Trilling / Trillen: SIII S3 Superb 1.6 TDI DSG

Gysman

Actief lid
Mijn shortlist is cx-5, 6, of superb. Mogelijk kun jij ook bij mazda eens rondkijken. Geen beter sturende auto dan de 6 (misschien de mondeo, maar die vind ik echt niet mooi)
 

RusherSkoda

Actief lid
Dat is goed nieuws @RusherSkoda
De grote vraag is dan natuurlijk, waar ga je nu voor? Ik schat zo in dat je volgende auto niet uit Leusden komt :pieker::D

Ja, inderdaad goed nieuws. Wellicht een reden voor mijn baas om langer bij deze LM te blijven. Het gezeur heeft weliswaar een jaar geduurd, maar daar kan de LM eigenlijk niets aan doen ook al zijn ze verantwoordelijk; zij zijn niet de veroorzaker van het probleem, dat is Skoda en de verantwoordelijke in Nederland, oftewel Pon!

Voor mij never nooit meer een VAG auto (zolang Pon de importeur is)!!!!!!!!!!!!!!!!

Waar ik nu (met de LM) naar kijk:
- Volvo V60 plug in hybrid Summum AWD occasionlease
- Peugeot 508 RHX 2.0 b-HDI 180 occasionlease
- BMW 320d GT high executive M-sport occasionlease
- Werkelijk geen idee voor nieuwe lease. Leaseprijzen zijn veel duurder geworden.

De BMW lijkt me niet zo comfortabel (vering), ook al heb ik 'm zelf gezien ter voorlegging aan LM. Maar ik ben als kind opgegroeid met BMW en allemaal hadden ze in ieder geval het comfort van "Freude am fahren!".
 
Laatst bewerkt:

RusherSkoda

Actief lid
Mijn shortlist is cx-5, 6, of superb. Mogelijk kun jij ook bij mazda eens rondkijken. Geen beter sturende auto dan de 6 (misschien de mondeo, maar die vind ik echt niet mooi)

Dank je wel voor de tip! Niet kunnen vinden binnen de occasions van de LM, maar wel nieuw te calculeren. Ik ga eens kijken op hoeveel de 6 van Mazda uitkomt. Nieuwe calculaties van welk merk dan ook komen tegenwoordig behoorlijk duurder uit ten opzichte van een jaar geleden. Met name door wijziging bijtelling?

Mazda is een lekker eigenwijs merk (motorisch), inmiddels mooie modellen; het lijkt een ondergewaardeerd merk. Ik moet me er wel wat meer in verdiepen.
 
Terug van weg geweest....

Inmiddels zijn de oorspronkelijke schokbrekers vervangen door Bilstein schokdempers B8 (AutoHaas in Apeldoorn was bereid om dat te doen). De auto heeft een betere en stabielere wegligging daardoor. Het rare gedein en geveer is eruit.

Maar, het blijft een rauwe auto en het getril blijft. Uiteindelijk denk ik dat het komt door een rauwe motor (190PK TDI) en goedkope materialen. Excuses voor alle Superb-rijders, maar ik moet helaas concluderen dat Skoda toch echt een B (of C?)-merk is met alle gevolgen voor de kwaliteit van dien.

Als vervangende auto (bij de 30K beurt) had ik bv een passat variant (met benzinemotor). Mijn echtgenote rijdt tegenwoordig Mazda 6. Dat zijn lekker rijdende auto's, waar je met plezier in stapt. Je voelt dat er niet beknibbeld is op kwaliteit.

Ik blijf het er mee doen.
 

RusherSkoda

Actief lid
Terug van weg geweest....

Inmiddels zijn de oorspronkelijke schokbrekers vervangen door Bilstein schokdempers B8

Maar, het blijft een rauwe auto en het getril blijft. Uiteindelijk denk ik dat het komt door een rauwe motor (190PK TDI) en goedkope materialen.

Ik blijf het er mee doen.

Hoewel stille hoop, wist ik eigenlijk wel dat de nieuwe schokdempers het trillingsprobleem niet zouden verhelpen.
Vind het echt knudde voor je, want ik weet als geen ander waar je het over hebt...!!!!!!
Ik denk nog steeds dat het door de rauwe motor komt in combinatie met een slechte motorophanging!

En het kan een oh zo fijne auto zijn. Van het weekend twee nachtjes Duitsland aangedaan. Op heenweg 200 km/u aangetikt en terugweg ook. Geen enkele onrust qua stabiliteit en zoekerig gedrag; even constant als bij 130. Echt super van die Superb.

Maar ja, die trilling, of je nu 30, 80, 120 of 200 rijdt... om whappie van te worden.

