Trilling / Trillen: SIII S3 Superb 1.6 TDI DSG

RusherSkoda

Actief lid
@RusherSkoda dwaalt een beetje af van het onderwerp, maar kun je van die rand op je Stratos velgen eens een foto posten?

Zal ik zeker doen. Eerst even mooi wassen, anders sla ik een Guust Flater op dit forum!

Verwacht er niet teveel van. Prio 1 van de rand is bescherming tegen een stoeprandje oid.
Bijkomend voordeel: de velg lijkt van 17" naar 18" te gaan. Ietje pietje dikker. (Eerder van 17" naar 17,3" )

Om en nabij € 180 voor vier inclusief montage.

Waarom geef ik dit uit voor een leaseauto? Ik beschouw het als de mijne... Daarom accepteer ik de trillingen in de auto niet en zal en wil en moet dit opgelost krijgen!!!
 
Van een afstand wel netjes en heb je 17.5" velgen. Van dichtbij ligt het er wel erg "op". Logisch natuurlijk, anders beschermt het niet bij de stoeprand. Bedankt voor de foto's :thumbsup:
 
De leasemaatschappij is inmiddels bereid om mee te denken over een oplossing van de trillingen/rijgedrag van mijn Superb. Maar, dat moet wel via cq met instemming van de dealer. Mijn dealer (leverancier) is Hoogenboom in Rotterdam. Vanuit deze dealer komen geen oplossingen. LM stuurt me nu door naar Van Beijnum in Gouda. Kortom, vraag is nu, wat is een behulpzame dealer met voldoende creativiteit en die bereid is buiten de lijntjes van PON te kleuren? Heeft iemand suggesties?
 

RusherSkoda

Actief lid
Heel toevallig, maar misschien ook niet... Vandaag heb ik bij een andere dealer, een Niet-Pon dealer, mijn 30.000 km beurt laten uitvoeren. Eerst van de week de geschiedenis in een mail gezet. Gisteren, dus vóór de beurt vandaag, kreeg ik een telefoontje van de dealer met de mededeling dat zij denken niets te kunnen betekenen voor mij!!! Bij doorvragen bleek dat mijn mail niet met een technicus/monteur was besproken en hun mening enkel gebaseerd is op:
- kosten die ze maken voor onderzoek naar de trilling worden niet vergoed door de garantie vanuit de Pon importeur, immers Pon heeft al de sticker "Producteigenschap" op de auto geplakt.
- uit ervaring weten ze dat de leasemaatschappij nooit zal vergoeden.
Dus maken ze kosten die ze niet kunnen verhalen en dat willen ze begrijpelijkerwijs niet. Ofwel, ze durven niet buiten de lijntjes van Pon creatief te kleuren!
Daarom is vandaag alleen de longlife beurt gegeven plus de werkplaats actie raamlijstrubbers (loslaten sierlijsten) plus invetten van de voorste draagrubbers (kraken).
 
Dank! Eerst maar eens een oplossing zien te vinden. Wie wat betaalt zien we daarna wel. Uiteindelijk wordt het best opgelost. Maar flink de aandacht erbij houden en volhouden.
 

RusherSkoda

Actief lid
Volgens mijn broer zal de laatste trilling komen door het differentieel.

Wikipedia:
"In de werktuigbouwkunde is een differentieel een stelsel van tandwielen waarmee met één aandrijvende as meerdere rotaties met verschillende snelheden afgetakt kunnen worden. Een toepassing is in auto's en tractors waar een differentieel tussen de aangedreven wielen zit."

Hij zegt dat als het differentieel niet goed werkt, dan krijg je resonantie in bijvoorbeeld het stuur of elders vooraan in de auto. Bij een BMW met achterwielaandrijving zal een slecht werkend differentieel minder effect hebben. Bij de SIII, waar sprake is van een voortrein, voorwielaandrijving, is een kleine afwijking al merkbaar! Zeker wanneer de rest van de auto stil is, zoals de Superb!

Wat denken jullie?
 
Laatst bewerkt:
In theorie zou het kunnen @RusherSkoda maar bij een onbalans in een differentieel hoort ook een bijpassend bijgeluid. Die mis je echt niet, dus als dat tot op heden niet is opgevallen verwacht ik toch dat het in een andere hoek zit.

Overigens heb je bij die achterwielaangedreven BMW uit het voorbeeld juist wel vaker het probleem van zo'n "geluidloze" trilling. Die komt bij de aandrijfas vandaan (zit een rubber tussen, die gaan defect en creëert onbalans). Die as van voor naar achteren hebben alleen de S3's met 4x4, dus hier geen issue.
 

Edrempi

Nieuw lid
Hallo,
De importeur, Pon, blijft bij zijn mening dat het een producteigenschap is.
Krijg als berijder van een lease auto dus "0" gehoor.
Fine tunen van de banden op de velgen, trilling blijft, meer doen ze niet meer.
Op de vraag of ik na iedere bandenwissel (zomer/winter) of een lekke band bij Leusden langs kan komen voor een fine tuning, kreeg ik uiteraard een negatief antwoord.
Op de vraag welke Kwikfit, profile of euromaster (dat zijn de bandenbedrijven waar de leasemij zaken mee doet) exact dezelfde bandenapparatuur heeft staan, kreeg ik hier uiteraard ook "0" als antwoord.
Begin nu langzamerhand kierewiet te worden :tegek::tegek::sterretjes::sterretjes:
 

octavia-gek

Actief lid
Hallo,
De importeur, Pon, blijft bij zijn mening dat het een producteigenschap is.
Krijg als berijder van een lease auto dus "0" gehoor.
Fine tunen van de banden op de velgen, trilling blijft, meer doen ze niet meer.
Op de vraag of ik na iedere bandenwissel (zomer/winter) of een lekke band bij Leusden langs kan komen voor een fine tuning, kreeg ik uiteraard een negatief antwoord.
Op de vraag welke Kwikfit, profile of euromaster (dat zijn de bandenbedrijven waar de leasemij zaken mee doet) exact dezelfde bandenapparatuur heeft staan, kreeg ik hier uiteraard ook "0" als antwoord.
Begin nu langzamerhand kierewiet te worden :tegek::tegek::sterretjes::sterretjes:
het water in rijden met dat ding. ik heb het zelfde gehad met een mazda 6 skyactive
 
Laatst bewerkt:

RusherSkoda

Actief lid
Slotmail geschreven aan de leasemaatschappij: ik heb na precies één jaar in een trillende SIII te hebben gereden, wat mij netto al meer dan €6000 heeft gekost, geen zin meer om daarin nog 3,5 jaar te rijden (einde contract). Ik heb gevraagd welke comfortabele auto, postuur Superb, zij mij gaan aanbieden.

Ik ga eens nadenken hoe ik die €6000 vergoed ga krijgen. Betalen voor iets dat niet normaal functioneert betekent dat bij mij jeukende bultjes ontstaan en ik de neiging krijg redelijk mijn tanden ergens in te zetten! Ik ben een jaar lang heel vriendelijk en geduldig geweest, doch op een gegeven moment ben ik er helemaal klaar mee.
 
@RusherSkoda kan ik me helemaal voorstellen, ik zou in jouw schoenen exact hetzelfde doen. Reken maar wel dat het een moeizaam traject wordt als zelfs Dekra spreekt over "producteigenschap". Rationeel zijn er genoeg argumenten om die term met de grond gelijk te maken, juridisch is nog wel een ander verhaal.

Vraag is dus of je zo'n producteigenschap mag verwachten bij een auto van €40-€45k.
Van een afnemer (jij dus) mag je verwachten dat deze zich inleest en voorbereid in specifieke eigenschappen. Dus een terreinwagen kopen en dan verbaasd zijn over de producteigenschap dat deze het niet zo lekker doet op het circuit is het probleem van de afnemer. Als je een comfortabele middenklasser bestelt van €40-€45k dan mag je ook verwachten dat die is wat wordt beloofd. Dus tenzij er een verkoper op je nek is gesprongen met een foldertje over trillen maak je mi wel kans.

Succes in elk geval, ben benieuwd!
 

RusherSkoda

Actief lid
In theorie zou het kunnen @RusherSkoda maar bij een onbalans in een differentieel hoort ook een bijpassend bijgeluid. Die mis je echt niet, dus als dat tot op heden niet is opgevallen verwacht ik toch dat het in een andere hoek zit.

Overigens heb je bij die achterwielaangedreven BMW uit het voorbeeld juist wel vaker het probleem van zo'n "geluidloze" trilling. Die komt bij de aandrijfas vandaan (zit een rubber tussen, die gaan defect en creëert onbalans). Die as van voor naar achteren hebben alleen de S3's met 4x4, dus hier geen issue.

Jouw antwoord deed me ook verder nadenken en uiteindelijk beslissen dat ik verder niets meer kan bedenken om tot oplossing te komen. Het is namelijk een feit dat ik geen "bijpassend bijgeluid" hoor...! Dus geen onbalans in differentieel...

Maar goed, morgen afwachten... dan heb ik de leasemaatschappij vijf werkdagen gegeven om na te denken over mijn slotmail en een oplossing te bieden. Reageren ze morgen niet, dan ga ik uiterlijk 15:00 bellen. Wordt dan geen oplossing gegeven, dan gaat mijn directeur volgende week reageren richting de leasemaatschappij en dat kan denk ik wel een potje breken!
 

RusherSkoda

Actief lid
- Nee, de LM heeft niet gereageerd
- Daarom zelf einde middag gebeld
- Persoon die dossier in behandeling heeft niet aanwezig
- Persoon aan de telefoon wel hier en daar wat vernomen van het dossier
- Hoewel begripvol, ook verhaal over dat het bij mensen na lange tijd tussen de oren kan zitten; daarmee hebben ze bij mij waarschijnlijk juridisch traject op de hals gehaald via advocaat van mijn werkgever.
- Ik bleef vriendelijk maar kookte van woede
- Maandag gaan ze het dossier intern opnemen
- Moeilijk, moeilijk, moeilijk om auto terug te nemen en te ruilen voor een andere merk (occasion); want dan zitten zij met een auto die ze met een trilling niet meer weg kunnen zetten.
- Heeft u al andere wielen geprobeerd? En meer van dat soort vragen...!!! Terwijl ik al een jaar bezig ben en Pon het heeft bestempeld als Producteigenschap, dus los van wielen en DSG-bak!!!

Maandag geen goed bericht, dan "hel op aarde"!

Ik ben toch niet "gekke Gerritje"?
 

RusherSkoda

Actief lid
Korte update na mijn vorige post:
Waarschijnlijk zal ik Skoda verlaten. Doet pijn omdat ik al 8 jaar geleden de Superb wilde rijden en het echt een fijne auto kan zijn, maar ik wordt tuuuuuut van de trilling dus heb keuze aan de LM voorgesteld: andere auto en de trilling wordt gemaakt plus vergoeding of ontbinding contract plus vergoeding...
 
Bovenaan Onderaan