Aanpassingen aan mijn Fabia I combi

Cordoba

Forumguru
Van mij?:D

170 k km gepasseerd, en ouder dan 13 jaar en geen al te grote problemen, alleen af en toe een slijtagedeel, eind vorig jaar een homokineet en nu een stuurkogel vervangen zijn voor de leeftijd en km-stand geen rare dingen.
 

Cordoba

Forumguru
Gelukkig had ik vanmorgen geen klompen aan, anders was ie vast gebroken: ik reed vanmorgen de straat uit en aan het eind van de straat begon de Faab ineens te piepen en een rood knipperend waarschuwingslampje voor de koelvloeistof. Kap open: stond de koelvloeistof nog maar tot onderin het reservoir. Dat heb ik één keer eerder gezien, en dat was een dag na distributiewissel (incl. waterpomp) dus logisch te verklaren.

Even terug naar huis en koelmiddel bijgevuld, er ging naar schatting een halve liter bij, en terug denkend heb ik een aantal weken terug ook al iets van 0,1 liter bijgevuld (daarvoor kan ik me buiten de waterpompvervanging niet herinneren ooit iets bijgevuld te hebben). Daarna zonder problemen naar het werk gereden (18-19 km enkele reis) waarbij alleen opvallend was dat de koelmiddeltemperatuur volgens dash op het absolute minimum stond, terwijl tijdens bijvullen het reservoir al lauw was. De auto in de parkeergarage gezet, zodat ik eventuele lekkage makkelijk kon spotten, maar na werktijd niets te zien, vloeistof nog op peil en zonder problemen naar huis, en tot mijn verbazing nu mét temperatuuraanwijzing.

Dit jaar nog is ie toe aan de volgende distributie wissel (huidige zit er bijna 6 jaar en 80.000 km op), maar nog geen echt goede verklaring voor het verschijnsel. Mogelijk als de auto echt warm wordt dat ie er ergens de koelvloeistof uitgooit, maar nog niets gezien (geen roze sporen, en vanmiddag een paar druppels aan de buitenkant van het reservoir, maar het kan goed zijn dat ik dat bij het bijvullen gemorst heb). Het is geen MPI-blok, dus lekke koppakking ligt ook niet voor de hand.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb nog geen tijd gehad om bij de temperatuursensor te kijken, maar verdenk die wel (ik denk dat lekkage van koelvloeistof bij de temperatuursensor ook de oorzaak was dat ik vanmorgen geen temperatuur aanwijzing had, door corrosie op de stekker of lekstroom via de koelvloeistof).
 

Cordoba

Forumguru
Vanmorgen even tijd gehad om te kijken, maar eigenlijk niets kunnen vinden. Er was een licht vochtige plek op de plaat onder de motor, ongeveer onder het reservoir, maar het reservoir was compleet droog en ook daaronder. In het voorjaar/zomer nog de motorruimte gecleaned, dus leksporen hadden zichtbaar moeten zijn, bovendien koelvloeistof nog op niveau. Ik denk dus dat de vochtige plek gewoon van dauw is geweest, vandaag eigenlijk geen enkele afwijking geconstateerd, morgenochtend beter zoeken en de auto wassen.
 

Cordoba

Forumguru
Nog niet gemeld: afgelopen weekend gezocht en eigenlijk niets kunnen vinden. Luchtfilter/afdekkap ook van het blok getrokken om de slangen beter te kunnen volgen, en eigenlijk alleen gezien dat er een een paar slangen niet gefixeerd waren achter het motorblok (zitten klemmen waar de slangen ingedrukt horen te zitten), maar niets kunnen vinden qua lekkage.

Maandagochtend had ik een typische ervaring: het was 's morgens vrij koud en vooral vochtig (bijna mistig) met een voorruit die het eerste stuk zo vaak besloeg aan de buitenkant dat ik de ruitenwissers in de intervalstand had staan. De binnenkant was echt vreemd: af en toe zag je ineens in pakweg een seconde de hele voorruit beslaan (lichte waas), die vervolgens in 3-5 seconden weer helder werd onder vandaan. Ik vraag me af of ik geen lekke kachelradiator heb: als er dan een druppeltje lekt, beslaat de voorruit die dan vervolgens weer snel helder wordt als de boel verdampt.
@turboturbo Komt dit verschijnsel je bekend voor, of niet?
 

Cordoba

Forumguru
Morgenochtend de Faab naar de spuiter: schaafplek op de voorbumper wordt op kosten van de baas hersteld, en op eigen kosten laat ik gelijk de motorkap meespuiten (zit vol met steenslag), zodat de neus er straks weer behoorlijk strak bijstaat. (vrijdagavond ophalen)
 

turboturbo

Forumguru
@Cordoba een lekke kachelradiateur bij wegzakkend koelvloeistof nivaeu kan zeker een verdachte zijn. Helaas kan ik je waarschijnlijk niet helpen met het verklaren van de symptomen die je beschrijft. Allereerst was er bij mij zo goed als niets te merken van de lekkage in het reservoir. Die bleef nagenoeg keurig op niveau.

In het interieur merkte ik alleen een niet afnemende penetrant-zoete geur (die ik eerst weet aan een nog sterker geurend parfum dispenser van de vorige eigenaar) dus nadat ik een paar weken de ramen dagelijks open had laten staan en de geur maar niet minder werd en met het intreden van de koudere dagen merkte ik dat de ramen van binnen beslagen raakten als ik de verwarming aan deed, begon het tot me door te dringen. De verwarming kon ik niet met goed fatsoen meer gebruiken; de ramen blijven beslaan tijdens het rijden. Levensgevaarlijk. De kachel bleef voortaan dan ook helemaal uit tot de reparatie afspraak.

Op het laatst kwamen echt dikke stoomwolken uit de roosters als ik bij wijze van test de verwarming eventjes aan deed tijdens een rit (de plas koelvloeistof verdampte dan ineens op de gloeiende lamellen)

Zelfs met de kachel uit / clima op 'LO' (dus op z'n koudst, geen enkele vorm van verwarming actief) moest ik per-se met de airco aan rijden, anders besloegen de ramen met een vettig laagje. Dus ook bij 12ºC buitentemperatuur. Toen het al koud werd in november en af en toe al rond de 5ºC werd was ik dus ook bang dat de A/C uit zou schakelen en ik met beslagen ramen verder moest rijden.

Het vervelende is dat je het waarschijnlijk lastig zelf kunt testen of dat het echt is. Dit omdat je de kachel radiator niet zomaar kunt bekijken. En een klein lek zal je misschien niet snel opmerken in het begin. Dan zijn het bij wijze van spreken nog maar een paar druppels die al snel verdampen op de radiator. Later kan het probleem vanzelf groter worden maar dat merk je dan vanzelf.

Ik hoop iig niet voor je dat dit het probleem is, want het is een hele dure reparatie (dashboard eruit en airco leeghalen&opnieuw vullen)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Zaterdag is bij Vagtechniek de distributie vervangen (deze set zat er zo'n 6 jaar en 80.000 km op), en daarbij is naar boven gekomen dat de waterpomp die er nu af is gegaan lekkage vertoonde, dus dat lijkt de oorzaak van de lekkage.

Ander punt waar ik minder vrolijk van word: ik had gevraagd om ook even aandacht te geven aan een rammel rond 2000 toeren bij accelereren (snel of langzaam). Waar ik dacht aan uitlaat/hitteschild of iets dergelijks dat vibreerde op eigen frequentie, was het oordeel dat dit óf van de koppeling afkomstig is (uitgelubberde klinknagels, speling en verdere slijtage als oorzaak) óf mogelijk vanuit de versnellingsbak afkomstig is. Hiervoor moet de boel losgehaald worden om te bekijken, en dat zal op een later tijdstip gebeuren (in combinatie met beurt/APK), en alles lijkt erop dat het een vervanging van de koppeling gaat worden. Misschien had ik de Fabia toch vorig jaar de deur moeten wijzen en een jonger exemplaar binnen halen, maar ondertussen heb al weer zoveel grote periodieke kosten gehad, dat de neiging toch is, om er dan nog maar wat extra geld in te steken.
 

Cordoba

Forumguru
Even een update: voor de meeting in St.Niklaas even in de buurt een ruimte afgehuurd om te detailen
20170315_151515.jpg

Gisteren de trekhaak onder de auto uit geschroefd, zodat ik de roestige plekjes goed aan kan pakken (vorige keer onvoldoende lak er op gezet, waardoor er toch weer roestige plekjes ontstonden)
Resultaat:
SAM_4706.jpg SAM_4707.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Eén van de naafkappen en de reservenaafkap hadden wat last van verdwijnende lak, waar dan een beige-bruine plastic zichtbaar werd. Onlangs bedacht dat een potje modelbouwverf in de kleur 'gun metal' waarschijnlijk een aardige match zou zijn, dus vanmiddag naar de lokale DHZ/speelgoedwinkel gelopen met een naafkap en de best matchende kleur meegenomen, en direct maar aan de slag gegaan. Nog even afwachten tot de boel gedroogd is, maar mogelijk moet ik de verse lak iets matter maken door polijsten, of een beetje matzwart door de lak mengen. De foto's van beide naafkappen voor, tijdens en direct erna (voor het drogen):

SAM_5079.JPG SAM_5078.JPG SAM_5077.JPG SAM_5081.JPG SAM_5082.JPG SAM_5083.JPG
 

EdK

Forumguru
en nu is hij aan het spelen met zijn Fabia dinky toy die hij ook heeft aangeschaft vandaag....
Tsja alleen dat verteld hij niet....:D

Maar ziet er bijna weer als new uit....
 

Cordoba

Forumguru
Neuh, vanmorgen in de regen een snelwasje van de Faab gedaan: had al 5 weken door omstandigheden geen wasbeurt gehad, en volgende week moet ie mee naar Berkel om de voorraad detailingspullen aan te vullen, dus moet ie wel weer netjes/toonbaar zijn en dit weekend ook mijn boodschappenlijstje voor volgende week klaarmaken.
 
Ik heb op mijn Audi A4 ooit soortgelijke naafkappen gehad. Daarbij kon je de logo's loswrikken en het buitenrandje afplakken en vervolgens het hele middengebied schuren en spuiten en daarna de logo's weer terugplaatsen.
P.s. na zo'n uitgebreide detailbeurt waarbij je zelfs de trekhaak niet overslaat zou de Faab enorm opknappen van een nieuwe kentekenplaat en Skoda logo......
 

Cordoba

Forumguru
Dat heb ik al eens geprobeerd Frank: de logo's zitten 4-5 mm diep ín de kap, en behoorlijk fragiel, terwijl de clips waarmee ze vast zitten enorm strak zitten, combineer dat me oude kunststof, en je weet dat het uitdraait op brokken. Skoda-logo zit al lang in de planning, maar is er nog nooit van gekomen, kenteken ga ik niet meer doen: de planning is dat ie tussen nu en een jaar de deur uitgaat, mogelijk voor een Fabia III.
 
Bovenaan Onderaan