Nu ook een Fabia 1.

Hakar

Donateur
@Erik_NL @Stripedkrijn @peterhuppertz

Heb er zelf eentje op lucht. Heb die van Lidl uiteraard even in de handen gehad, maar weer terug gelegd.
Mijn garage staat al zo vol met fietsen, motorfietsen, heftafel, stellingen en gereedschap.
Hoewel soms gereedschap wel wenselijk is om het er bij te hebben, deze keer maar laten liggen in de winkel.

En een wasdroger :uitlachen:
 

Hakar

Donateur
Knop van de versnellingspook of wel pookknop vervangen was een fluitje van een cent.
Bij de voet van de laars, daar waar het aansluit op de deksel in de console bij de asbak, het plastic framepje wat onder de laars zit iets naar je toe duwen, gelijktijdig een beetje omhoog duwen, en de laars komt al los.
Het metalen ringetje wat om de tule van de pook zit, beetje los wrikken met iets wat er in past, of doorknippen met een tang.

Gebitsbeschermer in doen, en de pook met enige kracht naar omhoog trekken.
Als het niet in één keer wil, misschien even stootsgewijs proberen.
Let op! Niet met het hoofd er recht boven hangen zonder gebitsbeschermer in, dit kan Auw! doen.
Knop en laars wegnemen.

Nieuwe knop aan de binnenzijde voorzien van het nieuwe (als het goed is bijgeleverde) ringetje.
Als ringetje wat te los zit, alvast iets aan knijpen, maar niet te strak.
De tule van de knop over de stang schuiven, en daarna de knop stevig met de hand aanduwen tot deze over het gekartelde deel op de stang is geschoven.
Even netjes positioneren zodat de R aanduiding niet naar rechts achter aanwijst, en ringetje met passende tang aan knijpen tot het strak genoeg zit.
Laars naar beneden stropen, en het framepje onder aan de laars weer in de afdekplaat van de console positioneren.
Begin aan de handrem zijde.
Aan de zijde van de asbak heeft u daarna meer mogelijkheden om met gepaste druk het frame goed te positioneren in de afdekplaat.
Alles op zijn plek, overal even een beetje na duwen.
Gereedschap verzamelen, uitstappen, oude pook meenemen, die in de kliko gooien, gereedschap opruimen en Klaar!

Het typen van dit bericht duurde langer dan het vervangen van de knop.
 

fanSkoda-VW

Donateur
Als van een lamel alleen een scharnierpennetje is afgebroken, dan is dat zelf te repareren.
Mits.. Mits... je geen trillende handen hebt, geduld in ruime mate voorradig én één 'bagetnaald' (koploos spijkertje, gehard).
Ik heb de zijkant van de lamel glad gemaakt en op een dik blok hout gelegd, ca 1 cm van de rand.
De bagetnaald op fornuis verhit, wel met een punttangetje vastgehouden.
En toen heet en wel een stukje in het plastic geduwd. Eerst locatie afgetekend, tja.
Toen met een zijknipper de naald kort afgeknipt en weer met behulp van de punttang gemonteerd.
Was perfect gelukt, niets te zien van het gehobby. En het rooster werkte nog lang en gelukkig :tegek:

grtsss
 

Cordoba

Forumguru
Wat de lamellen van de luchtroosters in het dash betreft: ik heb destijds op de sloop één goed rooster weten te vinden en dat geplaatst, en van het oude rooster de nog hele lamellen in de andere roosters gebruikt om die te repareren. (per rooster waren er steeds 1 of 2 lamellen kapot, waarschijnlijk doordat de vorige eigenaar zaken tussen het rooster had geklemd en vervolgens het rooster versteld)
 

Cordoba

Forumguru
Ik had nog wat pics beloofd van het rubber blok, dus hieronder staan ze. Die van het het gat in het blok is niet scherp, ik zal nog een andere maken, maar voor het idee is het denk ik goed genoeg. Draagschotel van de krik heb ik verwijderd, zodat er een kleiner gat nodig is in het rubberblok, en ik dus dikkere wanden (meer stevigheid) over hou.
Foto's zijn gemaakt met de foon tijdens een snelle wielwissel in een behoorlijk duistere parkeerkelder, dus niet geweldig van kwaliteit.
 

Bijlagen

  • IMG_20180126_164034.jpg
    IMG_20180126_164034.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 48
  • IMG_20180126_164042.jpg
    IMG_20180126_164042.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 55
  • IMG_20180126_164057.jpg
    IMG_20180126_164057.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 53
  • IMG_20180126_164121.jpg
    IMG_20180126_164121.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 54
  • IMG_20180126_164140 bewerkt.jpg
    IMG_20180126_164140 bewerkt.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 42
  • IMG_20180126_164251 bewerkt.jpg
    IMG_20180126_164251 bewerkt.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 40

peterhuppertz

Forumguru
@Cordoba, dat ziet er puik uit. Ga ik misschien ook weleens doen!

@Hakar, volgens mij doet dit bij jou wel een lampje aan gaan:
Een groot deel van de lol van een "nieuwe" auto is als je er zelf inspanning in steekt, en de auto stapje voor stapje helemaal naar je zin wordt. :D

Om die reden zou je eigenlijk een oud lijk moeten kopen dat nog niet dood wil, maar waar wel van alles mee is, dat je dan vervolgens zelf op kunt lossen. Heb ik met motorfietsen ook wel gedaan. Je legt er dan toch veel meer van jezelf in.
 

Cordoba

Forumguru
@peterhuppertz Hoeft in feite niet zo'n oud lijk te zijn, als ie maar niet 'full options' is. Ik denk dat de 1e eigenaar van mijn auto maar aan één ding de auto herkent (buiten het kenteken): een klein deukje in het dak boven het bijrijdersportier. Zo heb ik er een lichtschakelaar met dimbare dashverlichting in gezet, mistlampen aan de voorkant toegevoegd, lichtmetalen velgen van een A3 (i.p.v. staal met wieldoppen), het interieurlampje voor vervangen door een exemplaar met leeslampjes, achter extra lampjes boven de achterbank toegevoegd, 2 OEM kofferbaklampjes toegevoegd, achter speakers toegevoegd, compleet ander zitmeubilair met ook voor de middenpositie achter een 3-puntsgordel en een opbergla onder passagiersstoel, andere radio en extra 12V stekker onder de radio gemaakt, en ik zal vast nog wel wat aanpassingen vergeten hebben.
 

Hakar

Donateur
@fanSkoda Er was niets mis met de lamellen hoor, daar zitten alle pennetjes nog aaan.
Vandaar ook de laatste foto, daar ontbreken delen van de brug waarin de pennetjes moeten draaien.

Maar wel bedankt voor de tip.
Het is een kleine tip, maar mogelijk iets verder uitbreiden misschien met foto's er bij en dan in de kennisbank plaatsen?
Komt het mogelijk meer onder het oog van mensen die naar zo'n reparatie op zoek zijn.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
@peterhuppertz Bij vele voorgangers van de Fabia is er bij aanschaf altijd wel een lijstje met dingen geweest die we wilden doen of veranderen.
Als je het niet direct doet, of gaat plannen is onze ervaring dat het nooit gebeurt.
Vandaar,dat we ook nu direct wat zaken aanpakken.
Daarvoor ook direct dingen aangeschaft, waarvan de dorpeltjes voor de ramen een voorbeeld zijn.
Liggen nu al een paar dagen veilig binnen, maar nog geen zin gehad om er buiten mee aan de slag te gaan.
 

Hakar

Donateur
Sinterklaas is weer langs geweest.
Deze keer niet op zijn paard, maar op zijn stalen ros.
De mijter en cape had hij geruild voor een blauw/grijze pet en een blauwe jas met oranje schouderpand.

En in zijn grote tas had hij pakketjes waar dit uit kwam
IMG_20180323_171514.jpg

IMG_20180323_171514.jpg


Overigens de spateltjes zonder bramen of scherpe delen, dus nagelvijl weer snel in vrouwlief haar mooie kist gestopt.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Kunststof paneel gereedschap :thumbsup:

Nieuwe sleutels zie ik, toe maar - goed bezig! Ken jij een adres die de sleutelbaarden voor je slijpt? Dat schijnt niet elke schoenmaker te (willen) doen.
 

Hakar

Donateur
@turboturbo

Ik heb de sleutels eigenlijk puur besteld om de zichtbaarheid van de symbolen.
Ga de chip de remote en de baard overzetten.
Heb daar inmiddels voldoende info over gezien op youtube, dus moet me lukken.
Gebruik dus enkel de behuizing.

Tot nu toe alleen nog maar platte sleutels gehad die bij de lokale sleutelsmid konden worden nagemaakt, op één set na, die van wijlen de Passat.
Daarvoor ooit een sleutel via de dealer aangeschaft, die door hen gebruiksklaar is gemaakt.

Eerste adres wat google levert, wat mij iets lijkt is klapsleutels.nl in Heerhugowaard.
Heb er echter geen ervaring mee.
 

turboturbo

Forumguru
Ahzo, ben benieuwd hoe of die passing zal bevallen. Had zelf ook al eens de oude baard over gezet in een aantal Ali sleutels.

Heb ze maar weggekieperd omdat de baard er niet goed in paste of bijv er was iets anders niet in orde (geen bracket voor de batterij binnenin de behuizing)
 

turboturbo

Forumguru
Klopt @EdK ik begrijp nu dat het leest alsof ik een adres wil weten, maar dat is inderdaad niet het geval.
Het was als behulpzame vraag voor @Hakar bedoeld. Hij woont in het hoge noorden van het land. Almere zal niet in de buurt zijn voor Hakar.

Edit: of misschien kom je er wel eens langs Hakar als je naar een bestemming elders in het land moet, in dat geval: https://www.autosleutelskopieren.nl/
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Hakar

Donateur
@turboturbo
Fijn dat je meedenkt.
Wat ik al schreef, ik heb inmiddels van één sleutel de baard, de sleutel en de chip overgezet.
Baard past bij mij overigens goed in de nieuwe case, en klapt soepel in en uit.

Van sleutel 2 wilde ik de transponderchip er ook uit peuteren na een flinke poos in de aceton te hebben geweekt.
Deze was niet zo meewerkend als chip nummer één, en maakte kort een geluidje alsof je chips eet.
Stuk dus.

Maar, omdat de AB van sleutel twee niet meer werkte, een nieuwe set bij Ome Ali besteld.
Door meerdere topics te lezen waarin mensen vroegen hoe een nieuwe of andere transponder in te leren, ben ik er al achter dat ik daarvoor waarschijnlijk externe hulp bij nodig ben.
Ik heb zelf (nog) geen uitleesapparatuur.
En, omdat ik er ook geen label bij heb met de PIN van de sleutel, zal dat door een ervaren uitlezer tevoorschijn moeten worden getoverd.
Daar helpt denk ik ook een eenvoudig uitleesapparaat als dat van @erik-055 je niet uit de brand.
 

Hakar

Donateur
@turboturbo
Het Hoge Noorden valt overigens wel mee hoor.
Bij hevige regenval in de regio, staat de boel hier vaak onder water, doordat er veel nood overstromingsgebieden zijn aangelegd de laatste jaren.
Anders gezegd, de natuur is weer een beetje in oude glorie hersteld.

En wij denken hier net iets anders.
Familie van mij uit bijvoorbeeld Bussum, Naarden, Lelystad, en Almere moet WEL anderhalf uur rijden voor ze bij mij zijn.
Ik hoef MAAR anderhalf uur te rijden om bij hen te komen.

Limburgers denken over het algemeen net zo.
Een maat van mij hoeft MAAR twee en een half uur te rijden om vanuit Linne naar hier te komen.
Gek genoeg ben ik net zo lang onderweg. :D
 
Bovenaan Onderaan