Trilling / Trillen: SIII S3 Superb 1.6 TDI DSG

Update na inlevering op 07-07-2017 van de Superb voor de Volvo.

De leasemaatschappij heeft het volgende als PS geschreven onder een e-mail over zaken die nog geregeld moesten worden, ik citeer:

"PS: ik heb nog een testrit gemaakt in uw Skoda om het zelf even te ervaren, ik heb de trilling in de auto kunnen waarnemen.
Naar mijn idee komt de trilling inderdaad uit de motor of de aandrijflijn, vervelende trilling in stuur en dreunen bij wisseling van toeren in de auto zelf.
Mooi dat het zo naar wens is opgelost, en ik begrijp uw klacht volkomen."

Dit is voor mij het sluitstuk van mijn topic. Ik ben dus niet gek, de trilling is reëel! Een last is van mijn schouders gevallen. De leasemaatschappij heeft de last overgenomen en heeft het inderdaad naar wens voor mij opgelost! Complimenten!

@RusherSkoda, welke LM heb je?
 
Update na inlevering op 07-07-2017 van de Superb voor de Volvo.

De leasemaatschappij heeft het volgende als PS geschreven onder een e-mail over zaken die nog geregeld moesten worden, ik citeer:

"PS: ik heb nog een testrit gemaakt in uw Skoda om het zelf even te ervaren, ik heb de trilling in de auto kunnen waarnemen.
Naar mijn idee komt de trilling inderdaad uit de motor of de aandrijflijn, vervelende trilling in stuur en dreunen bij wisseling van toeren in de auto zelf.
Mooi dat het zo naar wens is opgelost, en ik begrijp uw klacht volkomen."

Dit is voor mij het sluitstuk van mijn topic. Ik ben dus niet gek, de trilling is reëel! Een last is van mijn schouders gevallen. De leasemaatschappij heeft de last overgenomen en heeft het inderdaad naar wens voor mij opgelost! Complimenten!


Aandrijflijn vind ik trouwens nog wel wat vaag. Het is een ruim begrip. Zie bijvoorbeeld: http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/14084-het-autowoordenboek-autotermen-uitgelegd.html enig idee waar het getril concreet aan kan liggen? @RusherSkoda kan het naar jouw idee zin hebben om de motorsteunen te vervangen?
 
S

superb trilt

Eindelijk de Tour de France is afgelopen. Kan geen Skoda meer zien.
 

RusherSkoda

Actief lid
Aandrijflijn vind ik trouwens nog wel wat vaag. Het is een ruim begrip. Zie bijvoorbeeld: http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/14084-het-autowoordenboek-autotermen-uitgelegd.html enig idee waar het getril concreet aan kan liggen? @RusherSkoda kan het naar jouw idee zin hebben om de motorsteunen te vervangen?

- Aandrijflijn is inderdaad heel algemeen. De LS heeft geen monteur ermee laten rijden, wel de technisch beheerder die het dossier (mede) in scope had. Hij zal dus geen oorzaken kunnen aanwijzen, hooguit door ervaring de mogelijke plek waar je moet zoeken.
- Ik heb vaak (door tips op het forum) de Pon dealer, en dus ook de importeur Pon, erop gewezen dat de trilling door de motor op de carrosserie wordt afgegeven en wellicht iets mis is met de motorsteunen. Waar ik bang voor ben (nou ja, bang, ik rij nu Volvo), is dat het 1.6 TDI blok gewoon een hork van een ding is en nieuwe motorsteunen de trillingen niet kunnen indammen. Ik heb vóór de Superb een Renault Mégane 110 dci gereden; dat leek wel een benzinemotor met de pit onderin van een diesel; wat een naaimachientje is dat; en best wel pit! Wat een verschil met de TDI.
 

RusherSkoda

Actief lid

Beste Heek1609,

Heel bewust heb ik de naam van de Pon dealer, aftersales manager van de dealer, de verkoper van de dealer, de chef werkplaats van de dealer, ..., en de naam van de LS en haar medewerkers nooit genoemd.

Ik wilde in "mijn" topic feiten achterhalen en feiten meedelen zonder in beginsel te wijzen naar personen of de instanties die de personen vertegenwoordigen. De naam van de importeur is natuurlijk evident benoemd...

Waarom wil je de naam weten?
 
...ben benieuwd of het toevallig dezelfde is als mijn LM. Ze doen nogal een bekentenis.

Ik denk inmiddels ook dat de motor icm constructie de oorzaak is. Eenvoudige stap is de motorsteunen vervangen, lijkt me.
 

RusherSkoda

Actief lid
...ben benieuwd of het toevallig dezelfde is als mijn LM. Ze doen nogal een bekentenis.

Ik denk inmiddels ook dat de motor icm constructie de oorzaak is. Eenvoudige stap is de motorsteunen vervangen, lijkt me.

Bekentenis? Niet in de zin dat zij altijd ontkent hebben en nu opeens toegeven. De LM heeft aanvankelijk telefonisch niet de goede woorden gebruikt, maar wel meegedacht, ik heb een andere dealer mogen raadplegen over oplossingen, de LM heeft TVS engineering betaald voor de DSG software aanpassing en ik heb zonder meerkosten de auto mogen inleveren voor een geheel ander merk auto.
De LM heeft mij enkel op papier meegedeeld dat zij ook de trilling ervaren! Ik zou dat een "bevestiging" willen noemen en geen "bekentenis".

De motorsteunen vervangen zou mogelijk alleen helpen indien het een ander ontwerp is. Simpelweg nieuwe exemplaren monteren heeft geen zin.

Via PM wil ik vooralsnog niet de naam van de LM geven, omdat ik op geen enkele wijze mijn LM zonder hun expliciete goedkeuring betrokken wil hebben bij mogelijk andere (juridische) zaken. Mijn LM is namelijk met Pon bezig (nog niet juridisch denk ik, maar wel in gesprek); die vracht hebben zij van mijn schouders genomen.
 

MarsMars

Senior Member
Als je de trilling kunt voelen, moet je hem ook kunnen meten lijkt me en dus kunnen achterhalen waar de trilling vandaan komt. Ik hoop dat ze zich daarom bekommeren ipv juridisch gaan lopen bekvechten :nono:

Ruim 20 jaar geleden konden ze bij mijn Kadettje al achterhalen waar de trillingen vandaan kwamen. Oke, de dealer kon dat natuurlijk niet, maar een gespecialiseerd bedrijf had er maar een paar uur voor nodig.
Ik heb toen de grafiekjes mogen zien. Best indrukwekkend: met verschillende trilsensoren wordt per plek een profiel gemeten en in hoeverre dat in de rest van de auto (dus op andere meetplekken) ook te zien is.

Bij mij bleken de schokbrekers achter en in mindere mate de draagarmen achter verantwoordelijk voor het trillen van de complete auto. Na vervanging geen trilling meer gevoeld.

Maar nu zit je met PON, dus ben je afhankelijk van wat de LM of je dealer wil/kan doen.

Wie o wie zal de oorzaak gaan vinden??
 

VolvoFox

Senior Member
Sinds maandag ben ik ook klaar met de dealer welke het onderhoud aan mijn Superb uitvoert. Al vanaf dat de auto 3 maanden oud is (nu 13 maanden), heb ik regelmatig een motorstoringslampje. Aangegeven tijdens beurtje dat er naar gekeken moet worden. Bij ophalen was het eerste verhaal dat ze niks konden vinden en er wel een update zou gaan komen mettertijd. Aangegeven dat ik dat geen oplossing vind en ik een goede oplossing verwacht. Aantal weken later terug de garage in en ze hebben een update uitgevoerd en het zou opgelost zijn. Wederom ging het lampje branden. Weer storing op doorvoer egr klep en fout op roetfilter 1e cilinder. Weer gebeld en uitgelegd dat ik, als autist, heel erg slecht tegen lampjes op t dashboard kan. Toen aangeboden om de auto een week achter te laten, mits ik een vergelijkbare auto zou terugkrijgen. Dit was afgelopen maandag. Maandagmiddag kon ik de auto alweer ophalen. Ik vroeg: is het nu echt opgelost?? Ja hoor meneer! We hebben een volledige regeneratie van het luchtfilter uitgevoerd en proefgereden. Nog aangegeven dat als het terugkomt dit wel eens de laatste vag auto zou kunnen zijn... Nu komt het.. ik werk bij Ctrack, ja wij verkopen voertuigvolgsystemen en dit zit ook in mijn Superb. De auto is het terrein van de dealer niet afgeweest. En je raadt t al.. het lampje is weer aan. Inmiddels mijn vertrouwen opgezegd en aangegeven dat ik een andere dealer zoek.

Komt me bekend voor. Na lang zoekwerk door de dealer bleek het roetfilter gescheurd; het is nu opgelost.
 
"PS: ik heb nog een testrit gemaakt in uw Skoda om het zelf even te ervaren, ik heb de trilling in de auto kunnen waarnemen.
Naar mijn idee komt de trilling inderdaad uit de motor of de aandrijflijn, vervelende trilling in stuur en dreunen bij wisseling van toeren in de auto zelf.
Nu staat mijn auto vandaag bij de garage, en heb ik een hagelnieuwe VW Golf Variant mee als vervangauto. En wat schetst mijn verbazing, een trilling. Exact zoals bescheven in dit topic. Nu heb ik deze auto een dag, en dus kan nooit worden uitgesloten dat er een andere oorzaak is. Maar het feit dat de trilling is zoals omscheeven in een auto nieuw uit doos op (ook) MQB platform is op zijn minst opvallend. Maar... het is een 1.4 tsi met handbak..

Ik lever deze gewoon weer in, en zal het even netjes melden bij de garage. Daarmee heb ik natuurlijk geen issue. Ik kan me goed voorstellen dat je hier wel gek van wordt als je het elke dag hebt.

:ot: wel met active info display. En die is wel gaaf!! Aanrader voor als die beschikbaar komt bij Skoda :jaja:
 
Inmiddels schokdempers vervangen en een nieuw vliegwiel erop. Rijgedrag en de trillingen zijn nu acceptabel. Wel op een treedje lager dan bv een mazda 6 of een vw passat.
 

RusherSkoda

Actief lid
Inmiddels schokdempers vervangen en een nieuw vliegwiel erop. Rijgedrag en de trillingen zijn nu acceptabel. Wel op een treedje lager dan bv een mazda 6 of een vw passat.

Acceptabel? In de zin van: het kan beter maar ik zing het leasecontract nog wel uit? Ik “hoor” je niet zeggen: “tjonge jonge, andere schokdempers en een nieuw vliegwiel, wat een verademing, ik rij nu eindelijk met plezier naar het zuiden van Frankrijk. Wat een heerlijke Superb!!!”

Wat bedoel je met “treedje lager”? Lager qua rijgedrag dan Passat en de 6?
 
Precies zoals je zegt Rusher. Het kan ermee door. Maar voor een auto van 50k verwacht ik meer. De 6 en de Passat rijden idd beter. Volgende keer een heel goede proefrit vooraf. Overigens ben ik wel blij met de supersterke motor.
 

RusherSkoda

Actief lid
Beste Heek1609, zoals u (misschien) weet heb ik van de leasemaatschappij de Skoda mogen “ruilen” voor een Volvo. Wees ervan overtuigd dat de trilling in de Skoda echt echt echt, en ik herhaal, echt niet normaal is. Ik heb het voorrecht nu drie maanden ervaring met de Volvo te hebben. Dag en nacht verschil. Wat een rust in de auto, wat een rust in het stuur, wat een rust in de fantastische stoelen, wat een rust!!!
En dan ook nog 280 pk. Op heen en terugweg van de vakantie door Duitsland mee kunnen rammen (en soms harder) met de grote jongens. En dan nog steeds die complete rust, ook al rij je over de 200 km/u.
Het heeft mij compleet overtuigd (was ik eigenlijk al vóór de Volvo) dat iets structureel mis is met de Superb (in ieder geval die ik had)!!!

En... het is precies wat u zegt: volgende keer een heel goede proefrit vooraf! Terwijl ik dacht dat ik die had gehad; ik was namelijk een van de 100 gelukkigen die al in de Superb mocht proefrijden, alvorens deze uberhaupt in Nederland verkocht werd.
 
S

superb trilt

eïnteresseerde
Hoera ik ben mij trillende Superb 1.4ACT kwijt. Bijna twee jaar heb ik het volgehouden. Na discussies met dealer, importeur en uiteindelijk de Skoda fabriek in Tsjechie, het hele circus van wielen aan auto balanceren heb ik het opgegeven. Dealer en importeur zeggen product eigenschap. Fabriek de eerste contacten heel vriendelijk. Gaven aan alles in het werk te stellen om het probleem op te lossen. En opeens geen reactie meer, niet op mail niet meer de mensen telefonisch spreken die mij eerst vriendelijk te woord stonden. Na ook reacties van andere Skoda rijders is mijn conclusie Skoda is een B merk. Je kiest ervoor vanwege je budget en niet vanwege de kwaliteit. Ik heb mijn budget toch weer iets bijgesteld en rij weer een A merk. Heerlijk weer Auto rijden.
 

RusherSkoda

Actief lid
eïnteresseerde
Hoera ik ben mij trillende Superb 1.4ACT kwijt. Bijna twee jaar heb ik het volgehouden. Na discussies met dealer, importeur en uiteindelijk de Skoda fabriek in Tsjechie, het hele circus van wielen aan auto balanceren heb ik het opgegeven. Dealer en importeur zeggen product eigenschap. Fabriek de eerste contacten heel vriendelijk. Gaven aan alles in het werk te stellen om het probleem op te lossen. En opeens geen reactie meer, niet op mail niet meer de mensen telefonisch spreken die mij eerst vriendelijk te woord stonden. Na ook reacties van andere Skoda rijders is mijn conclusie Skoda is een B merk. Je kiest ervoor vanwege je budget en niet vanwege de kwaliteit. Ik heb mijn budget toch weer iets bijgesteld en rij weer een A merk. Heerlijk weer Auto rijden.

Ik was dus niet whappie. U heeft hetzelfde verhaal, met het verschil dat u het maar liefst een heel jaar (dubbele) langer heeft volgehouden dan ik! Conclusie hetzelfde: producteigenschap, dus trilling bestaat wel degelijk, dus geaccepteerd door Skoda, dus de Superb is inderdaad een B auto.

Hopelijk heeft u net als ik een kostenneutrale goede deal met de leasemaatschappij kunnen maken, of privé enorm verlies moeten maken?
 
Bovenaan Onderaan