EGR zelf vervangen( iemand al gedaan)

rocket

Senior Member
Heren ik heb een egr storing P0405 van 1.2 TDI auto is buiten de garantie, heeft iemand de egr klep een keer zelf vervangen of schoon gemaakt

Edwin
 

rocket

Senior Member
Dit gaat alleen over benzine motors niet over diesel, niet over greenline ik wil weten welke klep het is wat de storing geeft

Edwin
 

rocket

Senior Member
welke storing veroorzaakt de code P0405 de egr zelf of een klepje die het aanstuurd, moet ik de egr schoonmaken of een aanstuurklepje die de egr bediend hij heeft pas 74000 km gedraaid
 

andrehj

Forumguru
Als een auto al uit de garantie is, dan is laten repareren bij de dealer (met een uurtarief van rond de 100 euro) een erg dure liefhebberij. Als je zelf een beetje handig bent, kun je jezelf veel geld besparen. Let wel, niet iedere Skoda wordt geleast!
 

Monteurtje

Forumguru
Het is een rot klus om te doen. Zal heel globaal even zeggen hoe het ongeveer gaat. Roetfilter loshalen. Rechter aandrijfas uitbouwen. Olie toevoer/retour leiding uitbouwen. Leiding tussen EGR klep - turbo uitbouwen. Koelwaterslangen loshalen.
Bij de Fabia is het vrij krap allemaal. Je bent ook nog wat pakking nodig.
 
Ik vind het persoonlijk een slechte zaak dat als er op kort termijn zoveel kapot gaan waarom er dan geen terugroep aktie is maar wel de eigenaren op hoge kosten jagen terwijl het lijkt op de fabricage fout of zie ik dit verkeers
 
  • Leuk
Waarderingen: KWc

Chatslet

Forumguru
Zoals ik hier al eens eerder heb aangegeven, haal Tros Radar er bij. Dit gebeurd zo veel mensen dat het geen "toeval" meer is. Als zij zich er mee gaan bemoeien kunnen ze Pon triggeren om een terugroepactie op te zetten. Dat de garantie voorbij is betekend overigens niet dat je aan hoge kosten zit. Er is nog zoiets als conformiteit. Bel eens met je rechtsbijstandverzekering als je die hebt.
 
Zoals al word gezegd is het geen fijne klus.
Roetfilter ed moet weg.
Arbeid is 2,5uur en informeer bij je dealer naar coulance deze is namelijk 70%.

Iedereen denkt dat het bij een dealer het onderhoud duur is maar je hebt ook zo je voordelen!
Bij de garage op de hoek ben je vaak duurder uit maar mensen weten dat vaak niet.

Succes!
 

Chatslet

Forumguru
Coulance van 70% hoef je geen genoegen mee te nemen. Een EGR klep hoort meer dan 80dkm mee te gaan. Doorgaans is het een onderdeel dat pas boven de 150dkm problemen geeft. Duidelijk een fabrikage fout gezien alle reacties hier. Garantie of coulance hoef je je dan niet op de beroepen. Je beroept je op conformiteit. Je mag er als koper van uit gaan dat je een conform product koopt en daar mee bedoelen we dat gezien de leeftijd en kilometerstand van de auto we dit soort defecten nog niet hoeven te verwachten. Je kunt daarom de dealer in gebreke stellen wegens een non-conform product en kostenloze reparatie verlangen. Kom je er niet uit met de dealer dan kun je de Bovag eventueel laten bemiddelen. Ook kun je zelf naar de kantonrechter stappen. Hier is geen advocaat voor nodig. Belangrijk is dat je je zaak goed voorbereid. Je zoekt dan het internet af naar topics over de EGR klep op dit forum, het Seat forum en het Volkswagen forum. De Fabia Greenline, De Seat Ibiza ST Ecomotive en de Polo Bluemotion hebben allemaal de zelfde 1.2 TDI motor en hebben ook allemaal de zelfde EGR problemen. Verder wil je een onafhankelijke diagnose laten stellen door een expert. Een expert kan een andere dealer of garagebedijf zijn. Die kunnen dan op schrift zetten dat de EGR klep bij die stand niet defect hoort te gaan. Misschien zijn ze ook bereid te getuigen. Wil je het helemaal goed aan pakken dan kun je dit bij de Dekra beleggen. Om de zaak voor de rechter te brengen moet je een gerechtsdeurwaarder vinden die de dealer voor jou kan dagvaarden. Belangrijk is dat je aan geeft waarom je de dealer wilt dagvaarden en wat je wilt. Na ontvangst van de dagvaarding kan de dealer besluiten om het defect alsnog te herstellen. De kosten die je dan gemaakt hebt ben je dan wel kwijt. Komt het voor de rechter dan wordt de verliezende partij vaak veroordeeld tot het betalen van de proceskosten en alle kosten die de klagende partij heeft gemaakt. Dat is dus een afweging die je moet maken. Ik heb op deze manier een aantal keer succesvol een zaak gewonnen de laatste keer heb ik op deze manier zelfs een malafide garagebedrijf over de kop geholpen. Mocht je rechtsbijstand hebben, schakel die dan in, scheelt je een boel werk. Laat het in ieder geval zeker niet over je heen komen en schier er zeker niet zelf bij in maar ga gewoon voor je gelijk.
 

rocket

Senior Member
Net by de dealer geweest voor diagnose, egr stuk. Maar dat wisten wij al . Ongeveer een prijs indicatie die ik zelf moet betalen is tussen 600 & 700 euro vind erg veel geld .
 
bij dat bedrag is nog niet de coulance meegerekend.
vraag of er een software update is, deze is er namelijk voor diverse storingen aan de egr!!

succes
 

Monteurtje

Forumguru
@Fleezo. Als de EGR klep/koeler vervangen wordt dan moet er ook een SW update uitgevoerd worden. Alleen een update heeft misschien even zin. Maar na een tijdje komt de storing weer terug.
 
Jeetje,.... waarom zijn die prijsschommelingen zo hoog tussen de verschillende dealers (met coulance) ? Dit is echt niet normaal meer op even 600 euri neer te tellen voor een net buiten de garantie kapotte EGR .... Dit doet de aanbeveling van deze wagen naar kennis ineens een heeeeel stuk lager. Aangezien ze allemaal wel een x aan de beurt dreigen te komen. Fingers crossed for me
 
Bovenaan Onderaan