is inderdaad het verhaal. Het display blijft erop aandringen om over te gaan op de 6e versnelling. Kennelijk doet 'ie bij de handbak hetzelfde als bij DSG, met dat verschil dat ikzelf ervoor kan kiezen niet over te gaan op lagere toeren. Wel vreemd dat ze auto's zo afleveren. Dat moeten ze in Tsjechië toch ook constateren??

Ik ben ook bang dat die zomerbanden niet gaan uitmaken. Ik merk wel verschil in wegdek. Op sommige wegen is het getril erger dan op andere. Kan de oorzaak dan toch in de motor zitten? V.w.b. de motor: bij het starten staat de auto even flink te schudden (dat is volgens de monteur niet normaal, maar de dealer komt er niet meer op terug) en bij het stationair draaien is ook duidelijk een trilling aanwezig (niet extreem).

Ik heb nog geen oplossing voor ogen. Dealer en leasemij zien denk ik het liefst dat ik het accepteer. Maar dat is mij te gemakkelijk. Het gaat er bij mij niet in, ik heb al heel wat auto's gereden, dat dit een producteigenschap is cq dat je dit moet accepteren bij een auto van 50K.
 
Bovenaan Onderaan