Conclusie: weg met die Superb en waarschijnlijk komt er een Volvo V60 plug in hybrid huppelepup!

Ik ga niet akkoord met: "Ik blijf het er mee doen"!
Waarom zeg je dit?
 
Ik heb er inmiddels veel tijd en energie in gestopt. En verder, inderdaad zoals je zegt, heeft 'ie ook goede kanten. Het is een grote auto met een heel krachtige motor. Ik denk de krachtigste in zijn segment. Bovendien hebben die nieuwe schokdempers wel degelijk een deel van het probleem oplost.

Trouwens, bij mij rond de 200 km/u rijdt 'ie prima. Waarschijnlijk is het getril dan niet weg, maar voel je het niet meer zo, omdat het wegvalt in andere onrust die dan in de auto ontstaat.

Ik vraag me wel eens af of ze niet hebben zitten prutsen in de constructie. Dat vreemde rijgedrag (deinen en veren) wordt verkocht onder het mom van comfort. Ik kan er werkelijk niets comfortabels aan ontdekken. Hebben ze dat er misschien in gebracht om het getril te camoufleren?

En, hoe rijdt een Superb met een TSI motor eigenlijk? Heb je daar ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:

Gysman

Actief lid
Ik weet in ieder geval wel dat ik echt een uitgebreide proefrit ga maken in de 1.6 DSG, in mijn zoektocht naar een nieuwe auto. Ben echt allergisch voor trillingen. Probleem blijft natuurlijjk wel: de ene heeft het, de ander niet. Moet ik daar straks dan maar op gokken? Want oplossen wanneer "ie het heeft" lijkt naar aanleiding van dit topic schier onmogelijk...
 
Zonder iemand op dit Forum te kort te doen wil ik als tevreden Superb rijder iets uit de doeken doen.

Ik ben werkzaam in de banden en weet daar alles van inclusief onderstel en velgen.

Ooit het volgende meegemaakt.

Klant met BMW 530D nieuwe banden en velgen aangekocht.
Na montage klaagde de klant over heel veel trillingen.

Daarvoor heeft hij de auto 3x terug gebracht.
Na proefrit en balanceren met tolerantie op 0 niets te voelen.
Klant na 2 dagen witheet dat er nogsteeds een trilling in de auto zat.

Ten einde raad wij een leen auto meegegeven om eens een week goed de auto te analyseren.
Er was niets mis mee.

Uiteindelijk de klant gebeld en verteld dat de auto goed was nadat deze was gebalanceerd door een expert.
In werkelijkheid niets gedaan.

De volgende dag werdt er een taart met een brief door de klant afgeleverd, de auto had nog nooit zo fijn gereden.

Een hoop zit ook in beleving en verwachting, wat je wil horen, zien en voelen zul je altijd vinden.

Nogmaals geen waarde oordeel op niemand hier op t Forum maar slechts een ervaring uit 1ste hand.
 

MarsMars

Senior Member
Een hoop zit ook in beleving en verwachting, wat je wil horen, zien en voelen zul je altijd vinden.
Als in je zit in een Superb, je ZIET een weg, maar je HOORT en VOELT een vibrator.

Voor sommigen mogelijk conform verwachting, mogelijk ook conform beleving, maar in het algemeen toch erg verwarrend voor de zintuigen :sterretjes:
 

RusherSkoda

Actief lid
En, hoe rijdt een Superb met een TSI motor eigenlijk? Heb je daar ervaring mee?

Nee, geen ervaring mee. Voor mij feitelijk niet relevant, omdat ik van mijn werkgever diesel moet rijden. Het is wel relevant voor Pon importeur of de dealer (ook Pon) die onderzoek had kunnen doen!!! Verschillende Superb's vergelijken. Denk niet dat het serieus is opgepakt.
 
Dat zijn dikke auto's in de occasionlease afwegingen @RusherSkoda ik heb zelf wel een zwak voor Volvo. Alleen realiseer je wel dat de kofferbak van de V60 twin engine maar 350 liter is met een heel hoge kofferbakbodem. Dat is nogal een verschil met de Superb. Als de ruimte genoeg is dan wist ik het wel
 
Uiteindelijk de klant gebeld en verteld dat de auto goed was nadat deze was gebalanceerd door een expert.
In werkelijkheid niets gedaan.

De volgende dag werdt er een taart met een brief door de klant afgeleverd, de auto had nog nooit zo fijn gereden.
Ongetwijfeld kent elk bedrijf wel klanten die hun psychische tekortkomingen afschuiven op de producten die ze gebruiken. Net als elke dokter met de nodige hypochonders moet dealen. Part of the job moet je maar denken.

