Trilling / Trillen: SIII S3 Superb 1.6 TDI DSG

Edrempi

Nieuw lid
Wat zijn het toch pannenkoeken!
Rij nu bijna 13 maanden in een trillende, vibrerende auto.
Mijn LM doet niets meer en wat is het toch raar "Producteigenschap".
Is een dealer niet verplicht om een producteigenschap als trillen en vibreren op alle snelheden voor de testrit en voor de verkoop te melden.
Als verkoper / dealer, moet je toch trots zijn op het product wat je verkoopt en de gepretendeerde kwaliteit waarborgen, zeker nu ook de superbs tussen de 40-50k worden verkocht (geen echt B prijsje hoor!)
Als je al meerdere VAG auto's hebt gereden, mag je dan niet van kwaliteit uitgaan.
Zijn we gewoon te beroerd om de problemen op te lossen voor de klanten.

Ongelofelijk en wat jammer van "Superb trilt" dat alle lijnen met de fabriek zijn afgesloten.

Ik ben van mening dat er ergens een fout zit die opgelost kan worden.
De dealers willen er ook wel aan mee werken, mits de kosten worden betaald.
Vanuit de importeur, die zich beroept op het feit dat zij een product vanuit de fabriek niet beter kunnen maken, begrijp ik het niet. Ga juist samen met de fabriek op zoek naar de oorzaak en los het probleem op.

Eerlijkheid duurt het langst !
 

EdK

Forumguru
De dealers willen er ook wel aan mee werken, mits de kosten worden betaald.
Vanuit de importeur, die zich beroept op het feit dat zij een product vanuit de fabriek niet beter kunnen maken, begrijp ik het niet. Ga juist samen met de fabriek op zoek naar de oorzaak en los het probleem op.
In hoeverre heeft de LM hier een bepaalde inspraak in ?
Die moeten toch ook van meerdere klanten van hun deze klacht horen, en die doen er klaarblijkelijk ook niet veel mee !?
Kan me voorstellen dat als een LM die een flink aantal wagens per jaar afnemen een grotere vuist naar een importeur/ fabriek kunnen maken om het op te lossen.
Maar klaarblijkelijk doen die er ook weinig mee, want lijkt er op dat de LM hun individuele klant het zelf maar laat oplossen met de dealer.....

Zou het komen doordat de LM de dealer/importeur financieel uitkleden mbt de aanschafprijzen van de wagens en dat hierdoor de garantie naar LM ook minder is ?

Ik zie een vergelijkend iets ook met nieuwe chalets die aangekocht worden door grote vakantieparken in NL
Die worden voor uitgeklede prijzen gekocht in grote aantallen, en worden dan geplaatst maar van enige garantie is geen sprake.
Maw als bij aansluiten van deze hokken er gebreken zijn dan moeten de bedrijven die ze aansluiten die gebreken maar oplossen ( meerwerk ) maar de chalet bouwer zie je er niet voor terug komen...

Dus eigenlijk moeten jullie als individuen van de LM met problemen zich verenigen naar de LM toe dat zij eens een grote vuist maken naar een importeur / Fabriek.
Ook jullie en je werkgever betalen een flinke prijs voor zo'n leasewagen en mogen daar wat voor verwachten.
 

haassie

Forumguru
gaf al aan in een ander topic dat ik het een raadsel vind dat LM de DSG7 als configuratie niet in de ban doet...wat iets moois was begint toch echt een falend iets te worden.

Pas wanneer een LM een auto gaat bannen komt er beweging bij de importeur aangezien het grootaandeel in de verkoop lease is.

Het is niet alleen skoda maar ook VW met dezelfde problemen.....
 
Rij nu een paar maanden met andere schokdempers (weet niet wie die heeft betaald: LM of werkgever) en een nieuw vliegwiel (onder garantie). Ik vind de auto nu prima rijden. Mijn vrouw vindt ‘m nu zelfs lekkerder rijden dan haar Mazda 6. Teller inmiddels bijna op de 60K km. Enige echte probleem dat ik nog ervaar is het slechte klimaatsysysteem cq slecht geïsoleerde deuren. Want dat begin ik nu weer flink te merken met de aankomende winter. Wel jammer en onverwacht al dat gepruts voor een auto van €50K.
 

Edrempi

Nieuw lid
@Heek 1609, jij hebt toch ook de 1.6 DSG superb combi?
Kan jij aangeven welke dempers er gemonteerd zijn.
Bij welke dealer heb je dat laten doen, zodat ik aan mijn dealer kan aangeven dat dit bij jouw Skoda heeft geholpen.
 
@Edrempi Ik heb een 2.0 TDI 190 pk handgeschakeld. De schokdempers hielpen tegen het deinen. Het vliegwiel tegen het trillen. Ik ben geholpen door auto Haas in Apeldoorn. Fijne lui.
 

s_janssen

Actief lid
Ojee. Nu ben ik ook de klos: winterbanden erop, en ja hoor. Trillen vanaf 100 km/u. Drie keer gebalanceerd. Nu nieuwe winterbanden achter (zonde, de vorige waren 1 seizoen oud) wegens 'hoogteslag'. Maar je raadt het al: bij het eerste de beste lange traject naar Limburg: weer die trilling. De auto voelt heel onrustig. Net of je continu op ribbelasfalt rijdt.
Met de moed der wanhoop maandag weer naar de dealer, en de leasemij op de hoogte brengen. Hier wil ik niet mee blijven rijden. Met de zomerbanden geen last. Ik begrijp nu wat de anderen in dit topic bedoelen als ze 'krankjorum' bedoelen, want dat word je ervan na 4 weken zo rijden. (auto is 14 maanden oud, 46.000 km op de teller)
 

JeroenDr

Nieuw lid
Heb vandaag mogen ervaren dat mijn Superb ook resoneert. Ik heb deze auto nog niet lang en was niet eerder in de gelegenheid om een lang stuk te rijden op maximaal toegestane snelheden. Ik heb een Superb S3 1.4 ACT met handbak uit 2016. Vandaag viel het mij op dat de Superb rond de 115 km/u begint te resoneren (een laag brommend geluid) je voelt dan een lichte trilling in het stuur. Dit begint bij ca 110 km/u en wordt minder boven de 120 km/u. Je voelt het alleen als je een constante snelheid rijdt. Zodra je gas los laat of bij geeft is het weg. Ik dacht eerst dat het aan de wielen/banden lag maar toevallig was ik vandaag onderweg om een andere wielset met banden te laten monteren. Na montage bleef het probleem bestaan. Dacht eerst aan de aandrijfstangen of een lager maar na wat googlen kwam ik hier terecht. Als ik het zelfde probleem heb als andere forumleden hier hebben omschreven dan ben ik de sjaak. Ik heb de Superb bij de Skoda dealer gekocht dus moet maar zien hoe dit gaat uitpakken. Ik heb ze vandaag aangeschreven over dit probleem, ben benieuwd hoe ze dit oppakken. Overigens heb ik hiervoor een Seat gereden met dezelfde motor, ook met een handbak, maar dit probleem nooit ervaren.
 

haassie

Forumguru
Zoals je al gezien hebt hierboven zijn vaak de problemen die nadere onderzoek dienen in een speciale categorie ondergebracht met de naam...produkteigenschap, die in de map "zoekgeraakte dossiers" kunnen worden teruggevonden. Ik had altijd een hoge pet op van de kwaliteit van VW/Skoda naar aanleiding van een 100% probleemloze VW Passat en wat ik had gehoord gezien van collegas met een Skoda. Ik begin nu echter steeds meer het gevoel te krijgen dat het succes skoda aan het voorbijstreven is en dat men niet meer de kwaliteit kan waarborgen....verhalen over olieverbruik, DSG geneuzel, Trillingen, bijgeluiden,windgeruis...allemaal storende factoren en ontwerpfouten die niet in een auto met een dergelijk prijskaartje thuishoren en waarbij de koper met het probleem achter blijft. Misschien dat ik nog van gedachte verander maar ik denk dat mn volgende geen VW/skoda meer zal zijn.....de looks de luxe en de ruimte zijn leuk en de prijs te meer maar probleemloos rijden nog veel meer, ook al kost dat qua aanschaf iets meer:jaja:
 

Tafkah

Forumguru
Ik heb een SIII 2018 1.4 ACT (handbak). Ik merk dat hij bij 120 in ACT modus (2-cilinder modus / ECO modus) ook irritant resoneert. Aan de resonantie kan ik voelen of hij in 2 of 4 cilinder modus rijdt (hoef ik niet voor op de tellers te kijken).

Herkenbaar misschien?

Ik ben nog niet ermee bij de garage geweest. Ik heb er slechts 10k opzitten.
 

Tafkah

Forumguru
Ps: eigenlijk zou dit in een nieuw topic moeten, maar ik ben te lui om er een te openen en hoop dat de nieuwe moderatoren het niet door hebben :-)
 

haassie

Forumguru
Mn vrouw heeft een panda 0,8 liter 2 cylinder (heeft er ook niet meer) en dat trilt ja en ja dat is by design.....Hoop niet dat je deze zelfde resonantie voelt in je superb...gaat hij van 4 naar 2 cylinders in die klimaat modus? wow!
 

Tafkah

Forumguru
Dat is wat de ACT doet eh: Active Cylinder management.

In tegenstelling tot wat in de video wordt gezegd voel ik wel degelijk de overgang van 4 naar 2 cilinders (en terug): klein schokje / hapering.
 

Renkie

Forumguru
Laat anders ACT uitzetten? Ik weet niet of dat met VCDS kan maar een tuner moet het vast en zeker kunnen.
 

JeroenDr

Nieuw lid
Zoals je al gezien hebt hierboven zijn vaak de problemen die nadere onderzoek dienen in een speciale categorie ondergebracht met de naam...produkteigenschap, die in de map "zoekgeraakte dossiers" kunnen worden teruggevonden. Ik had altijd een hoge pet op van de kwaliteit van VW/Skoda naar aanleiding van een 100% probleemloze VW Passat en wat ik had gehoord gezien van collegas met een Skoda. Ik begin nu echter steeds meer het gevoel te krijgen dat het succes skoda aan het voorbijstreven is en dat men niet meer de kwaliteit kan waarborgen....verhalen over olieverbruik, DSG geneuzel, Trillingen, bijgeluiden,windgeruis...allemaal storende factoren en ontwerpfouten die niet in een auto met een dergelijk prijskaartje thuishoren en waarbij de koper met het probleem achter blijft. Misschien dat ik nog van gedachte verander maar ik denk dat mn volgende geen VW/skoda meer zal zijn.....de looks de luxe en de ruimte zijn leuk en de prijs te meer maar probleemloos rijden nog veel meer, ook al kost dat qua aanschaf iets meer:jaja:

Zelf heb ik tot op heden goede ervaringen met VAG producten. Zij het dat het altijd Seats waren, ik heb een Seat Altea XL, 2 x Seat Mii en een Seat Leon ST gereden en bij al deze wagens nooit geen problemen gehad. Nu voor het eerst een Skoda en loop ik tegen dit probleem aan. Opvallende vind ik dat mijn Seat Leon met exact dezelfde motor nooit deze problemen heeft gehad.De reden dat ik voor de Skoda heb gekozen is met name de goede ervaringen met Seat. Maar omdat ik een echt ruime wagen wilde hebben kwam ik bij Skoda terecht. We zullen zien hoe dit gaat aflopen.
 

JeroenDr

Nieuw lid
Ik heb een SIII 2018 1.4 ACT (handbak). Ik merk dat hij bij 120 in ACT modus (2-cilinder modus / ECO modus) ook irritant resoneert. Aan de resonantie kan ik voelen of hij in 2 of 4 cilinder modus rijdt (hoef ik niet voor op de tellers te kijken).

Herkenbaar misschien?

Ik ben nog niet ermee bij de garage geweest. Ik heb er slechts 10k opzitten.

Ik moet daar eens opletten, het moet haast wel dat hij op 2 cilinders liep bij die snelheid. Volgens mij heb ik hem ook nog eens in zijn 5 gezet bij die snelheid maar bleeft de resonantie aanwezig. Ik denk dat hij in zijn 5 bij een hoger toerental op 4 cilinders loopt. Maar ik zal het nog eens uitproberen. Zal van het weekend worden. Ik heb het wel gemeld bij de Skoda dealer. Die heeft geadviseerd om een lokale Skoda dealer te raadplegen. Garantie gewoon Skoda aldus de dealer. (de dealer waar de Superb vandaan komt zit 150 km verderop vandaar zijn advies om een lokale Skoda dealer te raadplegen).
 
Bovenaan Onderaan