Even voorstellen dan maar: mijn O2FL

peterhuppertz

Forumguru
Vanmiddag heb ik de Octavia 2FL Combi 1.8TSI Elegance opgehaald. Een heel nette auto, uit 2012, met 134k op de teller, in de statige ("ouderwetse"?) kleur Bordeauxrood, en sinds een paar dagen uitgerust met trekhaak. En zonder Rattle of Death, en zonder blauwe walmen of de lucht van verbrande olie. Fatsoenlijke, want niet te opdringerige, velgen, twee Dunlop SP Sport-achterbanden die nog wel een jaartje mee moeten kunnen, en twee stuks nagelnieuwe Michelin Primacy 3 voor. Parkeersensoren voor en achter. Met iPod-aansluiting, maar zonder blauwe tanden. Maar dat komt nog wel.

Zes dagen geleden maakten we voor het eerst kennis...

upload_2018-2-16_23-26-9.png

... en vandaag kwam 'ie voor het eerst thuis.

upload_2018-2-16_23-28-35.png

Ik heb er nog maar een kilometer of zeventig mee gereden, dus veel kan ik er nog niet van zeggen, maar er zit een half jaar Bovag-garantie op, dus we gaan het zien.

De auto komt hier een parkeerplaats bezetten die voorheen in beslag werd genomen door een C5 Tourer met een dikke zescylinder diesel in het vooronder. Dat was een heeeeel fijne auto, maar ook een diesel van 1770 kilo, dus je raadt 't al: de jongens en meisjes van de motorrijtuigenbelasting waren blij dat ik 'm had, en omdat ik veel minder ga rijden was dat niet meer uit te leggen. Aan mezelf niet, en ook aan het blok (dat in de winter twee derde van de woon-werkafstand nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te komen) ook niet. Mijn hart bloedde toen ik die auto achterliet, maar PSA heeft geen benzinemotoren die me aanstaan, en deze Octavia is een verstandiger keuze.

Ik hoop dat het olieverbruik binnen de perken blijft, en dat de Rattle of Death uitblijft. Ik heb er wel een half jaar BOVAG-garantie op.
Het is zonder meer een vlotte auto... hij hangt met grote belangstelling aan het gas, maar is toch lekker zuinig: op de terugweg heeft het ding, van deur tot deur, zich niet heel dorstig gedragen, kijk maar:

upload_2018-2-16_23-47-10.png

En nee, dit is inderdaad geen MaxiDot-display (denk ik tenminste...). Maar ik vind het prima, ik zie erop wat ik wil zien.
 

CharlesTucker

Forumguru
Hele mooie auto en kleur, veel plezier ermee!
En inderdaad, zoals anderen ook al verteld hebben, wel een maxidot, in die tijd had de Elegance uitvoering altijd een maxidot. Maar waarom ze dat zo noemen is me al lange tijd een raadsel, zo "maxi" is is niet. En zoveel interessants is er ook niet op zien, en zeker niet tegelijkertijd.
 

Horkje

Forumguru
Gefeliciteerd met je nieuwe ride. En inderdaad een aparte kleur in de positieve zin des woords.
 

peterhuppertz

Forumguru
Ik had het kunnen weten... het moest een keer gebeuren. :deuk:

Als je van Waarder naar Papekop rijdt, zitten er in die weg (80km/u) een paar bruggetjes. Het brugdek is niet verzakt, maar de weg wel. Met de C5 (die van een verkeersdrempel niet warm of koud wordt) moest ik daar toch even een klein beetje inhouden.

Vandaag was ik onderweg naar de Jumbo, en dan kom je over die weg. Dus ik hou werktuiglijk een beetje in.
Twee meter voordat ik met de voorwielen bij het bruggetje kom, denk ik "ohshitikrijnietineenCitroënditiseengewoneauto!".

Gelukkig had ik nog geen boodschappen in de kofferbak. :D

Ik moet zeggen dat die Skoda onverwachte grote oneffenheden erg goed verwerkt. Met een Golluf 3 had ik daar leren vliegen, denk ik.

Verder heb ik me de auto vandaag weer een stukje meer "eigen" gemaakt. Achterin staat het kratje met de brandblusser, de startkabels, een klein acculadertje, een noodsetje voor lekke banden, een paar werkhandschoenen, een handdoekje, een led-looplampje op batterijen en nog wat klein grut. Daar moet nog bij: duct tape, tieraps, WD40, en een oud zakmes... en dan kan ik alle gekke dingen onderweg wel aan. De iPod heeft een net plekje gekregen in het handschoenenkastje. De ijskrabber zit erin, en een wissertje.

Ik moet nog hebben:
  • een Bluetooth-voorziening;
  • een steuntje voor mijn telefoonhouder;
... en dat was het eigenlijk.
Zometeen maar eens het gedeelte over het instellingenmenu in de handleiding doorlezen.
 

peterhuppertz

Forumguru
heet "Rosso Brunello". Dat klinkt toch veel beter als je de vraag welke kleur de auto heeft beantwoordt :D

Okee. De kleur van mijn Engelse auto heette "British racing green".
Mijn Citroën had een kleur, die heete "Gris orageux".

Een Škoda is een Tjechische auto. Waarom dan niet gewoon "červeno-hnědý"? Staat gelijk zo lekker authentiek. ;)
 

peterhuppertz

Forumguru
En de minidot is toch ook een lcd-schermpje? Dat was het in mijn F1 (2002) in elk geval wel...
Ik probeer me nu even te herinneren hoe het er in mijn Octavia 1 uitzag (een 2001 Combi Elegance). Wat ik nog weet is dat de climate control drukknopjes had waarmee je de temperatuur kon verstellen, en een display om de ingestelde temperatuur af te lezen helemaal onderaan de middenconsole... en dan onder de brandstofmeter en de watertemperatuurmeter een rechthoekig display. Maar wat daar nou op stond, en of dat een LCD-schermpje was... ik zou het niet meer zeker weten, maar zoiets staat me wel bij.
Maar het is ook alweer dertien jaar geleden dat ik er voor het laatst in zat... dus pin me er niet op vast. ;)
 
Laatst bewerkt:

eriktv

Forumguru
Gefeliciteerd met de aanschaf, mooie chique verschijning :thumbsup:

Leuk om te zien wat je allemaal meezeult in de kofferbak “voor het geval dat”, ik doe dat net zo. Ondertussen niet meer nodig (*klopt af), maar met m’n eerdere, oudere auto’s heb ik me regelmatig heel voldaan gevoeld dat ik zelfredzaam was met tiewraps en ducttape :D. Het werd wel wat veel om in de zijvakken te vervoeren en heb het spul nu sinds vorige week in een sporttas (van Bosch Power Tools). Als je die achter (van achteraf gezien) in de bak van een S2C gooit zie je die niet eens meer liggen :). Ook mooi als je ergens te hulp moet schieten, dan heb je alles bij je.
 

peterhuppertz

Forumguru
Leuk om te zien wat je allemaal meezeult in de kofferbak “voor het geval dat”
Nou... wij zijn verwoede kampeerders, dus het komt in elk geval jaarlijks goed van pas. ;)
Nou zijn we intussen een jaartje ouder, dus we vinden dat we niet meer op een dun schuimmatje op de rotsbodem hoeven te liggen. We hebben een tijdje een camper geprobeerd, maar nog afgezien van het feit dat ook dat ding een vermogen kostte door alleen maar in je bezit te zijn, blijft het, net als een caravan, het gevoel geven dat je in een Tupperware-bak slaapt. En daarom hebben we een vouwwagen. :D
En je staat er nog van te kijken wat je met kabelbinders* en duct tape aan problemen kunt oplossen. Is het niet bij jezelf, dan is het wel bij andere kampeerders. We hebben zo al wat accu's opgeladen van mensen wier kinderen uit verveling de binnenverlichting hadden aangezet. ;)

En ik heb ook nog met een kabelbinder weleens een Laguna gerepareerd die een heel verontrustend geluid maakte in linkerbochten... door het kunststof in de wielkast, waarvan de bout was afgebroken, weer op z'n plek vast te sjorren.

*) ik ga proberen vanaf heden het woord tierap/TY-rap/tiewrap/tie-rip te vermijden, vanwege de foute officiële spelling, en de algemene onzekerheid over de juiste spelling. Officieel is de juiste spelling TY-rap... maar dat weet niemand behalve de firma Thomas & Betts, die het ding hebben uitgevonden en als eersten onder die naam hebben vermarkt.

Een tip: neem, voor kabelbinders en duct tape, de zwarte variant. Witte kabelbinders zijn veel gevoeliger voor UV-straling, en worden dan bros. De aluminiumkleurige duct tape lijdt aan hetzelfde verschijnsel... het valt uiteen onder invloed van zonlicht, en laat bovendien bij verwijdering een vervelend residu achter. De zwarte duct tape noem ik eigenlijk foutief duct tape; het spul heet gaffer tape.
"... GAFFER tape?"
Jazeker. Het is in gebruik bij gaffers.
"... is dat Engels voor kaffer of zo?"
Nope. Een gaffer is een chief lightning technician, de man verantwoordelijk voor het uitvoeren van het lichtplan bij filmprodukties. Zo'n gaffer is nogal met kabels bezig, en die plakt 'ie dan vast aan de grond met... jawel, die zag je aankomen: gaffer tape. Oersterk, vloeistofbestendig, en residuloos te verwijderen. Geluidstechnici bij optredens gebruiken het ook, mede vanwege de bierbestendigheid.
 

Canon-Eye

Forumguru
We hebben zo al wat accu's opgeladen van mensen wier kinderen uit verveling de binnenverlichting hadden aangezet
Toch niet van Skoda's? Daarvan (en van andere Vag-auto's vermoed ik) gaat de ingeschakelde binnenverlichting na maximaal 30 minuten uit, net als de radio...
 
Bovenaan Onderaan