peterhuppertz
Forumguru
Vanmiddag heb ik de Octavia 2FL Combi 1.8TSI Elegance opgehaald. Een heel nette auto, uit 2012, met 134k op de teller, in de statige ("ouderwetse"?) kleur Bordeauxrood, en sinds een paar dagen uitgerust met trekhaak. En zonder Rattle of Death, en zonder blauwe walmen of de lucht van verbrande olie. Fatsoenlijke, want niet te opdringerige, velgen, twee Dunlop SP Sport-achterbanden die nog wel een jaartje mee moeten kunnen, en twee stuks nagelnieuwe Michelin Primacy 3 voor. Parkeersensoren voor en achter. Met iPod-aansluiting, maar zonder blauwe tanden. Maar dat komt nog wel.
Zes dagen geleden maakten we voor het eerst kennis...
... en vandaag kwam 'ie voor het eerst thuis.
Ik heb er nog maar een kilometer of zeventig mee gereden, dus veel kan ik er nog niet van zeggen, maar er zit een half jaar Bovag-garantie op, dus we gaan het zien.
De auto komt hier een parkeerplaats bezetten die voorheen in beslag werd genomen door een C5 Tourer met een dikke zescylinder diesel in het vooronder. Dat was een heeeeel fijne auto, maar ook een diesel van 1770 kilo, dus je raadt 't al: de jongens en meisjes van de motorrijtuigenbelasting waren blij dat ik 'm had, en omdat ik veel minder ga rijden was dat niet meer uit te leggen. Aan mezelf niet, en ook aan het blok (dat in de winter twee derde van de woon-werkafstand nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te komen) ook niet. Mijn hart bloedde toen ik die auto achterliet, maar PSA heeft geen benzinemotoren die me aanstaan, en deze Octavia is een verstandiger keuze.
Ik hoop dat het olieverbruik binnen de perken blijft, en dat de Rattle of Death uitblijft. Ik heb er wel een half jaar BOVAG-garantie op.
Het is zonder meer een vlotte auto... hij hangt met grote belangstelling aan het gas, maar is toch lekker zuinig: op de terugweg heeft het ding, van deur tot deur, zich niet heel dorstig gedragen, kijk maar:
En nee, dit is inderdaad geen MaxiDot-display (denk ik tenminste...). Maar ik vind het prima, ik zie erop wat ik wil zien.
Zes dagen geleden maakten we voor het eerst kennis...
... en vandaag kwam 'ie voor het eerst thuis.
Ik heb er nog maar een kilometer of zeventig mee gereden, dus veel kan ik er nog niet van zeggen, maar er zit een half jaar Bovag-garantie op, dus we gaan het zien.
De auto komt hier een parkeerplaats bezetten die voorheen in beslag werd genomen door een C5 Tourer met een dikke zescylinder diesel in het vooronder. Dat was een heeeeel fijne auto, maar ook een diesel van 1770 kilo, dus je raadt 't al: de jongens en meisjes van de motorrijtuigenbelasting waren blij dat ik 'm had, en omdat ik veel minder ga rijden was dat niet meer uit te leggen. Aan mezelf niet, en ook aan het blok (dat in de winter twee derde van de woon-werkafstand nodig heeft om op bedrijfstemperatuur te komen) ook niet. Mijn hart bloedde toen ik die auto achterliet, maar PSA heeft geen benzinemotoren die me aanstaan, en deze Octavia is een verstandiger keuze.
Ik hoop dat het olieverbruik binnen de perken blijft, en dat de Rattle of Death uitblijft. Ik heb er wel een half jaar BOVAG-garantie op.
Het is zonder meer een vlotte auto... hij hangt met grote belangstelling aan het gas, maar is toch lekker zuinig: op de terugweg heeft het ding, van deur tot deur, zich niet heel dorstig gedragen, kijk maar:
En nee, dit is inderdaad geen MaxiDot-display (denk ik tenminste...). Maar ik vind het prima, ik zie erop wat ik wil zien.