EGR zelf vervangen( iemand al gedaan)

bobracing

Forumguru
Ja/Nee. je hoeft niet grove dingen los te halen of te verwijderen, echt meeste zijn gewoon wat boutjes en moertjes om ruimte te maken, maar je komt er zo lastig bij wat het weer moeilijk maakt. Maar achteraf viel het mij mee, keek er een beetje tegenop maar ben blij dat ik het gewoon gedaan heb! Enige gereedschap ik dat nu extra koop zijn verlengde veeltands doppen voor op een ratel voor de aandrijfas, gaat een stuk makkelijker en sneller dan.
 

turboturbo

Forumguru
Nee dat snap ik, dat maakt het niet minder moeilijk: je moet je hoofd er goed bijhouden.

Ik heb eens een dik uur gedaan over één slang terug op z'n plek krijgen. Die paste ook maar op één manier maar doordat ik het grotendeels op de tast moest doen en er niet goed bij kin, kneep ik 'm wel :nailbiting:
#kluservaringdelen
 

bobracing

Forumguru
Klopt, zeker met alles weer terugbouwen, je hebt een hoop delen los gehad. Maar 1 voor 1 doen en vastzetten gaat prima. Heb 2 jaar terug eens een groot vringijzer gekocht van 60cm waar je een dop1/2 op kunt zetten, nou hiermee kreeg ik de delen los zoals de aandrijfas, motor en baksteun zonder dat je lomp geweld moet zetten of een ratel of iets dergelijks.
 

jdek

Nieuw lid
@jdek Beter lezen. Uitleg van het ROETFILTER lampje en de 2de stap is naar de garage als het regenereren niet is gelukt.

http://www.skoda-auto.com/en/mini-a...OwnersManualEditionDate=11-2014#!pageId=00103
@peterrapid en @Monteurtje
jullie beiden spelen je antwoord nogal op de man vind ik.

Monteurtje moet zelf beter dit draadje lezen dan weet hij dat ik al had vermeld 105 km 2500 toeren in de 4e versnelling te rijden. Sorry hoor, dat krijg je als je ergens halfweg invalt.

en peterrapid, zou een het draadje over het doodgebloede proces tegen PON beter eens lezen betreffende de het roetfilter probleem. Grootse plannen op dit forum, 0 uitkomst en veel teleurgestelde mensen.
En overigens ben ik al "een nieuw lid sinds 2008" pas 7 jaar
 

Kogamyata

Senior Member
@bobracing Hallo,

De as zit vast met roet? Lijkt anders te reageren op 't gas? Die AS snap ik niet en reageert ie nu beter (feller), trekt ie harder? Is ie zuiniger? Zoals jij het omschrijft heb je er alleen baat bij dat de lampjes niet meer gaan branden. Overigens, bij 226.000 km, zou ik ook opvatten als slijtage. Dat bovenst GAT is dat de oude vuile en dat onderste de nieuwe schone?
Ik zei wel dat jij dat ging klaren en 8 uur werk, valt in die situatie met jouw brug nog best mee lijkt me. Gefeliciteerd met je succes, immers dit is echt 'n overwinning, tenminste als je alle andere reparaties en kosten leest in deze onderwerpen. Mogen we ook nog je kosten weten?

Groeten en succes!
Joop.
 

bobracing

Forumguru
@Helmond42 Als je mijn foto's bekijkt zie je er eerst 2 van de oude EGR liggen van beide openingen, bij de ene zie je als je goed kijkt een zwarte as lopen, bij de 2e kan je de klep zien als je de EGR goed zou draaien en erin kijkt.
Nou de Klep kon ik wel bewegen mechanisch via de hevel aan de buitenkant, maar de as lijkt gewoon vast te zitten vol roet. De melding die ik kreeg was vernauwde doorstroom, en hierna dus altijd dat lampje branden met de foutcode die dus aangaf vermoedelijk EGR defect. Je zou kunnen proberen de oude te doen reinigen, en zal voor een deel ook wel lukken, maar je kunt niet overal bijkomen en heb geen zin dit volgende week weer ff te doen. Dus vandaar direct een nieuwe. Voor mijn gevoel loopt de wagen nu mooier en rustiger, niet perse feller maar minder ruw met rijden en dan in de lage toeren. Ik vermoed ook dat dit de eerste EGR klep en koeler is gezien de datum dus dan is 226.000 wel netjes. Ik vind het niet erg om het te doen en vind het nog leuk ook en je leert je wagen ook beter kennen zo. Vergeet niet dat je wel een brug of iets moet hebben dat je wagen omhoog kan, de tijd ervoor neemt en ook enig sinds feeling ervoor hebt. De EGR koeler en klep heb ik flink op kunnen besparen door hem te kopen van iemand die een rest partij had van 4 stuks de overige delen gewoon de dealer prijs, verder dus geen uurloon/werkplaats kosten.

Hopelijk kan ik mijn volgende topic beginnen met een ander onderwerp dan iets met dit EGR gebeuren :)
 

Joske

Forumguru
@Helmond42
Joop,
hier zie je het "asje" wat beter, net als de eigenlijk EGR-klep:

JLM-Air-Intake-EGR-Cleaner.jpg
 

Kogamyata

Senior Member
@Helmond42 Als je mijn foto's bekijkt zie je er eerst 2 van de oude EGR liggen van beide openingen, bij de ene zie je als je goed kijkt een zwarte as lopen, bij de 2e kan je de klep zien als je de EGR goed zou draaien en erin kijkt.
Nou de Klep kon ik wel bewegen mechanisch via de hevel aan de buitenkant, maar de as lijkt gewoon vast te zitten vol roet. De melding die ik kreeg was vernauwde doorstroom, en hierna dus altijd dat lampje branden met de foutcode die dus aangaf vermoedelijk EGR defect. Je zou kunnen proberen de oude te doen reinigen, en zal voor een deel ook wel lukken, maar je kunt niet overal bijkomen en heb geen zin dit volgende week weer ff te doen. Dus vandaar direct een nieuwe. Voor mijn gevoel loopt de wagen nu mooier en rustiger, niet perse feller maar minder ruw met rijden en dan in de lage toeren. Ik vermoed ook dat dit de eerste EGR klep en koeler is gezien de datum dus dan is 226.000 wel netjes. Ik vind het niet erg om het te doen en vind het nog leuk ook en je leert je wagen ook beter kennen zo. Vergeet niet dat je wel een brug of iets moet hebben dat je wagen omhoog kan, de tijd ervoor neemt en ook enig sinds feeling ervoor hebt. De EGR koeler en klep heb ik flink op kunnen besparen door hem te kopen van iemand die een rest partij had van 4 stuks de overige delen gewoon de dealer prijs, verder dus geen uurloon/werkplaats kosten.

Hopelijk kan ik mijn volgende topic beginnen met een ander onderwerp dan iets met dit EGR gebeuren :)
 

Kogamyata

Senior Member
Heel erg duidelijk nu. Hij zat inderdaad behoorlijk dicht. Fantastisch geklaard. Maar hij moet nu zuiniger lopen en eigenlijk feller zijn lijkt me. Kun je nu de oude ook nog schoon krijgen met Bardahl of zoiets. Je kunt nu experimenteren, nietwaar? Als je dat doet houd ons (me) dan op de hoogte, wil je?
Groeten,
Joop.
 

frits183

Forumguru
@frits183 Hallo. Ik doe mee. De motorcode van mijn Fabia 1,2 td Greenline van 11-2010 luidt: CFWA.

Ik ben benieuwd wat de uitkomst word. Groeten,
Joop.

Beste frits183,

Sorry, we currently don't offer for that later engine, working on them in the workshop, should be available soon.

- allard-motorsport

Er wordt dus wel aan gewerkt.
In ieder geval blijkt de mijne al vervangen te zijn.

Ik zoek nog twee 15" velgen.

mvg Frits
 

bobracing

Forumguru
Beste Frits, lees even goed op het forum en internet. de 1.2TDI´s van deze wagens kunnen niet afgedopt worden of wat dan ook, dat is ook de reden van dit topic. Remedie is vervangen.
 

frits183

Forumguru
Bobraceing
Heb je het linkje wel gevolgd ?
Zo ja leg dan uit waarom dat niet zou kunnen werken.
Het zou toch fijn zijn als we al lezend en zoekend wel een oplossing vinden.
Om dit dan op een forum met elkander te bespreken.

Daar is een forum toch voor.

En de stamtafel gebruiken voor de grappen en grollen.
Dan komt een ander ook sneller aan die informatie die ertoe doet.

mvg Frits
 

bobracing

Forumguru
Je kunt hem niet uitprogrammeren dus afdoppen geen zin omdat de motor in noodloop komt.
Korter kan ik het niet zeggen. Die oplossing die je geeft is prima voor een VW lupo 1.2TDI of een andere oude diesel, maar deze nieuwe 1.2TDI'gaat het niet op.

Oplossing is dus vervangen van je EGR tot het moment er iemand de software van VW kraakt zodat je hem kan uitschakelen met vaste waardes.

Gr
 

frits183

Forumguru
#bobracing

Dus we zouden de sensor moeten verplaatsen.
Wat meet deze dan ?
Uitlaat of water temp ?
Vacuüm of druk ?
Waar zitten zij ?
 
Laatst bewerkt:

bobracing

Forumguru
Hoi Frits,

Je kunt ze niet uitprogrammeren of wat dan, de ene meet de flow op punt a en de andere op punt b. zitten volgens mij een paar sensoren voor of erachter. Ik denk niet dat je zit te wachten of een beetje houtje touwtje manieren, beter het probleem goed oplossen dan half, zelf het reinigen van een EGR wordt afgeraden gezien ze vaak toch weer defect raken en het niet ff een werkje is dat je in je pauze doet.
Dus nogmaals onwijs bedankt voor je inzet, maar je wilt het gewoon software matig kunnen oplossen zodat je hem kan wegschrijven en de EGR klep plus koeler niet meer nodig hebt. EGR zelf zit een vacuum plus stroom aansluiting op zie mijn foto's maar lees even goed op internet, Niemand is het tot heden gelukt ook niet de Tuners om het te kunnen aanpassen. :(
 
Bovenaan Onderaan