Trilling / Trillen: SIII S3 Superb 1.6 TDI DSG

Toch jammer dat dit bij een aantal Superbs blijkbaar aan de orde is. Is niet representatief voor de kwaliteit van de auto blijkt uit dit grote onderzoek onder 70.000 bestuurders.....
Maar PON zegt "producteigenschap". Dus de zeer tevreden Superb rijders uit dit onderzoek;
  1. Reden hiervoor een Skoda 105, en zijn dus niet onder de indruk van een trillinkje meer of minder
  2. Voelen de trilling wel, maar vinden het een hele normale producteigenschap voor een auto in deze prijscategorie
Of

  • Hebben geen last van de trilling (maar wat zegt dat dan over het stempel producteigenschap :pieker:)

Benieuwd welke van de drie het volgens Pon is :laugh:
 
Laatst bewerkt:

Tuulster

Forumguru
Maar PON zegt "producteigenschap". Dus de zeer tevreden Superb rijders uit dit onderzoek;
  1. Reden hiervoor een Skoda 105, en zijn dus niet onder de indruk van een trillinkje meer of minder
  2. Voelen de trilling wel, maar vinden het een hele normale producteigenschap voor een auto in deze prijscategorie
Of

  • Hebben geen last van de trilling (maar wat zegt dat dan over het stempel producteigenschap :pieker:)

Benieuwd welke van de drie het volgens Pon is :laugh:
Eens, maar blijft een feit dat ik echt bijna 100.000km gereden heb zonder voelbare of merkbare trilling.....
Auto ligt als een blok op de weg; handjes los op willekeurig welke snelheid is echt geen enkel probleem. :pardon: :jaja:
 

RusherSkoda

Actief lid
  • Hebben geen last van de trilling (maar wat zegt dat dan over het stempel producteigenschap :pieker:)

Precies!

Voor degenen die vertellen dat het mogelijk tussen mijn oren ligt of dat klanten bijna 100% tevreden zijn met de Superb en ik daarom droom:
- De Pon dealer heeft ZELF bevestigd dat hun eigen demo ook de trilling vertoont!!!!!! (Plus nog eens vier andere Superb's van klanten)
- De Pon importeur heeft na meermalen onderzoek van de auto van één van die klanten de bevestigde trilling getypeerd als Producteigenschap!!!!!!
- Lees dit/mijn topic vanaf het begin door. Dan weet je dat de huidige trilling niets (meer) te maken heeft met de banden, velgen, balanceren, uitlijnen, ... (dat hebben mensen met kennis en vakmanschap, zoals een van onze forumleden en posters in dit topic, al netjes opgelost!!!)

Conclusie: de trilling is reëel! Maarrrrr... IK vind die trilling onacceptabel voor een auto van € 44.200,-

Dit weekend nadenken; aanstaande maandag de kogel door de kerk:
Volvo V60 2.4d6 plug-in hybrid summum awd aut (7% bijtelling, occasionlease)

Ofwel, vaarwel Skoda en vaarwel VAG, zolang Pon de importeur is...

Best jammer, want diep in mijn hartje ben ik gaan houden van de Superb. Degenen die dit/mijn topic hebben gevolgd, weten dat ik 9 jaar geleden al de Superb wilde... Zij weten ook dat ik de auto, afgezien van de trilling, heerlijk vind rijden.
 
Laatst bewerkt:
S

superb trilt

Rusher,
Pon heeft mij ook op papier bevestigd dat het een product eigenschap is.
Dat zowel de diesel als benzine uitvoering dit probleem hebben zal de fabrikant van dit product toch op weg moeten helpen om de oorzaak te vinden.
 

leon-cupra

Forumguru
Vermoeiend zo'n dealer @Middag
Helaas herkenbaar... veel dealers gaan geen letter buiten het standaard repertoire. En hoewel je zou verwachten dat een motorstoringslampje daar wel in zou staan, is even checken of hun "oplossing" ook daadwerkelijk het probleem oplost kennelijk teveel gevraagd :nono:
Dealers dienen de procedure van de invoerder te volgen. Volgen ze de procedure, krijgen ze de garantieclaim terugbetaald. Volgen ze hun eigen procedure, mag de dealer het uit eigen zak betalen.

