EGR zelf vervangen( iemand al gedaan)

Kogamyata

Senior Member
@Havana Jehebt weer 'n ongelofelijke, practische oplossing aangedragen voor het lampje!
Apropos, heb je ook 'n goede hulpinfo voor @bobracing m.b.t zijn EGR werkzaamheden?

@bobracing, Als ik het zo eens bekijk dan ben jij al ver gevorderd in autoreparaties, getuige je vele gereedschap en zelfs 'n brug. Dat zijn grote investeringen, dat doet alleen de echte hobbyist. Voor mij betekent dat, dat jij die klus klaart. Waarom Skoda-monteur wel en jij niet. Ergens heb ik gelezen, maar dat zul jij wel weten, dat 'n handige monteur zelfs niet de halve motor hoeft af te breken maar dat er 'n handigheidje is. Alles speelt om tijd. Als jij tijd er voor hebt en nuchter blijft moet dat lukken. @Monteurtje weet geloof ik er ook veel vanaf.
Veel succes. Ik ben erg benieuwd.
Joop.
 

bobracing

Forumguru
Heb het boek al besteld: Jetz helfe ich mir selbst, duits boek staat veel in. Lijkt me ook geen moeilijke klus maar wil niet voor verassingen komen te staan, dus als wat leden er al ervaring mee hebben graag wat tips geven en ook van het zo min mogelijk demonteren gelieft mijn voorkeur. heb binnenkort 2 weken vrij en wil het dan uitvoeren. krijg nu na elke 50km dat verdomde lampje.
 

MacManiac78

Forumguru
Ik hecht veel waarde aan de reactie van Monteurtje, maar sta altijd open voor nieuwe inzichten. Met andere woorden, ik ben heel benieuwd.... maak maar even een mooie HOW TO of een Youtube filmpje, zodat we van elkaar kunnen leren.
 

Monteurtje

Forumguru
Zal even wat gereedschap opnoemen die je misschien niet standaard in je gereedschapskistje hebt.
  • Dop 36, 12 kant. Voor de moer van de aandrijfas.
  • Dop XZN M8. Voor de aandrijfas bouten bakzijde.
  • Lange inbus 6 dop. Om de flens uit de bak los te krijgen. Heb je wat meer ruimte en je zit niet met je handen steeds in het smerige ashoesvet. Wel even gat afdekken van de bak.
  • Dopje met lange Torx 40 voor op kleine ratel. Is een pre, maar wel handig voor olieretourleiding turbo. Dopje 10 kan ook.
  • Kleine korte dop Torx 30 of een zo'n plat mogelijke ratel. Een boutje achter roetfilter is lastig.
  • Dop 24 of 27
Nieuwe pakking en ook nieuwe uitlaatklep van roetfilter op turbo. Oude zit vaak vast en mogelijk vervormd die met het loshalen.
 

bobracing

Forumguru
Hoi, Heb bovengenoemde allemaal in de kar liggen, kwestie van verzamelen en kopen haha. Dus van gereedschap is het geen probleem.
Maar welke delen heb ik dan precies nodig voor een 1.2TDI greenline:
EGR+koeler ( is 1 deel toch)
dan die pakking?
En klep?
Heb je daarvan eventueel onderdeel nr's en de prijzen ?

Wil het graag over 1 week gaan uitvoeren ben klaar met dat verdomde lampje, nu is het elke rit laptop mee en rijden...
 

