EGR zelf vervangen( iemand al gedaan)

jdek

Nieuw lid
@Monteurtje
In het instructie boekje staat wat je moet doen? zo snel mogelijk naar een servicepunt om 1100 euro neer te tellen.

@passatboy
Ik dacht dat iedereen die bekend is met de 1.2 TDI nu wel weet dat die een ingebakken chip en software heeft en niet overgeschreven kan worden.
Dus Niks EGR of Roetfilter eruit, of aftoppen software fouten overschrijven.

@Buell
Zoals ik zelf ook als heb geschreven, zo ontlopen ze hun verantwoordelijkheid voor deze (bewuste) ontwerpfout om hem in de 89 kg categorie van tijdelijk wegenbelasting vrij te proppen.
Individueel maak je niets klaar, mogelijk nog eens georganiseerd, maar via deze website is dat een utopie!

Groet Johan
 
Laatst bewerkt:

peterrapid

Forumguru
@jdek als nieuw lid weet jij niet wat hier mogelijk is via het forum ... er zijn hier al verschillende groupbuys met veel succes doorgegaan dus wie niet waagt wie niet wint. Dus @Buell jouw initiatief zal wel ondersteund geraken :thumbsup:
 

bobracing

Forumguru
Heren ik ga hem gewoon vervangen! Heb de EGR klep/koeler vandaag opgehaald in Duitsland voor een zeer scherpe prijs! Mocht iemand er nog 1 zoeken kan er namelijk nog slechts 1 aankomen voor een scherpe prijs.
Onderstaande de foto's heb ook de losse delen besteld welke monteurtje had geadviseerd.
Dit is de koeler, hopelijk dinsdag tijd om hem te vervangen en zal ook foto's plaatsen van de oude koeler.
DSC_1050.jpg

DSC_1049.jpg


Betreft gewoon een nieuw origineel VW onderdeel :)
 

bobracing

Forumguru
Thx! ja het is gewoon nu preventief vervangen gezien ik iedere 24 uur de melding krijg op het display. Heb nu een mooi mini laptopje in de wagen liggen zodat ik binnen 45 seconden de melding kan verwijderen en weer kan rijden zonder probleem, maar dit is niet de oplossing voor langer termijn. Heb contact gehad met monteurtje en ben wel van mening dat het nu moet gaan lukken. Hou jullie zonder meer op de hoogte ben zelf benieuwd of ik dan de komende 15.000km tot de volgende beurt geen melding meer hiervan krijg. Had ook al 2 duitse werkplaats boeken gekocht maar daar stond het niet in helaas :(
 

bobracing

Forumguru
ik heb de volgende 2 boeken gekocht:
Jetz helfe ich mir sebst
So wirds gemacht

Beide voor de fabia 2 vanaf 2007 tm 2013.

Staat niet in waar de egr ziet, hoe je hem vervangt etc. wel hoop andere dingen, dan vind ik de so wirds gemacht de betere.
 

bobracing

Forumguru
Stuur me even een PBtje indien je interesse hebt, maar van het verschil dat je overhoudt kan je met 2 man erg goed van uit eten bij een gemiddeld tot duur restaurant :)

met 2 man bedoel ik dus met je vrouw, met je man, met je vriendin of vriend of scharrel etc.. bedoel er niet mee dat je perse met een extra man moet eten hahaha :tongue:
 

Joske

Forumguru
en Duits kan je ook blijkbaar? ;)

Voorzichtig!
Darauf achten, dass der Faltenbalg des Verbindungsrohrs nicht gebogen oder überdehnt wird. Es besteht die Gefahr der Rissbildung.
3 - 9 Nm
4 - Dichtung
q ersetzen
5 - Unterdruckleitung
q Biegeform nicht verändern
q Anschlussplan für Unterdruckschläuche → Hoofdstuk
6 - 9 Nm
7 - Dichtung
q ersetzen
8 - Verbindungsrohr
q zum Saugrohr
Vorsicht.jpg
Voorzichtig!
Darauf achten, dass der Faltenbalg des Verbindungsrohrs nicht gebogen oder überdehnt wird. Es besteht die Gefahr der Rissbildung.
9 - 9 Nm
10 - Klemmschelle, 4 Nm
11 - Kühler
q für Abgasrückführung
q mit Bypassklappe
q mit integriertem Abgasrückführungsventil -N18- und mit Potenziometer für Abgasrückführung -G212-
q Umschaltung prüfen → Hoofdstuk
q aus- und einbauen → Hoofdstuk
12 - 9 Nm
13 - Dichtung
q ersetzen
14 - Dichtung
q ersetzen
15 - Verbindungsrohr
q vom Abgaskrümmer
Vorsicht.jpg
Voorzichtig!
Darauf achten, dass der Faltenbalg des Verbindungsrohrs nicht gebogen oder überdehnt wird. Es besteht die Gefahr der Rissbildung.
16 - 22 Nm
17 - 9 Nm
18 - Dichtung
q ersetzen
 

bobracing

Forumguru
Nou heren gisteren 28-4-2015 heb ik de losse delen bij de dealer opgehaald welke monteurtje voor mij had uitgezocht.
Ben al met al een uurtje of 8 bezig geweest, omdat ik een poetsbrug heb welke maar 1 meter hoog kan je en toch in een garagebox je werk moet doen is het soms behelpen. En uiteraard doe ik dit nu voor de eerste keer die EGR loshalen/vervangen. Ik moet zeggen al met al ging alles wel goed los,zeker op de punten die Monteurtje al aangaf, maar er zaten een paar boutjes en moertjes bij die je bijna niet los kreeg. Met veel gereedschappen/doppen en verlengstukjes etc is alles los gekomen, oude EGR er tussen uit en bekijken en ja hoor de as zit gewoon vast met roet! Als ik het onderdeelnr plus datum kijk komt deze EGR van de 22ste week uit 2010 en laat mijn auto nu van juli zijn dus dit is de eerste EGR die erop zit vermoedelijk! Dus dan is mijn eerste EGR melding op de papieren bij de 60.000 denk ik soort van reiniging of storings wissen geweest. Kortom slijtage noem ik dat maar, gezien het nu bij 226.000 gebeurt. Nieuwe er tussen en deze had ik sneller vast zitten dan dat de oude er tussen uit ging. Wederom vele fijne boutjes en moertjes die je bijna niet terug geplaatst krijgt vast zetten en nieuwe pakkingen er tussen. Wat heeft VW hier een fijn systeem voor zeg! pakking met borg pennen dus die blijven goed op hun plek zitten en dat werkt prettig. Toen om 18.15 was me wagen klaar, storing uitlezen en wissen en koelvloeistof bijvullen, ging denk ik 0,5l verloren en hierna direct een flinke rit van 150km gereden gezien we nog een bruiloft hadden waar we om 20.00 moesten zijn. Resultaat tot heden nog geen storing of foutmelding gehad:cheer:
Het kan tussen me oren zitten maar de wagen lijkt wel anders te reageren op het gas en de motor loopt mooier/rustiger.
Hier een paar sfeer foto's!
1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

8.JPG

9.JPG


Monteurtje nogmaals bedankt voor je hulp, heb je ook nog een PBtje gestuurd.
 

turboturbo

Forumguru
Super gedaan! Dat klinkt niet als een hele gemakkelijke klus, dus kudo's!

Is dit nieuwe onderdeel nu een verbeterde versie?

En wat is dat rechthoekige stuk op de EGR, is dat de zgn. koeler?
 
Bovenaan Onderaan