Trilling / Trillen: SIII S3 Superb 1.6 TDI DSG

RusherSkoda

Actief lid
Ben ik nou de enige (S3) DSG-7 rijder die gewoon dik tevreden is over die bak ?
Ik denk het wel...
Indien de ANWB al standaard de DSG laat tunen, dan is er standaard al wat aan de hand.

Maar ik ben oprecht blij voor je, want in potentie is de S3 een heerlijke auto! En bij jou is het niet een potentieel maar een realistisch beeld! Super, toch?
 
Ben ik nou de enige (S3) DSG-7 rijder die gewoon dik tevreden is over die bak ?

In vergelijking met de O2 DSG die ik ook aan een 1.6TDI had "hangen" zit hij zeker niet zo laag in z'n toeren, heb ik nooit het gevoel dat hij "wurgt" etc.
Nee hoor. Heel blij mee! Rijdt echt fantastisch.

Wel twijfel ik aan de levensduur, hij laat veeel slip toe voor dat soepele rijgedrag. Met een iets andere afstelling zou de koppeling volgens mij wel een prettiger leven hebben.
 
Laatst bewerkt:

gdisselkoen

Forumguru
Ik rijd nu een aantal maanden in een S3 met DSG, maar ik ervaar geen problemen. Auto, motor en DSG doen het prima. Lach me af en toe rot als ik weg rij bij een verkeerslicht en er staat een "snelle BMW" naast me. Meestal zie ik die bij het volgende verkeerslicht pas terug. Je moet alleen de bak leren kennen, weten hoe hij werkt en reageert. De bak schakelt erg laat terug. Gewoon ff iets meer gas geven, en hop, hij gaat weer als de brandweer.
Had hiervoor een Peugeot 508 met een 2-tronic bak. Werd ook veel over geklaagd, nooit problemen gehad. Je moest alleen ff begrijpen hoe zo'n bak werkt en reageert.
 

Level42

Forumguru
Ik rijd nu een aantal maanden in een S3 met DSG, maar ik ervaar geen problemen. Auto, motor en DSG doen het prima. Lach me af en toe rot als ik weg rij bij een verkeerslicht en er staat een "snelle BMW" naast me. Meestal zie ik die bij het volgende verkeerslicht pas terug. Je moet alleen de bak leren kennen, weten hoe hij werkt en reageert. De bak schakelt erg laat terug. Gewoon ff iets meer gas geven, en hop, hij gaat weer als de brandweer.
Had hiervoor een Peugeot 508 met een 2-tronic bak. Werd ook veel over geklaagd, nooit problemen gehad. Je moest alleen ff begrijpen hoe zo'n bak werkt en reageert.
Precies !

Iemand schreef hier ergens op het forum over de DSG dat ie bij 57 in z'n 7 zat....nou, de mijne zit dan nog keurig in z'n 5 en heeft dan een prima toerental.

En verder denk ik dat er nog veel te veel mensen zijn die "oude" motortechniek gewend zijn waarbij ze denken dat veel toeren nodig zijn voor snelheid. Waarheid is dat de 1.6 TDI rond de 3000-3500 toeren het hardst er aan trekt, maar al veel vroeger flink koppel levert...

En inderdaad zorgt de DSG voor menig "gewonnen" stoplicht sprint (doe ik niet eens bewust....kijk ik in mijn spiegel en dan zie ik best een behoorlijk afstand tot mijn achterligger(s) :D En dat met die "tamme" "eco" 1.6 :D (OK, ik heb dan wel het flinke voordeel van de Audi instelling....dat scheelt behoorlijk :)

Maar over die trillingen....hoe erg zijn die dan ? Ik bedoel....ik voel ook wel een heel klein beetje trilling als ik hier en daar mijn hand op leg maar....het is natuurlijk wel een auto met een verbrandingsmotor....
 
Gemakkelijk snel wegrijden is idd een plus. Met de Golf met 1.6tdi dsg met 105 asfaltverslindende pk's eens naar een grip en slip training met collega's. Met de remproef was het de bedoeling om volgas naar 100 te gaan en dan bij de pillonnen in de ankers. Vroegen een aantal collega's zich af hoeveel vermogen die Golf wel had, want die was toch wel snel :D

En natuurlijk ga je het verliezen van eenieder met meer vermogen die zijn best doet. Maar in de dagelijkse praktijk gewoon soepel en vlot zat met die 1.6.
 

Dirkmk1

Senior Member
Herkenbaar, waarbij ik een 1.6 tdi H6 heb en geen DSG.

Ben helemaal simpel aan het worden van de kraakjes/piepjes/trillingen /ploinkjes/ boinkjes etc. etc. etc. En dat voor een nieuwe auto. Wat dat betreft nog nooit zo'n slechte auto gehad (nieuw of tweedehands). En bij PON ben je altijd uniek in Nederland met je klachten, er zullen maar eens meerdere mensen zijn met vergelijkbare klachten dan moeten ze iets gaan doen...vervelend allemaal..


http://www.skodaforum.nl/forum/i/lotgenoten-gezocht-trillingen-bij-1-6-tdi-h6-bij-80-kmh.29237/
 

RusherSkoda

Actief lid
Iemand schreef hier ergens op het forum over de DSG dat ie bij 57 in z'n 7 zat....nou, de mijne zit dan nog keurig in z'n 5 en heeft dan een prima toerental.
Dramatisch herkenbaar! Gisteren nog eens goed gekeken... in z'n 7 minder dan 1100 toeren, met gebrom en trilling tot gevolg, totdat je 'm uit zijn adaptive cruisecontrol haalt door even door te trappen op het gas.
 

reinierh

Senior Member
Ok ik rijdt pas kort in de DSG (1.6TDI) (450KM) Maar heb nog geen problemen gemerkt met laag toerentallen.
Bak schakelt gevoelloos. (in tegenstelling tot de 2tronic van de P508 die ik hiervoor had)
Alleen het wegrijden bij een verkeerslicht is niet echt soepel. StartStop kost te veel tijd en dan het wegrijden is een schok. Maar daarna is het een echte limousine...
 

Level42

Forumguru
Ok ik rijdt pas kort in de DSG (1.6TDI) (450KM) Maar heb nog geen problemen gemerkt met laag toerentallen.
Bak schakelt gevoelloos. (in tegenstelling tot de 2tronic van de P508 die ik hiervoor had)
Alleen het wegrijden bij een verkeerslicht is niet echt soepel. StartStop kost te veel tijd en dan het wegrijden is een schok. Maar daarna is het een echte limousine...
Tijd voor een bezoekje aan @Antera om die irritante start/stop permanent uit te laten schakelen. Is ook een stuk beter voor je motor/bak !
 

Level42

Forumguru
Dramatisch herkenbaar! Gisteren nog eens goed gekeken... in z'n 7 minder dan 1100 toeren, met gebrom en trilling tot gevolg, totdat je 'm uit zijn adaptive cruisecontrol haalt door even door te trappen op het gas.
Wacht even: welke motor, welke bak, welke auto ? S3, 1.6TDI, DSG ? Dan ben ik benieuwd naar je afleverdatum.
Het kan toch makkelijk zijn dat (wat) latere versies een update hebben gehad. Nu heb ik de "audi" optie aan laten zetten in VCDS en dat zou iets kunnen schelen, maar ik kan me ook VOOR die verandering niet herinneren dat de mijne op die snelheid al in de 7e versnelling zat.
Mijn S3 is op 18 maart 2016 afgeleverd.
 

Level42

Forumguru
Bewijs, 57km/u ingesteld op cruise controle, DSG in D stand en gewoon keurig 1500 toeren wat de motor makkelijk aankan en prettig rijdt.
 

Bijlagen

  • IMG_1188.JPG
    IMG_1188.JPG
    724,2 KB · Weergaven: 110

RusherSkoda

Actief lid
Wacht even: welke motor, welke bak, welke auto ? S3, 1.6TDI, DSG ? Dan ben ik benieuwd naar je afleverdatum.
Het kan toch makkelijk zijn dat (wat) latere versies een update hebben gehad. Nu heb ik de "audi" optie aan laten zetten in VCDS en dat zou iets kunnen schelen, maar ik kan me ook VOOR die verandering niet herinneren dat de mijne op die snelheid al in de 7e versnelling zat.
Mijn S3 is op 18 maart 2016 afgeleverd.

Inderdaad, S3 1.6 TDI DSG7 combi met bouwjaar dec 2015 en afleverdatum juni 2016 (voorraadauto) en inmiddels richting de 20.000km.
 

RusherSkoda

Actief lid
Kleine update: vrijdag zelf maar de dealer opgebeld om te vragen wat de status is.
- De auto van een andere klant is bij Skoda Nederland geweest en alweer retour. Het zou toch weer aan de banden liggen. Inmiddels zitten er winterbanden onder, echter de klant ervaart nog steeds de trilling! De auto gaat dus terug naar Skoda Nederland.
- De dealer heeft meer meldingen gekregen; 5 x S3 waarvan 4 met DSG en waaronder hun eigen demo!!! Wel eerlijk om te melden, maar opgelost is het niet; nog even geduld nog.
- Skoda Nederland begon al over Producteigenschap (whahaha, dat hebben jullie mij in eerdere posts uitgelegd!), maar dat vond de Pon dealer niet acceptabel. Ik ook niet want dan hadden ze mij die Producteigenschap vóór de koop moeten melden; dan had ik evident geen S3 gekocht! In een half uurtje proefrijden kon ik dat niet ontdekken.
- Ik heb het verhaal van de DSG-doktor, de ANWB en homokineten verteld. Het nadeel van de DSG-doktor is dat bij een software update vanuit de dealer, alles wordt overschreven, althans volgens de Pon dealer. Is dat waar? Kan dat deel niet uitgeschakeld worden?
 

CDK

Forumguru
- Ik heb het verhaal van de DSG-doktor, de ANWB en homokineten verteld. Het nadeel van de DSG-doktor is dat bij een software update vanuit de dealer, alles wordt overschreven, althans volgens de Pon dealer. Is dat waar? Kan dat deel niet uitgeschakeld worden?

Kan zeker voorkomen worden. www.dsg-dokter.nl kan de software beveiligen met een password en beveiligen tegen lezen en schrijven. Zelf heb ik dit ook laten doen ;)
 

oco1979

Forumguru
Dealers vs tuners vs importeur is niet echt vriendjes.

Al kan het perfect opgelost geraken via een tuner,gaan zelden toegeven om het te doen.

Meeste garages zijn tegen tuning.

Grotendeels door onwetenheid en dat schrikt hun af.
 
Bovenaan Onderaan