Ervaringen Octavia 1.0 TSI met de caravan

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik kan binnenkort een nieuwe auto uitzoeken en met twee pubers staat de Octavia hoog op het lijstje.
Uiteraard is de 1.5 TSI de ultieme keuze met een caravan, maar zoals het er nu uit ziet, wordt een Octavia met die motor wel een beetje prijzig i.v.m. de bijtelling en wellicht het leasebudget.
Wie heeft er inmiddels ervaring opgedaan met het rijden van een caravan i.c.m. de 1.0 TSI motor? Ik heb een caravan die beladen 1300 kilo weegt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mag de O3 met 1.0TSI wel 1300kg trekken? Mijn Seat met die 1.0TSI van 115pk mag 1100 meesleuren - en doet dat overigens bijzonder soepel, met de dsg meestal in S om nog een beetje toeren te houden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb een jaar of 3 geleden met 1050 kg caravan achter de Fabia Greenline 1.2 TDI (75 pk) een flink deel van Frankrijk gedaan, variërend van Normandië en Bretagne, via het gebied benoorden Toulouse en het Massif Central door de Ardennen naar huis - en dat ging prima. Is allemaal niet bijzonder hoog natuurlijk, maar zo hier en daar wel best pittig steil.

Als ik nu merk hoeveel vlotter de 1.0TSI met dezelfde caravan (die nu tot ruim 1100 kg is beladen) ermee omspringt in vergelijking met de Fabia, dan zou ik me over die O3 met 1300kg ook niet te veel zorgen maken - even aangenomen dat die inderdaad 1300kg mag trekken.
 

Atria

Actief lid
Mag de O3 met 1.0TSI wel 1300kg trekken? Mijn Seat met die 1.0TSI van 115pk mag 1100 meesleuren - en doet dat overigens bijzonder soepel, met de dsg meestal in S om nog een beetje toeren te houden.

Leon 1.0 tsi mag maar 1000 kilo trekken toch?
 

Bakkertje

Forumguru
Je kunt op caravantrekker.nl jouw combinatie (inclusief belading) invoeren en kijken hoe de combinatie het naar schatting zal doen.

Zonder haast (wat sowieso niet handig is met een caravan) moet het volgens mij prima lukken.
Mijn 1.6 TDI (120 pk, 250 Nm) heeft ons dit jaar naar Bretagne en terug gebracht, gezin van 5 en een 1500 kg caravan. Dat gaat opzich prima, maar je moet er geen wonderen van verwachten.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
De 1.0 TSI mag 1300 kilo trekken. Ik rijdt al 14 jaar met de caravan en weet dat ik geen wonderen moet verwachten. Caravantrekker is eigenlijk redelijk mild. Grootste probleem is het leeggewicht van de Octavia t.o.v. het gewicht van de caravan. Maar ik zorg altijd voor veel gewicht in de auto (4 personen, zware koelbox, tafel, voortent, kleed etc.).
Dus zoals gesteld, ik ken de technische beperkingen, ik was zo vlak na de vakantie benieuwd naar ervaringen.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Mijn 1.6 TDI (120 pk, 250 Nm) heeft ons dit jaar naar Bretagne en terug gebracht, gezin van 5 en een 1500 kg caravan. Dat gaat opzich prima, maar je moet er geen wonderen van verwachten.

Ik rijdt nu in een Astra 1.6 CDTI met 110 pk. Op zich gaat het prima, maar wel veel noodloopperikelen. Auto staat nu nog in FR. Zijn met vervangende auto terug gekomen.....
 

spikehome

Forumguru
Van de week nog foto's gezien van kennissen waarvan de caravan de baas werd over de auto!
Zou altijd extra power willen hebben qua power en eigen gewicht.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Dit zijn de gegevens van de Skoda site.
dba21fce7c6d9427465f390fc780d5b7.jpg
ada5824600c3b03306540284ec3f462d.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Er is op dit punt kennelijk verschil tussen Seat en Skoda - dezelfde motor, zelfde platform.
Dus zoals ik eerder aangaf op de vraag van TS: afgaande op mijn ervaringen met de 1.0TSI in vergelijking met de eerdere 75pk 1.2TDI voorzie ik geen problemen met 1300kg aan de haak, mits je hem bij het klimmen in het goede toerenbereik houdt (waar minimaal 80% van het maximumkoppel beschikbaar is).
 

Canon-Eye

Forumguru
De ST zal vermoedelijk iets zwaarder zijn dan de hatchback, dat kan ook een rol spelen. Geen idee wat zich precies afspeelt in de hoofden van degenen die dit bepalen...
Verschillen tussen Leon en Octavia heb ik niet zo direct in beeld.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Heb inmiddels een paar dagen kunnen stoeien in de online configuratietool. Was er vrijwel uit dat ik een Kia Niro Hybrid zou nemen. Is een stoere bak met wel iets minder opties, maar daar was ik al overheen. Reed ook niet verkeerd. Maar......ik kwam er achter dat Kia niet op de preferred lijst stond van mijn werkgever. Het zou mij per maand nog eens rond de 20 euro extra gaan kosten als ik de Niro zou kiezen. En hij zou al meer gaan kosten i.v.m. mijn huidige leasebak. Dus toch maar de stoute schoenen aangetrokken en voor morgen een proefrit geregeld in de Skoda Octavia met de 1.0TSI motor. Ben benieuwd.....
Rij nu al twee weken in een huurauto, een Hyundai Kona met een 1.0 3-cilinder motor met 120 pk. Het gaat echt als de brandweer, ongeacht welke versnelling. En het geluidje is best wel verslavend :D
Ik kan het amper geloven dat het mogelijk is met zo'n klein torretje :pieker: We gaan het zien.....
 
Bovenaan Onderaan