Aanpassingen aan mijn Fabia I combi

Cordoba

Forumguru
@EdK Het verbaasde me al dat ik 'm direct zelf kon zien. Ik gok dat je even moet wachten tot ie goedgekeurd is door een mod (ik kan 'm namelijk zelf wel zien).
 

Cordoba

Forumguru
@Joske Dat leek me niet nodig: ik heb in het verleden bij mijn Cordoba al eens een spiegelglas vervangen (nog weer iets andere werkwijze), en had het idee dat het met de beschrijving wel zonder probleem moest lukken. Pas bij het proberen te verstellen bleek dat de verstelling losgeraakt was, uiteindelijk was het schrijven van de 'how-to' meer werk dan de hele wissel inclusief herstellen van de foutjes. Met de handleiding wordt het voor anderen weer een stukje makkelijker.
 

Cordoba

Forumguru
Afgelopen dinsdag heeft de Fabia alvast zijn beurt/APK gehad, en onderweg een 5e velg gescoord die straks als reservewiel moet gaan dienen.

Ik had al een poosje mijn twijfels over de homokineten van de Fabia, maar niets gezegd en gevraagd om extra aandacht te schenken aan "geluid mogelijk afkomstig van wiellagers". Resultaat was 4 gecupte Goodyear-banden (slechts ruim 1 jaar 17.000 km oud) en een homokineet die problemen gaf. Helaas was de homokineet niet op voorraad bij beide leveranciers van Vagtechniek, dus de oude homokineet weer in elkaar geknutseld.

De 30e gaat de Faab dan opnieuw onder het mes: homokineet wisselen en beide remschijven (voor) vernieuwen en nieuwe blokken plaatsen, omdat dit geheel anders toch komend voorjaar vervangen zou moeten worden.
 

Cordoba

Forumguru
Die heb ik juist kruislings gewisseld Peter (nog iets van 6 mm profiel naar schatting). Daarom ook de assteun onder de achteras geplaatst: achterwiel losgehaald, en meegenomen naar voorwiel aan de andere zijde. Daar het garagekrikje eronder en het voorwiel eraf, ex-achterwiel gemonteerd, en het voorwiel aan de andere kant achter gemonteerd, en dan de volgende 'diagonaal'. Hoef je niet steeds met een reservewiel te klooien als tussenstap.

Edit: ik zie dat ik hier het kruislings wisselen niet heb vermeld. Nadeel is dat de draairichting verandert, en je in eerste instantie dus extra bandenslijtage hebt. Ik had dus eerder gewoon vóór- en achterbanden moeten wisselen (aan dezelfde zijde houden, dan dus dezelfde draairichting).
 

turboturbo

Forumguru
Oh ik wist niet dat draairichting wijzigen resulteert in extra slijtage?

Ik wisselde de Michelin banden op m'n Fabia ook altijd kruislings na elke winterbandenwissel en dat beviel me goed: heel nette gelijkmatige slijtage over alle 4 de wielen afgelopen jaren.

Ik 'dacht' dat het eventueel cuppen tegen zou gaan (hoewel ik daar met een hatchback weinig kans op had), omdat dan telkens de andere kant van de lamellen (van het profiel) de 'dupe' zijn (weet niet goed hoe ik het moet omschrijven wat ik bedoel)

Overigens staat dit diagonaal wisselen ook als tip in het boekje.
 

turboturbo

Forumguru
Klopt, maar tot nog toe heb ik alleen banden met slechts 'outside' markering in bezit gehad (Michelin Energy Saver & Continental Wintercontact 850). Die kon ik dus wisselen qua rijrichting.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@piair1982 Vorig jaar zijn er 4 nieuwe banden onder gegaan (oude waren heel gelijkmatig versleten) en uitlijning gecheckt maar niets aan veranderd.

@turboturbo Extra slijtage door wisselen van draairichting komt omdat het 'karkas/gordingen' van de band zich op een bepaalde manier zet, afhankelijk van de krachten. Remmen belast een band nu eenmaal anders dan acceleren/meehobbelen (voor de achterbanden). Daardoor verandert die zetting lichtjes als je de draairichting verandert, en krijg je in beginsel dus iets meer slijtage.
 

piair1982

Forumguru
Als de homokineten vervangen worden wordt er wel degelijk wat aan de wielstanden gewijzigd. Een goede monteur zal dit juist terug monteren . Maar kan geen kwaad om daarna te laten uitlijnen. In ieder geval succes! En hopelijk cuppen de banden niet verder.
 

Cordoba

Forumguru
Voor vanmorgen had ik voor werktijd een afspraak om de Faab te laten uitlijnen (vrijdag mag ik nooit vroeg beginnen op het werk). Bij aankomst bij Profile Gouda ging de auto direct de brug op, maar binnen 5 minuten einde oefening: bij het checken bleek er speling te zitten op de linker stuurkogel, dus was uitlijnen niet zinvol. Ondertussen had de monteur al het juiste model in de uitlijncomputer ingevoerd (vanaf sept-2003 stond er al een andere specificatie, dus voor de facelift). Verder viel op, dat de monteur direct kwam dat de verkeerde rubbers in de draagarmen zaten. Toen ik om toelichting vroeg, bleek dat ie de originele holle rubbers kende, en de massieve Cupra-rubbers die er inzitten sinds de vervanging niet kende. Dus voor mij een positieve verrassing over de aanwezige kennis. Hun voorstel was om de stuurkogel te vervangen en direct aansluitend uit te lijnen, maar het was 2 uur wachten op de stuurkogel, daarom de uitlijnafspraak gecanceled, direct naar mijn werk gegaan, en tegen het eind van de middag terug om alles op te lossen.

Aan het eind van de middag stond de auto weer binnen 5 minuten op de brug, en was het enige probleem dat men even moest zoeken waar men de bestelde stuurkogel had neergelegd. De oude stuurkogel was binnen no-time verwijderd: zat wel redelijk vast maar de boel was niet vastgeroest, maar dat schijnt voor zo'n Skoda op leeftijd normaal te zijn dat het niet zwaar verroest is (voor andere merken soms wel volgens de monteur). Nieuwe kogel zat er in een vloek en een zucht op, en de velg weer netjes op moment vastgezet. Geschreven tijd voor het verwisselen van de stuurkogel: 9 minuten, dat betekent dat ik voor dat bedrag (€11,35) zelfs geen brug had kunnen huren om het zelf te doen. Natuurlijk kan het met assteunen en garagekrik zonder brug, maar voor dit bedrag wil je geen uur klooien.

Ook het uitlijnen ging vlot, alles bij elkaar heeft de auto ongeveer een half uur binnen gestaan, en op het ritje naar huis merkte ik direct het veel strakkere stuurgedrag op. Eigenlijk vergelijkbaar met toen ik de rubbers van draagarmen had laten vernieuwen, want dan merk je pas hoeveel het in de loop der tijd/kilometers is verslechterd. Verder een opmerking van de monteur dat mijn achteras erg netjes stond voor een auto met een vaste achteras.

Ik zal eerdaags het uitlijnrapport ook even plaatsen.
 
Bovenaan Onderaan