Trilling / Trillen: SIII S3 Superb 1.6 TDI DSG

Rosinfield

† In Memoriam
Heb er nooit enig probleem mee gehad. Destijds zelfs JD box uit- en weer ingebouwd bij zoeken naar oorzaak lampjes trouble
 

Rosinfield

† In Memoriam
dealer in Heerenveen. Maar ik geloof echt niet dat dat de enige is die er niet moeilijk over doet. Denk dat het een wereld van verschil maakt of je zelf van begin af aan open kaart speelt
 

Van Hoften

Forumguru
Ben ik nou de enige (S3) DSG-7 rijder die gewoon dik tevreden is over die bak ?

In vergelijking met de O2 DSG die ik ook aan een 1.6TDI had "hangen" zit hij zeker niet zo laag in z'n toeren, heb ik nooit het gevoel dat hij "wurgt" etc.

Herkenbaar. Daarom al vrij snel de DSG laten aanpassen bij JD in Lochem. Opschakelen 'pas' vanaf 2000 tpm. Auto rijdt vele malen beter en is mede daardoor veel alerter. Verder juist de S stand wat milder gemaakt. Dan krijg je geen klappen meer tijdens het schakelen. Ik rijd nu regelmatig in de S stand terwijl de auto niet nerveus is.
Overigens een DSG 7 met de 1.8TSI motor.
 

RusherSkoda

Actief lid
Ik word er mesjogge van.

Sinds afgelopen woensdag nieuwe set winterbanden met volledige check op uitlijnen en balaceren...

Conclusie: de hoogfrequente onzichtbare trilling in het stuur, stoel (billen, lendenen), elleboog bij rust op middenarmsteun en bij rust knie/onderbeen tegen de middenconsole, is nog steeds aanwezig. Het trillingsprobleem ligt dus absoluut niet aan de banden, balanceren of uilijnen.
Het ligt aan de aandrijving.

Inmiddels de auto een half jaar in bezit met bijna 20.000 km.

Ik word knetter van die trilling!!!
 

RusherSkoda

Actief lid
Nog niet, want ze zijn nog steeds bezig met de auto van een andere klant welke door Skoda Nederland wordt onderzocht, voor de tweede maal. Ook daar dachten ze, net als bij de dealer, dat het aan de banden ligt/lag.
Het duurt maar en het duurt maar...
 

oco1979

Forumguru
Nog niet, want ze zijn nog steeds bezig met de auto van een andere klant welke door Skoda Nederland wordt onderzocht, voor de tweede maal. Ook daar dachten ze, net als bij de dealer, dat het aan de banden ligt/lag.
Het duurt maar en het duurt maar...

das voor :sterretjes: van te worden.

resonantie kan soms van de domste dingen komen.

das iets dat niet direct 1-2-3 gevonden is, soms wel.

Probleem is hierbij dat het bij rijden is, kan wel op de brug bekijken naar beugels,speling enz.... maar veel komt pas voor bij rijden.

Dan moet je bijna met 2 zijn, ene rijden en ander luisteren waar het zou van komen.

Dat is al punt 1, dat kwanta kosta veel centjes en zeker in garantie gaan de meeste dat niet graag achter zoeken. :mad:

Das de realiteit en kan daar perfect inkomen dat je daar niet mee akkoord bent.

Onder garantie zal alleen de nodige werkuren betaald worden van het probleem, dat zoek werk zal 99 procent zeker niet betaald zijn. :sterretjes:

Daarmee dat ze soms wachten achter de invoerder die al zo iets heeft meegemaakt, mede door andere klachten.
 

RusherSkoda

Actief lid
Wat we vroeger deden met bijvoorbeeld Lada (de Niva), was de ophanging van de motor,en/of versnellingsbak een (paar) slagen losdraaien, een stuk rechtuit rijden en dan de zaak weer goed vastzetten. Dan was je de trillingen meestal wel kwijt.
Nu was dat natuurlijk een "Russisch kwaliteitsprodukt" :D;).
Maar als niets helpt..........:pieker:

Dat doet mij denken aan het verhaal van mijn, helaas vorig jaar overleden, schoonvader. Hij was een echte Van Kooy (Mercedes dealer) en in zijn pensioendagen reed hij natuurlijk ook een Mercedes, maar zijn C-klasse reed gewoon niet lekker. Een soort trilling, resonantie, stuurde niet rustig; een mopper-Mercedes! Niemand van de dealer kwam met een oplossing; lukte gewoon niet. Toen heeft hij zelf met een vriend op een rustige dag bij zijn vroegere dealer de auto op de brug gehad. Alle bouten en moeren los van de motor en aandrijving. Vervolgens de auto heen en weer duwen en tot slot alles weer vastdraaien. En toen... een heerlijke Mercedes!!!

Tjonge, wat had ik graag met die man stukjes willen rijden in de Superb. Hij zou zeker snappen wat ik ervaar met de trilling en een oplossing vinden.
 
Wel volhouden bij de dealer @RusherSkoda
Het verhaal "we hebben een andere auto met hetzelfde probleem in onderzoek bij de importeur" klinkt me Net zo bekend in de oren als de term producteigenschap.

Nu kan het gerust zo zijn dat er een andere auto in onderzoek is. In geval van mijn Golf VII hebben ze die ander echter 2 jaar in onderzoek gehad (zeggen ze) zonder enig resultaat. Door druk te houden op de dealer is die in de tussentijd op eigen kosten aan het onderzoeken geslagen samen met Beek autoracing in verband met technische expertise daar en aanwezigheid van een rollenbank.

Bij Beek is toen het probleem gevonden. Alleen wel jammer dat Pon er vervolgens geen oplossing voor bood. Die wilden eerst het eigen onderzoek met de andere auto afwachten. Dat onderzoek hebben ze vervolgens nooit afgerond en na twee jaar heb ik afscheid genomen van de auto.

Kortom, blijf er bovenop zitten!
 

RusherSkoda

Actief lid
Wel volhouden bij de dealer @RusherSkoda
Bij Beek is toen het probleem gevonden. Alleen wel jammer dat Pon er vervolgens geen oplossing voor bood. Die wilden eerst het eigen onderzoek met de andere auto afwachten. Dat onderzoek hebben ze vervolgens nooit afgerond en na twee jaar heb ik afscheid genomen van de auto.

Kortom, blijf er bovenop zitten!
Spijtig te lezen dat mijn situatie (los van de trilling) niet onbekend is! Daar krijg ik jeukende bultjes van.

Misschien moet ik inderdaad wat meer pushen. Misschien moeten we, bij alle problemen waarbij het begrip "Producteigenschap" aan de orde is, volgens een dealer/importeur, het maar eens juridisch aanvechten. Volgens mij is de redenatie dat hey ligt aan een producteigenschap simpel te kraken: INDIEN het een producteigenschap zou zijn, dan dient die eigenschap vermeld te staan in de folder, op internet, in de kleine lettertjes bij aankoop EN vóóraf bij de koper bekend te zijn doordat hij daarop gewezen wordt door de verkoper. Zo niet, en heeft nergens een (schriftelijke) vastlegging plaatsgevonden van de producteigenschap, DAN is sprake van misleiding en zal de verkoper OF het probleem binnen beperkte tijd moeten oplossen OF een andere auto moeten leveren OF het geld moeten terugbetalen.

Is al jurisprudentie opgedaan inzake het begrip "Producteigenschap"? Ook mijn dealer gebruikt exact hetzelfde woord!!!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Het slaat natuurlijk nergens op want je komt met een klacht, een trilling en dan wordt inb feite geantwoord: dat klopt, want hij trilt. Je zou dan verwachten dat alle auto's van dit type die product eigenschap hebben. Of nee wacht even, een producteigenschap kan natuurlijk ook zijn dat sommige auto's van dit type dit verschijnsel vertonen. En dan heb je dus pech. Kortom, het is een antwoord met 0.0% waardevolle informatie.
Zou me niets verbazen als ze dat ergens leren; als je er niet uitkomt met een klacht, zeg dan met een gewichtig stalen gezicht dat het een producteigenschap is. Een variant van het kluitje in het riet
 
Jurisprudentie weet ik niet @RusherSkoda. Maar als je er niet uitkomt zou je een onafhankelijke partij het probleem kunnen laten beoordelen (ANWB of Dekra). Met dat oordeel kun je een x periode geven aan dealer en Pon (gewoon beide aansluiten, dan heb je nooit discussie dat je bij het andere loket had moeten zijn). Geef ook aan wat het gevolg is als ze het binnen deze periode niet oplossen.
 
Bovenaan Onderaan