Aanpassingen aan mijn Fabia I combi

Cordoba

Forumguru
Vandaag waarschijnlijk één van de laatste sleuteldingetjes aan de Fabia gedaan: de kachelventilator deed het eerst niet meer op stand 1, en een paar dagen later stand 2 ook niet meer. Ik wist ondertussen dat de voorschakelweerstand waarschijnlijk gesneuveld was door een te zwaar lopende ventilator (lager), en heb dus besloten om eerst de kachelmotor te wisselen, zodat daarna de voorschakelweerstand wel heel blijft. Eerder deze week voor €35 een ander exemplaar op de sloop gehaald, en vanmorgen gewisseld (en foto's gemaakt, die zal ik later nog plaatsen). Tot mijn verrassing deed na de wisseling de ventilator het ook weer op standje 2, dus mijn besluit om zolang het probleem niet verholpen was, om de ventilator alleen op stand 4 (dus zonder voorschakelweerstand) te gebruiken, heeft uitbranden van de volgende voorschakelstanden voorkomen. Ik vermoed dat stand 2 te weinig stroom leverde om de kachelmotor in beweging te krijgen, en het daarom niet werkte, als je die stand dan toch gebruikt, gaat er zoveel stroom doorheen dat de voorschakelweerstand uiteindelijk toch wordt opgestookt.
 

Hakar

Donateur
@Cordoba.
Eén van de laatste sleuteldingetjes?
Ik hoop, omdat er niet meer zijn, en niet omdat, .. nou jah je weet wel, uiteindelijk doen ze dat allemaal.
Maar ik dacht dat jouw Faabje nog lang niet klaar was met jou.
Of was het no andersom.
 

Cordoba

Forumguru
Ik ben al een maandje rustig aan het rondkijken naar een opvolger @Hakar. Ik heb de auto nu 7,5 jaar, de km-stand verdubbeld en ben gewoon rustig aan het kijken voor wat jongers. Dat zou een Fabia III kunnen worden of mogelijk een Ibiza (6J).
 

Cordoba

Forumguru
Bij deze foto's die ik heb gemaakt tijdens het wisselen van de kachelmotor, of eigenlijk bij het plaatsen van de vervanger. Origineel zijn de stukjes kabelboom op het slakkenhuis vastgezet met zwarte tie-rap, ik heb die vervangen door grijze/transparante tie-rap omdat die beter zichtbaar zijn op de foto (en het geheel verdwijnt toch weer achter het dashboardkastje). Foto's van het verwijderen van het dashboardkastje heb ik niet gemaakt, dat is al zo vaak gedaan en vrij simpel.

Na het verwijderen van het dashboardkastje en het zijpaneeltje van het dashboard, kijk je tegen het slakkenhuis aan dat met 4 messingkleurige torxschroeven vast zit. Verder zit er de stroomvoorzieningsconnector op (met rode draad voor de variabele (keuzestanden van de ventilator) spanning en de bruine massadraad), en nog een 'contra-stekker' op een uitsteeksel rechtsboven aan het slakkenhuis. Om het slakkenhuis incl. kachelmotor te verwijderen, moet je de 4 torxschroeven er uit draaien, de kleine connector met rode en bruine draad loshalen, de tie-raps op het slakkenhuis van de kabelboom doorknippen en dan heb je voldoende ruimte om ook de andere stekkers los te halen en het geheel naar je toe te trekken (er vanuit gaand dat je op de passagiersstoel zit). De stekker/contrastekker op het uitsteeksel zitten ook weer op dat uitsteeksel geklikt, daarom heb ik daar wat extra detailfoto's van gemaakt. Hieronder de foto van het losse slakkenhuis met de connector van de spanning die op de motor zit.
 

Bijlagen

  • SAM_5324.JPG
    SAM_5324.JPG
    470,3 KB · Weergaven: 80
  • SAM_5331.JPG
    SAM_5331.JPG
    472,2 KB · Weergaven: 82
  • SAM_5339.JPG
    SAM_5339.JPG
    591,1 KB · Weergaven: 73

Cordoba

Forumguru
De andere foto's, let hierbij op de nokjes en 'geleiderails' die op de 'tuut' zitten, waar de stekkerverbinding op zit geklikt. SAM_5325.JPG SAM_5335.JPG
 

Bijlagen

  • SAM_5326.JPG
    SAM_5326.JPG
    325,9 KB · Weergaven: 66
  • SAM_5327.JPG
    SAM_5327.JPG
    326,2 KB · Weergaven: 69
  • SAM_5328.JPG
    SAM_5328.JPG
    581,3 KB · Weergaven: 69
  • SAM_5329.JPG
    SAM_5329.JPG
    427,8 KB · Weergaven: 68
  • SAM_5330.JPG
    SAM_5330.JPG
    378,4 KB · Weergaven: 62

Cordoba

Forumguru
Hieronder beelden van de recirculatieklep, zoals die zichtbaar is door de opening van het slakkenhuis, de 1e foto in gesloten toestand, de andere in deels(was nog niet helemaal open) en volledig geopende toestand. De gele draad op de achtergrond bij geopende klep, is de draad die ik zelf gelegd heb voor de mistlampen, die pal naast de recirculatieklep zit doorgevoerd naar de motorruimte. Overigens heb met de hand door het slakkenhuis en geopende recirculatieklep kunnen voelen dat het onder de parafaan schoon was.

Als toegift nog een foto van de stekkers die in de zijkant zitten voor de kabeldoorvoer naar het passagiersportier.
 

Bijlagen

  • SAM_5332.JPG
    SAM_5332.JPG
    740,6 KB · Weergaven: 113
  • SAM_5333.JPG
    SAM_5333.JPG
    746,4 KB · Weergaven: 77
  • SAM_5334.JPG
    SAM_5334.JPG
    723,5 KB · Weergaven: 114
  • SAM_5341.JPG
    SAM_5341.JPG
    523,9 KB · Weergaven: 56
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan