Ervaringen Octavia 1.0 TSI met de caravan

Bakkertje

Forumguru
@1983jeroen de koelvloeistof temperatuurmeter is meer een normaal / te hoog indicatie, het is dus niet een analoge meter (ook al doet de wijzer vermoeden van wel).
Dus als ie van 90 graden (het midden) omhoog gaat is ie echt te warm. Het tempo naar beneden brengen is dan het advies. Heb hetzelfde gehad met mijn touran met 1.5 tsi. Uiteindelijk met 80 de berg op ipv 90 dan gaat het allemaal prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Het tempo wat naar beneden moet zeker, maar daarnaast ook 1 of 2 versnellingen terug voor meer toeren (i.v.m. de waterpomp). Klinkt wat raar, maar alleen zo gaat de meter weer terug naar 90.
 

1983jeroen

Forumguru
Klopt, met terugschakelen zakte hij al meteen weer, en iets gas terug en bijna meteen weer terug op 90.

Had laatst te weinig koelvloeistof, dus was bang dat hij het er nu misschien ook ergens uit zou persen door de zware belasting, maar het niveau is nog altijd even hoog als toen de garage het bijgevuld heeft
 

1983jeroen

Forumguru
Inmiddels weer thuis van Luxemburg en de Vogezen met de caravan.
De Octavia heeft het prima gedaan.
Rond de 100 (teller) op de cruise control gisteren zo'n 1 op 9,5 over 600km
 

1983jeroen

Forumguru
Inmiddels is de Hobby alweer verruild voor een Adria. Deze weegt leeg 1017Kg volgens kenteken. Ook 230cm breed.
Gisteren voor het eerst met wat belading gereden en 1 racefiets achterop.
Gaat ook prima. Merk weinig verschil met de Hobby.
1 keer een lichte slinger toen ik een vrachtwagen inhaalde. Reed er te dicht langs eigenlijk. Verder heel stabiele combinatie ondanks dat de auto wat licht is voor zo'n caravan.
Verbruik heb ik niet op gelet. Screenshot_20230819-135329.png
 

Canon-Eye

Forumguru
Zodanig beladen dat de kogeldruk op minstens** het toegestane maximum zit, komt de stabiliteit doorgaans ten goede.
Wij nemen 2 fietsen mee waarvan de lichtste dus achterop gaat en de zwaardere op de dissel.

** De voorafgaande F2c Greenline mocht 50kg op de kogel hebben, maar dat reed oncomfortabel zweverig. Bij 60kg was dat helemaal over, alleen stond het geheel er iets te "doorgezakt" bij, hetgeen is opgelost met de hulpveren. De Leon mag 80kg dragen (heb ook hier hulpveren onder) en dat gaat supergoed.
 
Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Zitten er van die rare kappen op de wielkasten, of moet de as gereviseerd worden?
Dat was mij nog niet eerder opgevallen, maar aan deze kant staat hij lager dan aan de andere kant. Er is nog wel veel ruimte in de wielkast.
Zal thuis op een vlakke ondergrond eens kijken wat het verschil is
 

PizzaPieter

Forumguru
Mijn Bürstner heeft ook 'rare' wielkappen, waardoor wielen diep lijken te liggen, Keertje langs caravanboek rijden, die kan het redelijk snel zien of rubbers kaduuk zijn en vervangen moeten worden (kunt zelf ook even kijken of de remkabels door de balken nog een beetje in het midden zitten, als eerste indicatie. Laten checken door expert altijd slim.

Fiets achterop is mijn inziens, hoe licht ook, nooit slim. Liever voorop, maar liever nog gewoon op de auto of in de caravan. Alles wat de caravan nóg langer maakt, helpt alles behalve mee om de combi stabiel te maken/houden/krijgen.

Daarnaast de dakkoffer op de auto, zodat ik zo min mogelijk spullen in de caravan hoef te leggen en de auto probeer zo zwaar mogelijk te maken (niet door onnodige spullen mee te nemen zoals bakstenen, maar door de spullen die mee moeten te verdelen over zo zwaar mogelijk in de auto en zo licht mogelijk in de caravan, uiteraard rekening houdend met max gewicht dakkoffer en dak)
 

Bijlagen

  • 20230806_122858klein.jpg
    20230806_122858klein.jpg
    165,1 KB · Weergaven: 28
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye ik lees op het web dat het strafbaar is om met een te hoge kogeldruk te rijden. En als dingen strafbaar zijn, dan zal een verzekeraar dat ook zeker aangrijpen op het moment dat er iets gebeurd om onder uitkeren uit te komen.
Nu zal het allemal niet zo'n vaart lopen, maar toch een gewaarschuwd mens telt voor twee..
 

Slider

Forumguru
Voor de 1.0 TSI caravan trekkers hier zoals @1983jeroen en @RichTrip een vraag:

- Hebben jullie Octavia's de trekhaak van fabriek gekregen of later gemonteerd?

Jullie hebben prima ervaringen met de caravan te trekken, maar nu heb ik geleerd dat met fabrieks trailer voorbereiding, ook een grotere radiator ventilator is geplaatst. (300W naar 400W)
Ik heb dat niet en zal een trekhaak gaan plaatsen. Zit te denken om ook de ventilator mee te nemen, lijkt me wel nodig.
 

1983jeroen

Forumguru
Mijn trekhaak is vorig jaar bij aankoop geplaatst. Auto was toen dus al 4,5 jaar oud.

Geen idee of die voorbereiding er al op zat dus
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Net weer terug uit Kroatië. Wederom nul issues. Vrijwel de hele weg 108 km/u op de CC.
Af en toe liep de temperatuur op (logisch, het was onderweg regelmatig 35 graden). Versnelling terug en de meter ging snel weer naar het midden.
Waarschijnlijk de laatste keer met de Octavia op een buitenlandse reis met de caravan.

Totaal (2019-2023):

4x Frankrijk op en neer (2019 twee keer)
2x Kroatië op en neer

Betrouwbaar, pittig, stabiel, beste caravan trekker ooit. En dat na 20 kampeerjaren met de caravan, waarvan 15 jaar naar het buitenland.
 

1983jeroen

Forumguru
In welke versnelling rijd jij dan voornamelijk @RichTrip ?
108 is best een aardige snelheid.
Dat reed ik met mijn diesel en lichtere caravan ook meestal, maar nu blijf ik daar een stuk onder omdat ik het gevoel heb dan tegen het maximale aan te zitten voor de Skoda
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Vlak=5
Lichte helling/glooiing=4
Steile helling/temperatuur loopt op=3

Ik heb 6 nauwelijks gebruikt, alleen op de terugweg even bij lange afdalingen.
In 5 hield ik de snelheid in de gaten, zodra in 5 bij een helling de CC snelheid niet meer vast gehouden kon worden, dan ging ik snel terug naar 4 (en dan vaak ook de CC even uit).

Combinatie is super stabiel. Zat een keer even niet op te letten en zag ineens 119 km/u op de klok staan. Toen maar even snel de snelheid er uit ;)
In Frankrijk op de Peage reed ik overigens continue boven de 110 km/u, ook geen probleem.

Bandenspanning op maximale belading gezet (volgens de sticker). Kogeldruk hoog, officieel is 75 kilo, maar ik heb liever rond de 85 kilo (met eerder een afronding naar boven dan naar beneden).
 

1983jeroen

Forumguru
Redelijk vergelijkbaar met hoe ik rijd dus, al ga ik tegenwoordig wat langzamer.
Net een ritje van 170km gehad met veelal 100 op de teller.
Uitschieter naar 113 volgens de Skoda app. Vond het toen wel wat onrustiger worden, maar verder prima combinatie zo.
Verbruik 1 op 8,7 volgens boordcomputer
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
De snelheid ligt bij mij inderdaad wat hoger. Het zal wellicht ook wel tussen de oren zitten, maar ik heb zo het gevoel dat het relaxter gaat. Ik heb geen last van inhalende vrachtwagens. Ze zitten me ook niet op de kont en ik zit ook zeker niet opgesloten tussen die vrachtwagens. Ik zie heel veel caravans rijden tussen twee vrachtwagens in. Het lijkt mij een nachtmerrie. Je ziet niets en je zit klem. En om nog maar te zwijgen indien er eentje te laat is met remmen......
 
Bovenaan Onderaan