Aanpassingen aan mijn Fabia I combi

Cordoba

Forumguru
Volgend klusje: als mijn ramen 's morgens aan de buitenkant onder de condens zitten, heb ik de gewoonte bij het wegrijden de ramen even naar beneden en weer omhoog te doen, zodat ik ook weer helder zicht heb door de portierramen. Nu werkte dat de laatste tijd niet meer zoals ik zou willen: een paar banen condens bleven aan de buitenkant op het raam zitten, waardoor het zicht bij bijvoorbeeld kruisingen onvoldoende was (schoonvegen voor instappen kan natuurlijk ook), en toevallig in een Elsa tekening gezien, dat de onderste rubbers/afdichtingen los te bestellen zijn tegen een redelijke prijs, dus dat maar gedaan, kan ik over een poosje de rubbers (aan de buitenkant) vernieuwen. Heeft ook als voordeel dat er waarschijnlijk minder water het portier in komt. Overigens gebruik ik dit ramen trucje ook onderweg wel eens: als het koud en vochtig is, wil binnen de 1e km (woonwijk, dus langzaam rijden, weinig opwarming van de motor) de ramen nog wel eens opnieuw beslaan aan de buitenkant.
 

Cordoba

Forumguru
Ik ken de benaming raamlikkers niet, maar kan de benaming wel plaatsen. Over een weekje ofzo hoop ik de rubbers in huis te hebben, en dan even kijken wanneer ik het klusje ga doen.
 

Cordoba

Forumguru
Vandaag eindelijk de 'raam-afdichtingen' ontvangen: één kant stond in back order dus is veel later geleverd. Helaas wel zonder Elsa instructies, dus hoop die binnenkort alsnog te ontvangen (ik heb nog geen goede eigen Elsa en Etka, maar dat komt eerdaags wel)
 

Joske

Forumguru
Vandaag eindelijk de 'raam-afdichtingen' ontvangen: één kant stond in back order dus is veel later geleverd. Helaas wel zonder Elsa instructies, dus hoop die binnenkort alsnog te ontvangen (ik heb nog geen goede eigen Elsa en Etka, maar dat komt eerdaags wel)
hulp nodig met Elsa? ;) (juist nog een bouwjaar heb ik nodig)
 

Joske

Forumguru
Hey Gert,

heb eens een prentje in bijlage gestopt, er staan eigenlijk geen instructies bij qua monteren. Het gaat alvast over nummer 2 denk ik? En nummer 6 ook?
zal ondertussen eens verder zoeken in Elsa.
 

Bijlagen

  • portierrubbers fabia 2003.pdf
    43,4 KB · Weergaven: 62

Cordoba

Forumguru
Alleen nr. 2 Joske (buitenkant), nr. 6 is de binnenkant. Ik had een soortgelijk plaatje, misschien vanmiddag even aan de slag (of de auto wassen, en wat laatste detailwerk voor de winter)
 

Joske

Forumguru
denk dat die gemakkelijk te verwijderen is hoor, moet er geregeld achteraan eens eentje goed duwen omdat die loskomt ;)
voor de binnenkant moet volgens mij de bekleding er af, dan had je wel wat meer werk gehad :)
 

Cordoba

Forumguru
Is ondertussen voor elkaar (hoop ik): één nieuwe strip had een scherpe bocht, alsof geprobeerd was om 'm te buigen, dus even afwachten of ie goed werkt en goed blijft zitten.

Korte instructie voor deze wisseling:
- open het raam helemaal
- pak de strip aan de achterkant van het portier beet, en trek deze wat omhoog
- ga zo verder naar voren, tot de hele strip los is, op het voorste puntje na (voorste puntje zit in de kap van de bevestigingsdriehoek van de buitenspiegel
- trek nu de strip naar achteren en hij is los
- pak de nieuwe strip (aan de uitsparing bij de B-stijl/achterzijde portier kun je zien aan welke kant ie hoort) en schuif het voorste puntje in de uitsparing van de spiegel driehoek, en zorg ervoor dat de achterrand van het portier gelijk valt met de achterrand van de strip.
- begin bij de spiegel en druk nu de hele strip in de 'sponning'
- raam omhoog, en klus is geklaard
- om te checken, kun je het raam even nat sproeien met een sprayer en even op en neer met het raam om te checken.

@Joske als strip steeds los komt, even (deels}los halen, goed buigen, en dan op zijn plaats drukken, dan is steeds terugdrukken waarschijnlijk niet meer nodig.

Edit: ik zal binnenkort nog wel wat foto's maken en plaatsen, ik wil ze toch nog een keer loshalen om het vuil onder de strip weg te halen, en is makkelijker met poetsen: hoef je het rubber niet af te plakken.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Super! Was al benieuwd of dit klusje geklaard kan worden zonder de spiegel te demonteren (dacht dat eerder ergens gelezen of gedacht te hebben, toen ik me destijds in deze materie poogde te verdiepen)

Begrijp ik het goed, dat de rubbers dus één geheel zijn? Dus dat het strookje rubber die de raam 'droogveegt' (en bij mij helemaal groen uitgeslagen is en verbrokkeld) onderdeel is van die hele zwarte rubber?
Tjee, hoe leg ik dit uit... :tongue:

Nou ja, ik wacht de foto's wel af! :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
SAM_1655.jpg achterrand strip-portier.JPG gemonteerde strip.JPG gemonteerde strip met deuk.jpg Spiegelhoekje.jpg
@turboturbo is inderdaad één geheel, in het rubber zit alu?? om het rubber te klemmen op het portier. Ook het groen verwijderen is zo een fluitje van een cent: strip even demonteren, en je kunt 'm gewoon schoonmaken in de keuken, badkamer of wat je wil, eventueel een poosje in badje zetten om de groene alg?? te verwijderen.
Hier even wat snelle foto's, als ik de strips er weer afhaal om te gaan detailen, zal ik wel even betere foto's schieten.

Foto's van de losse oude strips, en de tekst van post 110 zal als het goed is alles duidelijk maken.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Vanmiddag even de 'kronkel' in de strip onder handen genomen. De strip verwijderd, een andere metaalstrip op gezocht om deze op de plaats te drukken waar normaal de rand van de metaalplaat van de deur in zit. Deze metaalstrip in de afdichtstrip gedrukt, en vervolgens het 'klemdeel' van de strip tussen de werkbank geklemd, ter hoogte van de bochel. (het 'afdichtdeel' dat tegen de ruit drukt, boven de bankschroef gehouden. Na wat klooien, is het bijna 100% voor elkaar gekomen.
@Joske dat klemmen zou je ook kunnen proberen, zodat je de strip bij de Fabia van de vrouw niet steeds terug hoeft te drukken.

Hier wat foto's, allereerst een foto van de doorsnede van de (oude) strip, je ziet duidelijk de 'grote U' die dus om de rand van het plaatwerk zit geklemd, het kleine frutseltje is dus de afdichtstrip, vervolgens foto's waarop de demontage stapsgewijs is te zien. Ook eens het achterportier bekeken, en daar de strip losgehaald, dat zit vergelijkbaar, alleen heeft het openen van de ruit daar geen effect, omdat het raam nog iets boven de rubberrand blijft uitsteken, en je dus geen extra ruimte krijgt door het raam te laten zakken.
Doorsnede raamstrip.jpg SAM_1661.jpg SAM_1662.jpg SAM_1663.jpg SAM_1664.jpg SAM_1665.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Dank je, moet nog even kijken of ie ook strak genoeg blijft aansluiten. Als ik niet tevreden ben over het resultaat, kan ik gewoon een nieuwe strip krijgen.
(ik heb het fixen gedaan in overleg met de leverende garage met het risico dat het fout ging, en dan zou ik bij een volgend bezoek aan de garage gewoon een nieuwe krijgen).
 

Cordoba

Forumguru
Voorlopig even beter weer afwachten, maar heb het wisselen van de vergelijkbare strips op de achterportieren op de lijst staan, ik wil lakschades netjes gaan herstellen en nog wat betere LED's in de stadlichten, en ik wil proberen om vergelijkbare rode lampjes als er in de voorportieren zitten (ter waarschuwing van achteropkomend verkeer voor openstaande portieren) ook proberen om op de achterportieren te plaatsen.

Zijn dus vooral kleine zaken, maar inbouwen van lampjes in de achterportieren kan nog een aardige klus worden, vanwege het doortrekken van de draden. Als het lukt, komen er LED's in voor alle vier de portieren zodat ze gezamenlijk maar 4 Watt (4 x 1 Watt) gebruiken, tegen standaard 10 Watt (2 x 5 Watt) voor alleen de voorportieren.

Ook wil ik de velgen nog bijwerken (lak wordt hier en daar duidelijk minder op sommige plekken)
 

Blackokkie2

Forumguru
Zijn die strips bij de O2 ook makkelijk te verwijderen en weer aan te brengen, er zit bij mij wat groene aanslag op en gemonteerd is dat lastig schoon te maken. Als ze er nou makkelijk af te halen zijn wil ik proberen ze schoon te maken en dan weer te monteren.
 

Cordoba

Forumguru
@Blackokkie2 Zou je ff in ETKA moeten kijken voor de zekerheid, bij mij was het zo'n klusje waar je tegen aan hikt zolang je niet weet hoe het zit, heb je het eenmaal gedaan/gezien blijkt het een fluitje van een cent. Het is nu voor mij zo, dat ik het bij het poetsen van de auto, de strips even verwijder: kan ik het vuil eronder makkelijk wegkrijgen, en hoef ik ze niet af te plakken om te voorkomen dat ze wit uitslaan.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb de raamlikkers / portierrubbers er ook even afgehaald vanmiddag. Is inderdaad doodsimpel. Nog niet eerder zo'n simpel klusje aan de auto gedaan. Dat had ik echt niet verwacht dat het zo gemakkelijk los te halen was.

Ik zag dat de lak eronder behoorlijk afgebladderd is, aan beide kanten (portieren)

Had jij dat ook, @Cordoba ? Er zaten blaasjes en op sommige stukjes was de lak er helemaal af (zaten nog wat achtergebleven restjes op het raamrubber zelf)
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 68
Bovenaan Onderaan