Kogamyata

Senior Member
Hallo lui,
Nou maak ik weer iets geks mee. In de file bij Tilburg afgelopen vrijdag, ging ineens het gele lampje (gloeispiraaltje) knipperen en meteen erbovenop het gele motorstorings/uitlaatgaslampje aan. @ Monteurtje weet dit al middels conversatie. Zaterdagochtend naar garage, uitgelezen, EGR probleem, zoals ook @Monteurtje zei. Maar omdat het weekend was en ik zondag 170 km moest rijden, vroeg ik "mijn"monteur of ik dat nog kon rijden. Doe maar zei hij maar haal busje roetreiniger, gooi dat in de bijna volle tank en dan gaat het wel weer over. Indien niet terugkomen en evt. vernieuwen. Zondag reed ik die 170 km zonder problemen, nee zelfs veel zuiniger dan anders. Waar hij normaal 3,5 l /100km nodig heeft, had hij nu maar 2,8 a 2,9 l/100km nodig. Mijn tellerstand is nu 386 km en de indicator geeft aan nog 1040 km te kunnen rijden. Hij is net pas naar het 2e kolommetje van boven gezakt. Als het zo door gaat dan lijkt het wel dat ik 1:31 ga rijden en echt 100 km/u. Dus ik wil, roetmiddel erbij, nog even uitstellen. Hebben jullie ook ooit zoiets gehad? Ik heb nog nooit zo'n toverauto gehad als deze. Maar hij snort en stuurt heerlijk, dat weer wel. Ik vond dat jullie dit toch ook even moesten weten.
Groeten,
Joop.
 

bobracing

Forumguru
Heb dat ook gehad beide lampjes branden direct na elkaar..... Bij mij was het toen die ene sensor welke ik nu nog 9 op voorraad heb..... kosten bij de dealer 160,- dacht ik, mocht je probleem gelijk zijn hieraan en dit is die sensor dan wil ik hem wel voor je vervangen in helmond en mag je de sensor plus inbouwen voor 5 tientjes hebben.

Hoor wel of het hetzelfde is, heb monteurtje ook gevraagd wat betreft de inbouw egr, maar nog niks terug, wil er zsm aan beginnen en zal foto's plaatsen.
 

MacManiac78

Forumguru
Mensen, de ene storing is de andere niet. Als voorbeeld drukval in de brandstof kan ook beide lampjes geven.
Auto uit (laten) lezen is weten.
 

bobracing

Forumguru
Klopt, maar als hij hem uitleest, codes plaatst of zoekt op code is het een kwestie van vergelijken en dan ja of nee...
 

Kogamyata

Senior Member
@bobracing Hallo.
Ik wacht nog even af wat de Fabia doet. Behoudens die verrekte lampjes, doet hij 't goed,enfin dat heb ik al omschreven. Als hij echter zo zuinig blijft rijden, mankeert 'm m.i. niks, dus dan zou het in jouw optiek toch die sensordinges kunnen zijn en dan ga ik op jouw aanbod in. Dus ff wachte... pizza!
joop.
 

bobracing

Forumguru
@Helmond42 ik ga er binnenkort toch aan beginnen aan het vervangen want dit is het enige probleem dat de afgelopen 15.000km toch wel vaak heeft gezorgt voor wat storingen...
 

duimp

Lid
@Helmond42 welk busje roetreiniger heb jij gehaald?
Ik wil dit binnenkort ook even uit voorzorg doen. Afgelopen week begon bij mij het spiraal lampje te knipperen. Nu gelukkig niet meer maar weet niet of ik me zorgen moet maken
 

Kogamyata

Senior Member
@duimp Ik heb het nog niet gehaald maar men beveelt Bardahl aan, omdat ik zie bovenstaand bericht, op zondag veel moest rijden en het was al zaterdag. Op die zondag bleek hij ineens superzuinig te zijn geworden. Het spiraallampje ging na opnieuw starten weer uit. Het andere lampje heeft de garage uitgezet en is niet meer gaan branden. Ik wacht nu nog even af hoe 't verder loopt met die spooklampjes. Immers als er storing is zou je dat na 170 km moeten gaan merken in minder trekkracht of stotteren enz. maar juist het tegendeel ervoer ik.
 

frits183

Forumguru
bobracing, post: Past niet op die van ons :(

Ik heb ze een mail gestuurd nu vraagt hij,

I can check if you give us your engine code?

Lloyd

- allard-motorsport

Wat is jou motor code ?
En van andere geïnteresseerden de motor code, dan maak ik een lijstje en stuur dat naar ze.

Waar staat de motor code vermeld ?
 
Bovenaan Onderaan