Mijn broer, die vw-skoda technieker is, wordt daar ook zot van. Weet hij dat onderdeel B het probleem is, maar hij mag dit niet vervangen aangezien de invoerder zegt dat je eerst onderdeel A moet vervangen. Is het probleem dan niet opgelost, dan pas mag hij onderdeel B vervangen.
 

RusherSkoda

Actief lid
Dealers dienen de procedure van de invoerder te volgen. Volgen ze de procedure, krijgen ze de garantieclaim terugbetaald. Volgen ze hun eigen procedure, mag de dealer het uit eigen zak betalen.

Mijn broer, die vw-skoda technieker is, wordt daar ook zot van. Weet hij dat onderdeel B het probleem is, maar hij mag dit niet vervangen aangezien de invoerder zegt dat je eerst onderdeel A moet vervangen. Is het probleem dan niet opgelost, dan pas mag hij onderdeel B vervangen.

Dit vind ik een Radar of Tegenlicht uitzending waard...
 
Mijn nieuw gekochte superb 1.4TSI 150 pk ACT (is 2 cilinders uitschakelen) 6-bak vibreert ook al vanaf nieuw nu 1.5 jaar Er is altijd een hoog frequentie trilling in de auto. Het rijden op 2 cilinders doet er nog een sausje grove trillingen overheen. Na alle uren in de auto accepteren mijn handen en armen dit niet meer, deze tintelen zoals je ook kent van slaap in je been. Tijden vakantie rij ik niet in de auto en dan heb ik geen last.
Garage Broekhuis doet dit ook af met: PRODUKT EIGENSCHAP had u tijdens proefrijden in onze demo beter moeten opletten.
Mijn superb heeft inmiddels ook alle hier al genoemde VIP behandelingen gehad, nieuwe banden, nieuwe velgen, finish balanceren.
Heb laatst geruild met een collega die een rondje Duitsland moest. Zijn commentaar: zonder de trillingen en met betere stoelen is het een fijne auto. Moet zeggen had ook liever zijn 508 gehouden.
Na al het gezeur met de Broekhuis groep heb ik zelf de oplossing gevonden: benzine erover en de fik erin.
Nooit geen Skoda weer ondanks dat mijn vrouw wel een Yeti zou willen.

Dit spoort precies met Met mijn tril-ervaringen. Mijn 190pk diesel is dus niet het probleem. Dat spoort met mijn ervaring met mijn vorige auto: Passat met vergelijkbare motor, maar dan de sjoemel-variant.

De Britten die Skoda Superb rijden zijn niet een a-selecte steekproef. Ik durf de stelling wel aan dat de gemiddelde Superb-rijder een hogere tolerantiegrens heeft dan de gemiddelde berijder van een willekeurige auto van €50K. Ga niet blind af op allerlei positieve tests en reviews!! Die les heb ik wel geleerd. Ook de les dat een rondje rond de kerk niet voldoende is voor een proefrit. Want in mijn dromen had een auto in deze prijsklasse nog niet zo'n irritant rijgedrag.
 
Dealers dienen de procedure van de invoerder te volgen. Volgen ze de procedure, krijgen ze de garantieclaim terugbetaald
Dat is waar, maar...
Weet hij dat onderdeel B het probleem is, maar hij mag dit niet vervangen aangezien de invoerder zegt dat je eerst onderdeel A moet vervangen. Is het probleem dan niet opgelost, dan pas mag hij onderdeel B vervangen.
Dan hoeft hij natuurlijk na vervangen van onderdeel A niet eerst met een strak gezicht, en de mededeling "het is opgelost hoor", de auto mee te geven. En daar zit wat mij betreft de meerwaarde van een goede dealer, ook als er een rigide importeur achter zit.
 

RusherSkoda

Actief lid
Ik durf de stelling wel aan dat de gemiddelde Superb-rijder een hogere tolerantiegrens heeft dan de gemiddelde berijder van een willekeurige auto van €50K. Ook de les dat een rondje rond de kerk niet voldoende is voor een proefrit. Want in mijn dromen had een auto in deze prijsklasse nog niet zo'n irritant rijgedrag.

Volledig mee eens!
 

RusherSkoda

Actief lid
Dat is waar, maar...

Dan hoeft hij natuurlijk na vervangen van onderdeel A niet eerst met een strak gezicht, en de mededeling "het is opgelost hoor", de auto mee te geven.
Helder inzicht!!! Ridicuul dat de "A" praktijken voorkomen. Haast crimineel! Tenminste is het misleiding!


En daar zit wat mij betreft de meerwaarde van een goede dealer, ook als er een rigide importeur achter zit.

Helaas niet de goede dealer gevonden! Maar wat moet ik dan? Ik MOEST terug naar de dealer waar de auto is afgenomen, immers zij zijn verantwoordelijk voor het feit dat meteen vanaf de eerste meters een trilling in de auto zit (achteraf bleken het drie soorten te zijn...).
Een andere dealer durfde geen onderzoek te doen. Moet ik dan lopen leuren met de leaseauto totdat ik "normale" mensen bij een dealer zou treffen die eea serieus zouden willen/durven bekijken/onderzoeken? Wat een zinloze tijdverspilling!
 

leon-cupra

Forumguru
Dat is waar, maar...

Dan hoeft hij natuurlijk na vervangen van onderdeel A niet eerst met een strak gezicht, en de mededeling "het is opgelost hoor", de auto mee te geven. En daar zit wat mij betreft de meerwaarde van een goede dealer, ook als er een rigide importeur achter zit.
in dergelijke gevallen gaat er uiteraard niet vemeld worden dat het opgelost is, maar hebben ze iets vervangen waarmee ze geloven het opgelost te hebben , maar de kans bestaat ....
En zoveel keer gebeurt dit niet hoor. Bij veel " zeldzame" problemen is het echt 1 voor 1 zaken proberen en uitsluiten (wilswaar volgens de procedure van de invoerder)
Je mag het zo crimineel vinden, zijn nu eenmaal de procedures. Het is dat jullie allemaal heilige boontjes zijn in jullie job zeker. :pieker:
 
De uitspraak over crimineel komt niet van mij @leon-cupra
Maar het beeld van zorgvuldig proberen en uitsluiten, en vooral checken of de storing is opgelost nadat er iets is gedaan heb ik bij mijn dealer nog even niet. Hoewel ze bij de receptie hard hun best doen krijg ik sterk de indruk van complete desinteresse in de werkplaats. En niet alleen bij moeilijke storingen. Slechts enkele voorbeelden in het (korte) leven van mijn Skoda;
  • Motormanagementcontrolelampje brandt na de beurt. Stekker vergeten. Kan gebeuren, maar iemand heeft die auto toch buiten gereden..?
  • Afstandsradar hapert, oplossing "afstand anders ingesteld" is dat dan optie A van de importeur...
  • Stuur staat scheef na vervangen vliegwiel en dsg koppeling (niet uitgelijnd)
  • Na opnieuw uitlijnen staat het stuur nog steeds scheef :angry: Dit maar elders op laten lossen, was er wel klaar mee
Dus crimimeel is een kwestie van interpretatie. Maar slordig op zijn minst. En geeft me niet echt vertrouwen van netjes zoeken als het erop aankomt.

Maar dit is natuurlijk maar één dealer, dus ik ga gewoon een andere zoeken ;)
 

RusherSkoda

Actief lid
Mijn nieuw gekochte superb 1.4TSI 150 pk ACT (is 2 cilinders uitschakelen) 6-bak vibreert ook al vanaf nieuw nu 1.5 jaar Er is altijd een hoog frequentie trilling in de auto.

Na alle uren in de auto accepteren mijn handen en armen dit niet meer, deze tintelen zoals je ook kent van slaap in je been.

Heb laatst geruild met een collega die een rondje Duitsland moest. Zijn commentaar: zonder de trillingen en met betere stoelen is het een fijne auto.

Na al het gezeur met de Broekhuis groep heb ik zelf de oplossing gevonden: benzine erover en de fik erin.
Nooit geen Skoda weer ondanks dat mijn vrouw wel een Yeti zou willen.

Dit sterkt mij alleen maar meer in het feit dat iets in de ophanging (van de motor) niet pluis is!

"Tintelen zoals... slaap in je been": heel goed omschreven!
 
Beste Skoda Vrienden.

Zoals duidelijk vermeld trek ik niemand zijn mening en of ervaring in twijfel.
Ook ik voel duidelijk een trilling tussen 90 en 115 km uur op de A12 tussen Den Haag en de Meern maar niet op alle overige wegen.
Ja het kan aan het voertuig liggen (maandag ochtend model, ja het kan tussen de oren zitten en ja het kan aan het wegdek liggen).
Het gaat niet om het gelijk, het is al vervelend genoeg als je gouden koets niet datgene brengt waarvoor je deze hebt aangeschaft.
Ik verdedig geen merk.
Laten we objectief blijven zonder het opdringen van een mening of afbranden daarvan maar laat anders denken of ervaringen ook in hun waarde.

Mijn Superb rijdt geweldig, maar ook die is niet perfect maar zeker wel heel goed.

Geen stootstrips al 3 x naar de spuiter vanwege een anoniem iemand die zijn deur door die van mij wilde duwen.
Verkeerde reserve wiel banden maat, 205/55R16 moet zijn 215/55R16 hoe verzin je het.

Dsg in S stand als deze warm wordt gaat hij piepen als een hamster zegt mijn dochter.

Absloluut slechte ondersetuning op de site voor je nav update, op Seat en VW staat hij er al een maand op.

My Skoda moet nog worden geactiveerd.

Pon kiest voor continental, mijn winter banden Michelin waren zoveel beter, 245,35R19 alpin A5.
Grip, comfort, afrol geluid etc.

En toch, wat een heerlijke auto.
En ja hiervoor een Ford Smax, ook geen watje, maar dit rijdt toch beter.

Gewoon mijn ervaring.
 

RusherSkoda

Actief lid
Beste Lebber67,

Je post in een topic over een specifiek probleem. Het doet er daarom wel degelijk toe wie gelijk heeft, immers € 44200 uitgeven en al een jaar lang in een trillende auto rijden is onacceptabel. Als je mijn topic echt zou hebben doorgenomen vanaf het begin, dan weet je dat het niet om een balanstrillinkje gaat tussen de 90 en 115 km/u. De trilling is er bij ELKE snelheid!

Door niet specifiek te posten maar dat in algemene zin te doen, trek je wel degelijk het trilingsprobleem in twijfel: "niet zeuren, ook mijn auto heeft hier en daar wat foutjes, maar hij rijdt prima!"

Jouw bijdrage had veel beter in het "kleine irritaties" topic gepast. Je schrijft namelijk op een nette manier over wat pijntjes hier en daar "en toch, wat een heerlijke auto".

Objectief blijven? Hoe subjectief specifiek is het door mij genoemde trillingsprobleem dan?

Ik dring geen mening op, maar benoem de feiten:
- er is wel degelijk sprake van trilling
- Pon bevestigt de trilling
- de dealer bevestigt de trilling
- Pon wil er niets aan doen, zwart op wit Producteigenschap
- er bestaan vreemde A/B protocollen
- ik accepteer de trilling niet voor zo'n relatief dure auto
- de leasemaatschappij accepteert omruiling met een andere leaseauto
- ik kies nooit meer een VAG auto zolang Pon dealer is

Dat is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen . Alle gekheid op een stokje: aanstaande vrijdag ben ik waarschijnlijk Volvo rijder en zal ik dit topic beëindigen.
 
Beste Rusher,

Succes met je volvo, ik heb nooit de indruk willen wekken dat je bevindingen niet gefundamenteerd zijn.
Mail is ook niet het beste medium daar het altijd anders gelezen kan worden dan dat er bedoeld wordt.

Jammer dat je ervaring met de skoda superb negatief is, en met name het oplossend vermogen van Pon.

Ik wens je heel veel plezier met je nieuwe gouden koets, en no hard feelings.

Groet, Leon
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan