Nu ook een Fabia 1.

Hakar

Donateur
Vanmiddag na wat langer wachten dan gedacht, de voor ons nieuwe Fabia 1 bouwjaar 2005 kunnen ophalen.

Met dank aan @Cordoba @turboturbo @eriktv al voor aankoop een aantal dingen kunnen checken.

Uiteraard vanmiddag en begin van de avond een lekker stuk gereden.

We zijn er zeer wijs mee, en eerlijk is eerlijk, het rijdt 20 keer comfortabeler dan een Daihtsu Cuore.

Tijdens het rijden viel het vrouwlief op dat de aanduiding voor de buitentemperatuur in het display blijft staan, en de tijd dan niet wordt weergegeven.
Ze zou dit graag verandert zien indien mogelijk.

Toe we terug waren was het al donker, en een foto maken was er niet meer bij.
 

Cordoba

Forumguru
temperatuur staat er altijd automatisch als het kouder is dan 4? graden bij het starten, of wanneer die temperatuur tijdens het rijden wordt bereikt. Even een tikje op de knop van de BC en je hebt weer de gebruikelijk info staan (tijd, brandstofverbruik, nog te rijden km's op de tank of één van de andere opties)
 

Hakar

Donateur
Jaja @Cordoba je moet het allemaal maar weten, en er niet over heen lezen natuurlijk.
Staat wel in het boekje, zowel manueel als digitaal op pagina 19, maar wordt iets anders omschreven....

Het mooiste is dat zij tijdens het rijden in een flinke bui, op die knopjes bleef drukken, maar het stom vond dat de snelheid van de ruitenwisser interval niet veranderde :sterretjes:

Uiteraard heb ik daar wijselijk tijdens het rijden niets gezegd, en later uitgelegd dat daar het kleine knopje boven op de ruitenwisserhendel voor is bedoeld.:cheer:

Dat van het knopje van de BC wist ik overigens niet, zo een luxe Passat had ik destijds dus niet.:pieker:
 

Cordoba

Forumguru
Als je een auto net hebt, is het niet zo vreemd dat je nog niet alle details van de bedieningen kent.
 

Hakar

Donateur
En als je het helemaal niet meer weet, kun je nog altijd op dit forum terecht, waarvoor grote dank en waardering.
 

turboturbo

Forumguru
Gefeliciteerd! Leuk verhaaltje.

Ik weet nog dat ik er tijdens de eerste rit naar huis achter kwam dat er cruisecontrol op zat. Ik zat wat met de knopjes te spelen en merkte ineens dat de auto vanzelf gas gaf zonder dat ik dat deed. Ik dacht eerst dat de auto iets mankeerde :geek:
 

Hakar

Donateur
Vandaag (even) een paar puntjes verwerkt bij de nieuwe aanwinst.

De bediening van de ramen gecheckt, werken afzonderlijk en gelijktijdig weer perfect.
Ook op de sleutel te bedienen, is wel gaaf.
Cruisecontrol uitgeprobeerd, en goed bevonden.
Radiovoorkeuren (aftermarket) van vrouwlief ingesteld, want zij zal er het meeste mee onderweg zijn.
Garmin Drive Luxe 50 geïnstalleerd, gewoon aangesloten via het stopcontact in de handremconsole, en werkt perfect.
Wordt op den duur nog verder weggewerkt.
Dashboardkastje van nieuw lampje voorzien.
Stopcontact bagageruimte van nieuwe zekering voorzien.
Mechanisme van motorkap ontgrendeling met WD40 begaan, was allemaal een beetje droog en aangekoekt.
Nog een paar keer behandelen en dan schoonmaken en opnieuw van vetten en oliën voorzien.
Slotmechanismen achterklep en deuren met WD 40 preventief behandeld.
Klokje bijgesteld, geeft nu de juiste tijd.
Vrouwlief heeft de werking van de knopjes voor de BC op de ruitenwisserhendel getest, en zat daarna met een grijns naar mij te kijken.:D
Waarvoor dank @Cordoba :thumbsup:

Rijwindschermpjes besteld bij Superskoda voor de voor en achterportieren.
Hoop dat ze net zo goed bevallen als die van ClimAir, die drie keer zo veel mogen kosten.

Van de week al ergens donateur geworden van dit forum.
De credo's van jaren geleden zoals "voor een tientje heb je een vriendje"en "voor een joet zit je goed" gaat ook voor dit forum op.
Mede dank zij hier een aantal dingen te weten gekomen en kunnen tackelen, en nu dus weer mijn voordeel gedaan via Superskoda.
Zonder forum had ik niet eens van hun bestaan geweten.

En nu de auto afgestaan aan vrouwlief die er mee naar en aan het werk is gegaan.
Weer geen foto's.:banghead:
 

Hakar

Donateur
@Peter-036.
Ze is nu al 3 uur on the road, en heb nog geen melding gekregen dat ik met de Pug 205 langs moet komen met een doosje stroom.

In diezelfde Pug, en de voormalige Daihatsjoe, hebben we het ook altijd op deze manier gered.
Ze is meer on the road, dan in the house bij cliënten, dus we gaan er van uit daad de batterij van de Fabia in combi met de dynamo dit wel moeten kunnen behappen.

In de Pug is zelfs zo'n dingetje van Action waar je 2 brandstichters en 3 USB dingies permanent aangesloten gedurende een jaartje of wat, en nog never een lege batterij gehad.

Peugeot 205 een sterk nummer.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ze is meer on the road, dan in the house bij cliënten, dus we gaan er van uit daad de batterij van de Fabia in combi met de dynamo dit wel moeten kunnen behappen.
Zolang er tussen ritten niet langer dan een paar uur wordt geparkeerd gaat het wel goed is ook mijn ervaring. Maar als ik thuiskom en hij tot de volgende dag mag uitrusten zal ik het stekkertje van mijn TTom er altijd uittrekken...
 
Laatst bewerkt:

Roedie76

Senior Member
Welkom, een voor mij bekende forumnaam inderdaad.
Ik ben na wat omzwervingen vanuit de 205 via een aantal 306en in een Fabia 2 terecht gekomen.
En dat het een aardig stapje vooruit is ten opzichte van de Cuore geloof ik meteen.

Ik hoop binnenkort wel weer eens met een van de 2 overgebleven 205jes verder te kunnen.
Soms mis ik het basic autorijden weleens....
 

Hakar

Donateur
Dank @Roedie76.

De Pug doet het nog steeds hoor, en gaat als het loopt zoals we denken dat het gaat lopen, wat meer aandacht krijgen, en zien of we hem langs dit kabinet kunnen loodsen.
Bij de garage (geen dealer) staan ze bij de jaarlijkse verplichting steeds weer te kijken van de algehele staat.

Was jij bij Sep van 86?
 

Cordoba

Forumguru
@Hakar wat je ook kunt doen is de stroom aftappen van de geschakelde plus voor de aftermarketradio. Gaat de sleutel uit het contact, gaat de Garmin ook stroomloos. Heb je ook geen probleem als je de auto een weekend (of een vakantieweekje) niet gebruikt en de Garmin ingeplugd laat.

Redelijk luxe uitvoering heb je Hakar: als ik het goed begrijp 4 elektrische ramen (de meeste Fabia's uit die tijd hebben alleen voor elektrische ramen), want je hebt ook een knop om ze allemaal gelijk te bedienen (heeft de versie met alleen vóór elektrische ramen niet), raambediening via de AB op de sleutel is ook wat luxer dan standaard (die van mij kan het wel via de sleutel in het portierslot, maar niet via de knopjes op de sleutel).
12V aansluiting in de kofferbak vind je bij ongeveer de helft van de Fabia's I.
 

Roedie76

Senior Member
Dank @Roedie76.

De Pug doet het nog steeds hoor, en gaat als het loopt zoals we denken dat het gaat lopen, wat meer aandacht krijgen, en zien of we hem langs dit kabinet kunnen loodsen.
Bij de garage (geen dealer) staan ze bij de jaarlijkse verplichting steeds weer te kijken van de algehele staat.

Was jij bij Sep van 86?

Op pug205 ben ik bekend als xs-rules.
 

Hakar

Donateur
@Cordoba.
Vier elektrisch bedienbare ramen is niet correct.
Of ik heb het niet duidelijk geschreven, of het wordt anders gelezen dan ik bedoel.
Ramen voor zijn elektrisch bediend, achter met slinger.
Bediening via sleutel alleen met sleutel in slot.
Bediening via knop op AB is helaas niet aan de orde.
Wel heb ik een knop op de AB voor het ontgrendelen van de achterklep, maar tja dat raam wil niet naar beneden. (of er moet een steen op vallen)

Stekker eerst maar gewoon standaard uit het stopcontact halen, is ze gewend, en je moet vrouwen soms niet te veel belasten met dingetjes die net weer anders moeten.
Op den duur zal er waarschijnlijk wel weer zo'n splittertje inkomen waarop de stekker van de Garmin kan, en er USB dingetjes kunnen worden aangekoppeld.
Die gaat dan echter ook constant stroom krijgen. Dat ledje daarvan om aan te geven dat het ding actief is, vreet zo weinig dat de accu van de Pug in ieder geval na 2 weken niet gebruikt te zijn nog gewoon startte op de accu.
Mocht de accu van de Fabia dat niet aan kunnen, wordt die weer ingeruild als ik een geschikte 205 kan vinden :maakmegek:
 

peterhuppertz

Forumguru
Ik mag er toch van uitgaan dat die Garmin met de bestuurder de auto verlaat? Dan wordt er ook niks opgeladen bij stilstand...
 

Cordoba

Forumguru
Misverstand @Hakar
De bediening van de ramen gecheckt, werken afzonderlijk en gelijktijdig weer perfect.

Dit heb ik gelezen als: ramen werken afzonderlijk en gelijktijdig... Alleen de versie met achter ook elektrische ramen heeft een knop waarbij je in één keer alle elektrische ramen bedient, dus vandaar de verkeerde interpretatie van je tekst.

Ook op de sleutel te bedienen, is wel gaaf.

Omdat je het hebt over 'op de sleutel' ging ik er vanuit dat je de AB-knoppen op de sleutel bedoelde, dat is dus iets anders dan mét de sleutel (in het portierslot). Overigens kun je proberen of jouw auto dat wel doet: door de knop op de sleutel voor 'deuren open' (resp. 'deuren op slot') een aantal seconden vast te houden, kun je bij sommige uitvoeringen/bouwjaren de ramen openen/sluiten met de knoppen op de sleutel.

Je kunt de Fabia natuurlijk omruilen voor een 205, maar hoeveel auto's in deze klasse hebben 2!! gekoelde dashboardkastjes? :D (via de airco kun je het kastje onder het stuur laten koelen door de airco door een klepje open te zetten in het kastje, en het gewone dashboardkastje heeft ook zo'n keuzeknop vlakbij het lampje).
 

Hakar

Donateur
Op pug205 ben ik bekend als xs-rules.

Dan zijn de rules een beetje veranderd, net als hier .
Pug stond altijd vooraan, rijklaar. Staat nu wat dichter bij het warme hok.

@Cordoba

Wat de één schrijft, is niet altijd wat de ander leest.
Zal ook altijd zo blijven denk ik.

Met die laatste regel heb je ons helemaal om.
Twee koelkasten voor de prijs van één, waar vind je dat nog? :lezen:
Nou onder je dashboard in je Fabia :yeah:

Ik mag er toch van uitgaan dat die Garmin met de bestuurder de auto verlaat? Dan wordt er ook niks opgeladen bij stilstand...

Ja, ze zijn gisteravond samen thuisgekomen.
En natuurlijk vergeten de stekker er uit te halen.....
Ik net even passende reservelampjes halen (had alleen nog H4, en dat gaat hier niet in passen) zie ik de stekker nog in contact steken.
Zekeringen ook de kleine nog plenty liggen, overgehouden van de Passat.
Wie wat bewaart heeft wat.

Draai sleutel om,..... en ja hoor starten zonder morren.
Hoewel ik drie keer moest kijken en luisteren, want ik hoor het bijna niet binnen in de auto.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hakar

Donateur
Vanmiddag de auto gekaapt, de Pool uitgelaten, en fotootjes van de Fabia gemaakt.

Op afstand.
image.jpg


image.jpg



image.jpg

image.jpg


image.jpg


De Pool en de Tsjech samen in één beeld gevangen.

image.jpg



image.jpg
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Hakar, zo te zien is de kleur cappucinobeige? (beetje champagnekleurig)

Ik zou de letters van de achterklep verwijderen (Fabia), dat is makkelijker met wassen en poetsen, en oogt strakker. De Pool is een schapendoes? (ik ben niet zo goed in hondenmodellen)
 
Bovenaan Onderaan