Keerzijde is dat die ene klant die een taart komt brengen nadat je hem een flauwekulverhaal voert een prachtige kapstok is voor al die bedrijven en/of medewerkers die door tekort aan kennis/inzicht/zin (niets doorhalen indien allemaal van toepassing) alleen storingen kunnen vinden die op het lijstje staan. Staat het er niet op, of is het niet direct te vinden dan zal de klant wel gek zijn.

En omdat we die klant met die taart als voorbeeld kunnen blijven aanhalen is er ook geen enkele trigger om eens in de spiegel te kijken, en gaan we steeds gemakkelijker flauwekulverhalen aan de klant voeren (die is immers toch gek). En dan stoer aan de koffietafel vertellen dat je "er weer zo één had" waarna iedereen dit bevestigd door voor de 6e keer de eigen ervaring te vertellen (zo houden we het beeld tenslotte levend en hoeven we niets aan onszelf te doen).

Met zulke bedrijven ben ik steeds sneller klaar.
 
Laatst bewerkt:
S

superb trilt

Mijn nieuw gekochte superb 1.4TSI 150 pk ACT (is 2 cilinders uitschakelen) 6-bak vibreert ook al vanaf nieuw nu 1.5 jaar Er is altijd een hoog frequentie trilling in de auto. Het rijden op 2 cilinders doet er nog een sausje grove trillingen overheen. Na alle uren in de auto accepteren mijn handen en armen dit niet meer, deze tintelen zoals je ook kent van slaap in je been. Tijden vakantie rij ik niet in de auto en dan heb ik geen last.
Garage Broekhuis doet dit ook af met: PRODUKT EIGENSCHAP had u tijdens proefrijden in onze demo beter moeten opletten.
Mijn superb heeft inmiddels ook alle hier al genoemde VIP behandelingen gehad, nieuwe banden, nieuwe velgen, finish balanceren.
Heb laatst geruild met een collega die een rondje Duitsland moest. Zijn commentaar: zonder de trillingen en met betere stoelen is het een fijne auto. Moet zeggen had ook liever zijn 508 gehouden.
Na al het gezeur met de Broekhuis groep heb ik zelf de oplossing gevonden: benzine erover en de fik erin.
Nooit geen Skoda weer ondanks dat mijn vrouw wel een Yeti zou willen.
 

Middag

Forumguru
Sinds maandag ben ik ook klaar met de dealer welke het onderhoud aan mijn Superb uitvoert. Al vanaf dat de auto 3 maanden oud is (nu 13 maanden), heb ik regelmatig een motorstoringslampje. Aangegeven tijdens beurtje dat er naar gekeken moet worden. Bij ophalen was het eerste verhaal dat ze niks konden vinden en er wel een update zou gaan komen mettertijd. Aangegeven dat ik dat geen oplossing vind en ik een goede oplossing verwacht. Aantal weken later terug de garage in en ze hebben een update uitgevoerd en het zou opgelost zijn. Wederom ging het lampje branden. Weer storing op doorvoer egr klep en fout op roetfilter 1e cilinder. Weer gebeld en uitgelegd dat ik, als autist, heel erg slecht tegen lampjes op t dashboard kan. Toen aangeboden om de auto een week achter te laten, mits ik een vergelijkbare auto zou terugkrijgen. Dit was afgelopen maandag. Maandagmiddag kon ik de auto alweer ophalen. Ik vroeg: is het nu echt opgelost?? Ja hoor meneer! We hebben een volledige regeneratie van het luchtfilter uitgevoerd en proefgereden. Nog aangegeven dat als het terugkomt dit wel eens de laatste vag auto zou kunnen zijn... Nu komt het.. ik werk bij Ctrack, ja wij verkopen voertuigvolgsystemen en dit zit ook in mijn Superb. De auto is het terrein van de dealer niet afgeweest. En je raadt t al.. het lampje is weer aan. Inmiddels mijn vertrouwen opgezegd en aangegeven dat ik een andere dealer zoek.
 
Vermoeiend zo'n dealer @Middag
Helaas herkenbaar... veel dealers gaan geen letter buiten het standaard repertoire. En hoewel je zou verwachten dat een motorstoringslampje daar wel in zou staan, is even checken of hun "oplossing" ook daadwerkelijk het probleem oplost kennelijk teveel gevraagd :nono:
 

Tuulster

Forumguru
Toch jammer dat dit bij een aantal Superbs blijkbaar aan de orde is. Is niet representatief voor de kwaliteit van de auto blijkt uit dit grote onderzoek onder 70.000 bestuurders.....

upload_2017-6-30_9-50-8.png

upload_2017-6-30_9-50-20.png
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan