Even voorstellen dan maar: mijn O2FL

CharlesTucker

Forumguru
Tot nu toe heb ik alleen maar groene auto's gehad, 3 stuks, "Alberto groen" op een Ford, iets waarvan ik de naam vergeten ben op een Opel en "Arctic green" op de Octavia. Dat laatste heb ik altijd wel een bijzondere naam gevonden, zoveel groens is er niet op de noordpool. Omdat er in Nederland momenteel geen groene Octavia's besteld kunnen worden moesten we voor de volgende iets anders kiezen, en dat viel nog helemaal niet mee, is uiteindelijk blauw geworden. En mevr. Tucker heeft ook een (donker)blauwe Citigo, dus blauw is niet helemaal nieuw voor ons.

Wat m'n onderschrift betreft, er hangen bij ons bedrijf gelukkig geen levens vanaf, maar het blijft me verbazen hoe vaak marketing/sales denkt dat ik die natuur wel kan omzeilen of negeren. Ik kan er wel stap voor stap beter mee om leren gaan, maar omzeilen lukt me niet, er zijn grenzen aan onze technologie.
 

peterhuppertz

Forumguru
zoveel groens is er niet op de noordpool

We zullen zien hoe lang dat duurt. :-o

In other news.
Vanmiddag haalde ik het nu overbodige sprietje van de achterkant van de auto, en draaide ik er een keurig zwart boutje voor in de schroefdraad. Ik vond sowieso al dat dat ding, gezien de lijn van de rest van de auto, onder een rare hoek stond.

Dus ik stond naar buiten te kijken... en ik zag daar (zoals gewoonlijk) een tweetal Octavia's. Een červeno-hnědý (zeg maar donkerrode) O2FL met crème interieur, en een zwarte (van binnen en van buiten) O3, van de overbuurman.

Hoe het komt weet ik niet, maar de rooie O2FL maakt meer in me los dan de O3.
Of het komt omdat 't de mijne is? Of omdat die van de overbuurman de 65535e zwarte VAG-auto is die ik vandaag gezien heb... met altijd hetzelfde zwart, en altijd dezelfde chroomkleurige accenten?
Of omdat zijn rechterachterportier te hoog in de auto zit, waardoor de chroomlijsten niet helemaal goed uitlijnen?
Of is het omdat die combinatie van bordeauxrood en het lichte interieur het zo goed doet?

Of is het toch omdat de O3 qua vormgeving, zeker van opzij, een ietwat anonieme VAG-bak is, die de designtaal van VW en Audi goed volgt, terwijl de O2 met z'n B- en C-stijlen in de carosseriekleur, en de aan de zijkant iets oplopende koplamp, wat minder "dik", maar ook wat minder anoniem, wat meer "eigen" oogt?

Ik heb met de O2 een beetje hetzelfde als met de C5 Phase 2 (de "aangespoelde walvis"). De C5 Tourer (de Phase 3, vanaf 2008) was in commercieel opzicht beter gelukt(en verkocht dus ook beter), maar in termen van uiterlijk was het een Franse auto die tegelijkertijd op een Audi en een BMW probeerde te lijken, en dus aanmerkelijk minder eigen karakter had.
Datzelfde heb ik met de O3. Hij is ongetwijfeld beter opgedroogd dan de O2, maar hij mist dat "eigene".

En misschien is dat wel wat me aanstaat aan een auto. Met de Fabia 2 had ik dat ook.
 

Rallye

Forumguru
Dat van die hoek van de antenne is mij nooit opgevallen. Is dat niet dezelfde hoek als de voorruit? Als je hem toch weghaalt, zou ik hem overigens vervangen door een shark fin. Die heb je origineel ook.
 

peterhuppertz

Forumguru
Hij staat net effe wat meer rechtop dan de voorruit. Als je 'm eraf draait, blijft er een soort haaievinnetje over.

Ik meende begrepen te hebben dat de spriet alleen gebruikt werd voor GPS en telefonie. De radio-ontvangst is overigens nog prima, maar volgens mij zit die antenne in de achterzijruit.
 

vaggie

Lid
Ik meende begrepen te hebben dat de spriet alleen gebruikt werd voor GPS en telefonie. De radio-ontvangst is overigens nog prima, maar volgens mij zit die antenne in de achterzijruit.

Nee, die spriet werkt ook mee voor radio ontvangst, zoals eerder gemeld. De radio heeft 2 ontvangers en pakt continue het beste signaal van de twee. Dit heet diversity ontvangst. Maar over het algemeen werkt alleen de ruitantenne ook voldoende, maar echt wel minder.
 

vaggie

Lid
Je kunt de lange spriet ook vervangen door de kortere en iets dikkere spriet die standaard op de polo zat. Staat net even wat beter. Op Ali vind je ze voor een habbekrats.
 

peterhuppertz

Forumguru
Intussen heb ik @Baphi z'n Privacy Shades afhandig gemaakt, voor een alleszins prettig bedrag. Hij bood er nog koffie bij aan ook, maar dat paste niet -- op het werk was een afspraak naar voren geschoven, en ik kwam onderweg in een bak file terecht.

Ze zitten er intussen ook al in (na de meeting tijdens de lunch).
Dat was even puzzelen, want de handleiding bestaat uit een handjevol foto's, gerasterd als in een krant uit de jaren zeventig, afgedrukt met een HP LaserJet II die al 20 jaar naar het einde staat te snakken, en zonder enige ondersteunende tekst.

Maar na enig pielen ben ik er toch uitgekomen. De passing van de schermen voor de achterportieren is niet zo precies als zou kunnen, maar daar staat tegenover dat je ze er ook zo uitwipt als de kleinkinderen naar buiten willen kijken, en dat is wel heel praktisch. Wat ook fijn is is dat de jongens ze niet tijdens het rijden kunnen verwijderen (en er vervolgens hun chocomel overheen kiepen)... daarvoor moeten de deuren wel open. Cool.

De passing van de panelen voor de kofferbakruiten en de achterklep is keurig.
Mensen die hun auto liefst op een altaar parkeren, en die een aneurysme krijgen bij het horen van het woord "wasstraat" zullen deze dingen vermoedelijk minder op prijs stellen, want ze zijn meer functioneel dan een sieraad voor je auto, dat dan weer wel.
En nog een puntje: het "ongehinderd naar buiten kijken", moet je met een paar heel grove korrels zout nemen. Als je in je binnenspiegel door de achterrruit kijkt gaat het prima, maar als je op de achterbank zit en er dus onder een hoek anders dan ongeveer negentig graden erdoorheen kijkt, is het al snel minder.
Maar ik deed het voor het buiten houden van de warmte... en dat gaat denk ik heel prima, dus ik ben weer een klein stukje blijer.
 

turboturbo

Forumguru
En nog een puntje: het "ongehinderd naar buiten kijken", moet je met een paar heel grove korrels zout nemen. Als je in je binnenspiegel door de achterrruit kijkt gaat het prima, maar als je op de achterbank zit en er dus onder een hoek anders dan ongeveer negentig graden erdoorheen kijkt, is het al snel minder.
Ik heb juist om die reden eens de Laitovo versie 2e hands op de kop getikt die bekend zouden staan om goede doorkijk eigenschappen. Maar dat was zowaar een grotere teleurstelling dan de Privacy Shades op dit punt. Ik kreeg er zere branderige ogen van.

Dus tja het kan erger...
 
Laatst bewerkt:

peterhuppertz

Forumguru
Ik heb er vanachter het stuur geen hinder van. Vanmiddag nog even een boodschapje gedaan om te kijken of ik rondom nog goed zicht had. En 95% van de tijd zit ik er ofwel in mijn eentje in, of met mijn lief, en dan is een prettige temperatuur wel prettig.
We zullen gaan meemaken wat onze bloedjes van kleinkinderen ervan gaan vinden. :)
 

peterhuppertz

Forumguru
Uit de handleiding:
Mp3- en wma-bestanden op de harde schijf opslaan (HDD)
...
Een map kan max. 7 submappen bevatten.
Oh. Hoe ga ik dat regelen met artiesten als Allan Holdsworth, of Sebastiaan Cornelissen*, van wie ik aanzienlijk meer dan 7 albums heb? :arghh:

Het opslaan van 100 muziektitels met een gemiddelde lengte (3-5 minuten) duurt ca. 40 minuten. (HDD)

Haha nee. :deuk:

Dan ben ik dus 10 uur en 20 minuten bezig om de inhoud van mijn SD-kaartje naar de hard disk te kopiëren. Terwijl ik datzelfde SD-kaartje in een handomdraai (minder dan 10 minuten) op mijn NASje backup.

Dat gaan we maar niet doen.

*) Als Sebastiaan ziet dat ik zijn naam in één adem met Allan Holdsworth noem, trekt 'ie een fles wijn open. En toch is 'ie 't waard, al vindt 'ie zelf van niet.
"Allan is God, but he's from another planet"(Yngwie Malmsteen)
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Volgens mij kunnen er wel meer submappen in één map, maar kun je maximaal zeven lagen diep (map-submap-subsubmap-subsubsubmap etc.). Je zou het eens kunnen proberen.
 
Laatst bewerkt:

peterhuppertz

Forumguru
Dat hebben ze dan ongelukkig verwoord.

Maar goed, het vooruitzicht om 10 uur lang te kopiëren heeft me mijn plannen al laten herzien. ;)
 

peterhuppertz

Forumguru
Vandaag maar even met het Octaafje boodschappen gaan doen.
Wij hebben nogal wat van die "dikke" plastic tassen, die je voor een eurootje of wat bij elke supermarkt koopt. Van die canvas-achtige tassen met die nylon hengsels.
Als ik die achterin de C5 zette, dacht ik altijd "rustig aan in de bochten". En dan bij de tweede bocht hoorde ik de tas in de kofferbak omkieperen, en kon ik, éénmaal thuis, de kofferbak in kruipen om alle boodschappen weer te verzamelen.

In de O2 zitten aan de zijkanten van die haken die je kunt uitklappen. Dat zijn best stevige haken... en ze zitten precies op een hoogte waarop de hengsels van die tassen er wel aan blijven, maar de tas hangt er niet aan. Maar als de tas wil omvallen, zegt die haak "nee knul... daar komt niks van in, blijf jij maar lekker hier."

Inderdaad, zo'n zaterdag is hard werken. Maar het zijn dit soort kleine details die het allemaal toch net even wat draaglijker maken.

Volgens de brandstofmeter wordt het weer eens tijd om te tanken. Dat komt goed uit. Morgen gaat Verstappen mogelijk hard over het circuit jakkeren in Melbourne.
Als gevolg daarvan geeft Tinq morgen maar liefst 20 cent korting op de adviesprijs. Maar even 55 liter voltanken dus. Reality check via Spritmonitor... :)
 

peterhuppertz

Forumguru
Kennelijk duurt het even voordat de Spritmonitor-getalletjes in het onderschrift worden bijgewerkt.
Het verbruik viel wat hoger uit dan de vorige keer. Dat was ook wel te verwachten... de eerste tijd heb ik wat ouwewijverig gereden (mede in verband met de kou en het feit dat ik even geen winterbanden had), en er zat bovendien een flinke (kouwe) snelwegrit bij. Deze keer maar één keer echt de snelweg opgeweest, om de privacy shades te halen, en toen heb ik op de terugweg aardig door moeten rijden om op tijd bij een vergadering te zijn, vanwege file op de heenweg.

Ik zit nu dus gemiddeld op bijna 8 liter per 100 km.

De auto is ook weer netjes schoon. Ik zal eens even een fotootje maken om te laten zien hoe die privacy shades er nu uitzien.
 

peterhuppertz

Forumguru
Oh ja.

Ik had al eens vastgesteld dat ik het audiosysteem in de O2 Elegance maar niks vond.

Een week of wat geleden constateerde ik dat het afspelen van muziek vanaf mijn ipod, via de MDI-interface in het handschoenenkastje, voor geen meter werkte. Er werd wel muziek afgespeeld, maar 80% van de tijd had het Columbus-scherm geen idee welke titel, of zelfs maar welk album hij afspeelde. Kiezen was een beetje een soort gokautomaat geworden: hij "deed maar wat".

Ik heb toen de hele library als MP3-320 op een SD-kaartje gezet.
Een paar dagen daarna speelde ik een moppie Donald Fagen af, en het viel me direct op dat er wel héél erg veel autoriteit in het laag zat. Ik gok een dB of zes teveel.
Dus even de auto geparkeerd, motor af... ff testen. Ja hoor, het leek wel of er een slecht getunede subwoofer ter grootte van een Golf-kofferbak stond mee te dreunen.

Okee... tone. Verrek, het laag staat ongeveer tussen midden en maximaal in. Paar tandjes terug en dat probleem was opgelost. Ik kreeg ook direct het idee dat de muziek over het hele spectrum beter klonk (wat helemaal niet zo gek is als het lijkt). Na nog een beetje spelen met de niveaus van midden en hoog (marginaal) had ik een standje waarvan ik dacht, okee, laat ik daar nou eens een weekje naar luisteren en dan mijn mening opnieuw vormen. Ik ben er zo eentje van de school die vindt dat je niet in drie minuten een oordeel kan hebben over de kwaliteit van muziekweergave, tenzij er iets echt mis is... wat ik aanvankelijk dacht.

Na die ingreep blijf ik vinden dat het eigenlijk toch wel een prima audioset vind. Het geluidsbeeld komt mooi "los" van de luidsprekers en staat netjes in de ruimte. Het laag is voldoende, maar blijft "op z'n plek"; de bassist loopt niet door de auto heen. Stemmen worden nu goed en gebalanceerd weergegeven, en mijn voornaamste bezwaar toen ik de auto net had is helemaal weg: het koper heeft een mooie "glans" in plaats van een gemeen randje, en "brushed cymbals" (ik weet even de juiste Nederlandse term niet, maar het is het geluid van een drum "brush" op een bekken) klinkt nu als "brushed cymbals" in plaats van als een amorfe ruis. U raadt het al, ik heb iets met jazz.

Duuuuus... in mijn configuratie werkt de MDI interface niet alleen logisch, maar ook geluidstechnisch, voor geen meter. Het klinkt niet zoals uit mijn spulletje thuis, maar deze audio doet niet onder voor de audio die ik in de C5 Exclusive (met HiFi-pack en mooie Focals in de deuren) had.
Okee, het kan niet zo hard, maar dat hoeft voor mij toch niet.
 
Bovenaan Onderaan