EGR zelf vervangen( iemand al gedaan)

Monteurtje

Forumguru
@passatboy Als ik de foto bekijk is dat een nog een pomp verstuiver motor. Het schijnt dat de software van de 1.2 TDI CR nog niet is gekraakt en het dus (nog) niet mogelijk is om de EGR weg te schrijven.
 

CDK

Forumguru
@zedrac, ja als de software aangepast wordt door een tuner of vag specialist wel, met uitzondering van de 1.2 tdi
 

MacManiac78

Forumguru
Al eens eerder gepost.... de EGR klep gaat vast zitten door roet. Water of spiritus direct na de luchtmassameter (LMM) inspuiten om de turbo en EGR met stoom te reinigen.
 

Chatslet

Forumguru
@MacManiac78 Je zou dan in principe de luchtfilterbox open kunnen maken, filter er uit en dan stationair laten draaien terwijl je met een stoomreiniger stoom in het inlaattraject spuit.
 

MacManiac78

Forumguru
Dat is voor de LMM. Ik zeg na de LMM. Daarnaast heb je de expansie van de stoom al, die je juist wenst op te wekken in de cilinders etc.
 

MacManiac78

Forumguru
Ik heb nog geen EGR storingsmelding gehad, dus misschien dat het werkt? Of... misschien dat ik de Faab genoeg op de snelweg werken laat? Of... misschien moet ik m nog krijgen?

Geen idee, maar voor zover bevalt het mij prima en heeft de 1.2TDI er geen enkel probleem mee.

Zoals eerder gemeld, het is een bewezen effectieve mannier om roet te verwijderen.
Google --> decarbonise engine with water of water methanol injection.
Ik gebruik 50/50 water / spiritus en zelfs 100% spiritus
 
Laatst bewerkt:

jdek

Nieuw lid
Mijn laatste en huidige auto is de Fabia Greenline 1.2 TDI Eigenlijk een perfecte auto op de storingen van EGR en roetfilter na.
Vanaf 55000 km moest ik regelmatig naar de dealer een geforceerde regeneratie laten uitvoeren + de angst dat ik onderweg stil kwam te staan. regelmatige rekeningen en zeer grote reparaties in het vooruitzicht.

Ik heb in de ruim 5 jaar dat ik nu merendeel vanaf 40000 km met het EGR storingslampje in werking dat door het schakelprogramma vroeg in 3-4-5de versnelling het gehele motormanagement vervet mijns inziens. Regenereren doet het systeem pas rond de 2500 toeren!(opgave Skoda mobiel) Nou dat is 105 km in z'n 4. Ook weer zo'n grove fout van VAG.

Dus vanaf dat ik hier achter ben gekomen heb ik geen problemen meer met het roetfilter. Helaas gaat het EGR lampje niet uit, maar de auto loopt perfect 4 liter op 100 km. Start stop doet het goed en auto loopt netjes regelmatig. Een storing in de storingsmelder, waarvoor ik dan 1100 euro voor mag neer tellen, nieuwe EGR klep. Onlangs nog 5000 km naar Hongarije en terug gereden.
Wel gooi ik iedere tankbeurt een half flesje diesel extract erbij van Wijn's

Ik heb overigens van Importeur en VAG via keurige brieven weinig goodwill ontvangen, en ik vind dat zij echt een steekje hebben laten vallen met de software en hardware. Ook een behoorlijke Skoda onafhankelijke reparatie zoals het verwijderen van EGR en Roetfilter is bij dit model niet mogelijk. Hierom vind ik Vag en zijn importeur 100% verantwoordelijk voor de problemen die de meeste 1.2 TDI rijders met ingebakken chip ervaren.
 
Laatst bewerkt:

duimp

Lid
105 in de 4, hoe lang rijd je op deze manier? Vijf minuten of langer om te regeneren.
Dacht altijd dat als je maar lange afstanden rijd voldoende is om de egr shit te voorkomen
 

jdek

Nieuw lid
Om te regenereren moet je honderden km rijden
Als je pech hebt en je roetfilter zit bij 50.000 km vol dan heeft hij nog nooit geregenereerd. Komt omdat je netjes bij 70/80 in z'n 5 reed. 120 in z'n 5 is 2200 toeren, 140 is 2500 toeren in z'n 5 maar dat kan zelfs in Duitsland niet meer over een langere afstand. Om de 20 km reparatie aan de weg.
Die 2500 toeren staat ook niet in het boekje, dat krijg je pas te horen als je in de shit zit.
In het boekje staat zuinig rijden en op tijd op schakelen.
Je rijd wel wat zuiniger diesel maar achteraf veel duurder met reparatie alles vet en dichtgeslipt.
Met deze truc hebben ze de auto door de 89 kgf grens gekregen en zijn de eigenaren dubbel genaaid met slechte software chip ingebakken en een superhoge wegenbelasting
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Nou @jdek als dat zo was, dan vielen de dpf's toch massaal uit, elke dag opnieuw? Ik ben geen expert hoor, maar zoveel lees ik er nu ook weer niet over (niet meer of vaker dan falende EGR problemen bij de 1.2TDI om het maar eens ergens mee te vergelijken)

Ik heb van dit forum geleerd dat regeneratie ook wel plaatsvindt bij rustige korte ritjes (de verhalen over nablazende koelvinnen en tijdelijk verhoogd stationair toerental etc.)
 
Laatst bewerkt:

Kogamyata

Senior Member
@jdek Hallo,
Dat doen ze toch maar 1 keer, nietwaar? Volgende keer geen VAG meer? Maar wat dan? Helpt VAG zich hiermee zelf om zeep? Je bent toch niet gek?
Joop.
 

bobracing

Forumguru
Heren, ik ben er een beetje klaar mee en ga denk ik gewoon zelf deze verdomde EGR vervangen. Iemand nog tips? Heb een kleine brug en voldoende gereedschap :)
 
Bovenaan Onderaan