Trilling / Trillen: SIII S3 Superb 1.6 TDI DSG

RusherSkoda

Actief lid
DSG-doktor (TVS engineering) is momenteel bezig om de software te optimaliseren. Ze hebben de trillingen tijdens de proefrit herkend en gaan nu aan de slag...
 

RusherSkoda

Actief lid
Software zit erin. Paar keer met engineer proefrit gemaakt.. Hij is daarna gaan fine-tunen, dus puntjes op de i gezet en zit momenteel in de auto om de "i"tjes in de auto te zetten...
 

RusherSkoda

Actief lid
De DSG-dokter heeft iom de leasemaatschappij gekozen voor de custom made DSG software aanpassing (dus niet extra chiptuning). Varsseveld is voor mij ruim 120 km rijden en heb op de terugweg het volgende kunnen ervaren:
- vanuit stilstand schakelt de DSG niet meer achterlijk vroeg van 1 naar z'n 2; sterker nog, voorheen leek de auto in z'n 2 op te trekken, wat niet alleen irritant was maar ik merkte dat de koppeling ook op vervelende manier slipte
- het schakelen van 1 naar 2 gaat veel vloeiender
- het schakelen vanaf 3 en hoger, zowel op- als terugschakelen gaat natuurlijker en lijkt sneller te gaan
- de 7 wordt rond de 80 km/u pas actief en snapt dat onder de 80 tijdig naar 6 teruggeschakeld moet worden
- de DSG accepteert niet meer van die onbegrijpelijk lage toerentallen waardoor nu eindelijk de resonantie (zeuren, brommen, mopperen van de motor waardoor trilling ontstond in het interieur) tot de verleden tijd behoort
- ...

Ik geef nog een update als ik minder snelweg en meer binnenwegen en file heb gereden!

De DSG-dokter wist zeker dat ze de resonantie konden weghalen, maar hadden het vermoeden na hun proefritten dat de trilling in de carrosserie bij de motor vandaan moet komen.

Conclusie: 2 van de 3 trillingen zijn nu opgelost!!!
Op naar de 3e oplossing...

Pffffff, wat gaat mij dat aan tijd, onderzoek en geduld kosten.
Ik ben nu 9 maanden en bijna 28.000 km verder!

Aan de andere kant ben ik super blij met het resultaat van de DSG-dokter (TVS engineering).
 

Edrempi

Nieuw lid
Dat klinkt positief.
Ik blijf in een grote cirkel van ontkenning en het rare is dat geen enkele partij de moeite neemt om de situatie in werkelijkheid te beoordelen. Op mijn vraag van, dan kom ik langs en kan je zelf in de auto rijden en als ik met twee auto's kom, een niet trillend en een trillend wat dan. Ook hierop wordt afwijkend en afwijzend gereageerd.
Bij mijn navraag in Leusden mbt de DSG dokter kreeg ik als antwoord dat bij het veranderen van de software, door een partij als de DSG doktor, alle garanties en toekomstige "problemen" niet meer behandeld worden. Uitsluitend dealers en de importeur mogen hier veranderingen aanbrengen.
Heeft jouw lease maatschappij deze consequenties geaccepteerd?
 

RusherSkoda

Actief lid
De dealer en Pon moeten juist blij zijn met mijn actie en toezegging van mijn leasemaatschappij, want:
- de DSG gaat nu veel langer mee zonder defecten èn
- ze hebben €499 niet hoeven betalen (vooralsnog; ik weet niet of mijn leasemaatschappij een stevig woordje richting de dealer of Pon zal richten èn
- ik heb nog geen civiele procedure aangespannen

Ik ga nooit meer naar die dealer en zal het iedereen meedelen! Ik ga maar weer naar mijn oude stek, namelijk een niet-Pon-dealer.
Met Pon ben ik misschien nog niet klaar...
 

RusherSkoda

Actief lid
En ja, de leasemaatschappij weet dat zogenaamd de garanties vervallen. Ze hebben dat geaccepteerd en wellicht (moet ik navragen) heeft de DSG-dokter de garanties overgenomen iom de leasemaatschappij.

De DSG-dokter heeft gezien dat de bak nog goede beperkte slijtage cijfers heeft en heeft geen mankementen ontdekt. Ik heb de DSG met fluwelen handenschoenen gereden. Maar... de bak zou wel degelijk snel gaan overlijden...
 
De leasemaatschappij heeft al toegezegd dat ik mag informeren bij de DSG-doktor voor de trilling door te lage toeren (mopperen van de motor en het raar lang slippen van de koppeling en schokken). Heb reeds de DSG-doktor gesproken.
Dan blijft nog één trilling over, namelijk de trilling die de motor afgeeft aan de carrosserie.
Ik heb vandaag een mail gestuurd naar de leasemaatschappij. De DSG-doktor gaat wel lukken, maar ik heb ook gevraagd wat ze gaan doen met de trilling van de motor op de carrosserie.
 
Wat ik me nog afvroeg, rusher, eerder had je het over drie oorzaken. Is het probleem van de aandrijflijn inmiddels ook opgelost? Hoe?
 

RusherSkoda

Actief lid
Wat ik me nog afvroeg, rusher, eerder had je het over drie oorzaken. Is het probleem van de aandrijflijn inmiddels ook opgelost? Hoe?

Zie post 131.

De 3e oplossing, motortrilling verhelpen, moet nog gevonden worden.

Ik ben nog steeds stellig overtuigd van motortrilling dat doorgegeven wordt aan de carrosserie en/of aan de aandrijflijn. Of er is onbalans van draaiende onderdelen zoals de homokineten en/of vliegwiel en/of schijven van de DSG. Dat laatste sluit ik liefst uit, omdat de DSG-dokter hiervan geen melding maakte.
Ik neig steeds meer naar motortrilling, zeker ook omdat de DSG-dokter dat ook vermoedt.
 
Thnx! In de andere discussie over trillingen van de Superb heeft '1.6 TDI' een interessante oplossing gepost met andere schokdempers, banden e.d.wellicht dat die soelaas biedt. Ik ga er iig mee aan de slag.
 

RusherSkoda

Actief lid
Tis altijd mooier dan de werkelijkeid...
Het is dezelfde maar dan met bescheiden Stratos velgen maar wel met een mooi zilver beschermingsrand die de wielen dikker maakt, doch lang niet zo dik als op de foto...
 
Bovenaan Onderaan