Vandaag heb ik de auto 2 weken en een dag.
Gistermorgen realiseerde ik me dat ik niet meer bij het buitenkomen zoek naar een grijze C5, om me bij het zien van een bordeauxrode Octavia te realiseren dat dat de auto is waarvan ik de sleutel in mijn knuist heb.
Tijdens de ritten tussen huis en werk (en vice versa) zijn er een aantal zaken die ik me nog acuut realiseer:
- de vering
- het weggedrag
- de temperatuur in het interieur
- het verbruik
- het motorkarakter
- de user interface
In volgorde:
De vering.
Dat behoeft verder geen betoog. Mijn vorige auto veerde als een auto die zwaar boven zijn stand leeft. Wij citrofielen die ouder zijn dan veertig vinden een C5 Phase 3 (de C5 vanaf 2008) betrekkelijk stug afgeveerd. Ik realiseer me nu acuut dat wij citrofielen van boven de veertig qua vering ver boven onze stand hebben geleefd, want in vergelijking met de Octavia is de C5 Phase 3 een vliegend tapijt. Een Audi A8 (waarin ik ook gereden heb) veert niet comfortabeler dan een C5. Een XM wel, en een CX of een DS helemaal... daarmee vergeleken is een A8 gewoon een Golf met een ego.
Het weggedrag
De Octavia is aanmerkelijk voorspelbaarder dan de C5. Bij het intreden van ongerechtigdheden zoals het over de voorwielen wegschuiven (onderstuur) waarschuwt de auto op een vergevingsgezinde manier.
Daar staat tegenover dat de C5 (die, door het hydractieve veersysteem, merkbaar minder overhelt in de bochten) een stuk harder rond een rotonde gaat zonder een krimp te geven. Maar als 'ie een krimp begint te geven, moet je verdraaid goed bij de les zijn, want de besturing van de C5 is aanzienlijk gevoellozer. Het grijze gebied tussen "niks aan de hand" en "je staat op het punt om met je neus vooruit in die boom daar te eindigen" is met de C5 een stuk smaller dan bij de Octavia. Als je goed bij de les bent, kun je met dat achterlijk zware slagschip dat de C5 is, verrassend hard sturen, maar de Octavia is voor de doorsnee bestuurder (waaronder ook ik) gewoon veiliger, want vergevingsgezinder.
Daar kun je natuurlijk tegenover stellen dat de C5 niet bedoeld is om scherp mee te sturen, maar om je ontspannen en snel, maar zonder misbaar, van A naar B te vervoeren, ook als A voor Archangelsk staat en B voor Brest.
Temperatuur
Ja, dat ligt voor de hand. Een benzinemotor heeft veel minder tijd nodig om op temperatuur te komen dan een diesel. Bij de huidige buitentemperaturen begin ik op één derde van de rit al te merken dat de kachel het lekker doet; bij de C5 duurde dat een stukje langer.
Verbruik
De 1.8TSI is (met een kleine marge) de op één na sterkste benzinemotor die ik ooit zelf gehad heb, en tegelijkertijd de zuinigste. Met de temperaturen van de afgelopen twee weken verbruikte de C5 (een 2.7HDI zespitter) in doorsnee 1 op 13, en de 1.8TSI zit over de laatste 550 km op 1 op 14.4 gemiddeld. Petje af!
Motorkarakter
De motor voelt hetzelfde aan als de motor in de Rover 620TI, een tweeliter turbo uit de jaren negentig. De 620TI had meer topvermogen (200pk) en iets minder koppel (240 Nm bij 2100 toeren), en werd geroemd om de lineaire vermogensafgifte. De 1.8TSI voelt even snel aan. Dat LIJKT alsof de tijd heeft stilgestaan... maar dat is niet zo, want de 1.8TSI doet dat met veel minder spektakel, en met een substantieel lager verbruik (die Rover kwam op z'n best 10 kilometer op een liter Euro95).
De vergelijking met de C5 vertoont meer verschillen. Waar de 1.8TSI bij lagere snelheden een aanzienlijk hardere schop in de rug levert, raakt de C5 bij hogere snelheden nooit buiten adem. Ik denk dat de Skoda het bij een 0-100 sprint wint, maar de acceleratie van 80-180 van de zescylinder diesel is fenomenaal, en heel erg zonder misbaar.
User interface
Het display dat in de C5 (uit 2008) op de plek zit waar bij de Octavia de Maxidot display zit, is zoveel beter dan het Maxidot display dat het niet leuk meer is.
De bediening van de essentiele functies is bij de C5 ook gewoon beter geregeld. Er is geen touch screen, en er zijn meer knoppen op de middenconsole, die, als je de auto kent, makkelijker te vinden zijn zonder je ogen van de weg te wenden.
Verantwoording
Ik ben me akelig bewust dat ik nu bezig ben een auto van 32.000 euro en een klein beetje te vergelijken met een auto die meer dan een halve ton kost. Dat is absoluut een stap terug... maar die stap terug is bewust genomen. Ja, natuurlijk heb ik ook naar de Superb gekeken. Maar een proefrit maakte al snel duidelijk dat de meerwaarde van de Superb, voor wat ik van de auto ga vragen, marginaal is. 80% van de tijd zit ik er alleen in, en 80% van de tijd is dat twintig minuten, tops. Soms zit mijn teergeliefde zeerbeminde naast me, en soms zitten er ook nog kleinkinderen in. En minstens één week per jaar zitten er vier mensen in en een bak kampeerbagage, en een vouwwagen aan de trekhaak. Daar hoef ik geen Superb voor te kopen. Dat paste ook in de C5 Tourer, dat paste ruim in de C5 Break die eraan vooraf ging, en de Octavia heeft meer kofferbakruimte dan beide. En daar voegt de Superb, met de achterbank in de "de kleinkinderen gaan ook mee kamperen" niks aan toe.