Even voorstellen dan maar: mijn O2FL

Hakar

Donateur
Mooi verslag.
Zelf heb ik in eerste instantie Monroe Multiload onder de Fab gezet.
Weer eens vergeten een verslag te maken natuurlijk.
Zakt nog maar iets door met aanhangsel er achter.
Nu nog afwachten hoe dat met volle bepakking en aanhangsel gaat.
 

Gerjo

Senior Member
Wat voor telefoonhouder heb je erin zitten?

Ik heb trouwens ook de hulpveren. Ideaal. En nog maar 3 weken wachten tot de chiptuning bij Hartog Tuning...!
 

Rallye

Forumguru
Natuurlijk kan dat, maar een veer van zes jaar oud heeft toch een iets andere karakteristiek dan een nieuwe. Ik had beide kanten vervangen (net zoals je dat met schokbrekers doet).

My thoughts exactly... Maar ik heb er geen verstand van....
 

peterhuppertz

Forumguru
Ik had dat kunnen overwegen wanneer ik de linker veer uit eigen zak had moeten betalen. Dat was nu niet aan de orde, want 6 maanden garantie.

En als ik het zelf had moeten betalen, en het dus had overwogen, was er nog een behoorlijke kans geweest dat ik had gedacht "laat ik nou eerst maar es kijken hoe het ding zich met één nieuwe veer gedraagt." Het is per slot niet zo dat een veer maar...

... ooo, wacht. Ik wilde gaan zeggen "dat een veer maar 150.000 km meegaat; per slot van rekening heb ik met mijn voorgaande auto's veel meer kilometers dan dat gemaakt", maar een Skoda heeft geen veerbollen -- die zo ongeveer het eeuwige leven hebben, en bovendien veel goedkoper zijn om te vervangen (een bol -- een veer en een demper dus -- kost geloof ik 90 euro nieuw, en is prima te reviseren).
Poe hee, een gewone auto vergt toch een andere manier van nadenken. ;)

Maar goed. De rechter veer is niet vervangen. De auto maakt geen zwabberige of instabiele indruk. Hij laat zich zo te voelen iets strakker insturen dan voordat de hulpveren eronder hingen, en hangt wat minder over in de bochten. Kleine oneffenheden worden ietsjes voelbaarder doorgegeven, maar het is niet zo dat je, als je over een euromuntje heen rijdt, je kan voelen of er kop of munt gegooid is, en voor iemand die tot drie maanden terug tien jaar in een hydropneumatisch afgeveerde auto heeft gereden, is het het verschil tussen "een stuiterbak" en "een bak die misschien nog iets meer stuitert". Dus als niemand wat zegt, ga ik het verschil niet merken. :itwasntme:
 

peterhuppertz

Forumguru
Ik ging het verschil dus toch merken.

Vandaag een ritje heen en weer over bekend terrein: huis-werk-huis. Dat is A12, N11, en een stukkie local loop.

Op de A12 merk ik het verschil niet zo. De N11 is niet al te lang geleden weer eens opgelapt (die weg verzakt als een gek ventje), maar er zitten toch alweer een paar aardige hobbels in... en verder kom ik nog wel wat drempelwerk tegen.

De indruk die ik krijg is dat grote oneffenheden nu beter, stabieler verwerkt worden, waardoor het minder een stuiterbak geworden is dan het was. Ik weet niet zeker waardoor dat komt, maar ik begin me af te vragen of de demping niet straffer was dan de vering, en dat nu met de hulpveren de vering en de demping meer met elkaar in overeenstemming zijn.
Als je nu onder een hoek anders dan 90° een drempel of andere oneffenheid neemt (waarbij dus niet beide wielen precies tegelijk in- en uitveren), gedraagt het Octaafje zich voorspelbaarder en stabieler dan voorheen.

Hmmm. :)
 

Tafkah

Forumguru
Maar.. is die verbetering in weggedrag gerelateerd aan de vervangen veer... of aan de hulpveren?

Nog even een tipje: als je xenon verlichting hebt check dan even of je hoogteverstelling nog werkt. Er zit een sensor voor de hoogteverstelling aan de achteras. Bij het plaatsen van hulpveren wil men nog wel eens veroorzaken dat die steun van de sensor afbreekt... blijven je xenon lampen slechts twee meter voor je schijnen.
Tenminste, dat gebeurde bij mij SII, en ik kwam er pas achter toen ik ‘s avonds op een bochtige onverlichte weg in de Ardennen die verlichting toch echt nodig had....
 

Rallye

Forumguru
@peterhuppertz Kan de door jou gevoelde verbetering niet vooral liggen aan het feit fat je nu niet meer rondrijdt met een gebroken veer? Je constateert immers dat de vering soepeler aanvoelt en dat zou ik niet verwachten na de montage van hulpveren....
 

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd denk ik ook dat de verandering vooral komt door de nieuwe schroefveer. Wat het vervangen van 1 of 2 veren betreft: theoretisch zou een veer onder langdurige belasting (wagengewicht) iets kunnen deformeren en dat de windingen als het ware iets korter bij elkaar komen te liggen. Dat verschil als het er al is, zal echter zo klein zijn dat je dit niet merkt. Tenslotte als je de tank vol gooit (ligt bij Skoda wat rechts van het midden), boodschappen in laad, of een passagier meer of minder meeneemt, ga je het gewicht ook niet balanceren zodat het zwaartepunt weer perfect in het midden van de auto ligt. Bij banden en schokbrekers is het wel zaak om die per as te vernieuwen.

Wat het raken van drempels met de trekhaak: ik vraag me af of dat probleem met 2 goede standaardveren al niet een stuk minder zou zijn, maar met hulpveren moet het ook in 'vakantie-modus' een stuk beter gaan.
 

peterhuppertz

Forumguru
Vandaag ben ik, in het kader van de kortingsactie, afgereisd naar Varsseveld.

Om kwart over één 's middags was ik weer thuis, en niet in een opperbeste stemming.
Mijn Octaafje heeft pijn aan zijn DSG! :(

Lang verhaal kort:
  • De koppeling is al te ver heen;
  • het drukverloop in de mechatronica is "onlogisch", en de mechatronica dient vervangen te worden.
Het goede nieuws:
Ik heb mijn Octaafje in februari 2018 gekocht.
Met zes maanden BOVAG-garantie
Het is nu mei.

De uitdaging is nu om aan de handelaar uit te leggen dat er een reparatie van 2200 euro noodzakelijk is -- terwijl er, voor een leek, niks aan de hand lijkt te zijn (dit is voor mij de eerste keer dat ik met een DSG rijd, en ik was direct bereid aan te nemen dat een DSG niet zo supervloeiend schakelt als een bak yoghurt hydraulische koppelomvormer van ZF met zes verzetten die net geflushed is).

Als de occasionhandelaar daarin meegaat, dan kom ik hier hoogstpersoonlijk zijn lof zingen. In hoofdletters.

Vanmiddag heb ik met de handelaar gebeld, en zijn eerste reactie was niet teleurstellend. Dat geeft de burger moed.
Ik heb zojuist een email gedicht met de relevante informatie, en wacht nu op zijn reactie.

Wordt vervolgd...
 

Gerjo

Senior Member
Spannend... Ik ga morgen naar Hartog Tuning in Alkmaar voor een aantal paarden meer.

Ben zeer benieuwd...
 
Bovenaan Onderaan