Aanpassingen aan mijn Fabia I combi

Vlaar032

Senior Member
Goede genade dat is een best klus project...Top gedaan hoor! Heb gewoon van het begin van het eind alles gelezen...
 

Cordoba

Forumguru
Wordt nog steeds aan gewerkt, vanmorgen 1e rugdeel (smalle deel) van de Ibiza achterbank geplaatst, dat ging een stuk simpeler dan ik had durven hopen. Nu het brede deel nog reinigen en luchten samen met de midden hoofdsteun en kijken of ik dit ook passend krijg (origineel midden op de achterbank 2-punts gordel, als het lukt wordt het 3-punts).

Straks de auto wassen en de laatste delen 'poetsen': ga morgen naar Summer Detail Day en dan moet ie er toch een beetje knap bijstaan.
 

Cordoba

Forumguru
Vanavond uiteindeljik de hele achterbank geplaatst. Om voldoende ruimte te krijgen, de zittingen er even uit, en ook het smalle rugdeel weer even verwijderd. Ook de zwarte kunststof lijsten van de dorpel omhoog langs het rubber naar de bovenrand van de rugleuning even loshalen om voldoende ruimte te krijgen. Vooral voor het brede deel heb je wat ruimte nodig. De pen die in het brede deel van de achterbankrugleuning gaat, is wat langer daarom heb je deze speling nodig. Vervolgens de enkele sluiting/ontgrendeling (dus achterbijrijders stoel), samen met de 2 puntsgordel los halen door de bout even los te draaien. Vervolgens kun je de gordel die uit het rugleuning deel komt, door het gat in de bekleding onder de achterbank halen, (let op dat ie niet gedraaid zit als je de leuning plaatst) en zorg voor voldoende lengte van de gordel (als de achterbankleuning teveel voorover staat, kun je de gordel niet afrollen) zodat je de boel kunt monteren. Vervolgens de bekleding onder de bank op zijn plaats leggen, de kunststoflijst terug op zijn plaats (2 clips/doppen houden 'm vast), en vervolgens kun je het smalle deel weer monteren. Let op bij het plaatsen dat beide rugdelen goed vast zitten op de pennen waar ie bij de scheiding van beide delen op zit (en dat de rugdelen niet 'los' in de bekleding van de rugdelen zitten). Vervolgens kun je ook de lijst aan deze kant terug plaatsen en de hoofdsteunen en zittingen kun je ook weer terugplaatsen. SAM_0923.jpg

Resultaat een achterbank met dezelfde bekleding als de voorstoelen, beter gevormde zittingen aan de buitenzijden, hoofdsteunen voor deze plaatsen niet alleen in hoogte verstelbaar, maar ook kantelbaar naar voren, en voor de middenzitplaats een 3-puntsgordel in plaats van de standaard 2-puntsgordel en ook een in hoogte verstelbare hoofdsteun (origineel geen hoofdsteun voor deze plaats).
 

Bijlagen

  • SAM_0915.jpg
    SAM_0915.jpg
    246,9 KB · Weergaven: 125
  • SAM_0916.jpg
    SAM_0916.jpg
    298,5 KB · Weergaven: 125
  • SAM_0917.jpg
    SAM_0917.jpg
    162,8 KB · Weergaven: 126
  • SAM_0921.jpg
    SAM_0921.jpg
    481,3 KB · Weergaven: 129
  • SAM_0922.jpg
    SAM_0922.jpg
    375,3 KB · Weergaven: 115

turboturbo

Forumguru
Mooi, zo is het complete interieur weer compleet uit een geheel. Zeker een mooie upgrade, zo!

Dat je het voor elkaar gekregen hebt - ik probeerde laatst de rugleuning (in delen neerklapbaar) even in z'n geheel te verwijderen, maar dat lukte mij echt helemaal niet :stop:
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben blijkbaar aan de goede kant begonnen. Vanwege het verschil in gordel (2-punts tegen 3-punts) met het smalle deel begonnen, en eerst eens uitvoerig gekeken, vervolgens een grote platte schroevedraaier gepakt en toen was het meeste werk al gebeurd. :D

Voor het verwijderen van de rugleuning: begin met het smalle deel (en plaats dit ook als laatste), verwijder eerst de zitting (niet omklappen, maar er helemaal uit, dan heb je ruimte), verwijder de hoofdsteun van het te verwijderen deel, en klap vervolgens het rugdeel naar voren. Dan zie je aan de deurzijde bij het punt waar ie het rugdeel scharniert een uitsparing met daarin een metaalkleurig schijfje met een uitsparing waar je een platte schroevedraaier in kan zetten. Druk met de schroevedraaier die uitsparing naar de andere kant van het 'gat' en je kunt het rugdeel aan de portierzijde iets omhoog trekken uit het 'scharnier'. Trek nu het rugdeel iets naar het portier toe, zodat het rugdeel van de pen af komt aan de andere zijde van het rugdeel. Eventueel de zwarte kunststofstrip die tegen het deurrubber zit (tussen portierdorpen en bovenkant rugleuning) even loshalen (met 2 clips/doppen) om meer ruimte te krijgen. De andere zijde werk volgens hetzelfde principe, maar het brede deel is veel lastiger doordat de pen bij de 'deling' van de rugleuning ongeveer 2x zo lang is. (is ook te zien op de 3e/4e foto in post # 83(je ziet daar het 'tapijt' onder de achterbank, de gordelsluitingen, het verbindingsstuk met de 2 pennen (groen, lakkleur) en de achterzijnde van het brede rugleuningdeel (staat voor montage even op zijn kop).
 

Cordoba

Forumguru
Nadat ik de Faab qua lak ondertussen ook aardig onder handen heb genomen, ergerde ik me wat aan de roestplekken op de trekhaak. Het kan geen kwaad, maar er fraai uitzien is iets anders. Een poosje terug al spuitbusje matzwarte verf gehaald bij de Action, velletje schuurlinnen bij de DHZ, en vandaag maar even aangepakt.

Eerst de roest zo goed mogelijk verwijderd, vervolgens 2 lagen gespoten met primer/roeststopper, en daar 2 lagen matzwarte lak overheen. Een half uurtje na de laatste laag begon het wel te spetteren, dus de druppels op de laatste foto's zijn regendruppels.

Overigens het oude laken gebruikt om de bumper af te dekken tijdens het spuiten: gat er in geknipt waar de trekhaak door heen paste, bovenkant in de kofferbak (klep dicht) en aan de onderzijde hier en daar wat weggepropt tussen bumper en bodemplaat.
SAM_1113.JPG SAM_1114.jpg SAM_1116.jpg SAM_1117.jpg SAM_1118.JPG
 

TimT

Forumguru
Nadat ik de Faab qua lak ondertussen ook aardig onder handen heb genomen, ergerde ik me wat aan de roestplekken op de trekhaak. Het kan geen kwaad, maar er fraai uitzien is iets anders. Een poosje terug al spuitbusje matzwarte verf gehaald bij de Action, velletje schuurlinnen bij de DHZ, en vandaag maar even aangepakt.

Eerst de roest zo goed mogelijk verwijderd, vervolgens 2 lagen gespoten met primer/roeststopper, en daar 2 lagen matzwarte lak overheen. Een half uurtje na de laatste laag begon het wel te spetteren, dus de druppels op de laatste foto's zijn regendruppels.

Overigens het oude laken gebruikt om de bumper af te dekken tijdens het spuiten: gat er in geknipt waar de trekhaak door heen paste, bovenkant in de kofferbak (klep dicht) en aan de onderzijde hier en daar wat weggepropt tussen bumper en bodemplaat.
Bekijk bijlage 19807 Bekijk bijlage 19808 Bekijk bijlage 19809 Bekijk bijlage 19810 Bekijk bijlage 19811

Ziet er erg mooi uit! Ik ben ook van plan om dit bij mijn Octavia te doen, dus ik heb nog een paar vragen.
Heb je grof of fijn schuurpapier gebruikt? Je schuurt gewoon totdat de roest weg is? Moet je nog speciale primer/roeststopper hebben?

Alvast bedankt!
 

Blacky

Forumguru
Cordoba is dat een grijze dop? Dat kan niet bij zo'n nieuw gespoten trekhaak wat er overigens goed uit ziet.
 

Cordoba

Forumguru
Cordoba is dat een grijze dop? Dat kan niet bij zo'n nieuw gespoten trekhaak wat er overigens goed uit ziet.

Dop is ook meegespoten, maar reflecteert de flits iets meer, in werkelijkheid geen echt verschil te zien tussen de dop en de trekhaak.

@TimT Ik heb geen schuurpapier maar schuurlinnen gebruikt, en één van de fijnere korrels die voorradig was. De roest was oppervlakkig op de trekhaak, en er vooral op gelet dat het oppervlak glad was na het schuren. (Door het roesten worden extra zuurstofatomen gebonden, en zie dat ook het volume van het geroeste ijzer toeneemt.)

Ik heb gewoon een spuitbus roeststopper van de Action gebruikt, en ook de matzwarte spuitbus is van de Action afkomstig. Totale kosten voor de spuitbussen samen zal iets van 4-5 euro zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Zo ik kan in elk geval niet meer terug naar mijn oude interieur als ik dat ooit zou willen: oude interieur verkocht, inclusief 2-puntsgordel (die is in de Faab nu vervangen door 3-puntsgordel), en gelijk de achterbank in een Seat Ibiza gemonteerd. De koper twijfelde of het zou passen, door het gelijk te monteren kon ik 'm over de streep trekken om de complete set te kopen. (had nog geen in delen neerklapbare achterbank, maar één geheel)
 

Cordoba

Forumguru
Leuke prijs gemaakt en daardoor alles in één keer weg. Interieur van de Ibiza had vooral cola/koffie vlekken e.d. maar punt waar het om ging, was dat er geen deelbare achterbank in zat: die moest in zijn geheel plat, of in zijn geheel bruikbaar als zitpositie.

Mijn set was ongeveer 2 keer zo oud, maar zal er wel veel netter uit.
 
Bovenaan Onderaan