Ervaringen Octavia 1.0 TSI met de caravan

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Het is m.i. vooral een kwestie van in het toerengebied blijven waarbij de motor minimaal 80% van het maximumkoppel levert en daarbij de versnelling kiezen die zodanig past bij de helling dat hij het makkelijk trekt. Zwaarder moeten trekken betekent immers meer warmteproductie, dus als je dat aan de bron al kunt beperken heeft de koeling het ook makkelijker.
Dat is de algemene theorie. Maar mijn 1.0TSI levert zijn maximale koppel zeker al wel bij 3000 toeren. Dus de toeren alleen is niet voldoende, dat blijkt. In de meeste gevallen is het echt nodig het koelwater sneller te laten rouleren door meer toeren te draaien. In theorie zou de motor hierdoor ook iets warmer worden, maar het blijkt dat meer toeren meer koeling oplevert dan minder toeren.

Maar dit treedt overigens maar af en toe op. Bij de meeste heuveltjes/beklimmingen is er niets aan de hand.
 

fobbe

Nieuw lid
Wij stappen nu over van een Octavia Combi 1.2 TSI naar een Octavia Combi 1.5 TSI. We hebben namelijk sinds kort een caravan van leeg 1030kg en beladen 1250 kg. Met die 1.2 misten we toch wat trekkracht, misschien dat de 1.0 wat meer power heeft?
In deze topic wordt trouwens gesproken over hulpveren, is dat in mijn situatie ook aan te bevelen? Stel zonder kinderen en achterin enkel wat bagage?
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@fobbe die 1.5 gaat je dan zeker goed bevallen!
Wat hulpveren betreft zou je het in principe zonder moeten kunnen doen, zeker als je geen kinderen op de achterbank hebt.
Persoonlijk zou ik dan overigens eerder voor progressieve veren gaan volgens mij kan @Antera je daar prima bij helpen
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik heb op mijn Octavia Combi vanaf het begin hulpveren laten monteren. Ik heb er nooit geen last van gehad zonder caravan en met caravan lag de combinatie als een blok op de weg. Dus voor mij was het zeker een aanrader.
Ik heb een 1.0 TSI. Dat gaat prima. Met de 1.5 TSI moeten er helemaal geen zorgen meer zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
De Fabia combi heb ik na de eerste vakantie met caravan laten voorzien van hulpveren. Niet zozeer vanwege doorslaan of zo tijdens het rijden, maar de stilstaande combinatie oogde een tikkie "doorgezakt". Met hulpveren stond het keurig in een strakke lijn. Bovendien vond ik de F2c er ook zonder aanhanger of fietsdrager net effe wat stoerder bij staan.
Bij wisseling naar de Leon ook deze meteen van hulpveren laten voorzien. Bevalt prima tot op de dag van vandaag - met en zonder caravan (of fietsdrager, met 2 e-bikes ca. 75 kg totaal) rijdt het prima en ik ervaar geen stoterig veergedrag.

De 1.0tsi laat zich met de caravan erachter trouwens niet kennen: met de cruisecontrol op 86 rijdt hij 80-81 gps-km/u en de DSG schakelt dan op de vlakke weg gewoon naar 7, ook in sportstand. Zonder cruisecontrol blijft hij in S overigens wel in de 6e; in D gaat hij wel naar 7.
 

1983jeroen

Forumguru
Afgelopen zomer met een Kip Kompakt op pad geweest achter de Octavia.
Die is verkocht.
Nu met een veel bredere, hogere en bijna dubbel zo zware Hobby caravan op pad.

In Nederland gaat dat echt goed met de 1.0tsi
Binnenkort ermee naar Luxemburg en Zwarte Woud. Ben heel benieuwd hoe hij dat gaat trekken.

Screenshot_20230615-232434.png
 

Slider

Forumguru
@1983jeroen Wat zijn kort de specs? Ben heel benieuwd, wil met onze 1.0TSI later ook met caravan op vakantie.
Heb je hulpveren neem ik aan? En hoe zwaar is je nieuwe caravan als max?
 

1983jeroen

Forumguru
@Slider

Het is een Hobby 440SF. Leeg 950 en maximaal 1250Kg.
De caravan is 230cm breed.

De 1.0 is gechipt naar 140pk en 240nm
.
Auto is vorige week voorzien van Mad hulpveren.
Ben ook wel van plan om met een vrij hoge kogeldruk te gaan rijden

Qua spiegels heb ik de keuze uit Emuk en Milenco.
Emuk trilt weinig, maar vind ik erg klein.
Milenco heb ik in 2 maten. De standaard vind ik ook klein. De Grand Aero geeft wel echt veel zicht, maar trilt veel meer.

Heb ook nog ervaring met een 207cm brede en maximaal 1000kg Adria achter deze auto. Wel alleen in Nederland. Dat ging ook goed.
Vooral qua zicht naar achteren was de 207cm wel lekkerder
 
Laatst bewerkt:

Slider

Forumguru
Wow, dat zijn veel specs haha, dank daar voor!
Chippen twijfel ik nog over, zou het wel willen. Mijn Octavia heeft 122k gelopen, dus ook dat zou geen beperking mogen zijn.

Heb ook al meerdere online zoektochten gedaan waarbij iedereen aangenaam verrast was met deze motor en een caravan.
 

hemi24

Forumguru
Emuk spiegels heb je ook in twee maten: standaard en XL..!


Hou er rekening mee dat voor alle spiegels geldt dat deze ook sneller inklappen op bijvoorbeeld enkelbaans wegen met tegemoetkomende vrachtwagens (door de wind)!
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Bij mij klappen de Emuk XL spiegels nooit in tijdens het rijden. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik op tweebaans wegen altijd een beetje naar rechts ga als er een vrachtwagen mij tegemoet komt rijden.
 

Bakkertje

Forumguru
@hemi24 Ik heb repusel spiegels en die zijn nog nooit ingeklapt door de wind. Heb ze op de S2, Touran, 2x Passat B8 en een Audi A4 uit 2001 gebruikt, nooit ingeklapt
 
Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
Dat inklappen is mij hele lang geleden eens overkomen met niet gestroomlijnde spiegels op een Peugeot 206.
Met de auto's daarna nooit meer. Denk combinatie van betere constructie van de autospiegel en meer stroomlijn van de opzetspiegels.
 

1983jeroen

Forumguru
Vandaag naar Luxemburg gereden met de Hobby er achter. Ging best goed. Paar klimmetjes flink terug moeten schakelen, maar in zijn 3 met zo'n 90 omhoog ging goed. Paar keer koelvloeistof temperatuur op zien lopen, maar niet te hoog
 

EdK

Forumguru
Tsja niet meer dan logisch dat je ff moet terugschakelen en dat bij zo'n actie ook je temperatuur oploopt !
Als je lopend die berg opmoet dan loopt jou eigen temperatuur ook op lijkt me zo !
Maar goed neem aan dat de Hobby nu waterpas staat opgesteld en dat het genieten begint !!??
 

1983jeroen

Forumguru
De temperatuur loopt niet vloeiend op maar echt met sprongetjes op de meter. Dat is wel irritant. Kan op de Amundsen ook wel lezen wat de temperatuur is. Terugschakelen en beetje gas terug is voldoende om de temperatuur vlot te laten zakken naar 90.

Voor zo'n kleine motor met toch redelijk zware caravan doet hij het verrassend goed.

Inmiddels al lang geïnstalleerd en over een kleine week pas weer verder met de caravan
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Vloegel toen ik één van me eerste motoren reed (luchtgekoeld) had een neef van me een soes 550cc
En die vond het nodig om er een olie temperatuur meter op te zetten.
Want het kon en tsja waarom dan niet !
Wel de eerste de beste vakantie met onze vriendinnen achterop naar Le France !
En daar reden we op bepaald moment in Centraal Massief en daar was ik hem telkens kwijt.
Want meneer zag zijn olie temp oplopen en als die dacht dat het veels te heet was dan stopte hij om de boel weer te laten afkoelen...
Tsja ik werd daar echt knetter van en heb uiteindelijk de zekering eruit getrokken en gezegd en nu blijft hij de verdere ritten lekker KOUD aangeven !
Man man wat een stress meters waren dat !! Terug in NL heeft hij de voeler er eens uitgehaald en water gekookt en dat af laten koelen met een gewone temperatuur meter erin.
Bleek die voeler een 20 graden standaard teveel aan te geven, dus 100 graden water gaf hij aan als 120, 80 als 100....
Maw hij liet zich gek maken door zo'n ding !
Dus in me wagen nu met koelvloeistof en olie temp zie ik als een indicatie maar staar me er niet blind op zolang er geen rook of stoom uit de radiator komt...
 
Bovenaan Onderaan