Trilling / Trillen: SIII S3 Superb 1.6 TDI DSG

RusherSkoda

Actief lid
Beste Skoda-liefhebbers,

Na 8 jaar (twee leasetermijnen van 4 jaar) heb ik eindelijk de eigenlijk al vanaf het begin aan gewilde auto: een Superb van Skoda. Alsnog rondgesnuffeld voor een BMW 3, MB C, VW Passat... Nee, doe maar "gewoon" de Superb, die ik in beginsel al wilde; het heeft me eigenlijk buitengewoon veel en verloren tijd gekost om te puzzelen met de BMW, MB en VW.

Ik weet dat de Superb in beginsel een fantastische auto kan zijn; ik heb immers als een van de eersten in Nederland, nog vóór de officiele introductie, met een handgeschakelde 2.0 TDI gereden. Maar... mijn 1.6 TDI DSG7 trilt!!! Ik word er zo langzamerhand tuuuuuuuuut van.

Voor de goede orde: het gaat om een nieuw geleverde Superb!

Trilling:
- middenconsole
- rechtsonder zitting/onderkant rugleuning
- hoogfrequente trilling stuur zichtbaar (als je heel goed kijkt) en onzichtbaar (fingerspitzengefühl)
- bodem waar voeten rusten van bijrijder
- dashboard ventilatierooster

En ja, ik ben al twee keer naar de dealer geweest voor balanceren en ook naar mijn "eigen" bandenspecialist in mijn woonplaats! Het trillen ligt NIET, en ik herhaal, ligt NIET aan de banden (of Stratos) velgen!

Sowieso vind ik de DSG heel dom schakelen. Vaak genoeg bromt de motor, en dus de DSG en dus de stuurinrichting, omdat de toeren zelfs onder de 1250 kruipen. Maar ook op de snelweg bij continue snelheid is een hoog frequente trilling merkbaar, vooral in het stuur. Optrekken lijkt de Superb vaker in z'n 2 te doen dan vanuit 1. Een carousel garage omhoog rijden doet hij ook in 2e versnelling en als ik dat over-rule met de erg leuke flippers, dan loopt de auto zonder morren naar boven, echter de DSG wil al snel weer naar de 2. Ik zou dan de bak naar handmatig moeten zetten. Tevens zijn de tussenschakelingen veel te snel, omdat hij telkens onder de 1250 toeren zakt, eerst gaat brommen, alsof hij het niet leuk vindt (maar hij kiest er zelf voor!), trekt vervolgens door en dan weer te snel naar een hogere versnelling waarbij hij gaat mokken en brommen als een beer.

Ik weet bijna zeker dat het trillen door de DSG komt! Dat wil de dealer vooralsnog niet her- of erkennen. Doch, een andere klant ervaart ook trilling. Toen ik vroeg aan de dealer naar het type Superb... ja hoor, wat ik al dacht: een 1.6 TDI en... DSG!!! Met die klant is afgesproken, per uitzondering, dat de auto naar Skoda Nederland moet voor onderzoek. Normaliter dient de dealer altijd alles op te lossen. Ik wacht op verder bericht van de dealer (al een aantal weken, en bij status navraag van de week zou ik deze week teruggebeld worden maar de week is al aardig voorbij aan het raken).

Anyway, heeft iemand soortgelijke ervaring?

En ben ik voorbarig als ik zeg dat het probleem 100% door de (software) van de DSG komt?

In mijn beleving is de oplossing:
- ABT tuning in combi met DSG tuning
 

RusherSkoda

Actief lid
ABT tuning wordt niet meer aangeboden door Skoda/Pon, en met (goede) reden.
Wat is die (goede) reden?

De trilling kan ook nog van de aandrijfassen en/of homokineten komen
Thanks, ga ik bij de dealer aankaarten.

maar voor een DSG (en indien gewenst) motortuning zou ik (dat heb ik wel gedaan, maar met een 1,2 Tsi) naar TVS in Varsseveld gaan.
Ook een heel goede tuner voor motor en DSG is JD in Lochem, en zo zijn er meer, met enig zoeken vind je wel vermeldingen en ervaringen hier op dit forum.
Ik heb hier en daar (op het forum) geprobeerd te zoeken en kwam inderdaad ook uit op enkele goede tuningbedrijven. Fijn dat je enkele namen noemt, want dat geeft vertrouwen!
 

RusherSkoda

Actief lid
Maar valt zo'n DSG tuning onder garantie, want ik heb het meteen gemeld bij de dealer dat de auto trilde... Software die de toeren onder de 1250 laat komen waardoor de motor laat brommen en het stuur (enz) laat trillen, vind ik niet acceptabel.
Ik wacht overigens nog steeds op de dealer...
 

CDK

Forumguru
@RusherSkoda nee valt niet onder de garantie, maar zo'n aanpassing laat je normaliter doen 1 voor een betere rijervaring en 2 voor een langere levensduur en door punt 2 kan je in veel gevallen voorkomen dat je een beroep op garantie moet doen ;)
 

RusherSkoda

Actief lid
@RusherSkoda en 2 voor een langere levensduur en door punt 2 kan je in veel gevallen voorkomen dat je een beroep op garantie moet doen ;)
Ik heb ergens gelezen dat sommige dealers zelfs preventief de software laten aanpassen om defecten te voorkomen. Is dat waar?
Volgens mij is de bak nu al extra vervelend aan het doen (lees: aan het slijten), want ik merk door het snelle opschakelen, wat de motor niet leuk vindt, dat als het ware de koppeling langer half ingedrukt blijft, waardoor een soort slip-ervaring van de aandrijving merkbaar is. Toerental blijft langere tijd hetzelfde hoewel je harder gaat, met name bij lagere snelheden tot 50 km/u.
De BMW automaten van 21 jaar geleden (toen ik in de demo auto's van een BMW verkoper mocht rijden) voelden veel beter aan dan de huidige DSG7 bak van de VAG groep; zonder enige twijfel.

Volgende keer een langere proefrit aanvragen...
 

CDK

Forumguru
@RusherSkoda de dsg is eigenlijk ook geen automaat ;) hij schakelt wel automatisch :)
Of er dealers zijn die het preventief doen weet ik niet (meer?) maar dat legio dealers bij problemen www.dsg-dokter.nl inschakelen om het op te lossen buiten de importeur om weet ik wel. ANWB laat wel preventief z'n dsg's aanpassen overigens. Overigens is mijn persoonlijke mening dat de dsg / s-tronic met de juiste software een perfecte automatisch - en super snel schakelende versnellingsbak is waar je als autoliefhebber van kan genieten :jaja:
 
Even geduld bij Pon. Dat houdt in de praktijk in dat het probleem ontkend wordt tot ze er echt niet meer onderuit kunnen. Daarna trekken ze de "producteigenschap" kaart
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

RusherSkoda

Actief lid
Ikke raak helemaal whappie...! Producteigenschapkaart, troefkaart, pliesie, art. 5...

Ze zouden mij twee weken geleden terugbellen. Niet gedaan, dus ga ik morgen nog een poging wagen.

Ik heb op de website van de DSG-doktor gekeken. Motor- in combi met DSG-tuning lijkt me het beste! En ik denk ook het goedkoopste voor Pon om als oplossing te kiezen
 
Daarna trekken ze de "producteigenschap" kaart
Ja helaas ook zelf mogen ervaren hoe Pon garanties oppakt. Als je uniek bent met je probleem dan doen ze zolang als ze kunnen of je zelf gek bent. Zodra je genoeg lotgenoten hebt noemen ze hetzelfde probleem ineens een producteigenschap waarmee ze zichzelf van elke vorm van actie ontslaan.

In mijn geval was het de dealer zelf die kosten noch moeite spaarde om het op te lossen (we halen daar wel eens vaker een auto).

Ging overigens niet om de Superb. Die doet het gelukkig probleemloos tot nog toe (rammeltje daargelaten, komt bij de beurt)
 

Level42

Forumguru
Ben ik nou de enige (S3) DSG-7 rijder die gewoon dik tevreden is over die bak ?

In vergelijking met de O2 DSG die ik ook aan een 1.6TDI had "hangen" zit hij zeker niet zo laag in z'n toeren, heb ik nooit het gevoel dat hij "wurgt" etc.
 
Bovenaan Onderaan