Ervaringen Octavia 1.0 TSI met de caravan

1983jeroen

Forumguru
Haha herkenbaar. Ik ga ook echt niet tussen de vrachtwagens hangen. Viel me vandaag ook op dat ik met 100 op de teller alleen maar caravans heb ingehaald en zelf niet ingehaald ben door combinaties. Was wel binnen Nederland
 

PizzaPieter

Forumguru
Laat, als je de trekhaak laat monteren achter, de Trailer Stabily Control / Trailer Assist aanzetten (Door de dealer of een enthousiast lid met de juiste apparatuur). Zie deze post: https://www.skodaforum.nl/forum/i/waar-gaan-we-op-vakantie-in-2022.44071/post-991192

Als het geactiveerd is en je hebt iets van verlichting aangesloten op trekhaak (fietsendrager/caravan), dan gaan de ABS en ESP niet tegelijkertijd uit bij het op contact zetten. Zie deze link: https://www.skodaforum.nl/forum/i/trekhaak-en-navigatie.45103/post-980816
 

Canon-Eye

Forumguru
Fiets achterop is mijn inziens, hoe licht ook, nooit slim. Liever voorop, maar liever nog gewoon op de auto of in de caravan. Alles wat de caravan nóg langer maakt, helpt alles behalve mee om de combi stabiel te maken/houden/krijgen.
Slim of niet, soms kan het gewoon niet anders.
Fietsen in de caravan is voor ons onmogelijk: geen ruimte én überhaupt geen mogelijkheid om de fietsen erin te krijgen zonder de frames dubbel te vouwen. Op de auto kan ook niet, want ik krijg die dingen er met geen mogelijkheid op getild. Bovendien ligt daar meestal mijn kajak plus peddel. Daarom plaats ik op onze Eriba Touring 410 (die achter de Leon tot 1180kg mag wegen) de lichtste van onze twee fietsen achterop, de (iets) zwaardere van mijn vrouw gaat op de dissel.
Dé twee toverwoorden zijn: Gewichtsverdeling en Rijstijl. Met 75-80 kg kogeldruk rijdt dit uitermate stabiel, dat heeft de praktijk allang bewezen. Verder hou ik een redelijk rustig tempo aan - meestal rond 90 km/u volgens de gps. Hard zat - ik ben met vakantie en doorjagen levert toch geen tijdwinst van betekenis op, alleen een veel hogere brandstofrekening. Om het inhalen van een vrachtwagen niet te lang te laten duren wil ik 'm toch wel even naar de 100/105 duwen en ook dat geeft geen enkel probleem.

caravan+fietsen-9643.jpg

Dat filmpje in post #164 kende ik trouwens al: het is er uiteraard op gericht om een punt te scoren, maar daardoor in de uitwerking m.i. eerder bedrieglijk dan realistisch. Er wordt namelijk een gewicht verplaatst van de dissel naar de achterkant, zodat er per saldo vooral met een te lage (mogelijk zelfs negatieve?) kogeldruk wordt gereden. En juist dát veroorzaakt die instabiliteit, heb ik al in 1975 (!) ervaren toen we met een hefdakvouwwagen achter onze kever-1300 door Frankrijk toerden. Op enig moment hadden we een grote, vrij zware Bretons-aardewerken pot gekocht en deze, zonder al te veel nadenken, achterin de vouwwagen rammelvrij opgeborgen. Weer op de snelweg schrok ik me rot van de manier waarop de kever leek te zweven en te zoeken. Op de eerste de beste parkeerplaats de gewichtsverdeling in de kar veranderd zodat de dissel weer goed zwaar was en verder geen centje pijn meer gehad.
 

Jogem

Nieuw lid
In juni ook met een Octavia (10-2017) 1.0 DSG met daarachter een TEC 490 (ruim 1300kg ) op pad geweest naar Zuid Frankrijk. Echt een prima combinatie.

110 km/h op de cc in de 5e versnelling. Ik heb flippers, dus heb nagenoeg alles handmatig geschakeld. Geen 1 keer tijdens het rijden het idee gehad dat de Octavia de combinatie niet kon trekken. Niet hele steile hellingen gehad (Route du soleil voornamelijk).

Octavia volgeladen met dakkoffer en de nodige spullen voor gewicht.
 

PizzaPieter

Forumguru
@Jogem , afhankelijk van hoe je de RdS benadert en waar je er vanaf gaat, kom je volgens mij toch aardige heuvels tegen bij Luik, Valance en Nimes. Hoe deed ie t daar?
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Mijn ervaring bij Luik is prima met de 1.0 TSI. Is al tijdje geleden, maar volgens mij ging ik in zijn drie met meer dan voldoende snelheid omhoog (minimaal 80 km/u). Geen enkel probleem!

Voor wat die fietsen achterop betreft, wat @Canon-Eye zegt klopt helemaal. Die filmpjes zijn bedriegelijk (en dus eigenlijk misleidend).
Ja, een fiets achterop heeft vaak een relatief grotere negatieve invloed op de kogeldruk (hoe verder het gewicht naar achteren, hoe groter de invloed), maar als je daar rekening mee houdt en gewoon zorgt dat de kogeldruk voldoende hoog is, dan is een fiets achterop geen enkel probleem.
 

1983jeroen

Forumguru
Luik lukt wel met ca. 90km/u is mijn ervaring van dit jaar.
1 lichte racefiets achterop is geen probleem met een kogeldruk van 75Kg
 

hemi24

Forumguru
Voldoende kogeldruk is één ding bij fietsen achterop (of aanhanger überhaupt); minstens zo belangrijk is om de banden op de juiste spanning te houden én dat de as+schokbrekers in goede conditie zijn. Daar zit namelijk het groteske probleem voor het gaan “wiegen” van de combinatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Jogem

Nieuw lid
@Jogem , afhankelijk van hoe je de RdS benadert en waar je er vanaf gaat, kom je volgens mij toch aardige heuvels tegen bij Luik, Valance en Nimes. Hoe deed ie t daar?
Luik ben ik niet tegengekomen. Ik ben net na Nimes eraf gegaan en zoals gezegd geen pijn op 1 kleine fout na. Klim op de RDS waarbij ik te lagen toeren had in te hoge versnelling waarop koelvloeistof opliep. Terug schakelen, gas los en alles was weer in orde. Gehele reis wel oog gehad voor olietemperatuur, koelvloeistof, toeren en snelheid. Veelal gereden op de cruisecontrol , in z’n 5.

Had de nodige zenuwen, maar deze waren zo weg. Zeer stabiel op de weg.

Ondanks dat ik de combinatie als prettig heb ervaren twijfel ik toch nog om een tuning te laten uitvoeren.
 
Bovenaan Onderaan