Even voorstellen dan maar: mijn O2FL

peterhuppertz

Forumguru
Neeneenee... het ging om oudere auto's, waarvan soms de accu sowieso al twijfelachtig was. Ik herinner me een Escort, een Renault 12, en een T2.
 

peterhuppertz

Forumguru
Ik heb nu een week geleefd met deze auto. Wat korte ritjes op zaterdag, maandag en vrijdag, en woensdag 220 km op en neer. Intussen heeft de auto zo-goed-als-OEM-Bluetooth-telefoonintegratie (zie hier voor een uitleg), en er zit sinds vanmiddag een fatsoenlijke telefoonhouder in.

Mijn indruk van de afgelopen week is sterk gekleurd door het feit dat ik tot een week terug rondreed in een Citroën C5 Tourer zescylinder diesel met hydraulische vering, en een bak opties waarvan een VAG-optiecatalogus rode koontjes krijgt. Lees dus het onderstaande met dat in het achterhoofd...

In de tests van de Octavia staat steevast dat de vering van de auto is afgestemd op comfort. Het is mijn stellige overtuiging dat de auteurs van deze tests niet weten wat veercomfort is. De vering is OK, maar ook niet meer dan dat, en de demping ervaar ik zonder voorbehoud als spartaans.
Ondanks dat helt de auto meer over in bochten dan ik gewend ben. Da's even wennen.

De stoelzittingen zijn nogal kort. Afgezien daarvan vind ik ze comfortabel. Ik vraag me wel af hoe mensen die breder zijn dan ik de stoelen ervaren.

De auto is zelf heel stil. Waar de stationair bij de zespitter HDi hoorbaar was, is de 1.8TSI fluisterstil bij stationair, en niet storend op snelheid. Hoewel de koets ook stil zat is, dringt het afrolgeluid van de banden wel duidelijk beter door in het interieur dan ik gewend ben.

Die 1.8TSI hangt met grote aandacht aan het gas. Vanuit stilstand is het ding heel alert, en dat is met name als je uit een diesel komt wel even wennen. Als die diesel eenmaal op stoom was, was er geen houden aan... qua tusselacceleratie op snelheid legt de Skoda het zonder meer af tegen de V6 diesel, maar daar hoeft 'ie zich niet voor te schamen, want dat ding heeft twee turbo's en op zo ongeveer elk toerental tussen 10 RPM en rood 450 NM koppel. Maar tot 130 km/u geeft de Skoda niks toe, en vanaf stilstand tot 120 km/u is 'ie sneller.

Zo'n DSG is best een goeie bak. Ik had geen klachten over de zestraps automaat in de Citroën, maar ik heb ook geen klachten over deze DSG. En dat heb ik in een VAG-bak weleens anders meegemaakt.

De Skoda gebruikt per kilometer minder benzine dan de C5 aan diesel lustte.

De Skoda gebruikt per maand ongeveer 110 euro aan wegenbelasting minder. :D

De Skoda lust, met de achterbank op z'n plek, ongeveer 100 liter MEER aan bagage dan de C5, die een centimeter of 30 langer is. Volgens mij is het een Tardis, maar dan uit Tsjechië.

Als ik erin zit, voel ik me best lekker. Ik vind dat lichte interieur erg fijn (dat had ik in de C5 ook), ik vind het stoffen Elegance-meubilair erg prettig (de C5 had leer, en daar heb ik niet zoveel mee), en ik vind al die opberg- en afleg-plekjes best fijn; ik kan de auto een stuk opgeruimder houden zo.

Lang verhaal kort:
Is het een stap terug in termen van reiscomfort? Absoluut. Maar de vergelijking tussen een auto met een nieuwprijs van even over de 32k en een tikkie over de 50k is ook niet eerlijk.

Ben ik er ongelukkig mee? Absoluut niet. De auto wordt gebruikt om mij drie dagen per week naar mijn werk te brengen, met enige regelmaat door mij en mijn echtgenote (die zelf een C3 rijdt), en met enige regelmaat voor het vervoeren van onze kleinkinderen. Onze kinderen rijden zelf maar (de jongste en haar echgenoot hebben ook een Octavia 2). We gaan nog weleens op vakantie met de kleinkinderen en de vouwwagen (vandaar de 1.8), en dan komt die enorme bagageruimte goed uit.

Deze auto doet alles wat we nodig hebben, en genoeg van wat ik wil. Klaar.
 

bobbl

Forumguru
Wat een mooie verhalen schrijf je!
Over het afrolgeluid: dat komt hier vaker langs, dus je bent zeker niet de enige die dit ervaart.
Veel plezier met de Octavia!
 

peterhuppertz

Forumguru
Morgen mag de Octavia op doktersbezoek, bij Toon van Eijk in Bodegraven.

Ik ben zo'n eikel die vindt dat je auto zo goed is als de garage die de auto onder handen heeft (en de relatie die je met dat bedrijf hebt).
Ter illustratie: ik ben decennia lang Citroën-rijder geweest... ook in de jaren '80, toen iedereen zei "Franse auto's + elektronica = brand". Toch hadden twee van de drie meest betrouwbare auto's die ik gehad heb zo'n double chevron op de neus. In mijn eerste Citroën-periode had ik een voortreffelijke relatie met Civer, en in mijn tweede met achtereenvolgens Renard en Johan Oldenhage. Voor die laatste twee zat ik wel ruim een half uur in de auto om er te komen... maar dat had ik ervoor over. Daar kan ik overigens nog een aantal boeiende verhalen over vertellen, maar dat is misschien meer materiaal voor de koffietafel. ;)

Anyway: op zoek naar een garage waar iedereen tevreden over was kwam ik terecht bij Toon van Eijk, en die zit toevallig op zeer korte afstand van hier. Ik hoop dat mijn ervaringen bij Van Eijk vergelijkbaar gaan zijn met die bij Johan Oldenhage. De auto vindt dat 'ie een servicebeurt wil, en voor de mobiliteitsgarantie is het zeker de moeite waard om het bij een erkend Skoda-servicebedrijf te laten doen. Uitgaande van wat ik lees denk ik dat ik voor korte service-intervallen moet gaan (dus eens per maximaal 15.000 km, zeker gezien het feit dat ik niet verwacht 15.000 km per jaar te gaan halen).

Vandaag heb ik, na 500 km, even olie gepeild, en tot mijn genoegen was het niveau op de peilstok nog exact hetzelfde als 500 kilometer geleden, dus daar is geen directe reden tot zorg.
Is het de moeite waard om morgen even te laten kijken naar de stand van de nokkenaskettingspanner?
 

Cordoba

Forumguru
Ik ken Toon van Eijk eigenlijk alleen van het langsfietsen (als ik in Bodegraven moet werken en de fiets pak) en ik heb er wel eens wat clips gehaald, omdat ik het raammechanisme van mijn auto moest vervangen. Mijn indruk is dat het een net bedrijf is, en ook alert naar de klant, en er staat een bloedmooie antieke Skoda in de etalage, ook al is de klassieker niet puntgaaf.
 

peterhuppertz

Forumguru
Nou, de eerste beurt zit erop. Olie, alle filters, gelijk remvloeistof meegenomen op advies van Van Eijk. De auto is weer fris, en zou een jaar lang klaar moeten zijn (ik verwacht niet meer te gaan rijden dan 10 a 12k per jaar). Ik heb nu pas het gevoel dat de auto echt "van mij" is.
We hebben nog vijf maanden en drie weken garantie, dus vanaf nu ga ik 'm nauwlettend in de gaten houden.

Mijn woon/werkritjes zijn redelijk "onderkoeld". Ik zit 300 meter vanaf mijn voordeur al op de A12, en ga er dan, na een paar kilometer op de cruise control op de rechterbaan, bij de eerstvolgende afslag weer af, dus tegen de tijd dat de motor op bedrijfstemperatuur is, zit ik al bijna op de N11, en daar mag je honderd, dus dan gaat weer de cruise control aan. Dat kan, want ik vertrek nogal vroeg en heb dus zelden last van files. Vervolgens volgt een stukje provinciale weg met een paar rotondes, en dan mag 'ie af en toe even een beetje accelereren... omdat het lekker is, en omdat het geen kwaad kan voor het blok. ;)
En dat drie keer per week, want wij hebben twee vaste thuiswerkdagen per week. Dan mag de auto een dagje een dutje doen.

In het kampeerseizoen mag 'ie een paar keer werken voor zijn geld, met een vouwwagen aan de trekhaak, vaak in heuvelachtig gebied, soms erger... in 2009 zijn we met de XM, met de klapkar erachter, de Pyreneeën in gegaan. Da's best boeiend rijden, als je in de wolken zit en er ineens een koe midden op de weg staat die je pas 10-15 meter van tevoren ziet.
 

Henrik

Forumguru
Als je van Waarder naar Papekop rijdt, zitten er in die weg (80km/u) een paar bruggetjes. Het brugdek is niet verzakt, maar de weg wel.
Ik heb zelf jaren in Waarder gewoond, dus is weet precies over welke stukken (2) je het hebt. Wat een draken van bruggen zijn dat zeg... Gelukkig besefte je op tijd dat je een beetje bij moest remmen @peterhuppertz
Zelf vind ik dat de Octavia (ik rijd een O3C) heel weinig last heeft van drempels. Hiervoor reed ik een Peugeot 308, die daar meer last van had en ook de Fords die ik heb gehad schuurden sneller over het asfalt dan de Octavia...

Geniet van je mooie auto!
 

peterhuppertz

Forumguru
Wat een draken van bruggen zijn dat zeg...
Die bruggen zijn wel okee. Het is het land eromheen dat in hoog tempo verzakt. ;)

Hiervoor reed ik een Peugeot 308, die daar meer last van had en ook de Fords die ik heb gehad schuurden sneller over het asfalt dan de Octavia...
Grote oneffenheden worden inderdaad adequaat verwerkt -- vanuit het standpunt van de auto gezien, maar niet vanuit het standpunt van mijn onderrug. Er zijn, in heel grove streken, twee manieren om met drempels om te gaan:
1. zoals een hydropneumatisch geveerde Citroën het doet, en
2. zoals alle andere auto's het doen.

Lang geleden had ik mijn neef als passagier in de CX. Toen hij zag dat ik zonder vaart te minderen op een Haagse drempel af reed, zette hij zich schrap tegen het dashboard, en piepte alarmerend "drempel, drempel!" Twee tellen later, nadat er binnen de auto precies niks was gebeurd, keek 'ie achterom en zei heel verbaasd "waar issie nou?" ;)
 

peterhuppertz

Forumguru
Vandaag heb ik de auto 2 weken en een dag.
Gistermorgen realiseerde ik me dat ik niet meer bij het buitenkomen zoek naar een grijze C5, om me bij het zien van een bordeauxrode Octavia te realiseren dat dat de auto is waarvan ik de sleutel in mijn knuist heb.

Tijdens de ritten tussen huis en werk (en vice versa) zijn er een aantal zaken die ik me nog acuut realiseer:
  • de vering
  • het weggedrag
  • de temperatuur in het interieur
  • het verbruik
  • het motorkarakter
  • de user interface
In volgorde:
De vering.
Dat behoeft verder geen betoog. Mijn vorige auto veerde als een auto die zwaar boven zijn stand leeft. Wij citrofielen die ouder zijn dan veertig vinden een C5 Phase 3 (de C5 vanaf 2008) betrekkelijk stug afgeveerd. Ik realiseer me nu acuut dat wij citrofielen van boven de veertig qua vering ver boven onze stand hebben geleefd, want in vergelijking met de Octavia is de C5 Phase 3 een vliegend tapijt. Een Audi A8 (waarin ik ook gereden heb) veert niet comfortabeler dan een C5. Een XM wel, en een CX of een DS helemaal... daarmee vergeleken is een A8 gewoon een Golf met een ego.
Het weggedrag
De Octavia is aanmerkelijk voorspelbaarder dan de C5. Bij het intreden van ongerechtigdheden zoals het over de voorwielen wegschuiven (onderstuur) waarschuwt de auto op een vergevingsgezinde manier.
Daar staat tegenover dat de C5 (die, door het hydractieve veersysteem, merkbaar minder overhelt in de bochten) een stuk harder rond een rotonde gaat zonder een krimp te geven. Maar als 'ie een krimp begint te geven, moet je verdraaid goed bij de les zijn, want de besturing van de C5 is aanzienlijk gevoellozer. Het grijze gebied tussen "niks aan de hand" en "je staat op het punt om met je neus vooruit in die boom daar te eindigen" is met de C5 een stuk smaller dan bij de Octavia. Als je goed bij de les bent, kun je met dat achterlijk zware slagschip dat de C5 is, verrassend hard sturen, maar de Octavia is voor de doorsnee bestuurder (waaronder ook ik) gewoon veiliger, want vergevingsgezinder.
Daar kun je natuurlijk tegenover stellen dat de C5 niet bedoeld is om scherp mee te sturen, maar om je ontspannen en snel, maar zonder misbaar, van A naar B te vervoeren, ook als A voor Archangelsk staat en B voor Brest.
Temperatuur
Ja, dat ligt voor de hand. Een benzinemotor heeft veel minder tijd nodig om op temperatuur te komen dan een diesel. Bij de huidige buitentemperaturen begin ik op één derde van de rit al te merken dat de kachel het lekker doet; bij de C5 duurde dat een stukje langer.
Verbruik
De 1.8TSI is (met een kleine marge) de op één na sterkste benzinemotor die ik ooit zelf gehad heb, en tegelijkertijd de zuinigste. Met de temperaturen van de afgelopen twee weken verbruikte de C5 (een 2.7HDI zespitter) in doorsnee 1 op 13, en de 1.8TSI zit over de laatste 550 km op 1 op 14.4 gemiddeld. Petje af!
Motorkarakter
De motor voelt hetzelfde aan als de motor in de Rover 620TI, een tweeliter turbo uit de jaren negentig. De 620TI had meer topvermogen (200pk) en iets minder koppel (240 Nm bij 2100 toeren), en werd geroemd om de lineaire vermogensafgifte. De 1.8TSI voelt even snel aan. Dat LIJKT alsof de tijd heeft stilgestaan... maar dat is niet zo, want de 1.8TSI doet dat met veel minder spektakel, en met een substantieel lager verbruik (die Rover kwam op z'n best 10 kilometer op een liter Euro95).
De vergelijking met de C5 vertoont meer verschillen. Waar de 1.8TSI bij lagere snelheden een aanzienlijk hardere schop in de rug levert, raakt de C5 bij hogere snelheden nooit buiten adem. Ik denk dat de Skoda het bij een 0-100 sprint wint, maar de acceleratie van 80-180 van de zescylinder diesel is fenomenaal, en heel erg zonder misbaar.
User interface
Het display dat in de C5 (uit 2008) op de plek zit waar bij de Octavia de Maxidot display zit, is zoveel beter dan het Maxidot display dat het niet leuk meer is.
De bediening van de essentiele functies is bij de C5 ook gewoon beter geregeld. Er is geen touch screen, en er zijn meer knoppen op de middenconsole, die, als je de auto kent, makkelijker te vinden zijn zonder je ogen van de weg te wenden.

Verantwoording
Ik ben me akelig bewust dat ik nu bezig ben een auto van 32.000 euro en een klein beetje te vergelijken met een auto die meer dan een halve ton kost. Dat is absoluut een stap terug... maar die stap terug is bewust genomen. Ja, natuurlijk heb ik ook naar de Superb gekeken. Maar een proefrit maakte al snel duidelijk dat de meerwaarde van de Superb, voor wat ik van de auto ga vragen, marginaal is. 80% van de tijd zit ik er alleen in, en 80% van de tijd is dat twintig minuten, tops. Soms zit mijn teergeliefde zeerbeminde naast me, en soms zitten er ook nog kleinkinderen in. En minstens één week per jaar zitten er vier mensen in en een bak kampeerbagage, en een vouwwagen aan de trekhaak. Daar hoef ik geen Superb voor te kopen. Dat paste ook in de C5 Tourer, dat paste ruim in de C5 Break die eraan vooraf ging, en de Octavia heeft meer kofferbakruimte dan beide. En daar voegt de Superb, met de achterbank in de "de kleinkinderen gaan ook mee kamperen" niks aan toe. ;)
 

peterhuppertz

Forumguru
Oja, er blijkt nog een trucje aan deze auto te zitten dat ik niet kende.
Vandaag was @Cherokee zo vriendelijk om even een setje winterbanden op wielen langs te komen brengen, en hij liet me zien dat ik in mijn auto een heuse paraplubak achter de achterbank heb zitten.

Kijk, en dat brengt me dan gelijk weer bij een ander verschil tussen de Octavia en de C5: de aflegruimte van de Tsjech is aanmerkelijk doordachter dan van de Fransoos, waarin de paraplu ofwel achter de voorstoelen, ofwel ergens in de kofferbak ronddweilde. Hetzelfde gold voor een zonnebril: daarvoor was in de C5 geen logische plek, en in mijn Octaafje heeft dat ding gewoon zijn eigen plek.

:D
 

CharlesTucker

Forumguru
En vooral dat laatste is voor mij een reden om (zeer waarschijnlijk) toch bij de Tsjechen te blijven voor m'n volgende auto. Het zijn kleine dingen, maar in het gebruik merk je gewoon dat zo'n Octavia ontworpen is door iemand die zelf ook met z'n kinderen met zo'n auto op vakantie gaat, en in het weekend naar de bouwmarkt, naar de sportclub, etc. Er zijn in dezelfde prijsklasse best mooiere auto's te vinden, maar geen handigere.
 

peterhuppertz

Forumguru
Zo... in het traject van het "me eigen maken" van de Octavia is weer een hobbel genomen: mijn eigen muziek heeft een permanente plek gekregen, op een 32GB SDHC-kaartje dat permanent in de Columbus woont, nadat de koppeling tussen de ipod en de MDI-interface in het dashboardkastje niet bleek te werken.

We zijn er echter nog niet. Volgens de navigatie in de Columbus rijd ik ergens in Duitsland, hoofdzakelijk door het gras of tussen de bomen, terwijl de bewegwijzering toch echt bevestigt dat ik me op de N11 tussen Bodegraven en Alphen aan den Rijn bevind.
Desgevraagd zegt de Columbus: satellieten: 0/11, status: no fix.
Ik ben er nog niet uit wat dat veroorzaakt. Maar even een nieuw draadje openen in het betreffende forumdeel.
 

fiestaman

Forumguru
Leuke verhalen lees ik hier.

Wat betreft de navigatie, denk ik dat het de gps antenne niet al te goed werkt, aangezien je geen satelliet ontvangst hebt.

Voor de rest, blijven genieten van de wagen
 

peterhuppertz

Forumguru
Ik had al zo'n vaag idee. Die dingen schijnen vaker stuk te gaan, en ik zie ook dat de mijne niet helemaal vast zit aan de achterkant.

De autowinkel waar ik het ding gekocht had zei ook al "dat is negen van de tien keer die antenne waarmee het misgaat". Hij gaat een nieuwe bestellen.
 

peterhuppertz

Forumguru
Geloof het of niet, vandaag heb ik voor het eerst in serieuze regen gereden.

Nou was er iets waaraan ik me bij de Citroën in hoge mate ergerde. Die auto was in veel opzichten verschrikkelijk doordacht, maar in één of twee opzichten niet. De eerste (al genoemd) is de onlogische aflegruimte (dat is in de Octavia beter geregeld), en de tweede is nog veel stommer:

De gevoeligheid van de regensensor in de Octavia is te regelen zoals het hoort: met een knopje op de ruitenwisserpook.
De gevoeligheid van de regensensor in de C5 is alleen te regelen met een Lexia! Er zit nergens een knopje waarmee de gebruiker het zelf kan, en ik vind dat een kansloze weglating.

Nou moet ik erbij zeggen dat in de laatste C5 de standaardafstelling gelukkig redelijk in orde was, maar in de eerste C5 die ik had was die sensor echt afgesteld op standje ADHD.

Dus vandaag was ik weer eens echt blij met het Octaafje.
Zaterdag ook, trouwens. Ik ging naar de stort met het stoffelijk overschot van een heel fikse bureaustoel en een dode kruiwagen, en nog wat zooi. Toen ik alles in de kofferbak had gefrot liet de Octaaf een boertje, en vroeg 'ie om meer. Ik denk zomaar dat dat in de C5 Tourer alleen met hevig proppen zou zijn gelukt.
 

Cordoba

Forumguru
@peterhuppertz Ik vrees dat je "Lexia" even moet vertalen:
De gevoeligheid van de regensensor in de C5 is alleen te regelen met een Lexia!

Ik denk dat je langzamerhand gaat wennen aan de andere logica in een Vagmobiel ten opzichte van een Citroën, het duurt even maar je komt wel over de cultuurschok heen.

Wat het omgaan met hobbels betreft: de Skoda's gaan daar redelijk mee om, maar in de meeste Skoda's zitten stoelen die net wat minder zijn dan in de andere Vagmerken. (kwestie van voorkeur van de kopers)
 

peterhuppertz

Forumguru
@peterhuppertz Ik vrees dat je "Lexia" even moet vertalen:

... sorry. Volgens mij is dat het equivalent van VDCS of VCDS of hoe heet het... een programma voor diagnose en instellingen dat je via de OBD-interface koppelt.


Ik denk dat je langzamerhand gaat wennen aan de andere logica in een Vagmobiel ten opzichte van een Citroën

Ik zal wel moeten.
Wat ik qua praktische zaken (dus afgezien van de zetels en de vering) mis is:
  • dat ik, als ik in het stervensdonker mijn hand in de buurt van het opbergvak in het portier breng, er een lichtje aan gaat
  • de maxidot-versie van de C5 ten opzichte van de maxidot in de Škoda. Sowieso het hele dashboard van die C5, dat heel intelligent in elkaar steekt.
  • de automatisch dimmende buitenspiegels
  • het oplaadbare zaklampje dat in de kofferbak geklikt zit
  • het feit dat, wanneer je je richtingaanwijzer wat langer aan laat, de "tik tak" ineens een stuk luider wordt, zo van "vergeet je niet iets?"
  • het ENORME "handschoenenvak", waarin je moeiteloos een anderhalveliterfles kunt koelen
  • de superieure audio
  • het feit dat, als je de voorruitontwaseming aanzet, gelijk je haar gefohnd wordt (dat standje noemde mijn vrouw weleens de Mistral, en je voorruit was ook echt in een oogwenk ontwasemd)
  • en natuurlijk de bochtverlichting. Gelukkig woon ik nu in de bebouwde kom, dus echt heel erg missen doe ik het niet dagelijks.
Daar staat tegenover dat ik een boel zaken ook als prettiger ervaar dan in die C5, die toch bijna 20k in euro's duurder was.

Qua stoelen: de stoelen in mijn O2 voelen toch minder "plankerig" aan dan de stoelen in de laatste Golf waar ik in zat. Kanttekening is wel dat ik me, gezien mijn smalle bouw, afvraag hoe mensen dat vinden die breder zijn dan ik. Ik vind de zijdelingse steun uitstekend, maar ik kan me voorstellen dat je, als je groter bent dan ik, daar heel anders tegenaan kijkt. Ik zal mijn schoonzoon, die ook in een O2 rijdt, maar die ongeveer 30 centimeter langer, en breder, is dan ik eens vragen hoe hij het ervaart.
 

Spinal

Forumguru
De bocht verlichting is te programmeren met VCDS, heb ik ook gedaan. Net als de coming home/leaving home via de mistlichten, 4x knipperen ipv 3x met de comfort knipperlichten etc.
Wat betreft de stoelen dat was mij ook opgevallen. Goede zijdelingse steun maar met een dikke trui en winterjas wordt het krap. De wat stevigere mensen zitten wat minder prettig kan ik me voorstellen.
 

Cordoba

Forumguru
@peterhuppertz Ik hoor ook eerder tot de smalle dan de brede jongens, maar ik heb bij mijn auto het zitmeubilair wel gewisseld met dat uit een Seat Ibiza FR: die had 'sportieve' stoelen, en vooral een veel betere ondersteuning van de onderbenen. Bij de originele zetel zat ik al na 3 kwartier rijden ongemakkelijk, waar ik bij eerdere auto's eigenlijk geen enkel probleem had. Daar moet ik wel bij aantekenen dat ik al sinds begin jaren 90 alleen auto's heb gehad met semi-kuipstoelen. (Recaro's die voor de autofabrikant waren gemaakt voor de sportievere uitvoeringen).
 

peterhuppertz

Forumguru
De bocht verlichting is te programmeren met VCDS
Jajajaja... maar ten eerste vraag ik me af of dat ook voor mijn O2 opgaat (ik denk het niet), en ten tweede haalt zo'n in de bocht aanspringende gloeiende spijker het niet bij de echt meedraaiende xenonlampen die ik had.
'sportieve' stoelen
Het zal je niet verbazen dat dat mijn voorkeur niet heeft. Ik denk nog weleens met weemoed terug aan het meubilair van mijn CX. Dat waren geen stoelen waar je "op zat", dat waren therapeutische zetels die je omhelsden, die je liefhadden, en die niets minder wilden dan je zo gewichtloos mogelijk isoleren van de trivialiteiten van het dagelijks leven. Met "sportief" had dat niks te maken, maar wel met dat de lieftallige schone die voor het eerst naast je in de auto gaat zitten met omfloerste stem zegt "ooooh.... die stoel!... het maakt me niks uit waar je naartoe rijdt. Kunnen we niet door naar Parijs? Als ik maar niet uit hoef te stappen..." :)

Maar ik dwaal af.
Het beeld dat ik van Škoda heb is van een goed geconstrueerd no-nonsense-voertuig, zonder opsmuk, tegen een fatsoenlijke prijs. Mijn eerste Octavia, zeg maar. Niet spartaans zoals een Dacia, maar gewoon een goede comfortabele, fatsoenlijk uitgeruste auto waarvan je denkt "oh... als het mooi had moeten zijn, had u dat eerder moeten zeggen."
Zo'n auto die door de accessoire- en "tuning"-industrie niet serieus wordt genomen, en waarbij je je niet druk maakt of die lelijke trekhaak je bumper verpest.

Het wordt me wel duidelijk dat dat beeld dat ik heb van Škoda achterhaald is door de VAG-realiteit.
Maar gelukkig heb ik een O2. Die is niet "dik", hij heeft iets... aandoenlijk karakteristieks, zeg maar. Een beetje zoals de C5 Phase 2, die nog het meest leek op een aangespoelde walvis, waar de C5 Phase 3 probeerde om tegelijkertijd op een Audi en een BMW te lijken. Fantastische auto, maar qua vormgeving wel erg karakterloos.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan