Ervaringen Octavia 1.0 TSI met de caravan

hemi24

Forumguru
Zoveel rijden er niet met 500+ pk, en die je kunnen passeren, zijn leeg of vrij licht geladen.............
En volle vaart komt dan neer op 89 km/h.
We hebben het bergaf wel wat makkelijker gekregen met betere motorrem en retarders, dat dan weer wel!

Ik denk dat jij dan de pech hebt dat je het merk rijdt wat al die andere chauffeurs achterop hebben staan met een nieuwerwetse Manneken Pis?!?
Volgens mij beginnen de grote jongens voor de lange afstanden tegenwoordig eerst bij 410-430pk.
 

CDK

Forumguru
Ik denk dat jij dan de pech hebt dat je het merk rijdt wat al die andere chauffeurs achterop hebben staan met een nieuwerwetse Manneken Pis?!?
Volgens mij beginnen de grote jongens voor de lange afstanden tegenwoordig eerst bij 410-430pk.

Een enkeling koopt 410, maar inderdaad zie ik heel veel 450/460/500 bij de normale transportbedrijven. Uiteraard ook uitschieters tot 700pk en dat loopt rap bergje op ;)

Edit: excuus we dwalen af :)
 

Atria

Actief lid
Het blijkt dat ik een vaste haak had besteld zonder trekhaakvoorbereiding. Niet bewust overigens. Ik verneem nu dat de trekhaakvoorbereiding inderdaad effect heeft op de koeling. Dus oververhitting zal minder relevant zijn.
Ik heb een seat leon gehad met en zonder trekhaakvoorbereiding. Die zonder werd met dezelfde caravan veel warmer (olietemperatuur). Beide 1.4 tsi. Huidige auto (1.4 tsi) loopt olietemperatuur op lange snelweghellingen ook op naar 125 graden. Rij dan 100 omhoog met caravan van 1100 kilo. Wat opviel aan de foto is dat koelvloeistof ook flink oploopt. Die blijft bij mij op 90 graden. Denk dat dat bij de 1.0 tsi met trekhaakvoorbereiding door de betere koeling minder zal zijn.
 

hemi24

Forumguru
... het LIJKT alsof de koelwatertemperatuur op 90 graden blijft!
Dit is een manipulatie die VAG al jaren hanteert: als ik me niet vergis wordt alles tussen ca. 75 en 105 weergegeven als 90 graden...
Al ‘ie gaat uitlopen, lijkt het ook plots heel rap te gaan.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Je hebt gelijk, ik wilde dit ook nog even melden. Volgens mij is het zelfs 90 graden bij alles tussen de 70 en 110 graden. Dus pas als de temperatuur 111 graden bereikt dan schiet de meter ineens omhoog......
 

Canon-Eye

Forumguru
Daarom vind ik het jammer dat op de mfd de weergave van de koelvloeistoftemperatuur tussen het actuele verbruik en de olietemperatuur zit. Met in hoofdzaak het verbruik in beeld wil ik af en toe even snel de olietemp checken, maar daar zit heen en terug dus altijd die tamelijk nutteloze 90 graden-stap van de koeling tussen...
 

Rallye

Forumguru
Het valt mij wel op dat er dus regelmatig auto’s van een trekhaak worden voorzien terwijl ze niet van trekhaakvoorbereiding voorzien zijn. Als het om nieuwe auto’s gaat vind ik dat nog wel een kritiekpuntje voor de dealer, zeker nu blijkt dat dit toch koelingsproblemen kan opleveren.
 

Jstruijk

Senior Member
Daarom vind ik het jammer dat op de mfd de weergave van de koelvloeistoftemperatuur tussen het actuele verbruik en de olietemperatuur zit. Met in hoofdzaak het verbruik in beeld wil ik af en toe even snel de olietemp checken, maar daar zit heen en terug dus altijd die tamelijk nutteloze 90 graden-stap van de koeling tussen...
Ik kan het nu even niet controleren, maar als ik mij niet vergis kan ik bij onze nieuwe Amundsen precies instellen welke onderdelen er van de autogegevens worden weergegeven en kan ik daar elk onderdeel uit/aan zetten, zo ook de koelvloeistof.
Maar helemaal zeker ben ik daar niet van...
 

Canon-Eye

Forumguru
Koelvloeistoftemp hoeft niet uit, want ik wil hem incidenteel toch wel kunnen zien - ik vind alleen de volgorde onhandig.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Het valt mij wel op dat er dus regelmatig auto’s van een trekhaak worden voorzien terwijl ze niet van trekhaakvoorbereiding voorzien zijn. Als het om nieuwe auto’s gaat vind ik dat nog wel een kritiekpuntje voor de dealer, zeker nu blijkt dat dit toch koelingsproblemen kan opleveren.

Het blijft een lastig verhaal. Je het ook aftermarket trekhaakvoorbereiding, maar dat betreft alleen de electronische modules en bekabeling.
Het blijft dus gissen naar de exacte inhoud van de optie 'Trekhaakvoorbereiding (PKZ)' en dan met name de aanpassingen voor de koeling, als die er al zijn voor de Octavia.
Ik kan er niets definitiefs over vinden en er is ook niemand anders tot nu toe die het met 100% zekerheid kan aantonen door middel van documentatie of iets dergelijks. Ook de dealer geeft mij nog niet het gevoel het 100% zeker te weten........
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp

ertromp

Forumguru
En dan plak je een foto van een Seat in je reactie @hemi25 ;)
Maar ook bij een O3 zit er links onder een koelwatermeter in het dashboard
Die is weer afwijkend van de Seat :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Koelwatertemperatuur staat toch onderin je toerenteller..?]
Wellicht in jouw Peugeot, maar in een Skoda niet hoor.
In de Seat ook, maar dan in de vorm van een rij ledjes. Vind ik niet zo duidelijk, ik zie dan liever het getal in beeld - en als het mogelijk is om de echte temperatuur te vermelden ipv de standaard 90graden dan zou dat op zich wel een vooruitgang zijn.
Al vind ik ook dan nog dat ik actueel verbruik en olietemperatuur liever direct naast elkaar zou hebben. Maar ja, die volgorde zal denkelijk niet te wijzigen zijn?
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Bij mij ook niet......bij de eerst bestelde O3 was het nog niet leverbaar. Bij de tweede O3 kon het wel, maar dat zou wederom een wijziging van opties inhouden. Daar had ik geen vrienden mee gemaakt bij de leasemij en wagenparkbeheerder. Nu is het alleen gebleven mij de moetjes (Techpakket niet meer leverbaar en de noodzakelijke trekhaakvoorbereiding).
 
  • Leuk
Waarderingen: lsp

Phoenix2149

Senior Member
In de Seat ook, maar dan in de vorm van een rij ledjes. Vind ik niet zo duidelijk, ik zie dan liever het getal in beeld - en als het mogelijk is om de echte temperatuur te vermelden ipv de standaard 90graden dan zou dat op zich wel een vooruitgang zijn.
Al vind ik ook dan nog dat ik actueel verbruik en olietemperatuur liever direct naast elkaar zou hebben. Maar ja, die volgorde zal denkelijk niet te wijzigen zijn?
Misschien een idee om de off-road optie aan te laten zetten in de vagcom? Die geeft bij mij de exacte temperatuur (water en olie) aan in het Columbus systeem.

Hebben ze bij mij recent aan gezet. Zelf gebruik ik het niet, maar was hup hup en stond aan. Kun je helling, compas, temperaturen en hoogte aflezen

Hier een filmpje:
 

turboturbo

Forumguru
Gedoe hoor evengoed om zoiets basaals als koelwater temperatuur te willen aflezen.
Laatst in de Citroën van m'n pa begon die langzaam te stijgen terwijl we in de file stonden. Hij kwam telkens niet in het rode gedeelte maar is toch alvast belangrijke info. Misschien is er iets met de koelvinnen aan de hand of de thermostaat.

Als het niet afleesbaar is en je krijgt alleen een waarschuwing als de temperatuur al een kritieke waarde heeft bereikt, is het al te laat om er tijdig nog iets aan te kunnen doen en kan je alleen nog noodhandelen (kachel voluit zetten en als dat niet helpt stoppen en auto af laten slepen)
 

hemi24

Forumguru
Misschien toch gewoon het gevoel en gezond verstand gebruiken..?

En als je het dan toch zo bont weet te maken dat je de auto aan de kook weet te krijgen : misschien is rijden met een caravan dan gewoon niet voor jouw weggelegd! :wavecry:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik let dan ook gewoon op de olietemperatuur, want die is wel op de graad af te lezen. Als die binnen de perken blijft, zal het met de koelvloeistof ook wel meevallen...
 
Bovenaan Onderaan