Aanpassingen aan mijn Fabia I combi

Cordoba

Forumguru
Nee, dat ik heb ik bij mijn auto nergens gezien. Wel vuil/zand onder de rubbers, maar de lak zag er gewoon netjes uit. Had je dit bij alle portieren, of alleen bij 1 of 2?
 

turboturbo

Forumguru
Zowel L als R de beide voorportieren. Achter heb ik ze nog niet los gehad (kon zo 1,2,3 niet zien hoe dat moest en lukte op het 1e gezicht niet op dezelfde manier als vóór)

Denk niet dat het zorgelijk is, volgens mij is dat blanke wat er te zien is waar de lak weg is, nog niet het kale staal. Iig is er geen roest te zien.
 

Cordoba

Forumguru
Te zien op de foto is de lak én de grondlak weg, en kijk je op het zink (auto is voorzien van verzinkt plaatstaal voor de carrosserie).
 

Joske

Forumguru
Dat verzinken beschermt natuurlijk wel tegen corrosie, dit is vast al langer als vandaag aan de hand maar je ziet: nog steeds geen roest ;)

Om dit aan te pakken vraag ik mij eigenlijk wel af wat het beste is om te doen :pieker:
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk afplakken zodat je alleen het gebied onder de strip spuit, en spuiten met primer, en daar gewoon lak overheen zetten. Het hoeft niet mooi, maar lak beschermt wel extra tegen roest. Als je door verwijderen/monteren van de strips met een klemmetje van de strip door de zinklaag heen schuurt, gaat ie roesten als een gek. Om dat te voorkomen de extra laklaag, en gewoon lak op het zink zal nauwelijks hechten. Overigens zou ik niet schuren op die kale plekken, maar wel ontvetten, voor optimale hechting zonder de zinklaag aan te tasten.
 

turboturbo

Forumguru
Bedankt voor jullie zorgen en advies!

Ik denk niet dat ik er iets aan laat doen. Ik heb de zinklaag niet beschadigd bij het demonteren vd strip, heb de raamlikkers uitsluitend met m'n vingers voorzichtig losgemaakt en liet ook vrij gemakkelijk los. Heb de strip vervolgens ingespoten met siliconen alvorens terugplaatsen.

Er zitten wel meer slechte plekken op de auto, ook wat blaasjes op de lak in de dakgoot, en roest op de fixpoints vd dakdrager bevestigingspunten. De dealer gaf aan dat dat niet 'heel spannend' was en ik me er geen zorgen om moest maken ivm de verzinkte carrosserie. Plekjes hier en daar op de deuren, motorkap etc...

De auto is ruim 10 jaar oud dus het moet nog wel enigszins rendabel zijn om het aan te laten pakken. Zolang er geen gevaar is op korte termijn hou ik het in de gaten kijken hoe het zich verder ontwikkelt.

Ik zal de plekken een volgende onderhoudsbeurt eind vd zomer wel even laten zien bij de dealer, horen wat zij er van denken. Het hoeft idd niet mooi gerepareerd want je ziet er toch niets van, dus misschien is repareren als het wel geadviseerd wordt niet zo heel duur....
 

turboturbo

Forumguru
Oh aha. Heb daar nog geen ervaring mee. Zal me er eens in verdiepen. Dhz zou kostentechnisch nog wel een optie kunnen zijn idd...
 

Cordoba

Forumguru
Gisteren de openlucht fotostudio binnengereden van Andy, met dit resultaat:
13204002253_2a5124d94e_o.jpg

De bierpul komt net uit de kofferbak: ik was op de terugweg naar huis, na afloop van een bierruilbeurs. (voor de mensen die het nog niet weten, ik verzamel bierglazen en pullen, en ga een paar keer per jaar naar ruilbeurzen, in dit geval dus ook een bijna volle kofferbak met ruilmateriaal en nieuwe aanwinsten.)
 

Joske

Forumguru
@Cordoba

was was jij kwijt voor beide strips vooraan te vervangen van de Fabia? Ik ben eens aan het rondkijken en ik kom prijzen van €40 het stuk tegen :fool:
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba

was was jij kwijt voor beide strips vooraan te vervangen van de Fabia? Ik ben eens aan het rondkijken en ik kom prijzen van €40 het stuk tegen :fool:

Volgens mij iets van 30 euro voor de voorportieren, incl. verzenden. (bij Vagtechniek besteld) Is uit het hoofd, dus ik kan er iets naastzitten, maar ik heb zeker geen 40 euro per stuk betaald, en ook minder dan 40 euro totaal. Nu is het wel zo dat specifieke Skoda-onderdelen soms wat tijd nodig hebben bij de leverancier van Vagtechniek, deze strips hebben ze vaak pas ongeveer een week nadat ze besteld zijn. Ik ben voor alle portieren bij elkaar volgens mij nog geen 80 euro kwijt (wat sommigen dus vragen voor alleen de voorportieren) Of hebben ze soms de verkeerde strips voor Joske? Ik kan kijken of ik de onderdeelnrs. nog terug kan vinden voor je.

Overigens de Faab is alleen gewassen daags voor de foto, maar wel met wax-houdende shampoo, om zo de wax-laag om de winter door te komen, langer stand te laten houden.
 

Joske

Forumguru
Wel de onderdeelnummers heb ik ondertussen al gevonden in jouw topic een paar pagina's terug :D. Heb nog eens ETKA doorzocht en ik had blijkbaar de verkeerde artikelnummers opgezocht qua prijs. (volledige raamrubber) ;)

Adviesprijs ligt ergens tussen de 10 a 15 euro volgens ETKA, dus hetgeen jij betaald hebt is geheel correct ;)
 

Cordoba

Forumguru
insomnia was het met me eens dat het chroom op de donkere kleur van mijn auto veel mooier uitkomt, nu alleen nog een nieuw logo er op, dan ziet dat er weer strak uit.
 

turboturbo

Forumguru
Ik zie het al, het was een mooie dag om je auto net niet te water te laten en dat moment op de gevoelige plaat vast te leggen..... ;)

Nogmaals; heb het in het andere topic al gezegd - dat chroom staat 'm echt best wel goed, zo bij die donkergroene kleur.
 
Bovenaan Onderaan