1.0 TSI of 1.5 TSI handbak ?

welke motor ?

  • 1.0 TSI

    Stemmen: 22 35,5%
  • 1.5 TSI

    Stemmen: 38 61,3%
  • Anders ?

    Stemmen: 2 3,2%

  • Totaal aantal stemmers
    62

dj.verhulst

Forumguru
Ik heb nog nooit in een 1.0 TSI gereden dus kan daar niks over zeggen, wel in een Karoq met 1.5 DSG, vond de trekkracht een beetje tegenvallen en de DSG niet altijd schakelen bij de toerentallen waarbij ik dat handmatig zou doen, dus mijn keuze zou zijn een 1.5 met een handbak en eventueel een stage 1 tuning, als bugetvriendelijker optie een 1.0 met tuning en ook een handbak met 6 versnellingen.

heb er ook in gereden, dacht met 150 pk gaat als de brandweer, was wel wat vlotter dan de 1.2 maar niet dat ik dacht daar ga ik 3 K extra op tafel leggen, maar de DSG kan natuurlijk ook een stuk van het vermogen absorberen samen met het hogere gewicht en omdat ie zoveel hoger is meer luchtweerstand.
bij rustig rijden werkte de DSG eigenlijk prima, maar als je ff snel weg wil zijn omdat iemand een bocht te ruim neemt en op jou weg helft komt dan schrikt ie wat
De optie 1.0 + stage was al aangegeven in bericht 4 ;)
Ben wel eens benieuwd naar de eerste testritten van TS en zijn ervaring met deze motorisaties. @dj.verhulst , al testritten voorzien?

zodra ik wat tijd heb wil ik wat zaken af om eens te kijken tot aan de kerst zit mijn agenda wat vol,, ik zal wel mijn bevinden hier online zetten, en als het helemaal lukt giet ik het wel in een test met video
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
...........................
Mijn Fabia 1.0 was daarna echt een compleet andere auto en reed geweldig. Zeker een goede optie; 1.5 zou ik evt aan denken als ik een sleurhut of anderszins zou moeten voorttrekken op gepaste tijden

1.0 TSI + 2 volwassenen + 2 tieners + bagage + Kip + 0.5 liter (!) Cola Light in de bekerhouder......

Je hebt gelijk, 1.5 rijdt toch lekkerder :D

IMG_20190421_172707~2_resize.jpg
 

Canon-Eye

Forumguru
maar de DSG kan natuurlijk ook een stuk van het vermogen absorberen
Zou het?
Dat was toch vroegah , met de koppelomvormer die wat van het vermogen pikt?
Een DSG doet wel van alles automatisch, maar eenmaal in een bepaalde versnelling is de verbinding tussen motor en wielen "vast" zolang de dienstdoende koppeling niet slipt (en dat zal toch meestal niet het geval zijn bij niet al te zware belasting).
 

dj.verhulst

Forumguru
Zou het?
Dat was toch vroegah , met de koppelomvormer die wat van het vermogen pikt?
Een DSG doet wel van alles automatisch, maar eenmaal in een bepaalde versnelling is de verbinding tussen motor en wielen "vast" zolang de dienstdoende koppeling niet slipt (en dat zal toch meestal niet het geval zijn bij niet al te zware belasting).

er is geen slip zoals bij een traditionele koppel omvormer, maar er zit wel een hydraulische pomp in die alles doet , dat pakt wel vermogen . het zal minder zijn dan een conventionele automaat
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ja, het zal op zich best lukken met een 1.0, zolang je je houdt aan Cola light ;)

Dat is een understatement. Je zou het niet zeggen door mijn keuze voor een 1.0 TSI, maar ik hou van lekker opschieten. Maar het gaat echt als de brandweer! Rij meestal rond de 110 km/u op de CC (in FR), mooi andere caravan combinaties bekijken tijdens het inhalen en genietend van de Coke of een koude Panache op de terugweg :D
 

dj.verhulst

Forumguru
krijg ik net mail van die zaak, auto verkocht,, terwijl ik al een afspraak had staan,, en er niet gezegd is dat er blijkbaar al een bieding liep, want dan had ik dat afgewacht,, hebben ze wel een andere, eenvoudigere uitvoering, meer km's , dan wacht ik het maar af......
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar ja, wat is "gewoon". Daar denkt een ieder het zijne van en dat kan zelfs binnen één persoon veranderen ;)
 

dj.verhulst

Forumguru
het vermogen van een Golf GTI tot er 16v modellen kwamen ......

wat me op viel in een te hoge versnelling een rotonde doen ,, van heel laag trekt ie gewoon als of je een dikke 4 cilinder met 2300 cc of diesel heb... dat doet ie echt beter dan en Ford Focus die ook zo'n 1L 3 cilinder heeft.

je heb geen trillingen en ook geen blok wat je voelt in de rubbers bij gas los of in

wat ik me vroeg ,, heb een paar keer goed gas gegeven, er zit een soort kickdown schakelaar in,
waar dient die voor, ik reed in eentje met een handbak
 
Bovenaan Onderaan