Aanpassingen aan mijn Fabia I combi

In mijn Ford Transit heb ik een USB aansluiting gemaakt voor de TT en het opladen van de telefoon, dan zit ik niet meer met die dikke stekkers met trafo.


Foto-M7ENTGLA-G.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Fabia aan het werk:
2zdylab.jpg


(Vestingstadje Heusden, omdat ik de fietsen toch bij me had, stadje per fiets verkend)
 

Cordoba

Forumguru
Vorige week deze doos opgehaald, en ondertussen de inhoud grotendeels in de Faab gemonteerd.
SAM_0026.jpg

Montage in combinatie met mijn telefoonhouder is nog niet naar mijn zin, dus ik ga kijken hoe ik dit aan kan passen zonder ingrijpende verbouwing, en ook de microfoon voor de BT module moet ik nog aansluiten en monteren. Helaas werkt het zonder mic niet: blijkbaar pakt ie dan niet automatisch de mic van de telefoon (die werkt overigens in de praktijk goed genoeg als de telefoon in de houder zit).

Alleen alle instellingen dat is een opgave op zich. Kleurinstelling van de verlichting wordt pas helemaal aan het eind van de gebruiksaanwijzing (op CD) uitgelegd, en je blijkt hiervoor alles te moeten resetten om de kleurinstelling op groen te kunnen zetten. :( Ondertussen wel gedaan, maar daar wordt je niet blij van. Komende tijd langzamerhand alle mogelijkheden en settings gaan verkennen.
 

turboturbo

Forumguru
Nou, wees maar blij dat het kan (die kleuren veranderen)
Ik zit met een blauw met witte verlichting van mijn autoradio 's avonds, en die kan niet veranderd worden. Staat niet echt mooi bij het groene interieurverlichting. Kwam ik ook pas met ingaan van de winter periode 'achter'.... :(

Overigens heb ik ook zo'n radio met bluetooth hands-free functie, die heeft een ingebouwde microfoon in het frontje, en je kunt er een via 3,5mm jack een externe op aansluiten (via de achterkant) die je als losse accesoire erbij kon bestellen. Ik heb dat niet gedaan, want ik bel hoegenaamd nooit in de auto (ik neem gewoon niet op, tenzij het m'n egaa is, en voor dat korte 'hoe laat ben je thuis'- gesprekje hoeft er geen geweldige bel-kwaliteit...:winkie:
 

Cordoba

Forumguru
Instelbare verlichtingskleur heb ik op geselecteerd, mic met zo'n 3 meter kabel zit bij het pakket, bel misschien 1 á 2 keer per maand in de auto, maar vaak telefoontjes waar ik wel op moet reageren, en wordt gebeld als het net even niet zo heel goed uitkomt. (bel nu indien nodig met de tel. in de houder en dan via luidspreker van de tel. en de normale mic van de telefoon, dat is voor de andere partij eigenlijk altijd redelijk goed verstaanbaar (aanzienlijk beter dan slechte handsfree set). Nog even kijken of ik navigatie van de tel. ook via BT over de radio kan laten horen, en of muziek vanaf de mobiel ook via de radio is af te spelen en op welke manier.

De reden dat ik op een instelbare verlichtingskleur heb geselecteerd, en niet een groene, is het idee dat ik 'm eventueel in een andere auto kan aanpassen.
 

Cordoba

Forumguru
Vanmiddag nog even andere stadslichtjes erin gestopt. De standaard W5W lampjes gaven naar mijn zin, net iets te weinig licht dus vervangen door de LED-versie.
Foto's met oude lampjes, één oud en één nieuw, en de nieuwe LED-lampjes:
W5W lampen oudAA.jpg w5w + ledAA.jpg led-nieuwAA.jpg
 
Mooi hoor! Ik volg je topic al een tijdje in stilte, maar ik wil toch complimenten geven over de aanpassingen aan je Fabia. Erg mooi, subtiel en toch herkenbaar.
 

Cordoba

Forumguru
Dank je. Belangrijkste redenen voor wijzigingen zijn steeds functionaliteit/gebruiksgemak geweest. Ik wil in elk geval nog betere stoelen (minder vlak) en mogelijk nog wat kleine aanpassingen.
 

Cordoba

Forumguru
Vanavond toch weer een update gedaan: de LED-lampjes van de stadslichten vervangen door SMD-LED's die aanzienlijk meer licht geven. De LED-lampjes uit de stadslichten gaan waarschijnlijk in de leeslampjes van de binnenverlichting.

(foto is niet scherp, dus later een nieuwe poging)
 

Cordoba

Forumguru
Vanmiddag had ik paar uur over, en eindelijk de telefoonhouder op de nieuwe plaats kunnen monteren. (vanwege de lage temperaturen, en de hogere kans op breken/scheuren van plastic daarbij, heb ik het niet eerder gedaan)
De oude plek was op een houder naast de radio, maar daardoor zat de radio niet strak in het dash. Nu de houder losgehaald van de radio, en de beugel aangepast en vastgeschroefd aan het bakje onder de radio, omdat ik al eerder een 12V plug ingebouwd had, in dit bakje, nu een nog korter lijntje tussen telefoon en lader nodig. De boel moet nog een keer los om de microfoon voor handsfree bellen aan te sluiten op de radio en de kabel netjes weg te werken. Ik twijfel nog over de plaats voor de mic: óf bovenaan de A-stijl, óf bij de unit voor de binnenverlichting.
 

turboturbo

Forumguru
pic's or it didn't happen :eek:
Ik twijfel nog over de plaats voor de mic: óf bovenaan de A-stijl, óf bij de unit voor de binnenverlichting.

Rij je wel eens met raam open? Anders zou ik voor de binnenverlichting unit gaat. Zelf heb ik het idee dat langs de A stijl relatief goed windgeruis hoorbaar is. Maar om het verschil te staven, zou je het moeten testen met een paar telefoon gesprekken.

Bij mijn autoradio zit een ingebouwde mic in het frontje; voor dat enkele nood telefoontje die ik aanneem voldoet dat niet onaardig :)
 

Canon-Eye

Forumguru
plaats voor de mic: óf bovenaan de A-stijl, óf bij de unit voor de binnenverlichting
Laatstgenoemde plek bevalt mij erg goed.
In de praktijk komt het nog wel eens voor dat we onderweg zijn naar een van de kinderen en onderweg even contact hebben. Dan is het soms bijzonder handig dat het gesprek óók vanaf de passagiersstoel kan worden gevoerd, en wel zonder te moeten schreeuwen. Het microfoontje is nl. draaibaar.
 

Noord26

Forumguru
Standaard bij ingebouwde installaties zit(ten) de microfoon(s) idd bij de binnenspiegel. Bij de verlichting om precies te zijn. Werkt perfect. Mocht je mogelijkheid nog hebben om hem daar de plaatsen; zeker doen!
 

Canon-Eye

Forumguru
De afstand van mond tot binnenspiegel is meestal groter dan die tot de binnenverlichting. Daarom heb ik 'm juist daar zitten: verbetert de verstaanbaarheid voor "de andere kant".

<edit> Net nog even een plaatje gemaakt ter verduidelijking: hij zit in de witte ellips, het voetje zit geplakt tegen het leeslampje (qua lichtopbrengst geen merkbare last van overigens).
Als ik opnieuw moest kiezen, zou ik 'm waarschijnlijk ergens in de rode ellips plaatsen, want dan zit hij nog dichterbij.

20130413_carkitmicrofoon-9581.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Ik ga ook nog testen wat het beste bevalt:
bij de A-stijl hoef ik niets aan te passen en kan ik 'm zo plaatsen, bij de binnenverlichting moet ik waarschijnlijk een modificatie aan de unit maken. Voor de test gebruik ik dan mijn oude enkelvoudige unit, bevalt die plek niet dan gewoon de huidige unit met leeslampjes terug zonder aanpassing. Is de binnenverlichting de beste plek, dan kan ik de unit met leeslampjes aanpassen.
 

Cordoba

Forumguru
pic's or it didn't happen :eek:

Deel van de beloofde pics, mic moet ik later nog gaan plaatsen. Vandaag de glimmende schroeven een likje matzwarte (modelbouw) verf gegeven. Voordeel is dat geen voorbewerking nodig is, alleen even goed roeren, zeker bij matte kleuren.

Houder met de opvallend glimmende schroeven:
ighnb4.jpg

Mat zwart geschilderde schroeven:
fz2k60.jpg

Mooi pal bij de 12V aansluiting:
2m4p08n.jpg
 
Bovenaan Onderaan