Ervaringen Octavia 1.0 TSI met de caravan

Dixon

Actief lid
Die extra koeling zou mooi zijn.....

Hou je alleen nog net te weinig koppel over, maar op de snelweg heb je daar weinig last van.

Hierbij een foto van onderweg. De olietemperatuur liep op tot 130 graden C...... Bekijk bijlage 70420

Ik heb dit zelf niet zo meegemaakt, volgende keer maar even goed in de gaten houden. Je koelvloeistoftemp loopt ook aardig op. Terwijl ik soms (als de weg het toe laat) zelfs in zijn 7 rijdt (DSG). Ik heb het idee dat die van mij qua koelvloeistof altijd rond de 90 graden is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als de CC tijdens het klimmen ook al op 110 stond dan verbaast het me niks dat de temperatuur zover opliep: er wordt dan (zeker bij +30°C!) gewoon veel van de motor gevraagd. Tempo matigen zou al een heel stuk schelen, ook in het verbruik en da's dan weer mooi meegenomen.
 
De hulpvraag was het delen van ervaring met rijden met een caravan met een 1.0 TSI. Die ervaring heb ik gedeeld.

Ik rijd al jaren met caravan. Ik heb de overtuiging dat ik weet hoe en wanneer ik moet schakelen en de belading moet verdelen. Een nieuwe auto is telkens weer even wennen. Gelukkig nooit geresulteerd in een ongeval of kokende motor oid.

Dat de Octavia licht is, was wel even slikken. Het geheel was de eerste keer niet stabiel. Massa toevoegen lost dat zeker op. Hulpveren zijn dan wel nodig is mijn mening.

Ik rijd graag met een redelijke snelheid. Zo tussen de 100 en 110. Bergop is dat lager, maar ik rijd dan ook 80+ als het lukt. Ik voel mij niet prettig als vrachtauto's/campers mij in gaan halen.

Het koppel bij de 1.0 TSI is bij maximale belading (auto en 1300 kg caravan) niet voldoende om zonder slippende koppeling vanuit stilstand te vertrekken. Bij verkeerslichten en files is het telkens heel behoedzaam het evenwicht zoeken tussen niet afslaan en de koppelingsplaten te veel laten slippen. De typische lucht helaas toch meermalen mogen waarnemen.

Voor eenieder is de ervaring natuurlijk anders. Mijn ervaring is dat een 1.0 TSI, zeker met een maximaal treingewicht, maar net voldoet. De zware belasting vraagt veel inderdaad en dat geeft vast op de langere termijn problemen.

Met een andere werkgever, is een andere auto voor mij in zicht. Ik ga weer voor een Octavia combi, maar wel de 1.5 TSI met evenveel koppel als een eerdere 1.6 TDI. Ik heb goede hoop dat deze combinatie mij beter past.
 
Laatst bewerkt:

spikehome

Forumguru
Ik snap niet dat het met een caravan altijd 100+ moet!
Heb er in de loop der jaren zat langs de weg zien slingeren tot aan de ongelukken toe.
Kartonnen dozen zijn het dan er blijft niks van over.
Vorig jaar nog vlak voor me een caravan met klapband die kwam mij ook voorbij met 100+
Ik rijd met mijn vouwwagen op de cruise 100kmh en geloof me 160 haal ik daarmee op mijn sloffen ook bergop.
Solo auto's geef ik dan het nakijken maar meer dan af en toe bergop even gas geven doe ik niet de acc staat altijd op 100.
Met caravan zou ik zelfs max 90 doen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zo tussen de 100 en 110. Bergop is dat lager, maar ik rijd dan ook 80+ als het lukt. Ik voel mij niet prettig als vrachtauto's/campers mij in gaan halen.
Bergop zullen er weinig vrachtwagens je inhalen als je rond de 75-80 rijdt.
Verder zijn vrachtwagens in principe begrensd op 89, maar het valt mij (zelf decennialang werkzaam geweest zijnde in die branche) al jaren op dat heel veel chauffeurs niet of nauwelijks nog boven de 85 echte km/u uitkomen. Simpele verklaring: de hogere brandstofkostegen wegen niet op tegen de tijdwinst en goed georganiseerde transportbedrijven zitten daar dus bovenop.

Zodoende rij ik zelf met de caravan liefst tegen de 90 op gps, zodoende hebben die vrachtwagens niet onnodig last van mij. Ik trap alleen even door als ik er zelf eentje inhaal zodat dit niet al te lang duurt. En ook voor mij geldt dat het extra brandstofverbruik niet opweegt tegen de altijd tegenvallende tijdwinst...
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
2000 toeren was hellinkje af toen het afkoelen al was ingezet
In z'n 6 heuvel op gaat ook niet

Foto is momentopname....
Gaat om het idee....

Het is wel een momentopname, maar wel een plaatje dat heel veel info geeft, waarbij de illusie ontstaat dat het, op dat moment, niet de goede omstandigheid was om in de 6e versnelling te rijden. De CC staat op 110 km/u en is actief, getuige het groene lampje. De werkelijke snelheid is op dat moment bijna 10 km/u langzamer. Dat betekent dat de combinatie op het moment van de foto (te) sterk wordt belast om op de CC de gewenste snelheid te halen.
En ik weet ook precies hoe het werkt. Door de lange afstanden en de vele glooiingen heb ik ook regelmatig te laat in de gaten dat de constante (en gewenste) snelheid niet meer gehaald wordt en de combi eigenlijk te zwaar wordt belast. Snel de CC er af en terugschakelen om de motor weer wat meer lucht te geven is dan de oplossing.

I.v.m. de problemen met mijn Astra tijdens de laatste vakantie had ik een vervangende andere Astra op benzine en die liet ik na een tijdje maar gewoon hele stukken in zijn 5 rijden. Ook als de 6e in theorie haalbaar was geweest.

Maar we gaan het zien volgend jaar....
 

deusjevo

Forumguru
Die extra koeling zou mooi zijn.....

Hou je alleen nog net te weinig koppel over, maar op de snelweg heb je daar weinig last van.

Hierbij een foto van onderweg. De olietemperatuur liep op tot 130 graden C...... Bekijk bijlage 70420

De cruisecontrol trekt het hier niet, hij staat nl op 110 km per uur en de teller op 100 km per uur.
Je rijdt te laag in de toeren, opschakelen was hier een goede optie geweest.

Bij mijn huidige Qashqai gaat de cruisecontrol er in zo’n geval vanzelf af, ook niet ideaal omdat je in een keer best stil kan vallen en da’s niet prettig als er een 40 tonner met Spaanse vrachtwagenchauffeur in siësta vlak achter je rijdt.
 

deusjevo

Forumguru
Hier een foto van mijn dashboard afgelopen zomer, wel 10oC koeler qua buitentemperatuur.

https://flic.kr/p/29h3wyc

Cruisecontrol op 110 en snelheid van 110 op de teller.
In 5e versnelling terwijl de schakelindicator aangeeft dat ik zelfs naar de 6e mag maar dat doe ik dan dus niet, motor gaat dan ongemerkt toch “smoren” en dat is niet prettig.
 

Bijlagen

  • 4D65CB77-04EE-4C11-B3E4-B7B9197FBFBE.png
    4D65CB77-04EE-4C11-B3E4-B7B9197FBFBE.png
    417,3 KB · Weergaven: 64

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb onderweg meestal het actuele verbruik voorstaan. Daaraan kun je al in een vroeg stadium zien dat er sprake is van klimmen, zelfs een beetje vals plat is al zichtbaar voordat je ook maar iets van snelheidsvermindering merkt - ongeacht of je de cruisecontrol erop hebt of niet en ongeacht of het een handbak of een dsg betreft.

Zeker met de caravan erachter is dat heel handig. Die vroege klim-indicatie maakt namelijk dat je eerder kunt terugschakelen zodat de motor minder zwaar wordt belast terwijl je toch (wat langer) op snelheid kan blijven.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vergis ik me nou of zijn er wat posts teruggetrokken? Ik mis in het bijzonder die dashboardfoto waaraan wordt gerefereerd.
Jammer hoor.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
@Šonnige oorden heeft helaas gemeend om de foto te verwijderen i.v.m. "te veel weerstand". Op zich is dat jammer, want de foto was een hele mooie weergave van de problemen waar we als caravangebruiker allemaal wel eens mee te maken hebben. Of je nu een 1.0 of een 1.5 motor hebt en of je nu veel of weinig ervaring hebt met het rijden met een caravan.

Het commentaar was in mijn ogen ook geen commentaar op de manier waarop hij met zijn caravan rijdt. Wij weten niet de exacte omstandigheden ten tijde van de foto. Hopelijk plaatst hij de bewuste foto alsnog (terug).

Hij heeft zijn ervaringen gedeeld met de 1.0 TSI motor en die komen aardig overeen met wat al eerder is beweerd door andere 1.0 TSI gebruikers: je kunt met deze motor niet even "op koppel" wegrijden met een (zware) caravan. Dus bij deze bedankt voor het leveren van je ervaringen!
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Trouwens, over de snelheid waarmee iedereen zijn of haar caravan mee naar sonnige oorden sleept, daar zijn al meerdere forums mee volgeschreven, qua voors en tegens. Ook ik hou wel van een beetje snelheid. Laten we het houden op "boven de 100" :D

Ook al zal het relatief gezien wellicht weinig extra tijd opleveren, ik voel mij er prima bij en ik heb zelf het gevoel dat ik relaxter rij als ik boven de 100 zit, dan dat ik op of rond de 90 zit. Hierdoor gaan de inhaalacties veel relaxter i.v.m. het lagere snelheidsverschil t.o.v. de overige medeweggebruikers, die 130 mogen rijden.
 
Vergis ik me nou of zijn er wat posts teruggetrokken? Ik mis in het bijzonder die dashboardfoto waaraan wordt gerefereerd.
Jammer hoor.

Dat is correct.
Als ik een discussie wilde over mijn dashboard had ik daar zelf een item over gestart.....

Ik houd het liever bij het gestarte onderwerp: ervaring delen. Daar heeft Richtrip het meeste aan lijkt mij.
En dat gaat prima zonder foto's.
 

Canon-Eye

Forumguru
Toch jammer, al was het maar omdat de foto in combinatie met diverse opmerkingen per saldo best nuttige informatie leverde voor (andere, mogelijk nog niet zo ervaren) 1.0tsi+caravangebruikers. En da's ook een functie van het forum: er wordt soms niet expliciet gevraagde informatie "losgewoeld" die op zichzelf wel nuttig kan zijn voor (een deel van) de lezers.
 

deusjevo

Forumguru
Een Dyane 6 tegenwoordig, soort van luxe baddereend :D
 

Bijlagen

  • 1CAAC25D-B7B4-4C26-960C-469F94B5352B.png
    1CAAC25D-B7B4-4C26-960C-469F94B5352B.png
    531,7 KB · Weergaven: 22

hemi24

Forumguru
Bergop zullen er weinig vrachtwagens je inhalen als je rond de 75-80 rijdt.

Die grote jongens met 500+ pk hebben weinig moeite om ook bergop de volle vaart er gewoon in te houden... Die maken het je op de A7 bij Kassel behoorlijk lastig om ze bij te houden in elk geval!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan