Ervaringen Octavia 1.0 TSI met de caravan

feestbeestzaandam

Senior Member
Ik rijd met een skoda octavia 3 elegance.
Blok 1.2 liter en dan rijd ik 80 a 90 km per uur met een EX vouwwagen als bagagewagen.
750 KG en echt helemaal gevuld.
Maar dan rijd ik ongeveer 1 op 12/13 km ( 12 of 13 km per liter)
caravan is natuurlijk ook hoger en vangt meer lucht en weerstand.
maar ben wel redelijk tevreden.
 

1983jeroen

Forumguru
Het verbruik vond ik ook niet heel erg, maar viel dus wel tegen

Maar niemand herkent het probleem van moeilijk wegkomen op een helling?
 
Ik heb sinds kort een O3 met 1.0 DSG en herken het helling probleem. De auto weegt voor al niet veel en met de caravan en bagage hangt hij redelijk ver achter over, dus haast geen grip op de voorwielen, helemaal op een helling. In M1 lukte het wel om weg te komen maar met doorslippen van de wielen. Ik heb nu MAD veren laten plaatsen dus ik hoop dat dit het helling probleem wat verhelpt en het geheel wat stabieler maakt op de snelweg . Binnenkort weer weg met de caravan dus ga het dan uitproberen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb maar één echte ervaring met een caravan-hellingproef: de haakse oprit tegen een dijk op vanaf een camping in Schipluiden, in de tweede week dat we deze auto hadden. Dat kon niet met een aanloop want die dijk is vrij druk en pas een beetje te overzien als je met de neus tegen de kantstreep staat, dus je kunt geen aanloopje nemen. Bijgevolg stond ik toen stil met de caravan (ruim 1100 kg) erachter naar beneden hangend, wachtend op een gaatje uit twee richtingen. In M1 en niet al te enthousiast op het gaspedaal ging dat zonder veel gedoe; eenmaal recht op de dijk de versnellingshendel weer in de automaatstand geklikt en dan gaat het verder vanzelf.

Zoals gezegd hadden we de auto toen nog maar net, dus dat was best even spannend maar het viel me uiteindelijk reuze mee.
 

hemi24

Forumguru
Hulpveren doen niets voor de druk op de voorwielen, dus bij het wegrijden op een helling zul je geen enkele verbetering krijgen…
 

1983jeroen

Forumguru
De grip lijkt niet mijn grootste probleem. Kogeldruk rond de 70Kg en niet al te veel zware dingen achterin de auto.
Ik moet veel gas geven om überhaupt van zijn plek te komen op een helling. Dit gaat dan gepaard met slippende koppeling of als ik die heel snel op laat komen slippende wielen.
Op vlakke weg komt hij zonder enige moeite soepel van zijn plek.

Zou chiptuning zinvol kunnen zijn voor iets meer koppel en wellicht betere respons op het gaspedaal?
 

tim_j

Senior Member
De grip lijkt niet mijn grootste probleem. Kogeldruk rond de 70Kg en niet al te veel zware dingen achterin de auto.
Ik moet veel gas geven om überhaupt van zijn plek te komen op een helling. Dit gaat dan gepaard met slippende koppeling of als ik die heel snel op laat komen slippende wielen.
Op vlakke weg komt hij zonder enige moeite soepel van zijn plek.

Zou chiptuning zinvol kunnen zijn voor iets meer koppel en wellicht betere respons op het gaspedaal?
Ja de motor wordt wat sterker, meer power zodra de turbo bijschakelt. Bij Vag wordt het gaspedaal response ook aangepast.
Maar het karakter van de motor veranderd niet, houd dat in gedachten. (Blijft een 0,9 3 cilinder)
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ondanks de vele duidenden kilometers met de 1.0 TSI + caravan heb ik nog niet heel vaak vanuit stilstand op een steile helling weg moeten rijden. Volgens mij 1x met licht slippende banden opgetrokken, maar dat hoeft niet meteen een probleem te zijn. Dat is beter dan een slippende en rokende koppeling ;)
 

Tees

Donateur
Zou chiptuning zinvol kunnen zijn voor iets meer koppel en wellicht betere respons op het gaspedaal?

Gasrespons zal wel wat kunnen veranderen, maar tot 1800-2000 toeren zit er weinig verschil in de vermogens/koppelcurve. Pas als de turbo er goed inklapt krijg je meer vermogen door tuning, in het atmosferisch bereik is er heel weinig te winnen. Tuning heeft zeker z'n voordelen, maar niet in dat eerste stukje optrekken.
 

Jogem

Nieuw lid
Ik heb sinds kort een O3 met 1.0 DSG en herken het helling probleem. De auto weegt voor al niet veel en met de caravan en bagage hangt hij redelijk ver achter over, dus haast geen grip op de voorwielen, helemaal op een helling. In M1 lukte het wel om weg te komen maar met doorslippen van de wielen. Ik heb nu MAD veren laten plaatsen dus ik hoop dat dit het helling probleem wat verhelpt en het geheel wat stabieler maakt op de snelweg . Binnenkort weer weg met de caravan dus ga het dan uitproberen.
Welke MAD veren heb jij eronder laten zetten? de 'normale' of de heavy duty?

