EGR zelf vervangen( iemand al gedaan)

royjaspers

Nieuw lid
Eerst maar eens de dealer achter je proberen te krijgen.. dat is ook je eerste aanspreekpunt...

Ben er nog niet uit ..pfff: eerst met de dealer gepraat (overigens..er is bij Auto Reef Nieuwegein geen service manager - personeel valt direct onder de directie) en die kan wat korting geven op de onderdelen zodat het voor 700 euro gedaan kan worden. Een formele aanvraag van de dealer bij Pon mbt coulance komt terug met nul (zero). Ik vind 700 euro nog veel te veel; 50/50 is m.i. gepast in deze situatie (maar zoals je aangaf ..ze zijn nergens toe verplicht...helaas). Ik heb ook nog contact gehad met Skoda Nederland hierover: hun advies...bespreek samen met de dealer wat er mogelijk is. Wat ik ook nog gedaan heb is de Skoda dealer gebeld waar de auto origineel vandaan komt: Hegeman in Nijmegen (ik ben de 2e eigenaar en heb de auto in 2013 bij een andere garage gekocht). Hegeman gaf aan hier geen partij in te zijn en kon niets voor me doen.....
 

royjaspers

Nieuw lid
Aanvulling: Omdat ik dacht waarom die EGR voor veel geld vervangen met het risico dat het over een paar jaar weer mis gaat heb ik een mail gestuurd naar VVT. Mij 2 vragen waren: kan het met deze 1.2 TDI greenline motor/Delphi ECU en tevens icm een defecte EGR (dus niet preventief).
Er zijn een aantal "experts" onder jullie: wat is jullie mening over deze oplossing ? Het zou namelijk een doorbraak zijn mbt het probleem met een kapotte EGR !

Hieronder de mail van VVT:

Goedendag,

Wij kunnen de storing softwarematig oplossen, er hoeft niet aan de auto gesleuteld te worden. Kosten voor het wegschrijven van de EGR bij uw auto zijn €190,- incl btw, we zijn hier 1 uur mee bezig. De aanpassingen worden via de OBD-poort gedaan, de ECU hoeft dus niet uit elkaar en er worden geen externe modules gebruikt. De door u genoemde prijs van €350,- is een "oude" prijs.

Met vriendelijke groet,

With kind regards,

Iwan Haisma

Van Vught Tuning
De Factorij 20a
9363 TN Marum
Telefoon +31 (0) 594 646 122
info@vanvught-tuning.nl
www.vanvught-tuning.nl

C:\Users\Roy\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.jpg
 

Thijsz

Nieuw lid
Ook ik heb contact gehad met VVT en die zijn erg uitgebreid in de beantwoording op mijn vraagstelling over een EGR delete en de tuning mogelijkheden voor mijn Skoda Fabia Combi II 1.2TDI Greenline:

Indien u de auto getuned wil hebben dan gaan we als volgt te werk:

We meten de auto eerst origineel op de vermogensbank en controleren hierbij een aantal waardes zoals turbodruk, raildruk, nokkenaspositie, uitlaatgastemperatuur en luchtmassameter.
Vervolgens halen we de software uit de ECU (motorregelapparaat) en gaan we deze aanpassen. We werken dus altijd op basis van de originele software van uw auto.
Als de software klaar is schrijven we deze in de ECU en meten we de auto op de vermogensbank. Wederom controleren we een aantal technische waardes.
Als we na de eerste keer aanpassen niet tevreden zijn dan passen we de software nogmaals aan met als doel een zo fijn en soepel mogelijk rijdende auto te creëren.

Ook schrijven we de EGR kosteloos weg. De EGR laat normaal een gedeelte van de uitlaatgassen terug de motor in stromen, dit doen de fabrikanten om de NOx uitstoot laag te houden wat weer van invloed is op het brandstoflabel. In de uitlaatgassen van een diesel zitten roetdeeltjes, deze roetdeeltjes gaan dus ook terug de motor in. Deze roetdeeltjes vervuilen de motor ernstig, om deze reden schrijven we de EGR dus weg en zetten we de klep softwarematig dicht. Dit heeft geen nadelige gevolgen voor de APK.

Bij ons is het dus niet zo dat er een aangekocht bestandje in komt en er daarna geen aanpassingsmogelijkheden zijn, wij schrijven alles zelf en op maat voor uw auto.
We zijn hier ongeveer 1 tot 1,5uur mee bezig. Na het werk op de vermogensbank gaan we altijd een stuk rijden met de auto.

Met uw auto halen we ongeveer 100pk en 220nm.

Kosten:

Normale prijs voor chiptuning voor uw auto is €390,- incl btw en rollenbank met uitdraai.
Enkel de EGR uitschrijven kost €190,- incl btw.
(alle prijzen zijn incl btw en montage, u kunt kosteloos een leenauto mee krijgen)

Als u de niet verplichte sjoemelsoftware-update wil laten uitvoeren, dan raad ik u aan dit te doen voordat u de auto door ons laat aanpakken.


Met vriendelijke groet,

Van Vught Tuning
 
Laatst bewerkt:

Thijsz

Nieuw lid
De prijs die VVT voor een chiptuning met EGR klep delete vraagt is momenteel dus €390,-
Die gaan het vast heel druk krijgen!
 
Laatst bewerkt:

Kempes

Forumguru
Wij kunnen de storing softwarematig oplossen, er hoeft niet aan de auto gesleuteld te worden. Kosten voor het wegschrijven van de EGR bij uw auto zijn €190,- incl btw, we zijn hier 1 uur mee bezig.

C:\Users\Roy\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.jpg

Ik vraag me hierbij wel af of ze dan zeker weten dat de EGR klep werkelijk dichtstaat...misschien is hij wel dusdanig defect dat hij vastzit en continu openblijft staan...

Bij een werkende klep zal het wel goedgaan maar een defecte klep?
 

octavia99

Senior Member
Zal waarschijnlijk wel met vag-com of andere diagnose software uit te lezen zijn.
Een vag-com specialist die dit weet?
 

royjaspers

Nieuw lid
Ik vraag me hierbij wel af of ze dan zeker weten dat de EGR klep werkelijk dichtstaat...misschien is hij wel dusdanig defect dat hij vastzit en continu openblijft staan...

Bij een werkende klep zal het wel goedgaan maar een defecte klep?

Dat is idd de crux in mijn geval want bij mijn dealer is de EGR klep defect geconstateerd maar dan weet je nog niet wat er precies defect is; dit kan bv. het motortje zijn van de 2e klep waardoor deze blijft hangen en niet meer open/dicht gaat. Door het te meten mbv VCDS kan er neem ik aan achter komen ...(De Duty Cycle van de EGR (= de stand van de klep) vindt je bij diesel motoren meestal in [01-Engine] [Meetwaardeblokken-08] [Groep-03.4]: De EGR wordt aangestuurd door de LMM en door de Koelvloeistoftemperatuursensor

@Thijsz: jij hebt nog gewoon een goed werkende EGR ?
 

Spierings

Forumguru
Een vraag waar ik zelf nieuwsgierig naar ben..

Kan de 1.2 TDI goed regeneren zonder egr (deze wordt normaal bij het regeneren ook aangestuurd)

Zou tussen de pijp van de egr gewoon een plaatjes stoppen, zo weet je zeker dat hij 100% dicht is.. Controle met testkast is vaak moeilijk, werking wordt met de waarde van luchtmassameter controleerd en de klep is moeilijk te controleren als deze door een mechanisch defect niet meer verbonden is met de stelmotor..
 
  • Leuk
Waarderingen: Max5

Thijsz

Nieuw lid
Dat is idd de crux in mijn geval want bij mijn dealer is de EGR klep defect geconstateerd maar dan weet je nog niet wat er precies defect is; dit kan bv. het motortje zijn van de 2e klep waardoor deze blijft hangen en niet meer open/dicht gaat. Door het te meten mbv VCDS kan er neem ik aan achter komen ...(De Duty Cycle van de EGR (= de stand van de klep) vindt je bij diesel motoren meestal in [01-Engine] [Meetwaardeblokken-08] [Groep-03.4]: De EGR wordt aangestuurd door de LMM en door de Koelvloeistoftemperatuursensor

@Thijsz: jij hebt nog gewoon een goed werkende EGR ?

@royjaspers: ik heb inderdaad nog een goed werkende EGR
 

Green

Actief lid
Ben wel benieuwd of er al ervaringen zijn mbt de tuning bij vvt.
Ook wij hadden gister auto in de noodloop,met wss oorzaak egr.
Prijstechnisch lijkt me dan tunen incl wegschrijven egr,mooie optie ipv 800-900 € bij garage.
 

oco1979

Forumguru
Oplossing komt bij de meeste iets te laat,nu bij anderen als goedkopere oplossing software dicht zetten.
 
heeft iemand met ons egr probleem de oplossing van VVT al laten uitvoeren? het is mijn niet duidelijk of dit nu een jarenlange goede oplossing is..
 

fugitibo

Actief lid
Goedenavond.

Ik weet niet of deze vraag gewaardeerd wordt, maar is er iemand hier die de egr softwarematig kan dichten en wegscrijven ??
Greets fugi
 

Spierings

Forumguru
Goedenavond.

Ik weet niet of deze vraag gewaardeerd wordt, maar is er iemand hier die de egr softwarematig kan dichten en wegscrijven ??
Greets fugi
Bijna alle tuners, deze hebben de laatste tijd veel vooruitgang in geweest..

Kijk eens in de tuning topics.
 

MacManiac78

Forumguru
Een kleine opmerking, de EGR zorgt er ook voor dat de motor sneller op bedrijfstemparatuur is. Rookgassen door de EGR worden immers gekoeld met koelvloeistof in de EGR koeler. Door het dichten van de klep blijft er wel koudemiddel door de EGR koeler stromen, maar warmte overdracht vind niet meer plaats. Het doorlussen van de aanvoer direct naar de retour van de EGR koeler is dan ook geen gek idee als de EGR is dichtgezet. (De EGR koeler wil namelijk nog wel eens gaan lekken.)
 
Bovenaan Onderaan