Ervaringen Octavia 1.0 TSI met de caravan

Phoenix2149

Senior Member
Misschien toch gewoon het gevoel en gezond verstand gebruiken..?

En als je het dan toch zo bont weet te maken dat je de auto aan de kook weet te krijgen : misschien is rijden met een caravan dan gewoon niet voor jouw weggelegd! :wavecry:
Voor mij is de 1.0 voldoende, over 5 jaar kijken we wel weer eens verder. Heb recent een vouwwagen gekocht en die zit ruim onder het max trek gewicht, ook dan hou ik me netjes aan de limieten.

Iemand die ik ken verteld met trots dat hij 130-140 over de peage stuift met zijn caravan. Ben echt uit mijn plaat gegaan, jonge kinderen en al. Wat een debiel. Dan mag hij wel een Sportage hebben, maar dat is niet normaal.
 

hemi24

Forumguru
Voor mij is de 1.0 voldoende, over 5 jaar kijken we wel weer eens verder. Heb recent een vouwwagen gekocht en die zit ruim onder het max trek gewicht, ook dan hou ik me netjes aan de limieten.

Iemand die ik ken verteld met trots dat hij 130-140 over de peage stuift met zijn caravan. Ben echt uit mijn plaat gegaan, jonge kinderen en al. Wat een debiel. Dan mag hij wel een Sportage hebben, maar dat is niet normaal.

Mijn oma vond 60 km/h al heel snel gaan; Max Verstappen is dan nog maar net aan het rollen...

Ik zeg niet dat 130 met een caravan normaal of aanbevelenswaardig is, maar het gevoel kan per combinatie wel héél sterk verschillen
 

Skotavia3

Senior Member
Voor mij is de 1.0 voldoende, over 5 jaar kijken we wel weer eens verder. Heb recent een vouwwagen gekocht en die zit ruim onder het max trek gewicht, ook dan hou ik me netjes aan de limieten.

Iemand die ik ken verteld met trots dat hij 130-140 over de peage stuift met zijn caravan. Ben echt uit mijn plaat gegaan, jonge kinderen en al. Wat een debiel. Dan mag hij wel een Sportage hebben, maar dat is niet normaal.
Als hij ondersteboven ligt snapt hij het vast wel.
Overigens mag het gewoon in Frankrijk, nou was ik er al langer achter dat er bij de Fransosen een steekje los zit.
 

Skotavia3

Senior Member
Met mijn 105 pk TDI (iemand had het over 120 pk in een octavia TDI, (getuned???) en een 1300 kg wegende Knaus gaat het prima, maakt niet uit hoe steil. Je komt pas in de problemen als je in de file komt heuvel op, zeker met een handbak, hoe hou je de koppeling heel als je iedere 2 minuten moet optrekken?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik kom met caravan sowieso niet of nauwelijks boven de 100 en dan nog alleen om het inhalen van een of meer vrachtwagens te bespoedigen. Zodra ik daarmee klaar ben laat ik 'm weer terugzakken tot zo'n 86-87 gps-km/u. Hard zat, en heel veel tijdwinst geeft dat gejakker trouwens toch niet.
 

Phoenix2149

Senior Member
Ik ben benieuwd of die waarde wel klopt. Sinds kort heb ik die mogelijkheid ook, maar altijd als ik kijk staat de teller strak op 90 graden, zal eens kijken na het starten van de wagen of hij niet direct van 70 naar 90 springt o.i.d..

Ja twijfel en beetje over de water temperatuur. Die bleef stug op 90 graden staan maar de olie temperatuur liep langzaam op tijdens een klein stukje terug rijden van de winkel. Zie foto.

 

Canon-Eye

Forumguru
De olietemperatuur wordt vooral bepaald door wat er van de motor wordt gevraagd. De watertemperatuur ook wel, maarrr... die heeft nog een extra regeling doordat een thermostaat de koelventilator regelt die meer lucht door de radiateur trekt als de temperatuur oploopt en vice versa.
Dus het is niet helemaal onlogisch dat olie- en watertemperatuur niet precies gelijk op gaan, toch?
 

Phoenix2149

Senior Member
Verder heb ik van die techniek er achter eigenlijk (veel te) weinig verstand van, deel alleen dat het zichtbaar naast elkaar kan met deze optie.

Nu had ik al een klein stukje gereden en na korte stilstand off-road scherm voor gezet. Tijdens een kilometer of 2 liep olie op van 74 naar 81 en water bleef 90.

Edit:

Net stukje gereden. Water temp komt op bij 50 graden en loopt op per 3 graden. Dus lijkt er op dat als hij 90 aangeeft hij ergens tussen 87-93 zit er vanuit gaande dat bij daling ook per drie gaat.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Dus gelijk als de vertrouwde analoge meter dus bij VAG die altijd snaar strak op 90°C blijft staan (terwijl die in werkelijkheid iets schommelt)

Via een obd programma kan je de water temperatuur uitlezen zoals de ecu die binnen krijgt, die schommelt wel netjes. Jammer dat dat signaal niet in die off-road stand wordt aangegeven...
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Gisteren weer vanuit de Gorges du Tarn (bij Millau) thuis gekomen. 1300 kilometer, startend met 10% hellingspercentage bergop vanuit Sainte-Enimie, via de heuvels rond Clermond-Ferrand en via Parijs weer naar NL.
94 km/u gemiddeld gereden over 1300 kilometer, met een verbruik van 12.2 liter per 100 kilometer, dat is rond de 1 op 8.

Verbluffend goed gedaan, wederom. Het wordt vervelend, maar ik blijf toch echt weer verbaasd over het feit dat dit kan.

Vorig jaar door de pech met mijn Opel Astra met een leen-Astra naar huis moeten rijden. Deze had een 1.4 liter Turbo 4-cilinder benzinemotor met 140 pk. Weggedrag was beduidend minder in vergelijking met de Octavia, de Octavia (met hulpveren) ligt echt als een blok/huis op de weg. Ook motorisch deed de Octavia het veel beter.

En voor de verandering (na de jarenlange vakantie-ellende soap met de Astra): zero (0) problemen. Starten, lopen, sleuren, trekken en gaan met die banaan :thumbsup:
 

1983jeroen

Forumguru
Even een oud topic ophalen.

Ik ben net terug uit de Ardèche met een kleine caravan aan de haak.
Het verbruik viel mij best wel tegen. Het is een Kip Kompakt met hefdak dus smal en laag en maar max. 850Kg, maar toch haalden we amper 1 op 10. We reden volgens de boordcomputer 93km/u gemiddeld op de heenreis.
Gisteren nog een ritje binnen Nederland gemaakt met caravan waarbij ik de maximumsnelheid heb gerespecteerd en kwam daarbij op 1 op 12.
Heb ook nog een grotere caravan. Daarmee kwam ik een tijdje terug amper op 1 op 8 binnen NL.

Wat mij wel echt negatief opviel is dat de auto heel veel moeite heeft met optrekken op een helling. Zelfs op hellingen die echt niet steil zijn kwam ik amper weg. Of met zwaar slippende koppeling of met spinnende wielen.

Ik rijd toch al jaren met caravans, maar heb dit nooit gehad.

Hebben jullie dit probleem ook?

Verder doet de 1.0TSI het heel aardig.
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou... voor een gemiddelde van 93 km/u moet je toch best wel aardig doortrappen, dan moet je toch vrij regelmatig de 100 hebben aangetikt. En die laatste 10 km/u hakken er écht in. En dat dan niet vanwege die 850 kilo, want als dat eenmaal rolt dan rolt het wel door. Nee, het zit 'm vooral in de luchtweerstand, want die neemt kwadratisch toe met de snelheid en blíjft ook continu tegenwerken...
 

hemi24

Forumguru
Het is natuurlijk ook geen wondermachine zo’n 1.0..!
Als er gewerkt moet worden, wordt ook zo’n klein blokje dorstig!
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou, afgemeten aan hoe het blokje toch redelijk moeiteloos en vlot presteert in het dagelijks verkeer vind ik het eigenlijk juist wél een wondermachientje...
 

Bakkertje

Forumguru
Hier vergelijkbare ervaringen @1983jeroen met de Touran 1.5 TSI reed ik zonder caravan 1 op 16 ongeveer, met caravan 1 op 7 a 9, nu met de GTE met de caravan ligt het ook rond de 1 op 7 a 8.
Daarvoor 1.6 diesels gehad en daarbij viel het verbruik nog redelijk mee met caravan 1 op 11 a 12 tegen normaal 1 op 19.

Downsizen is leuk, maar als er gewerkt moet worden dan gaat er veel brandstof door het kleine blokje.
 
Downsizen is leuk, maar als er gewerkt moet worden dan gaat er veel brandstof door het kleine blokje.
Dat doen de 'grotere' blokken ook vrolijk hoor. :cool: .

Met volgeladen aanhanger (750-1000kg) achter de 2.0Tsi is 1 op 7 het gemiddelde (90-100km/u). Ik rijd dan wel veelal met de bak in M en heb dan de indruk dat hij tegen die snelheden minder verbruikt in 6 dan in 7...
 
Bovenaan Onderaan