Leder inbouw (achteraf) op je OIII

VWim

Forumguru
Dit is na 2 maanden. De gemiddelde 0III-chauffeur zit hier waarschijnlijk zo'n 35 tot 60 duizend kilometer per jaar in de auto. Bij 35.000 km per jaar heb je er zo'n 100 uur op gezeten, dan mag een natuurproduct als leer toch wel een beetje plooien. Heb je wel eens gekeken hoe het er na ongeveer 2-3 ton uit ziet?

Hier foto's van een saab met 300k: http://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/saab/9-5-estate-23t-s-limited-edition/3769293/fotos
een Passat met 277: http://www.autowereld.nl/volkswagen...t-highline-zeer-mooi-7614399/foto.html#foto-4

en na 120k ziet het er in een BMW met een aanschafwaarde van bijna 112.000 ook geplooid uit: http://www.autotekoop.nl/occasion/bmw-5-serie-550i-high-executive-sedan-automa-2206734/photos

Ik ben van mening dat jullie verwachtingspatroon wel erg hoog is of zelfs onrealistisch.
 

woutur

Lid
Ben ik echt de enige die van mening is dat dergelijke plooien inherent zijn aan lederen stoelen. Hoe ziet het bankstel er bij jullie thuis uit?
Blijkbaar ben je niet zoveel gewend. Dat is prima. Mijn bankstel thuis is niet van leder. Maar als referentie heb ik wel een bankstel van mijn ouders waar ze na 20 jaar op gezeten hebben nog steeds geen plooien hebben. Ding was wel compleet doorgesleten.

Als dit nog verder oprekt over de komende vier jaar, geen ondenkbaar scenario, dan zit ik op dubbelgeslagen plooien.

Ter referentie:
Een Mercedes uit 1972 met leder: Link

Een Fiat uit 1975 met leder: Link

Vergelijk dat maar eens met plooien met mijn auto uit 2014.
 
Dit is precies de reden dat ik nooit leren bekleding kies. Ik vind de plooien niet mooi en volgende mij is dat een eigenschap van leren bekleding....
 

Oogje

Senior Member
Ach, tegen de tijd dat het lelijk begint te worden, na een jaar of 2,5 a 3, zit de leasetermijn er al op en kan ik een nieuwe auto met nieuw leder rijden :+
 

madpilot

Senior Member
Als ik even voor de "klagers" mag spreken: Alba heeft op basis van onze onvrede een oplossing gezocht en levert die. Als onze klachten niet gegrond zouden zijn dan hadden ze al die moeite niet gedaan maar ons ervan overtuigd dat het een producteigenschap is. Dit bevestigt voor mij dat wij geen onredelijke eisen of verwachtingen hebben.
 

Frank

Forumguru
Ter referentie:
Een Mercedes uit 1972 met leder: Link

Een Fiat uit 1975 met leder: Link

Vergelijk dat maar eens met plooien met mijn auto uit 2014.


Leer in die Fiat is nieuw, volgens omschrijving. En dat van de SL zou me ook niet verbazen als dat niet minstens herspannen is
 

woutur

Lid
Leer in die Fiat is nieuw, volgens omschrijving. En dat van de SL zou me ook niet verbazen als dat niet minstens herspannen is
Daar heb je een punt! Ik heb de eerste twee hits genomen bij Marktplaats met filter bouwjaar tot 1980 en zoekterm leder.

Aan de andere kant: zelfs als het nieuw is zit het nog fokking beter om die stoelen dan om de mijne. En nieuwer dan 2014 zal het niet zijn.
 

snorro

Actief lid
In mijn nog te bestellen O3 (racing blue) komt ook achteraf lederen bekleding. Dit zal via de dealer worden gedaan en dan wordt het dus Alba.
Waar ik even mee zit is met de kleur van het leer en de stiksels. Zwart met blauwe stiksels is wel mooi, maar de blauwe stiksels wijken mogelijk af van het racing blue. Ben zelf ook wel fan van een licht interieur, dus een gebroken wit/beige kleur leer lijkt mij ook wel wat.

Wat is jullie mening voor leerkleur en stikselkleur passend bij een racing blue O3?
 

VWim

Forumguru
@woutur een fiat van 1975 is inderdaad een stuk beter om een vergelijk mee te maken dan een BMW 550 :facepalm:

Vergelijk jou stoelen even met dit:
smallerOriginal.jpg
 

tha a

Senior Member
ik ben voor zwart gegaan icm witte stiksels. Blauwe stiksels van binnen zou ik niet doen ivm eventueel kleurverschil.
 

CDK

Forumguru
Ik zou voor zwart gaan met een blauw stiksel, wel zelf de kleur uitzoeken uiteraard!
 

woutur

Lid
@VWim : en ik vind een BMW 550 niet vergelijkbaar met een Skoda. Begrijp ik uit jouw afbeelding dat jij dat leder dus acceptabel vindt?

Apart. Als ik 1700 euro voor leder neertel mag ik daar best wat voor verwachten. Blijkbaar ben jij minder veeleisend. Ik ben wel benieuwd hoe jouw leder er dan uitziet.
 

Remakil

Forumguru
Grappig, gaan we hier met modder gooien naar elkaar aangaande het wel of niet tevreden zijn met de lederen bekleding in je O3 en hoe het moet zitten... :banghead:


Zelf zeg ik dat het niet te strak moet zitten, omdat het dan juist lelijk wordt met de tijd. Maar te los moet ook niet, het moet gewoon net los genoeg zijn om je ass op te vangen op een manier dat het niet (te veel) rekt... een foto uit 1803 van een oldtimer is totaal geen vergelijk met nu! Omdat ze toen hele andere materialen gebruikten, andere productiewijze hadden enz... of wil je nu ook een auto zonder ABS, plastic stuurtje van het formaat bus enz. enz... ???

Ieder zijn ding, ik ben heel tevreden met mijn leer, dat er ongeveer uit ziet als op een eerdere foto te zien was. Als een ander niet tevreden daarmee is, zijn goed recht toch? Zeiken over hoe een ander zijn gevoel is brengt niets...

Het is toch al zo op een forum dat sommige klachten ook bij anderen voor klachten zorgen... ;)
 

CDK

Forumguru
@snorro, best neem je daar even persoonlijk contact over op met Alba, ik heb namelijk hier op het forum een O3 in Race Blue met zwarte stoelen en blauwe stiksels gezien en dat was eigenlijk wel heel erg mooi ;)
 

VWim

Forumguru
@VWim : en ik vind een BMW 550 niet vergelijkbaar met een Skoda. Begrijp ik uit jouw afbeelding dat jij dat leder dus acceptabel vindt?
Wat ik er mee bedoel is dat je op de volgende foto het zelfde leer ziet:
smallerOriginal.jpg


Met leer zul je (mijn mening) moeten accepteren dat dit zal gaan plooien, simpelweg omdat het door het gebruik zal oprekken. Vergelijk het maar met een spijkerbroek, of beter, vergelijk het maar met vrijwel alle natuurproducten. Dat jij met een bedrag van 1700 euro de natuurlijke eigenschappen van leer wil afkopen... tja...
 

VWim

Forumguru
Rekenen is niet je sterkste kant zeker :D

ik zal het voor je uittellen:
35.000,00 / 12 maanden x 2 maanden = ongeveer 5850 km.
Gemiddeld (mix van snelweg en binnenwegen) zal de snelheid ongeveer op 60 km/u zitten. De echte snelwegridder zit wat hoger. De gene die wat meer in de stad rijdt zit wat lager. Hiermee kom je op ongeveer 100 uur.
 

higgy

Forumguru
En dan te bedenken dat ik destijds op mijn nieuwe O2 combi bij het inbouwbedrijf dat Skoda De Meern gebruikte, juist GEVRAAGD heb om geplooid leer. Wat er erg netjes en precies volgens mijn wens opkwam.
 
Bovenaan Onderaan