Ik heb afgelopen week een caravan gekocht, 670cm en ledig 1060 kg. Rij zelf in OC3 DSG 1.0. Ben me erg aan het inlezen hoe ik met deze combinatie moet gaan rijden, qua verdeling gewichten etc. Heb nog geen ervaring met het rijden met caravans, wel met een veelvuldig met aanhangers en trailers met boten gereden. De trekker betrof toen een VW Transporter of een Ford Focus 2.0.
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik reed een Octavia (2.0 TDI dan wel), maar ook combi met caravan

Disseldruk 80-85
Met Reich caravanweger zorgen voor balans links-rechta, sowieso geen fietsen (achter)op caravan. Koelbox in kofferbak tegen achterbank, daarnaast gasfles.

Ik heb wel op alle caravans die ik had een nieuwe koppeling laten zetten, namelijk ALKO AKS 3004. Die hielp ENORM met deinen.

In de BASIS moet alles goed verdeeld zijn etc, maar dezs koppeling maakte het stuk relaxer, in combinatie bij Octavia (en nu Seat en ervoor oude Passat) met hulpvereren. Stabilator maakt een verkeerde verdeling niet goed.

Daarnaast zou, als alles goed ingeleerd is, je Trailer Stability Control ingeschakeld moeten worden als je caravan aankoppelt (of iets anders met verlichting). Dit kun je zien als er iets aangesloten is op je trekhaak stekker en je zet t contact aan, dat het ABS en ESP controle lampje niét tegelijkertijd uitgaan, maar dat ze net ff achter elkaar uitgaan.

Ff youtube op Trailer Stability Control geeft mooie info.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Vorige week terug gekomen uit Kroatie/Istrie. Weer bijna 3000 kilometers met de caravan via o.a. Kassel (heenweg), Oostenrijk, Slovenie (o.a. Karawanken tunnel) en Salzburg/Munchen (terugweg). Het ging wederom probleemloos en met het grootste gemak :yeah:
Wel de temperatuur in de gaten houden. Indien oplopend, even terug schakelen om de koeling te verbeteren (meer toeren is meer circulatie).
Kilometerstand is nu 82.000km, waarvan ongeveer 12.500 met de caravan. Topblokje!
 

Domu

Lid
Wel de temperatuur in de gaten houden. Indien oplopend, even terug schakelen om de koeling te verbeteren (meer toeren is meer circulatie).
Meer toeren resulteert ook in meer warmte.
Ellenlange discussies zijn hier al over gevoerd, o.a. ook op caravantrekker.nl
Nu doe ik dit zelf ook, hoger in de toeren, maar niet te lang. Gas terugnemen is eigenlijk de beste remedie.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ach, caravantrekker wordt soms beschouwd als de 'holy grail' voor de juiste info......

Het is een samenspel. Zodra je ziet dat op een helling de temperatuur oploopt, dan laat je automatisch het gas al iets los. Het is inderdaad niet verstandig om dezelfde snelheid aan te houden. Maar bij gas los lopen de toeren nog meer terug, dus terugschakelen is echt noodzakelijk om de koeling te ondersteunen. Bij mij ging het dan bijvoorbeeld van rond de 3000 toeren naar rond de 4000 toeren. Dan ging de meter weer mooi terug naar 90, bleef de meter dan op 90 staan dan hield ik de snelheid constant. Ging hij desondanks nog weer (iets) omhoog, dan inderdaad de snelheid weer iets verlagen, maar niet te veel. Lastig exact te omschrijven, maar het is niet zo moeilijk.
Maar je moet wel opletten. Ik heb al meerdere keren combi's boven aan een helling op de vluchtstrook zien staan. Die hebben dan wellicht niet goed opgelet, verkeerd gehandeld of simpelweg niet geweten wat je moet doen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is m.i. vooral een kwestie van in het toerengebied blijven waarbij de motor minimaal 80% van het maximumkoppel levert en daarbij de versnelling kiezen die zodanig past bij de helling dat hij het makkelijk trekt. Zwaarder moeten trekken betekent immers meer warmteproductie, dus als je dat aan de bron al kunt beperken heeft de koeling het ook makkelijker.
 

EdK

Forumguru
Mmmmm ik heb blijkbaar de laatste jaren iets gemist ?
Koeling word volgens mij gedaan door de radiatoren, en loopt hij te ver op dan gaan de fans erachter draaien ...!!??
En als die het echt niet meer bij kunnen benen dan alle ramen open en de kachel op 10 zetten om warmte kwijt te kunnen...
 
Bovenaan Onderaan