Even voorstellen dan maar: mijn O2FL

Frazajunior

Actief lid
Ik zie hier een combi(natie) tussen “the a-team” en “MacGyver”
Ductape, tiewraps, zakmes, gasbrander, compressor, machinegeweer etc etc en allemaal in het kratje achterin


Ik had het kunnen weten... het moest een keer gebeuren. :deuk:

Als je van Waarder naar Papekop rijdt, zitten er in die weg (80km/u) een paar bruggetjes. Het brugdek is niet verzakt, maar de weg wel. Met de C5 (die van een verkeersdrempel niet warm of koud wordt) moest ik daar toch even een klein beetje inhouden.

Vandaag was ik onderweg naar de Jumbo, en dan kom je over die weg. Dus ik hou werktuiglijk een beetje in.
Twee meter voordat ik met de voorwielen bij het bruggetje kom, denk ik "ohshitikrijnietineenCitroënditiseengewoneauto!".

Gelukkig had ik nog geen boodschappen in de kofferbak. :D

Ik moet zeggen dat die Skoda onverwachte grote oneffenheden erg goed verwerkt. Met een Golluf 3 had ik daar leren vliegen, denk ik.

Verder heb ik me de auto vandaag weer een stukje meer "eigen" gemaakt. Achterin staat het kratje met de brandblusser, de startkabels, een klein acculadertje, een noodsetje voor lekke banden, een paar werkhandschoenen, een handdoekje, een led-looplampje op batterijen en nog wat klein grut. Daar moet nog bij: duct tape, tieraps, WD40, en een oud zakmes... en dan kan ik alle gekke dingen onderweg wel aan. De iPod heeft een net plekje gekregen in het handschoenenkastje. De ijskrabber zit erin, en een wissertje.

Ik moet nog hebben:
  • een Bluetooth-voorziening;
  • een steuntje voor mijn telefoonhouder;
... en dat was het eigenlijk.
Zometeen maar eens het gedeelte over het instellingenmenu in de handleiding doorlezen.
zie
 

peterhuppertz

Forumguru
Haha, ik moet ineens denken aan die keer dat ik bij mijn (nu ex-) collega op bezoek was. Ik had toen nog de C5 Phase 2, en daarvan was de kofferbak ongeveer net zo idioot groot, dus daar had ik dat kratje ook in. Hij was bezig zijn hobbyschuur in te richten.
"Nou moet ik dit bosje eigenlijk even vastzetten met een tierapje".
"Moment... ik ben zo terug."
"... Ha, dankjewel!"
[...]
"F*ck, die slotbout zit vastgeroest!"
"... momentje". Ik kom terug met de WD-40.
"Hallo hee. Dankjewel, u is een uitkomst!"
[...]
een uurtje later... het wordt al donker. Van onder de net gebouwde werkbank klinkt een geluid van een schedel tegen hout, gevolgd door een vloek en een taalkundige ui. "Ik zie geen flikker onder die werkbank... als ik hier nou stroom had, kon ik even mijn looplamp aanzetten."
"... momentje..."
"OH WOW! Jezus, wat geeft dat ding een licht!, Dank je!"
[...]
(na het opmaken van de duct tape) "... eeh, Peter, ikke, ik durf het bijna niet te vragen, maar-"
"Haha... momentje."
Hij piste zowat in zijn broek van het lachen toen ik met een rol duct tape terugkwam. Toen we klaar waren, liep hij mee naar de auto, en toen 'ie het kratje zag, mompelde hij inderdaad iets over McGyver.
 

peterhuppertz

Forumguru
In alle ernst: je staat ervan te kijken hoe je jezelf (of anderen) in benarde situaties kunt helpen met een paar simpele dingen als kabelbinders, een rol gaffer tape, startkabels, een led-looplampje en een simpel zakmes. Omdat het kratje hetzelfde formaat heeft als het kratje met tentspullen (haringen, tenthamer, oploopblokken, scheerlijnen, stormband, campingsnoer en dat soort dingen) kunnen we dat er zo op zetten als we met de vouwwagen op stap gaan, en al die zaken kunnen ook heel erg van pas komen bij het kamperen.
 

peterhuppertz

Forumguru
De eerste 2000 km zit erop.

Over die eerste 2000 km is er geen, ik herhaal GEEN, olieverbruik zichtbaar op de peilstok. Elke peiling is verricht met de auto op dezelfde plek, waar 'ie bovendien keurig waterpas staat (dit in verband met het feit dat, door een domme ontwerpfout, de peilstok aan de rechterzijkant van het blok in het carter duikt in plaats van in het midden).

Ben ik blij? Ayup.
Bevestigt dit mijn vermoeden dat de problemen zich in bouwjaar 2012 al merkbaar minder voordeden? Het lijkt er wel op. Ideas, anyone?

Tijd om TVS eens aan te kijken voor een DSG life extender. :)
 

peterhuppertz

Forumguru
Ex-collega met Golluf en wasdroger: "Past dat wel? Of kan je de achterbank neerklappen?"
Ondergetekende [klapt achterbank niet neer; opent kofferbak]: "Welkom in de grootste kofferbak in het C-segment."
Ex-collega
[raapt onderkaak weer op van straat]: "Holy f*ck."

:deuk:
 

peterhuppertz

Forumguru
Zo, dan. Gisteren voor het eerst een stukje gereden met vier volwassenen (waaronder ik de bestuurder), één kind, en een beetje bagage. Alles bij elkaar geschat op 350 kilo.

Wat leren wij hiervan?

1. De 1.8TSI in mijn oh twee, met 160 paarden en 250 newtonmeters, is nu niet langer "vinnig", maar gewoon "adequaat".
2. De vering achteraan is niet langer "adequaat". Ik heb twee verkeersdrempels genomen, waarvan de tweede behoedzaam. Ik heb twee keer mijn trekhaak tamelijk hoorbaar aan de grond gereden.

Hmm. :thumbsdown:
 

Spinal

Forumguru
Bekend probleem bij de O2 met trekhaak. Ik heb gekozen voor Eibach veren (-3cm) staat zoveel mooier en nog steeds even comfortabel en omdat de veren progressief zijn raak je geen drempels meer.
 

peterhuppertz

Forumguru
Ik heb net een topic van vele pagina's zitten doorspitten over hulpveren versus verlaging.
Ik heb sterk de neiging voor hulpveren te gaan... ik behoor niet tot de groep die kickt op een verlaagde auto. :)
 

peterhuppertz

Forumguru
Even wachten tot de zon weg is...

upload_2018-4-21_21-12-53.png

dan wordt 'ie gewassen, mijn knuffel-autootje.

upload_2018-4-21_21-13-28.png

Met de hand, eerst voorgespoeld, daarna met twee emmers gewassen, met een microvezel-spons en een aparte emmer om de spons in uit te knijpen, en een emmer met auto-shampoo, en daarna afgespoeld en afgezeemd... om het forum tevreden te houden. ;)

Hij staat weer te blinken. Dat donkerrood is toch een dankbare kleur. Veel mooier dan die zwarte van de overburen.
 

peterhuppertz

Forumguru
Met excuses aan alle verlagingsliefhebbers... het worden hulpveren, van CarSupport.nl. Volgende week donderdag komen ze onder de auto.
 
Mooie tuut, en een aparte mooie kleur makker. Daarnaast onder in het motorruim een prima krachtbron waar je denk ik heel veel plezier aan gaat beleven. Rij op de snelweg tussen de lijntjes, en pas op voor de vangrail, want die is van de Rijkswaterstaat.:maakmegek::thumbsup:
 

peterhuppertz

Forumguru
Daarnaast onder in het motorruim een prima krachtbron waar je denk ik heel veel plezier aan gaat beleven.

Dat was de bedoeling. Heel veel als ook in "heel veel kilometers zonder zorgen".
Er zijn bij dit type drie zaken die erom bekend staan dat te kunnen voorkomen:
1. de 1.8TSI wordt een olieverwerkende industrie
2. de Rattle of Death (distributieketting/spanner issues)
3. de DQ200-koppeling-ellende.

Op volgorde van binnenkomst:
1. Over de laatste 2800 km is op de peilstok geen olieverbruik waarneembaar, dus ik denk dat ik goed zit.
2. Er is geen Rattle of Death, dus we hopen dat dat zo blijft.
3. Er is nu geen (door mij waarneembaar) probleem met een slippende koppeling, en de bak schakelt nu ook bij wat hogere toerentallen dan ik her en der lees. Dat zal in de TVS-Groepsactie verder worden aangepakt (waarvoor ik over drie weken en vijf dagen aan de beurt ben). De bijbehorende motortuning wordt geen standaard Stage2-tuning, want ik hecht aan het tanken van RON95, en wil best lekker veel koppel, maar topvermogen zal me een worst zijn.

Ik vind het inderdaad een erg mooie kleur, zeker in combinatie met het interieur... dat was ook één van de redenen dat ik voor deze auto viel.
 

peterhuppertz

Forumguru
Zo... de hulpveren zitten eronder.
upload_2018-5-3_15-6-2.png

En, zoals je op de foto kunt zien, een gloedjenieuwe schroefveer linksachter... die bleek bij de montage van de hulpveren gebroken.
upload_2018-5-3_15-8-44.png

De schroefveer is door de verkoper (OCHW) zonder ook maar een greintje morren onder garantie vervangen... alsof het zo hoort. En zo hoort het ook... alleen hoor je maar al te snel het tegendeel.

Voor de hulpveren heb ik, volgens eigen voorstel, wel zelf betaald (ik heb ze zelf afgehaald bij Car Support) want produkteigenschap... maar het plaatsen was bij OCHW geheel gratis en voor nop... want produkteigenschap of niet, een auto hoort niet met vier personen een trekhaak aan de grond te rijden, dat vonden zij ook wel.

Probleem met de Octavia blijft natuurlijk de weke achtervering en de lange overhang achter, waardoor dat makkelijker gebeurt. Vandaar dat ik er geen moeite mee had om zelf zorg te dragen voor de hulpveren.

De wagen staat achter nu wat hoger op de pootjes, wat ik geen probleem vind. Hij is, als ik er alleen in zit, wel wat minder soepeltjes in de veren, maar niet dramatisch. Ik heb proefgereden in een verlaagde Octavia die aanmerkelijk stugger was.

Okee, deze hobbel is (mede dankzij dit forum) ook genomen. Nu nog verse achterbanden en een rondje TVS, en dan vind ik 'm eigenlijk wel af.
 

Jewepe

Forumguru
Natuurlijk kan dat, maar een veer van zes jaar oud heeft toch een iets andere karakteristiek dan een nieuwe. Ik had beide kanten vervangen (net zoals je dat met schokbrekers doet).
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan